Hackare lyckas ansluta Wii U Gamepad till persondator

Permalänk
Melding Plague

Hackare lyckas ansluta Wii U Gamepad till persondator

På hackerkonferensen Chaos Computer Club Congress demonstreras hur den kombinerade handkontrollen och surfplattan Wii U Gamepad kan anslutas till en vanlig persondator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra för detta kan öka försäljningen av Wii U för folk som är intresserade av just sånt här, vet att PS3an var populär tack vare att den kunde köra linux i början och att ps3 kontrollen gick att använda till mer saker än ps3an efter att man hackat bluetoothen där

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

det är sådana här nyheter som gör en glad. konsolernas död kan inte komma snabbt nog.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt, "hemmamods" och hacks är alltid intressanta där man tar en produkt och tillämpar på något annat.

Permalänk
Medlem

Så ska det vara. Alla saker ska ha fler ändamål. Precis som med Playstations kameror Eyetoy, som gått att använda till PC som webcam.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra för Nintendo som kanske kan bli åtminstone lite intressanta igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så det går att spela WiiU spel med denna och PC?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Majs! Ser dock ut som FF7 på bilden men kanske inte är bilden från konferensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Så det går att spela WiiU spel med denna och PC?

nää, men de har fixat så du kan streama spelen som går att spela genom dolphin och äldre emulatorer antagligen så allt innan wii u's tid och kanske till och med konsoller som inte är nintendo's egna?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att dom använder sina alias när dom presenterar sig själva

Permalänk
Medlem

Spännande! Skulle vara riktigt soft att kunna ligga i sängen och spela spel från N64 och Gamecube på emulator.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nää, men de har fixat så du kan streama spelen som går att spela genom dolphin och äldre emulatorer antagligen så allt innan wii u's tid och kanske till och med konsoller som inte är nintendo's egna?

Japp. De visade väl FFVII på en ps1 emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Japp. De visade väl FFVII på en ps1 emulator.

fan vad coolt, vet ju vad jag kommer göra med mitt Wii U nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Kollade lite på videon och det är ju bara att erkänna, jag fattar ingenting av hur de lyckades. Finns det någon här på forumet som förstår hur de gjorde?

Permalänk

Otroligt roligt hur de har implementerat säkerheten, det fick i.af mig att le stort!

Nintendo -> tendoNin

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fattar bara 75% av vad delroth säger. Han pratar lite för fort och lite för otydligt... Riktigt coolt ändå

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt Gamepaden har så många användningsområden, så det är synd att det inte fanns någon möjlighet att koppla den till datorn redan från början. Kommer nog att säljas en hel del Wii U's pga detta. Kontrollen säljs vad jag vet inte separat, så maskinen måste alltså införskaffas

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Riktigt trevligt Gamepaden har så många användningsområden, så det är synd att det inte fanns någon möjlighet att koppla den till datorn redan från början. Kommer nog att säljas en hel del Wii U's pga detta. Kontrollen säljs vad jag vet inte separat, så maskinen måste alltså införskaffas

Tror jag sett kineskopior men hur de fungerar är ju oklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror jag sett kineskopior men hur de fungerar är ju oklart

Skickades från m.sweclockers.com

Lär vara lika tryggt som att hålla en dynamitgubbe i handen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se hur dom gick tillväga, samt hur Nintendoprogrammerarna fulade sig när dom skrev koden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mycket bra för detta kan öka försäljningen av Wii U för folk som är intresserade av just sånt här, vet att PS3an var populär tack vare att den kunde köra linux i början och att ps3 kontrollen gick att använda till mer saker än ps3an efter att man hackat bluetoothen där

Mjaaa.... Men ökning/minsking av försäljningen av Wii U påväkars väl av spelutbudet den har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Mjaaa.... Men ökning/minsking av försäljningen av Wii U påväkars väl av spelutbudet den har?

ja men om det finns 30 personer som köper konsolen för att leka med gamepaden så har de sålt 30 extra konsoler givetvis är ju spelen den största säljfaktorn!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ja men om det finns 30 personer som köper konsolen för att leka med gamepaden så har de sålt 30 extra konsoler givetvis är ju spelen den största säljfaktorn!

och sedan är det ju att streama äldre spel ifrån datorn till gamepad skulle locka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

och sedan är det ju att streama äldre spel ifrån datorn till gamepad skulle locka mig.

om detta blir väldigt enkelt att "hacka" till sig så gör det att Wii U't blir överlägset bäst av alla konsoller därute när man räknar utbud kan ju mäta sig med en PC nästan isåfall!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Så ska det vara. Alla saker ska ha fler ändamål. Precis som med Playstations kameror Eyetoy, som gått att använda till PC som webcam.

De används även till hemmabyggda motioncapture-system: http://www.kickstarter.com/projects/5livesstudios/satellite-r...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Coolt!
Duktigt av hackarna att dom grejat det!

Det borde vara olagligt att låsa ner enheter så här som Nintendo har gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Så det går att spela WiiU spel med denna och PC?

Tvivlar jag på. Det är ju ingen emulator direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Märks han är tysk. Hörs långa vägar. Fattar typ 75% av vad han säger.

Ingenting jag begriper mycket av fast jäkla häftigt vad de lyckats med!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Delroth är Fransos..

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra för Nintendo som kanske kan bli åtminstone lite intressanta igen.

Dom är väl intressanta.. men dom kunde ju gärna släppt en konsoll där alla spelen renderas i 1080p.
Eller en frammtida häftigare version med 4K 2015/16 och bakåtkompatiblitet vore ju intressant..
men antar att det är för tidigt och Nintendo verkar inte direkt vilja satsa på att ligga i teknikens framkant :/