Western Digital slutar tillverka hårddiskar med PATA-gränssnitt

Permalänk
Medlem

Jag reparerar gamla industrimaskiner och PATA är det lilla problemet. Där är det enkelt att byta till en DOM. Det svåra är att få tag på moderkort med ISA gränssnitt och lagom snabba så man kan koppla in de gamla styrkorten och lägga in DOS 6.22 / w3, w95 mm.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Snyft... :cry:

Måste ibland byta diskar med PATA i urgamla burkar ute på företag , men det lär nog finnas att köpa ett bra tag till trots stoppet. Använder själv ett burkar med PATA fortfarande. Inget går upp mot känslan av när den manligt breda kontakten går i botten och man får fibbla lite med byglingarna.

Köpte WD PATA-diskar så sent som i somras faktiskt.

eller så köper man bara PATA - SATA Converter, jag har en sådan här konverter bara för att de kan vara bra å ha, kostar inte många kronor.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Vem köper pata diskar?! om man fortfarande använder sig rent av pata så bör man fundera på att uppgradera!

Du skall veta att många datorer inom industri kör på äldre HW som man vet funkar bombsäkert, då fortsätter man tillverka samma lösning år ut å år in.
För att kunden/kunderna som köper till sina Industri lösningar / maskiner vet att de funkar osv och säger kunden, jag vill ha denna HW setup, ja då levererar man det. å kan man tillverkar samma grejer år ut å år in blir förtjänsten högre å högre då tillverkningskostnaden blir lägre å lägre å till slut nästan obefintligt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag trodde även likt flera att det här var förpassat till IT-historien redan så när som på gamla klenoder man hittar ute i villorna. Men jag kan inte klandra WD för beslutet dock.

det är vanligare med sådan hårdvara inom industrier än i villorna. många industri maskiner som är nybyggda kan innehålla riktigt gammal hårdvara, bara för att man VET att det funkar och är stabilt.

du skulle bara veta vad min kompis har berättat om borrmaskinerna som borrar i Hallandsåsen, det är OLD stuff som håller dem igång med DoS 6.22 å QBasic, min kompis Carl har varit en av projekt ledarna nere i Hallandsåsen för Skanska, han slutade i somras för att bli konsult istället åt olika bolag så som Skanska. så denna info är inte direkt old, ca 1år, å det är samma borr-modeller som snurrar nu som då.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns ju PATA to SATA adapter att köpa i värsta fall. Sedan hur bra dessa funkar vet jag däremot inte. Ganska kul med dessa som blockerade luftflödet i lådorna med sina breda kablar :D. Lite nostalgi är det för det är ju ett minne från gamla goda tiden, men alla tillverkare slutar inte tillverka PATA diskar?

De funkar bra, jag har en sådan här själv, köpt från Inet.se

inte behövt använda speciellt många gånger eller längre tid, men de funkar och det är inte dem som flaskar iaf, snarare flatkablen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

R.I.P PATA. Nu behöver jag dig oerhört sällan men en gång i tiden hade jag inga val. Då var du den enda som stod mellan mig, mina diskar och moderkortet. Tack för den tiden!

Permalänk
Medlem

SATAn vad tråkigt

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag har några goda minnen av PATA diskar. Hög tid att skiten dör.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moriquende:

Kan inte påstå att jag har några goda minnen av PATA diskar. Hög tid att skiten dör.

Varför är det hög tid? Har du drabbats negativt av de användare som fortfarande väljer att använda PATA?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

SATA kablarna lossnar lättare än gamla PATA. Dock är det svårare att dra kablarna snyggt med PATA. Finns SATA kablar med klämmor som gör att dom sitter bättre. Annars är det väl ingen större skillnad mellan drivarna vad jag vet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Har haft stora problem med SATA- kablar som ramlar ur eller är defekta, att kontaktytan på hårddisken eller moderkortet går sönder.
Aldrig haft några problem på den punkten på PATA- diskar. Nästintill bombsäkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Saknar du breda kablar som blockerar luftflödet och som du måste specificiera master/slave på disken eller
Tycker SATA var ett klart bra steg i rätt riktning, var många år sedan jag gjorde mig av med gamla PATA diskar.
Molex är också bra jobbiga.. får nästa ta i med tång ibland för att få isär skiten

Tycker inte dem var så mycket till besvär , Man var ju endå bara inne i datorn för att stoppa i disken . Men molex är som du säger skitjobbigt

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

men vad gör man om man har gamla moderkort som saknar Sata-kontakter?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av czan:

men vad gör man om man har gamla moderkort som saknar Sata-kontakter?

Köper en adapter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt men så är det med den "tekniska utvecklingen".

Anser att PATA var en gränssnitt väl gott nog för mekaniska hårddiskar, hur många av de mekaniska diskarna pressar mer än 133 meg i sekunden konstant ?
(hade man prestandakrav innan SSD:er blev var mans egendom fanns SCSI med 15krpm diskar sen lång tid tillbaka!)

Dessutom var det aldrig något strul med drivers eller kompabilitet, bara plugga in och köra.

Bara jag som inte tyckte att SATA faktiskt tillförde något direkt bra innan man började använda det till SSD:er istället ? (där den högre kapaciteten faktiskt spelar roll)

Har flera burkar som står och snurrar med PATA diskar, kanske dags att köpa på sig

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

kommer ihåg när vi körde 3.x på lekis det var roliga tider med hugo och annan kärlek. *nostalgi*

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då va det inte tal om några ljuseffekter (ambilight, skuggoer etc). Man va glad över att en boll va någorlunda rund. Känns som om det fanns mer spelkänsla förr. Många spel va dessutom bara i 2d. Vårt första TVspel, kommer inte ihåg namnet, va i början på 1980 talet "långt" innan Nintendo kom ut med sin första konsoll, Hade ett "tennis-spel" där "bollen" va en fyrkant och studsa mellan två pinnar. Va nog bara 8 färger och jag har för mig det fanns någon form av ljud. Simuleringen av applåder när man gjorde mål lät mer som bruset vid " myrornas krig" förr i tiden

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast

Jag själv har lämnat PATA bakom mig sedan en bra tid tillbaks.
Visst har jag några PATA-diskar ligger på hyllan som agerar slaskdiskar och/eller backup-diskar, men de ansluts via en IDE-USB adapter, varav jag använder dem som externa diskar.

Något jag ogillar med PATA, är att det inte är hotswap-kompatibelt. Men det hindrade inte mig från att köra "hotswap" trots allt.
Datorn är igång. skit i att stänga av.
Slit ur disken. Tryck i nästa. Kör ett par tre "magiska" Linux-kommandon och den nya disken detekteras av kärnan på direkten.
I de flesta fallen fungerade detta prima, men det har hänt mig titt som tätt att jag sabbat IDE-gränssnitten på moderkorten tack vare detta. IDE-gränssnitten och dessa 40-pins IDC-kontakterna var ju inte anpassade för hotswap det minsta, varav riskerna att man dödade gränssnittet var relativt stort. Lite av en rysk roulette. I de flesta fallen gick det, men sedan satt kulan i mynningen.

SATA. Designad att vara hotswap-kompatibel redan på ritbordet. Kontakterna, gränssnittet och signalerna var alla anpassade för att klara av hotswap. En av mig mycket välkommen egenskap. Som grädde på moset är ju SATA och eSATA direkt kompatibla utan behov av signalkonvertering. SATA-eSATA adaptrar är enkla passiva saker som är riktigt billiga.

De företag som sitter på gamla IDE-system ser fördelarna när jag berättar detta för dem, och det är billigt att skaffa en SATA-kontroller för PCI-bussen. Ett par hundringar för att få sina system framtidssäkrade och hållas vid liv ytterligare några år. Det är en billig investering.
Nu kan de byta diskarna i sina maskiner utan att behöva släcka ner hela produktionslinjen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Jag själv har lämnat PATA bakom mig sedan en bra tid tillbaks.
Visst har jag några PATA-diskar ligger på hyllan som agerar slaskdiskar och/eller backup-diskar, men de ansluts via en IDE-USB adapter, varav jag använder dem som externa diskar.

Något jag ogillar med PATA, är att det inte är hotswap-kompatibelt. Men det hindrade inte mig från att köra "hotswap" trots allt.
Datorn är igång. skit i att stänga av.
Slit ur disken. Tryck i nästa. Kör ett par tre "magiska" Linux-kommandon och den nya disken detekteras av kärnan på direkten.
I de flesta fallen fungerade detta prima, men det har hänt mig titt som tätt att jag sabbat IDE-gränssnitten på moderkorten tack vare detta. IDE-gränssnitten och dessa 40-pins IDC-kontakterna var ju inte anpassade för hotswap det minsta, varav riskerna att man dödade gränssnittet var relativt stort. Lite av en rysk roulette. I de flesta fallen gick det, men sedan satt kulan i mynningen.

SATA. Designad att vara hotswap-kompatibel redan på ritbordet. Kontakterna, gränssnittet och signalerna var alla anpassade för att klara av hotswap. En av mig mycket välkommen egenskap. Som grädde på moset är ju SATA och eSATA direkt kompatibla utan behov av signalkonvertering. SATA-eSATA adaptrar är enkla passiva saker som är riktigt billiga.

De företag som sitter på gamla IDE-system ser fördelarna när jag berättar detta för dem, och det är billigt att skaffa en SATA-kontroller för PCI-bussen. Ett par hundringar för att få sina system framtidssäkrade och hållas vid liv ytterligare några år. Det är en billig investering.
Nu kan de byta diskarna i sina maskiner utan att behöva släcka ner hela produktionslinjen.

Kan du rekommendera några SATA-eSATA adaptrar ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klappa:

Kan du rekommendera några SATA-eSATA adaptrar ?

Det finns valmöjligheter.
Skall du helt sonika bara ansluta en naken disk till en esata-port, kan du nyttje en enkel SATA till eSATA kabel:
http://www.inet.se/produkt/8906235/sata-till-esata-kabel-1m
Det enda du behöver komplettera med är strömförsörjningen till hårddisken ifråga, men även det är rätt enkelt att fixa:
http://www.inet.se/produkt/5321526/phobya-extern-natdel-230v-...

Vill du däremot ha en smidig docknings-station att trycka ner hårddiskar i. Strömförsörjningen löses smidigt i samma paket.
http://www.inet.se/produkt/4903158/hd-kabinett-2st-sata-2x2-5...
Anslut den via eSATA-så har du full SATA-prestanda. Som tidigare nämnts är SATA-eSATA-konverteringen helt passiv, så ingen prestanda går förlorad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Det finns valmöjligheter.
Skall du helt sonika bara ansluta en naken disk till en esata-port, kan du nyttje en enkel SATA till eSATA kabel:
http://www.inet.se/produkt/8906235/sata-till-esata-kabel-1m
Det enda du behöver komplettera med är strömförsörjningen till hårddisken ifråga, men även det är rätt enkelt att fixa:
http://www.inet.se/produkt/5321526/phobya-extern-natdel-230v-...

Vill du däremot ha en smidig docknings-station att trycka ner hårddiskar i. Strömförsörjningen löses smidigt i samma paket.
http://www.inet.se/produkt/4903158/hd-kabinett-2st-sata-2x2-5...
Anslut den via eSATA-så har du full SATA-prestanda. Som tidigare nämnts är SATA-eSATA-konverteringen helt passiv, så ingen prestanda går förlorad.

Tackar för tipsen!

Kör redan en hdd-docka med e-sata kabel till datorn men tyvärr är det billigt kines skräp från ebay. Denna Chieftek verkade innerligen väldigt dyr, finns det inga andra alternativ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klappa:

Tackar för tipsen!

Kör redan en hdd-docka med e-sata kabel till datorn men tyvärr är det billigt kines skräp från ebay. Denna Chieftek verkade innerligen väldigt dyr, finns det inga andra alternativ?

Bara att kolla runt. En betydligt billigare variant om man bara behöver en slot för en disk är:
http://www.inet.se/produkt/8906210/hd-docka-for-1x2-5-3-5-sat...

Men du har ju fler butiker. Du behöver ju inte enbart håla dig till Sweclockers-favoriten.
pricerunner.se har rätt trevliga sökfunktioner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför är det hög tid? Har du drabbats negativt av de användare som fortfarande väljer att använda PATA?

Inte direkt, nej. Dock rätt meningslöst att fortsätta tillverka något som idag, för datorn världen, anses vara uråldrig teknik. Nog för det kanske håller livet i gamla datorer, men ärligt talat så är dessa datorer så gamla att de inte duger till något idag.

Sedan så tycker jag inte om dem för att PATA kablar är stora, klumpiga och det påminner mig om rotandet i gamla datorlådor med vassa gradade kanter.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3