Permalänk

Fläkten går inte igång av sig själv

Hej! Jag har precis flyttat om lite med fläktarna i min dator och nu är det en fläkt som inte går igång av sig själv. Om man puttar igång den så fortsätter den snurra, men annars är den helt stilla. Den är inkopplad som den ska i sysfan3 på moderkortet och det har inte tidigare varit något fel på fläkten. Några förslag på lösningar?

Fractal Design Silent series R2 fläkt 140mm
MSI X79A-GD45 8D Moderkort.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Satt jag inte så himla gött i soffan och katten i knät så skulle jag lägga upp en skärmdump från min andra dator, men kolla i bios vad du har ställt fläkten på. Man kan ställa i procent

Permalänk
Medlem

Många tysta fläktar och PWM kan ha svårt att komma igång om man kör med för "tysta" inställningar i BIOS.

Permalänk
Skrivet av lillalex:

Satt jag inte så himla gött i soffan och katten i knät så skulle jag lägga upp en skärmdump från min andra dator, men kolla i bios vad du har ställt fläkten på. Man kan ställa i procent

Skrivet av guermantes:

Många tysta fläktar och PWM kan ha svårt att komma igång om man kör med för "tysta" inställningar i BIOS.

Jag har den på 60 % i BIOS. Har provat höja den ända till 100%, men den sätts fortfarande inte igång om jag inte pillar på den.

Permalänk
Medlem

den får inte tillräckligt hög spänning för att starta.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har du satt nåt motstånd mellan fläkten och moderkortet? det kan vara orsaken i såna fall. Jag har varit med om att mina fläktar inte orkar starta tack vare det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av FX9:

den får inte tillräckligt hög spänning för att starta.

Finns det något sätt att öka spänningen?

Skrivet av AMD-FX:

Har du satt nåt motstånd mellan fläkten och moderkortet? det kan vara orsaken i såna fall. Jag har varit med om att mina fläktar inte orkar starta tack vare det

Vad menar du med motstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Finns det något sätt att öka spänningen?

Vad menar du med motstånd?

Typ sån här. Den gör ju så att fläkten går saktare/tystare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du behöver ändra i bios så du inte kör på quiet setting på fläktarna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Typ sån här. Den gör ju så att fläkten går saktare/tystare
http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d...

Har inget sånt, fläkten är kopplad direkt till moderkortet (den behöver inte strömförsörjning från nätagget).

Skrivet av FX9:

Skulle tro att du behöver ändra i bios så du inte kör på quiet setting på fläktarna.

Inget sånt är på, tror inte ens det finns i min BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Inget sånt är på, tror inte ens det finns i min BIOS.

Det skulle jag tro att du har.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Har inget sånt, fläkten är kopplad direkt till moderkortet (den behöver inte strömförsörjning från nätagget).

Inget sånt är på, tror inte ens det finns i min BIOS.

Silent mode finns i alla BIOS. I alla fall i mina BIOS sen jag kan minnas. Det kanske heter nåt annat.

Edit:
Jag tog ner PDF manualen för ditt moderkort. Det fanns inte mycket inställningar tyckte jag. Finns det ingen avancerad mode i BIOS som kan visa mer eller ser det bara ut så där? MSI är inte längre bland de bästa moderkorten längre, tycker dom har halkat efter Gigabyte och Asus

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju även bero på att lagret börjar torka ut så den går trögare än det var tänkt, då får man smörja eller byta fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det skulle jag tro att du har.

Skrivet av AMD-FX:

Silent mode finns i alla BIOS. I alla fall i mina BIOS sen jag kan minnas. Det kanske heter nåt annat.

Edit:
Jag tog ner PDF manualen för ditt moderkort. Det fanns inte mycket inställningar tyckte jag. Finns det ingen avancerad mode i BIOS som kan visa mer eller ser det bara ut så där? MSI är inte längre bland de bästa moderkorten längre, tycker dom har halkat efter Gigabyte och Asus

Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju även bero på att lagret börjar torka ut så den går trögare än det var tänkt, då får man smörja eller byta fläkt.

Det finns inga inställningar i BIOS angående fläktarna, förutom vilken hastighet man ställer dem på, där finns det 50, 60, 70 och 100%. Jag kan konstatera att felet ligger i fläkten, eftersom jag provade byta plats kopplingarna på moderkortet med en annan fläkt och då funkar denna fläkten. Jag vill dock inte ge upp och säga att fläkten är trasig, för den går i full rulle om man bara petar igång den. Som sagt, problemet är att fläkten inte startar av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Det finns inga inställningar i BIOS angående fläktarna, förutom vilken hastighet man ställer dem på, där finns det 50, 60, 70 och 100%. Jag kan konstatera att felet ligger i fläkten, eftersom jag provade byta plats kopplingarna på moderkortet med en annan fläkt och då funkar denna fläkten. Jag vill dock inte ge upp och säga att fläkten är trasig, för den går i full rulle om man bara petar igång den. Som sagt, problemet är att fläkten inte startar av sig själv.

Då kanske just denna fläkt kräver lite högre spännning än den andra du testa med. Pröva att sätta fläkten på 100% så borde den gå igång.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gjorde en liten video på hur det blir när man har lite för låg spänning för att fläkten ska orka starta men orkar gå när den väl roterar.
Den var för en annan diskusion om fläktstyrningar men så här ser det ut iallafall:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.