Permalänk

~45 grader idle med CM Hyper 212 Evo

Hallå alla sweklockare, mitt första inlägg här.
Jag köpte en CM Hyper 212 Evo till min i5 760 pga jag skulle klocka processorn.

Det jag undrar nu är om mina temperaturer är rimliga eller om jag ska testa att montera om kylaren.

Processorn är klockad till 3,8 GHz jämfört med 2,8 GHz (Standard).

Min processor ligger runt 45 grader i idle lite beroende på vad man gör. Och som max i load i prime95 så kom den upp till runt 73 grader.

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kylpasta? luftflöde i chassit? rumstemperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jallajalla21:

Hallå alla sweklockare, mitt första inlägg här.
Jag köpte en CM Hyper 212 Evo till min i5 760 pga jag skulle klocka processorn.

Det jag undrar nu är om mina temperaturer är rimliga eller om jag ska testa att montera om kylaren.

Processorn är klockad till 3,8 GHz jämfört med 2,8 GHz (Standard).

Min processor ligger runt 45 grader i idle lite beroende på vad man gör. Och som max i load i prime95 så kom den upp till runt 73 grader.

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker idletemp är för hög, den ska inte skilja sig så jättemycket från oklockat. Det är mest loadtemp som skjuter i höjden. Montera om kylaren skulle jag säga och applicera max ett riskorn med kylpasta, har du applicerat mer tvätta den med typ kaffefilter och isopropanol eller kemisk bensin varefter du applicerar korrekt mängd.
Dessutom tycker jag det kan vara lite svårt att få lika tryck på alla ställen varför man ska dra om växelvis lite i taget på skruvarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jallajalla21:

*TEXT*

Min processor ligger runt 45 grader i idle lite beroende på vad man gör.

Idle = man gör ingenting , inte "lite beroende på vad man gör"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

kylpasta? luftflöde i chassit? rumstemperatur?

Jag använder CMs pasta som följde med. Har 2 st 200mm fläktar fram och i taket som drar in. En 120mm där bak som drar ut luft. Rumstemperatur ligger väl runt 20-25.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Idle = man gör ingenting , inte "lite beroende på vad man gör"

Men när man inte har något i gång så varierar tempen mellan 40-45.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter mycket!!. och nu blev jag nästan rädd (glad jag betalade 99kr för min) hade tänkt köra min på en i7 4930k (har dock köpt till 2 st AF120fläktar som jag kör pushpull på den.Jag väntar fortfarande på processorn. Får hoppas på bra temps om inte blir det att byta till en h80 eller nått

Edit: Ja det är för högt jag ligger på min i5 750 oklockad i 2,66 på 35grader med stock kylare så jag förväntar mig bättre resultat. lådan jag har är en silvestone grandia 04

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Blir att rengöra och montera på nytt när man kommer hem då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hypern har insprängda kopparrör i bottenplatten. Ett bättre sätt är att spackla skarvarna mellan rör/platta men kylpasta och sedan smälla på en gnutta på CPU:n innan du klämmer på den.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Men det är väl ju ändå load tempen som är det viktigaste? Jaag skulle säga att det är inte för höga temps iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Ska montera nytt grafikkort också idag:D så blir att testa montera om den och så får vi se om de blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com