Permalänk

Vilken Vcore kan jag ha?

Hej SweC!

Så det verkar som att jag måste göra en tråd om detta trots allt letande, kanske är jag bara dålig på det haha.

Vad är skillnaden mellan Vcore och "vanlig spänning"?

Min Phenom 965 har nämligen en Vcore på 1,475 som standard enligt BIOS men det kan väl ändå inte vara samma som "vanlig spänning" då jag många gånger hört att man gärna inte ska gå över 1,4 V för att inte minska CPUns livstid drastiskt? Just nu har jag höjt Vcore med 0,05 och klockat till 3,8 Ghz där den ligger stabilt men vill inte höja Vcore mer då jag inte helt och hållet vet hur mycket jag kan höja.

Och en till fråga bara för att, vad har överklockning av CPUn att göra med internminnena? Eller kan man bara låta dom vara när man ÖK CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Verkar inte som någon förstår mitt problem? :/

Verkar som någon inte har tålamod och vänta?:)
jo, vore är volt per core(alltså volten på kärnorna) så din är ganska hög^^

Här kan du läsa lite mer om vore http://en.m.wikipedia.org/wiki/CPU_core_voltage

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Verkar inte som någon förstår mitt problem? :/

Jag sitter med en 955BE på 4GHz stabilt, jag minns inte riktigt min Vcore men tror att det ligger runt 1.42 eller liknande? Kan återkomma när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter vanlig spänning. Dom texterna du sett som säger max 1,4V osv har ju varit för andra processorer.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Verkar som någon inte har tålamod och vänta?:)
jo, vore är volt per core(alltså volten på kärnorna) så din är ganska hög^^

Här kan du läsa lite mer om vore http://en.m.wikipedia.org/wiki/CPU_core_voltage

Skickades från m.sweclockers.com

Haha bara det att man brukar få svar snabbare och sne hamnar tråden så långt ner i listan när ingen har svarat osv så la in ett svar och döpte om tråden. ^^

Jo jag förstår verkligen inte, har aldrig sett eller hört någon som har så hög Vcore som standard eller är det moderkortet som luras?

Skrivet av DanneBern:

Jag sitter med en 955BE på 4GHz stabilt, jag minns inte riktigt min Vcore men tror att det ligger runt 1.42 eller liknande? Kan återkomma när jag kommer hem från jobbet.

Vore riktigt schysst!

Permalänk
Medlem

phenom har rätt så hög vcore när turbo är aktiverad. min iaf. ska man överklocka så får man avaktivera det. då borde vcore sjunka med 0.10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1,475 vcore låter väldigt högt, men jag vet inte vad en processorn kan behöva. Det är väl olika för olika cpuer men det där låter väldigt högt.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Finns inget som heter vanlig spänning. Dom texterna du sett som säger max 1,4V osv har ju varit för andra processorer.

Mjo det är klart att det är olika från processor till processor men har då alltid sett att man gärna inte ska höja Vcore över 1,4 och absolut inte 1,5 om man inte vill förkorta livstiden på processorn drastiskt men har har jag en processor som standard ligger på 1,475 :/

Permalänk

Min phenom 2 är stabil @3.8ghz med 1.4625v som referens.

Permalänk
Skrivet av moztech:

phenom har rätt så hög vcore när turbo är aktiverad. min iaf. ska man överklocka så får man avaktivera det. då borde vcore sjunka med 0.10.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det ska jag försöka hitta i BIOS förmodar jag, någon aning om vad inställningen kan heta?

Skrivet av pineapple:

1,475 vcore låter väldigt högt, men jag vet inte vad en processorn kan behöva. Det är väl olika för olika cpuer men det där låter väldigt högt.

Visst gör det, väntar på svar från en som har en OC 955 så det borde vara ganska likt

Permalänk

Jag kan också säga att CPU-Z inte visar vad jag har för Vcore medans Core Temp visar 1,475 trots att jag höjt med 0,05.

Permalänk
Skrivet av Roffestisse:

Min phenom 2 är stabil @3.8ghz med 1.4625v som referens.

Hmm kanske bara är ovanligt hög V till skillnad från andra CPUer då :/

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Jag kan också säga att CPU-Z inte visar vad jag har för Vcore medans Core Temp visar 1,475 trots att jag höjt med 0,05.

Och bios säger vad?

Nvm 1.48 antar jag

Permalänk
Medlem

1.4 V brukar vara rekommenderat max för Intels CPUer, AMDs brukar däremot ha ett rekommenderat max på runt 1,55 V har jag för mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Roffestisse:

Och bios säger vad?

Nvm 1.48 antar jag

Är inne i bios nu, "Normal CPU Vcore 1,4750V" Sen när jag skulle ge mig på att ÖK höjde jag "CPU Voltage Control" med 0,050V så resultated borde bli 1,525V men det visar inte mjukvarorna CPU-Z eller Core Temp men upptäckte nu att det finns en till Spänningsinställning precis över som heter CPU NB (NorthBridge) VID Control till skillnad från den jag höjde där det bara står "CPU Voltage Control". Vad är skillnaden?

Och så fort jag sätter "System Voltage Control" till "Manual" så jag ska kunna ändra spänningen såklart så blinkar det med röd text "System Voltage NOT Optimized".

Permalänk

Cpu-z visar även fel för mig, den visar 1.496 vilket är för mycket. Prova tanka hem AMD Overdrive ifall du vill ha koll på volten i windows , den visar korrekt iallafall för mig. I bios, ändra bara inställningen där det står CPU Vcore eller dylikt, pilla inte med nordbryggans volt.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

1.4 V brukar vara rekommenderat max för Intels CPUer, AMDs brukar däremot ha ett rekommenderat max på runt 1,55 V har jag för mig.

Jo såg någon gång något om att högst ha 1,55 med luftkylning när jag sökte runt på hur man överklockar.

Permalänk
Skrivet av Roffestisse:

Cpu-z visar även fel för mig, den visar 1.496 vilket är för mycket. Prova tanka hem AMD Overdrive ifall du vill ha koll på volten i windows , den visar korrekt iallafall för mig. I bios, ändra bara inställningen där det står CPU Vcore eller dylikt, pillla inte med nordbryggans volt.

Okej ska testa.

Permalänk

Dumt nog kom jag inte på att testa starta CPU-Z som admin tills nu och då visar Core Voltage 1,520V så den borde stämma. Men ändå lite konstigt då jag höjde med 0,050 från 1,4750 som borde resultera i 1,5250. Kan det ha med "Turbo-mode" att göra?

Permalänk

Hittade den här när jag sökte på max Vcore för 965 och han har 1,410V efter klock till 4Ghz, hur kan det vara så stor skillnad? Han lyckas alltså köra i 4Ghz med Vcore på 1,410 medans min står standard i 3,4Ghz med Vcore på 1,4750.. känns verkligen som att något är fel?

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1119934-vad-ar-max-vc...