Header inkopplad, men fläkten går ej igång.

Permalänk
Medlem

Header inkopplad, men fläkten går ej igång.

God kväll!

Jag hittade ett gammalt GeForce GT 530 som jag installerade i min HTPC/backup-dator.
Hur som helst så lät grafikkortet som tre kattungar i en mixer, och det låg på ~85C i idle med full fläkthastighet.

Då testade jag att byta kylpasta till Arctic Silver 5, jag använde lite i mitten som "man ska göra", och sedan så lade jag på kylaren på PCB:n, och grafikkortet såg ut som vanligt.

Jag tryckte tillbaka sladden som ger fläkten ström i porten den ska vara i, och anslöt kortet till moderkortet.

Grafikkortet får all sin ström via moderkortet, så ni behöver inte fråga om grafikkortet är kopplat till min PSU.

MVH Boniz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att det bara är en massa oljud från fläkten med den inte roterar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att det bara är en massa oljud från fläkten med den inte roterar?

Der jag menar är det att jag bytte kylpastan för att den lät, och nu så vill inte fläkten starta.
Grafikkortet i sig startar, men inte fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet kom säkert av att lagret var "torrt" har du kollat att fläkten går runt för hand ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudet kom säkert av att lagret var "torrt" har du kollat att fläkten går runt för hand ?

Det gör den! Det går att snurra på den med hjälp av fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Prova om fläkten snurrar då du kopplar den till 12V eller så mäter du om det finns spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Er det er normalt 2 pins stick den blæser er forbundet til. jeg har oplevet at jeg kommet til og trække "rammen" til de 2 bens af når jeg har skiftet blæser på grafikkort, og kommer man til og trække "rammen" af kan man jo komme til og vende stikket forkert.

Har jeg også prøvet så kan det ikke bare være det som er galt.

Og har du evt mulighed for og tage et billede af blæser tilslutningen på grafikkortet.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova om fläkten snurrar då du kopplar den till 12V eller så mäter du om det finns spänning.

Kan tyvärr inte göra något av de, då moderkortet är ett OEM-Acerkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen lampa eller annan fläkt at prova med?
Det kan iofs vara dumt om du överhettar kortet så det vore bra om du kunde kyla det med en fläkt som du har kopplad direkt från nätdelen medans du provar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ingen lampa eller annan fläkt at prova med?
Det kan iofs vara dumt om du överhettar kortet så det vore bra om du kunde kyla det med en fläkt som du har kopplad direkt från nätdelen medans du provar.

Jag löste problemet!
Det var en liten, liten bit damm som stoppade fläkten.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro