ASUS GTX780 DC2 Hängde sig och visar nu konstig bild?

Permalänk
Medlem

ASUS GTX780 DC2 Hängde sig och visar nu konstig bild?

Fick precis hem mitt nya grafikkort idag och tänkte sätta mig och köra lite spel, men de fick ett abrupt avbrott.
Tänkte se om någon av er råkat ut för dessa symptom och kanske vet vad som kan vara galet.

Tidigare grafikkort: ASUS GTX 580 DC2 Som enligt ASUS drar upp till 300 Watt.
Nytt grafikkort: ASUS GTX 780 DC2 Som enligt ASUS drar lika mycket som mitt GTX580.

Mitt problem:
Jag kopplade ur alla kablar och tog ur de gamla grafikkortet. Pluggar i det nya och kör det en stund. Allt verkar funka fint. Jag installerar drivrutiner och sånt. Går ifrån datorn i 5 minuter och kommer tillbaka till svarta skärmar. Provar Caps lock, Num lock men inget ändras på tangentbordet så jag antar systemet har hängt sig. Trycker på Reset. Då möts jag av nedan bild där systemet också sedan fastnar och bootar inte vidare in till Windows.

Vad jag har provat:

  • Nollställt bios. Till och med när den där rutan kommer upp som säger att systemet inte kunde startas visas så ser den trasig ut.

  • Kopplat loss 8+6pins kabeln utan någon förändring.

  • Kopplat loss all onödig utrustning för att ha extra ström, men ingen skillnad.

  • Bytt tillbaka till mitt gamla grafikkort: Allt funkar prima.

Vad jag misstänker:

  • Nätagget skulle i teorin kunna vara ett problem. Men varför funkar det med mitt GTX580 som drar lika mycket ström? Mitt nätagg är ett Corsair tx850, 850 watt. Inte modullärt så inget glapp förhoppningsvis.

  • Grafikkortet

Vad tror ni? Någon råkat ut för samma problem? Kan verkligen de vara ström? Drar grafikkort MAX effekt när man startar systemet? känns ju väldigt osannolikt. Så de borde ju inte vara nätagget. Kan ju tillägga att mitt nätagg har inte 8 pins kontakter utan istället erbjuds flera 6 pins med en liten påhängande 2:a på varje 6:a så varje kabel kan agera både 6pins och 8pins. Tror dock inte de har någon betydelse.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tycker det defenitivt ser ut som du fått ett defekt grafikkort. Skulle ju kunna googla ditt modermodem och gtx 780 för att se om det är någon bios flash som kan hjälpa men skulle tippa på ledset grafikkort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle ju kunna googla ditt modermodem och gtx 780 för att se om det är någon bios flash som kan hjälpa men skulle tippa på ledset grafikkort.

??? Vad är det för något?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

??? Vad är det för något?

Har du ditt gamla grafikkort kvar, eller om du kan boota på det inbyggda, testa sätt PCI-E till legacy mode, funkar inte det, flasha till nyaste bios. Annars ser det nog ut som att ditt kort är DOA tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

??? Vad är det för något?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

I see...

http://modermodemet.com/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tycker det defenitivt ser ut som du fått ett defekt grafikkort. Skulle ju kunna googla ditt modermodem och gtx 780 för att se om det är någon bios flash som kan hjälpa men skulle tippa på ledset grafikkort.

Mina tankar också. Jag ska prova kortet i en annan dator här hemma så får vi se. Skumt bara att de funkade i typ tio minuter men sen tackade för kaffet. Jobbigt bara om återförsäljaren tycker att kortet funkar när de provar sen, i fall det är något glapp som kommer och går.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Provat kortet i min HTPC nu. Exakt samma fel där och då har jag inte installerat några drivrutiner eller nåt sånt ännu utan bara satt i de och gått in i bios. Känner mig rätt säker på att de är sönder nu. Tack för svaren i tråden.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

jag hade ungefär samma problem när jag bytade till ett gtx 770, datan hängde sig aldrig men fick en massa konstiga färger på skärmen ungefär som på din bild, jag köpte mitt grafikkort på netonnet så jag lämnade tillbaka det å fick ett nytt direkt å sen funkade allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

jag hade ungefär samma problem när jag bytade till ett gtx 770, datan hängde sig aldrig men fick en massa konstiga färger på skärmen ungefär som på din bild, jag köpte mitt grafikkort på netonnet så jag lämnade tillbaka det å fick ett nytt direkt å sen funkade allt som det ska

Tack för din kommentar. Känner mig väldigt säker på att det är kortet som är sönder nu. Nu är de gamla kortet packat iallafall och väntar bara på att CDON ska vakna till liv så jag får igång RMA-hanteringen.

Gött nytt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för din kommentar. Känner mig väldigt säker på att det är kortet som är sönder nu. Nu är de gamla kortet packat iallafall och väntar bara på att CDON ska vakna till liv så jag får igång RMA-hanteringen.

Gött nytt

Förhoppningsvis får du ett nytt innan -15 då.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Det du kan prova är att uppdatera din bios till att börja med.. det har löst mångas problem med dessa kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Det du kan prova är att uppdatera din bios till att börja med.. det har löst mångas problem med dessa kort..

Sagt och gjort. Kör nu senaste biosen, gjorde en bios defaults efteråt och tog sedan ur mitt 580 och tryckte i 780 igen, ingen skillnad. Samma buggiga grafik vid uppstart av datorn. De sjuka är att även biosen ser korrupt ut. All grafik som den spottar ur sig har de där linjerna som syns i första bilden överst. Så kortet lär vara sönder.

Har felanmält till CDON men inte hört något ifrån dem ännu. Men räknar inte med det heller. Förhoppningsvis så hör de av sig under morgondagen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Någon som vet om CDON brukar vara så här sega? Har inte hört ett pip ifrån dem under dagen. Fan, de kommer säkert gnälla på att DOA inte är möjligt när de väl får tummen ur för de tagit för lång tid! Jag rapporterade ju felet in till dem inom loppet av några timmar från att jag hade hämtat ut kortet ifrån Posten.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Någon som vet om CDON brukar vara så här sega? Har inte hört ett pip ifrån dem under dagen. Fan, de kommer säkert gnälla på att DOA inte är möjligt när de väl får tummen ur för de tagit för lång tid! Jag rapporterade ju felet in till dem inom loppet av några timmar från att jag hade hämtat ut kortet ifrån Posten.

Jag vet, skulle skicka tillbaks en produkt och de svarade inte förrän två dagar efter jag skickade mailet...

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Någon som vet om CDON brukar vara så här sega? Har inte hört ett pip ifrån dem under dagen. Fan, de kommer säkert gnälla på att DOA inte är möjligt när de väl får tummen ur för de tagit för lång tid! Jag rapporterade ju felet in till dem inom loppet av några timmar från att jag hade hämtat ut kortet ifrån Posten.

Dom har 24 timmars svar på mejl har dom högtryck tar det längre tid

Bättre om man chattar med dom så får man svar direkt

Men nu så funkar det inte att klicka på kundservice länken när man är inloggad på cdon.se så nått strul är det eller så har dom stängt det just nu då det är många som vill kontakta dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Någon som vet om CDON brukar vara så här sega? Har inte hört ett pip ifrån dem under dagen. Fan, de kommer säkert gnälla på att DOA inte är möjligt när de väl får tummen ur för de tagit för lång tid! Jag rapporterade ju felet in till dem inom loppet av några timmar från att jag hade hämtat ut kortet ifrån Posten.

Tiden som gäller för DOA är när DU meddelade dig till dom, inte när dom behagar svara.
Så se till och spara "bevis" för att du meddelade dig inom rimlig tid för DOA.

Permalänk
Skrivet av radx:

Någon som vet om CDON brukar vara så här sega? Har inte hört ett pip ifrån dem under dagen. Fan, de kommer säkert gnälla på att DOA inte är möjligt när de väl får tummen ur för de tagit för lång tid! Jag rapporterade ju felet in till dem inom loppet av några timmar från att jag hade hämtat ut kortet ifrån Posten.

Tog mig 2 månader att få ett nytt moderkort som var DOA från cdon

Permalänk
Medlem

Imorgon så skickar vi tillbaka vårat hemmabio fick äntligen fraktsedeln från dom efter alla röda dagar o.s.v DPD Företagspaket 16:00

Hämtning av paketet är bokat tills imorgon fredag

Våran DOA är redan reggad så tar det ännu 1 vecka innan dom får paketet så gör det inget då våran DOA är redan reggad

Se sen om den blir godkänd våran retur

Permalänk
Medlem

Otroligt vad segt det går. CDON hörde av sig efter jag stressade på dem på chatten. Fick en fråga på mitt ärende. "Vad för serienummer har du på ditt grafikkort?" Vadå, vet dom inte redan de?? Hur som helst så svarade jag på den frågan men sen har det varit tyst i graven igen. Börjar bli lite irriterad. Får jag inget svar på tisdag så blir de fan inga fler inköp hos CDON.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

CDON hörde av sig igår och jag fick via mailen frakthandlingar i PDF. Så idag har jag postat kortet. Undra när jag får mitt nya nu då. Känns segt att vänta när det är en DOA.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hämtat ut mitt nya grafikkort. Nu funkar de perfekt! Fick paketet till mitt ombud igår. Så det tog rätt lång tid men jag hade oturen på sämsta möjliga dag på året då alla röda dagar och högtryck på kundtjänsten ställde till det. Men nu äntligen verkar allt funka perfekt i alla fall så jag är nöjd!

Nu är det GAME ON!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Idag fick jag hämtat ut mitt nya grafikkort. Nu funkar de perfekt! Fick paketet till mitt ombud igår. Så det tog rätt lång tid men jag hade oturen på sämsta möjliga dag på året då alla röda dagar och högtryck på kundtjänsten ställde till det. Men nu äntligen verkar allt funka perfekt i alla fall så jag är nöjd!

Nu är det GAME ON!

Härligt att det löste sig trots allt!
Men är CDON rödlistade för din del från och med nu?

Visst är det lite skillnad från ditt förra 580??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Härligt att det löste sig trots allt!
Men är CDON rödlistade för din del från och med nu?

Visst är det lite skillnad från ditt förra 580??

Om priset skiljer bara någon hundring så blir det den andra affären istället. Men om priset skiljer betydligt mer än så kan jag överväga CDON igen. Får hoppas bara att suget att köpa något inte infaller på en sådan tid på året då det är massa röda dagar.

Nöjd med min uppgradering! Inget känns slött och inget stör mig så jag är nöjd
Ska bli kul att få prova de spel som kommer ut 2014 (GTA 5 kanske??) och se hur de flyter

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Om priset skiljer bara någon hundring så blir det den andra affären istället. Men om priset skiljer betydligt mer än så kan jag överväga CDON igen. Får hoppas bara att suget att köpa något inte infaller på en sådan tid på året då det är massa röda dagar.

Nöjd med min uppgradering! Inget känns slött och inget stör mig så jag är nöjd
Ska bli kul att få prova de spel som kommer ut 2014 (GTA 5 kanske??) och se hur de flyter

Nu måste du ju uppdatera din signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Idag fick jag hämtat ut mitt nya grafikkort. Nu funkar de perfekt! Fick paketet till mitt ombud igår. Så det tog rätt lång tid men jag hade oturen på sämsta möjliga dag på året då alla röda dagar och högtryck på kundtjänsten ställde till det. Men nu äntligen verkar allt funka perfekt i alla fall så jag är nöjd!

Nu är det GAME ON!

Fan vad skönt att höra att det löste sig.
Var på millimetern att citera, och skriva att det var kortet, men jag anade att det redan löst sig, och så var fallet.
Nu får du lira så det ekar mellan väggarna, där hemma.
Själv skall jag värma upp mitt HD6990, om en stund.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Härligt att det löste sig trots allt!
Men är CDON rödlistade för din del från och med nu?

Visst är det lite skillnad från ditt förra 580??

Har handlat massor av datorkomponenter och annan teknik från det flesta kända butiker under ett antal år nu.
Upplever inte att cdon skulle ta längre tid på sej än de andra butikerna,vid garanti ärende.
Varierar lite i tid gång efter gång hos dem alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Nu måste du ju uppdatera din signatur

Nu är det uppdaterat!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fan vad skönt att höra att det löste sig.
Var på millimetern att citera, och skriva att det var kortet, men jag anade att det redan löst sig, och så var fallet.
Nu får du lira så det ekar mellan väggarna, där hemma.
Själv skall jag värma upp mitt HD6990, om en stund.

De har gått varmt idag kan jag säga! Så jävla fint att allt funkar nu och de flyter på framför allt riktigt mjukt å fint.

Ha en trevlig stund med ditt HD6990

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum