Okänt problem med GTX 780

Permalänk
Medlem

Okänt problem med GTX 780

Jag byggde ihop en dator för min kompis för 2 veckor sedan nu och allt har fungerat perfekt fram tills nu. I morse började hans dator prestera mycket sämre i spel av okänd anledning.
Datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4366697/2013-12-18
Han fick tidigare runt 80-90 fps konstant i Battlefield 4 på ultra (1080p), nu får han omkring 25-30 hela tiden. Grafikkorts- och chipsetsdrivrutinerna är uppdaterade idag och alla andra för 2 veckor sedan så problemet bör inte ligga där. Jag kollade hur hans hårdvara betedde sig under BF4 och jag märkte att CPU användningen låg nästan alltid på runt 50-60% och GPUn på 95-100%, därav så antog jag att problemet låg i grafikkortet. Processorn ligger oftast på runt 70°C konstant med stockkylaren och Grafikkortet går aldrig över 75°C. Vi har kollat så att grafikkortet sitter i riktigt och att strömen levereras riktigt. Jag vet inte var problemet ligger och all hjälp är välkommen.
Tack och God Jul!

Permalänk
Medlem

Han har inte installerat något nyligen som käkar resurser, alternativt fått virus/malware?

Ligger spelen på ssd eller hdd?

Sen vet jag inte om dessa sakerna inverkar men eftersom han har både ssd och hdd har ni kollat så inställningarna defrag är korrekta?
Dvs aldrig defraga ssd.

Kolla även så trim är aktivt, vet inte heller om det påverkar men iaf.

Permalänk

Vilket windows använder han?

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vilken hastighet grafikkortet kör i cpu-z då din kompis spelar? Känns som grafikkortet kan tänkas stå kvar i 2d Clock.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Vilket windows använder han?

Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Han har inte installerat något nyligen som käkar resurser, alternativt fått virus/malware?

Ligger spelen på ssd eller hdd?

Sen vet jag inte om dessa sakerna inverkar men eftersom han har både ssd och hdd har ni kollat så inställningarna defrag är korrekta?
Dvs aldrig defraga ssd.

Kolla även så trim är aktivt, vet inte heller om det påverkar men iaf.

Battlefield 4 och några andra spel ligger på SSDn, resten på den mekaniska hårddisken.
Jag har inte upptäckt något krävande program som är igång, har försökt ta bort så mycket onödiga program som möjligt. Han borde inte ha fått något virus eftersom att han installerade ett antivirus program direkt efter att han installerade datorn. Antivirus programmet har iallafall inte notifierat honom om något virus.
Han säger att han inte har defragat någon av hårdiskarna, eller använt TRIM för den delen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan du kolla vilken hastighet grafikkortet kör i cpu-z då din kompis spelar? Känns som grafikkortet kan tänkas stå kvar i 2d Clock.

Har för mig att hastigheten låg på en normal nivå när jag kollade innan, men jag kan dubbelkolla.

Permalänk
Skrivet av Rophaz:

Windows 7.

Sätt in win 8.1 och wips alla problem försvann

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Dåligt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Sätt in win 8.1 och wips alla problem försvann

Mja det tror jag faktiskt också stabilare med w8.1 och BF4 i säg än w7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Han har inte installerat något nyligen som käkar resurser, alternativt fått virus/malware?

Ligger spelen på ssd eller hdd?

Sen vet jag inte om dessa sakerna inverkar men eftersom han har både ssd och hdd har ni kollat så inställningarna defrag är korrekta?
Dvs aldrig defraga ssd.

Kolla även så trim är aktivt, vet inte heller om det påverkar men iaf.

Lånar denna tråd lite,tack för tipset om att aldrig "defraga ssd" nu lärde man sig något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rophaz:

Jag byggde ihop en dator för min kompis för 2 veckor sedan nu och allt har fungerat perfekt fram tills nu. I morse började hans dator prestera mycket sämre i spel av okänd anledning.
Datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4366697/2013-12-18
Han fick tidigare runt 80-90 fps konstant i Battlefield 4 på ultra (1080p), nu får han omkring 25-30 hela tiden. Grafikkorts- och chipsetsdrivrutinerna är uppdaterade idag och alla andra för 2 veckor sedan så problemet bör inte ligga där. Jag kollade hur hans hårdvara betedde sig under BF4 och jag märkte att CPU användningen låg nästan alltid på runt 50-60% och GPUn på 95-100%, därav så antog jag att problemet låg i grafikkortet. Processorn ligger oftast på runt 70°C konstant med stockkylaren och Grafikkortet går aldrig över 75°C. Vi har kollat så att grafikkortet sitter i riktigt och att strömen levereras riktigt. Jag vet inte var problemet ligger och all hjälp är välkommen.
Tack och God Jul!

Hur mkt under ligger temp på grafikkortet om du säger den inte går över 75c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Sätt in win 8.1 och wips alla problem försvann

Det har ju fungerat bra innan, är inte säker på att det kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Dåligt nätagg.

Dåligt? 650w 80+ gold borde vara mer än tillräckligt för den datorn. Eller menar du att det är defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Mja det tror jag faktiskt också stabilare med w8.1 och BF4 i säg än w7.

Jo, men det är inte bara BF4 som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Hur mkt under ligger temp på grafikkortet om du säger den inte går över 75c?

Vid load brukar den ligga runt 72c ganska stabilt, vid idle runt 25-30c.

Permalänk
Medlem

åter igen, klockar kortet upp sig?

p.s redigera inläggen istället för att posta nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rophaz:

Vid load brukar den ligga runt 72c ganska stabilt, vid idle runt 25-30c.

Ojj,det var ju ganska mkt och fortfarande har 3 fläktar, själv har jag ett Asus GTX 780 DC2OC ligger ca 25-27idle och 45c vid load

och trodde att Msi kortet hade bättre kylning för den hade 3fläktar än mitt asus kort som endast har 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Ojj,det var ju ganska mkt och fortfarande har 3 fläktar, själv har jag ett Asus GTX 780 DC2OC ligger ca 25-27idle och 45c vid load

och trodde att Msi kortet hade bättre kylning för den hade 3fläktar än mitt asus kort som endast har 2.

tempen är dock ingen fara, vid 85 börjar den throttla.
mitt DC2OC (som är flashat och klockat) kan bli upp till 75 grader när jag spelar BF4 nån timme (då ligger kortet på 99% användning i stort sett hela tiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

åter igen, klockar kortet upp sig?

p.s redigera inläggen istället för att posta nya

Det kanske är problemet nu när jag kollade igen. Enligt specsen så ska kortet ligga på 980Mhz (1033Mhz boost), men enligt MSI Afterburner ligger kortet runt 1110Mhz under load i BF4. Varken jag eller han har överklockat kortet så det verkar lite konstigt. Hur åtgärdar man det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rophaz:

Battlefield 4 och några andra spel ligger på SSDn, resten på den mekaniska hårddisken.
Jag har inte upptäckt något krävande program som är igång, har försökt ta bort så mycket onödiga program som möjligt. Han borde inte ha fått något virus eftersom att han installerade ett antivirus program direkt efter att han installerade datorn. Antivirus programmet har iallafall inte notifierat honom om något virus.
Han säger att han inte har defragat någon av hårdiskarna, eller använt TRIM för den delen heller.

TRIM skall användas, men det sköter OS själv om det är aktiverat.

Har han även kollat schemat för defrag så inte ssd ligger med där och körs automatiskt?
Personligen stänger jag alltid av defrag eftersom datorn blir löjligt långsam om det kör igång när man gör annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

TRIM skall användas, men det sköter OS själv om det är aktiverat.

Har han även kollat schemat för defrag så inte ssd ligger med där och körs automatiskt?
Personligen stänger jag alltid av defrag eftersom datorn blir löjligt långsam om det kör igång när man gör annat.

Jag kan kolla det nästa gång jag är hos honom.

Permalänk

Att kortet klockar upp till 1110mhz är inget problem. Nvidia kortet klockas dynamiskt med gpu boost 2.0 att hans går högre en spec betyder bara att han troligen fått ett kort som klockar bättre än andra. Mina Titans boostar till 1066mhz men enligt nvidia ska de bara gå till 9xx mhz något. När de vattenkyldes gick de även högre. Jag tror att problemet ligger i drivers eller eventuellt virus. Går både CPU och gpu clock upp till max?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Att kortet klockar upp till 1110mhz är inget problem. Nvidia kortet klockas dynamiskt med gpu boost 2.0 att hans går högre en spec betyder bara att han troligen fått ett kort som klockar bättre än andra. Mina Titans boostar till 1066mhz men enligt nvidia ska de bara gå till 9xx mhz något. När de vattenkyldes gick de även högre. Jag tror att problemet ligger i drivers eller eventuellt virus. Går både CPU och gpu clock upp till max?

Okej, kan dubbelkolla att drivrutinerna är helt uppdaterade. GPUn ligger som sagt på runt 1110 Mhz under load och CPUn på 3.9Ghz, vilket den ska göra i boost.

Permalänk
Medlem

Nu var problemet löst, ni behöver inte svara något mer. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rophaz:

Nu var problemet löst, ni behöver inte svara något mer. Tack!

Vad var felet?