Permalänk
Medlem

Minus grader?

Tjena! Undrar om alla komponenter i en dator klarar minusgrader? Ungefär -7.

I mitt fall så är det dessa komponenter:

Moderkort
Processor
Grafikkort
Ramminnen
SSD-disk
HDD

Standard dvs.

Med vänlig hälsning Traktorn.

Permalänk

Ja

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Takktor:

Tjena! Undrar om alla komponenter i en dator klarar minusgrader? Ungefär -7.

I mitt fall så är det dessa komponenter:

Moderkort
Processor
Grafikkort
Ramminnen
SSD-disk
HDD

Standard dvs.

Med vänlig hälsning Traktorn.

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

Permalänk
Medlem

Vad är planen? Om planen är att ställa de ute i snön, måste jag stoppa dig här. Snö + värme + elektronik är en definitiv no-go!

Permalänk
Entusiast

Hårddiskar gillar inte låga temperaturer.

Vad ska du göra för låga temperaturer kan föra med sig andra problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

häll lite kväve på det så

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hårddiskar brukar inte gilla så låga temperaturer.

Edit: Om den ligger avstängd ska det inte vara några problem vad jag vet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Takktor:

Datorn står för tillfället på en vind som ligger på samma nivå som mitt rum men det brukar vara nästan ute temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om det är samma temperatur på vinden som på ditt rum så bor du alltså i -7 grader? :S

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

de kommer ej funka! den dator -7 sen är det 0 någon dat sedan plus sedan -20 då e de ju kört

edit : nej han bor ej där det e 7grader, han bor på samma nivå. antagligen öär det nå¨form av borrande för bara dra kablar in till rummet som är tänkts... det förstår 'l alla som läst eller har ni tullat på brännvinet till imorrn!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Men om det är samma temperatur på vinden som på ditt rum så bor du alltså i -7 grader? :S

Förmodligen en vägg mellan vinden och hans rum. "samma nivå".

Han får väl sätta raggsockar på diskarna och sen inte stänga av dem.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk

Det största problemet är inte temperaturen i sig utan den kondens som bildas då de varma komponenterna går mot den kalla luften. Lösningen skulle vara en torrfrysning

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

de kommer ej funka! den dator -7 sen är det 0 någon dat sedan plus sedan -20 då e de ju kört

edit : nej han bor ej där det e 7grader, han bor på samma nivå. antagligen öär det nå¨form av borrande för bara dra kablar in till rummet som är tänkts... det förstår 'l alla som läst eller har ni tullat på brännvinet till imorrn!

Ser ju ut som att du, lite försynt, hälsat på flaskan i alla fall

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det största problemet är inte temperaturen i sig utan den kondens som bildas då de varma komponenterna går mot den kalla luften. Lösningen skulle vara en torrfrysning

Ett par lösningar, kan man säga, är alltså att antingen ta bort vattnet i luften där komponenterna kyls eller isolera de delar som kan vara känsliga.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

Kylskåp brukar ligga på 6-8 plus. lite off topic sådär

Permalänk
Entusiast

Att köra elektronik i negativa temperaturer kan resultera i att vissa halvledare förändrar sina egenskaper så pass mycket, att de faller utanför operationsområdet.
Fast -7 grader är dock inte så extremt, och borde fungera rätt bra.

Som tidigare inlägg beskrivit, är det största bekymret hårddiskarna. En typisk hårddisk mår bäst i temperaturer som ligger något över rumstemperatur. Det är där de är designade att fungera optimalt. Negativa temperaturer kan ställa till det med smörjmedel och mekaniska toleranser. Det gäller inte bara hårddiskar, utan alla mekaniska enheter i datorn såsom optiska läsare, diskettstationer med mera.

Ett annat bekymmer är om man blandar varm och kall luft i datorchassit. Det finns risker att kondensbildning sker på de kalla ytorna, och komponenterna blir blöta. Det är bara en tidsfråga tills en kortslutning uppstår.
Eftersom datorn genererar värme, kommer detta att vara ett stort bekymmer.
...och kondensbildning på insidan av en hårddisk = garanterad diskkrasch.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Lösningen är att minimera chassiventilationen.

Luften kondenserar knappast ut vatten på varma(re) komponenter.

Om man stänger av datorn, riskerar man dock kondens.

Fo3

Edit: Det är ändå inget jag rekommenderar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tror det är jag som tullat med brännvinet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är jag som tullat med brännvinet

Datorn ska vara avstängd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Takktor:

Tror det är jag som tullat med brännvinet

Datorn ska vara avstängd!

Skickades från m.sweclockers.com

Låt den stå i ett par dygn i en varm miljö innan du startar den bara.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

Damn, du har inte problem med att saker fryser i din kyl?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FatherOfThree:

Lösningen är att minimera chassiventilationen.

Luften kondenserar knappast ut vatten på varma(re) komponenter.

Om man stänger av datorn, riskerar man dock kondens.

Fo3

Saken är den att även under drift så finns det lokala varma och kalla ytor.
Ta hårddisken t.ex.
När hårddisken får vara igång ett tag, kommer luften på insidan av hårddisken att långsamt värmas upp från -7 till omkring nollan, och kort därefter till plusgrader.
Ramen till hårddisken kommer inte att följa med lika snabbt, då aluminium-ramen har en effektiv temperaturutväxling med luften på utsidan.
Det kommer högst troligt resultera i att kondensdroppar bildas på hårddiskens insida, som så småningom ackumuleras upp i sådana mängder att de riskerar att väta ner resten av hårddiskens insida.
En blöt läshuvudkrasch är en olycka som bara väntar på att hända.

Processorn i sig kommer att värma upp luften på insidan av chassit, och resten av datorn kommer inte att värmas upp lika snabbt. I synnerhet chassit i sig.
Det resulterar i att den uppvärmda luften kommer att kondensera av sin fukt på de betydligt kallare ytorna runtom i datorn.

Detta är även ett problem i de mer tropiska delarna på vår planet.
Ta bara Japan som exempel. Ibland får de ta hänsyn till vädret och luftens fuktighet och temperatur innan de startar en dator. Vissa har till och med skaffat moderkort med integrerade värmeslingor. Andra har löst det genom att förvärma datorn med diverse olika metoder.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Damn, du har inte problem med att saker fryser i din kyl?

Trodde ni fatta vad jag menade med kylskåp nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

så du har minusgrader i ditt kylskåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Trodde ni fatta vad jag menade med kylskåp nivå.

Jo, du har rätt. Jag tror det helt enkelt är för sent på natten.

Ont: Som andra säger kanske du ska ta det lite lugnt med att inte starta den direkt från minusgrader. Ingen aning om det är skadligt eller inte men man kan alltid vara på den säkra sidan och låta den värmas upp innan start.

Du kan alltid googla lite och se om fler folk har bättre svar (engelska är att föredra).

Edit: Du verkar få fler som vill citera din kylskåpsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det största problemet är inte temperaturen i sig utan den kondens som bildas då de varma komponenterna går mot den kalla luften. Lösningen skulle vara en torrfrysning

Skrivet av SysGhost:

Massa text..

Kondens funkar på andra hållet, när objektet är kallare än luften. Du får inte imma på glasögonen när du går ut i kylan med varma glasögon, bara när du kommer in i värmen med kalla glasögon.

Så att ha en varm sak i kall lyft är ok. Men som de säger. när du tar in den igen så låt den "tina upp" sakta.

Har man haft en kamera ute på vintern ska man inte ta upp den ur väskan på ett par timmar när man kommer hem, så den får bli varm sakta, annars kan man få kodens inne i objektivet och då är den förstörd.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

SSD och datorn vänd på sidan så att eventuellt vatten droppar ner på golvet istället för rinner ner på moderkortet förstår ni väl.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Jag tvivlar dock på att TS har 7 minusgrader på vinden. Isåfall bör de nog se över det och tilläggsisolera. Blir dyrt o värma upp huset om all värme läcker ut den vägen. Om det kommer till en normalbyggd villa så får du jobba på rätt bra för att ens komma under nollan. Jag tror vi snackar snarare runt 10 grader celsius.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Jag tvivlar dock på att TS har 7 minusgrader på vinden. Isåfall bör de nog se över det och tilläggsisolera. Blir dyrt o värma upp huset om all värme läcker ut den vägen. Om det kommer till en normalbyggd villa så får du jobba på rätt bra för att ens komma under nollan. Jag tror vi snackar snarare runt 10 grader celsius.

Det kallas "kallvind" och är inte alls ovanligt.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takktor:

Datorn står för tillfället på en vind som ligger på samma nivå som mitt rum men det brukar vara nästan ute temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Kondensatorerna kommer att efter ett tag, expandera == inte bra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

OT:
Lite trött, men vad är vitsen med det hela.. verkar lite som en knäpp ide att bygga så.
Är det inte bättre att isolera ordentligt så värmen inte läcker ut.. så kostar uppvärmningen mindre ?