[Löst (Kanske)] Ny GTX 770, spelen crashar

Permalänk
Medlem

[Löst (Kanske)] Ny GTX 770, spelen crashar

Jag köpte nyss en sån här: https://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-...
Installationen gick bra och kortet fungerar.

Jag har tagit bort alla gamla drivers och installerat dom nya.
Men varje gång jag kör ett spel så crashar det.
Ljudet upprepar sig och skärmen blir vit eller svart. Till slut så slutar det låta. ctrl+alt+del fungerar inte. jag måste hålal in strömknappen tilsl datorn stänger av sig.
Jag har ett XFX750W "Bronze" nätagg som borde klara allt.
När jag kollar på kortets temperaturer så ligger dom bara runt 60 grader. Minnet används inte fullt, men det står ofta att "GPU load" ligger på 99%.
Jag har inte ändrat några inställningar förutom att låta GeForce experience optimera alla spel.

Problemen uppstod först efter att jag installerade det nya grafikkortet.

har någon annan haft det här problemet? Hur kan jag lösa det?

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk

Du behöver en vgabios uppgradering som finns här: http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GTX770DC2OC2GD5/#suppor...

Jag har precis samma kort men uppgraderade vgabios direkt så mitt har fungerat perfekt men en kompis i en annan stad som jag besökte nu under julen har haft krascher i nästan en månad i BF4 och efter en vgabios uppgradering fungerar också hans Asus GTX770 DCII helt perfekt.

Ähhh, måste komma ihåg att köra automatiskt stavningskontroll innan :D
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Du behöver en vgabios uppgradering som finns här: http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GTX770DC2OC2GD5/#suppor...

Jag har precis samma kort men uppgraderade vgabios direkt så mitt har fungerat perfekt men en kompis i en annan stad som jag besökte nu under julen har haft krascher i nästan en månad i BF4 och efter en vgabios uppgradering fungerar också hans Asus GTX770 DCII helt perfekt.

Tack för hjälpen!
Då behöver jag bara ta reda på hur man uppdaterar vgabios...

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk

Det är bara att packa upp och köra vgabios filen så uppdateras kortet automatiskt.

På sidan jag länkade välj "Drivrutiner och verktyg"
Välj ditt OS (operativsystem)
Välj BIOS
Tanka ned filen (klicka på Global)
Packa upp den (högerklicka välj Extrahera)
Kör den

Följ instruktionerna

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det är bara att packa upp och köra vgabios filen så uppdateras kortet automatiskt.

På sidan jag länkade välj "Drivrutiner och verktyg"
Välj ditt OS (operativsystem)
Välj BIOS
Tanka ned filen (klicka på Global)
Packa upp den (högerklicka välj Extrahera)
Kör den

Följ instruktionerna

Jag har uppdaterat, men det fanns inga instruktioner. Tryckte bara på "ok" när den skulel botta om datorn.
Samma krash upprepas.
jag visste nte om jag hade installert rätt, så jag försökte igen.
Men det står "this patch does not support this card".

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Skrivet av Ottoguy:

Jag har uppdaterat, men det fanns inga instruktioner. Tryckte bara på "ok" när den skulel botta om datorn.
Samma krash upprepas.
jag visste nte om jag hade installert rätt, så jag försökte igen.
Men det står "this patch does not support this card".

Har den bootat om efter vgabios uppdateringen så är den uppdaterad men bara för att vara helt säker kan du skriva vad det står för grafikkortsmodell på lådan som kortet kom i.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, kommer ett Gigabyte 770 2GB också strula?
Har nämnligen beställt ett sånt och har läst lite om detta problem.
Har även beställt en SSD så blir att omformatera hela datorn och ta hem alla drivrutiner på nytt men kommer jag behöva några nya drivrutiner som är nytt för nya 700-serien för att allt ska funka eller räcker det med att ta hem senaste drivrutiner till grafikkortet osv.

Gott nytt år på er allihopa!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

en fråga.. jag lirar bf4 på ultra 4msaa och min gpu usage är på högst 99% är det normalt men det ligger mellan typ 80-90 % hela tiden när jag lirar det är ingte som jag behöver oroa mig för eller något? gott nyt år!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrakk:

Lånar tråden lite, kommer ett Gigabyte 770 2GB också strula?
Har nämnligen beställt ett sånt och har läst lite om detta problem.
Har även beställt en SSD så blir att omformatera hela datorn och ta hem alla drivrutiner på nytt men kommer jag behöva några nya drivrutiner som är nytt för nya 700-serien för att allt ska funka eller räcker det med att ta hem senaste drivrutiner till grafikkortet osv.

Gott nytt år på er allihopa!

Det ska inte vara några problem

Skrivet av braxze99:

en fråga.. jag lirar bf4 på ultra 4msaa och min gpu usage är på högst 99% är det normalt men det ligger mellan typ 80-90 % hela tiden när jag lirar det är ingte som jag behöver oroa mig för eller något? gott nyt år!!

Det är helt normalt så inget att oroa sig över.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Har den bootat om efter vgabios uppdateringen så är den uppdaterad men bara för att vara helt säker kan du skriva vad det står för grafikkortsmodell på lådan som kortet kom i.

GTX770-CD20C-2GD5

När jag skulle boota om efter en crash så stog det "Overclocking failed". Jag har försökt att sänka frekvensen i Nvidia inspector men den återställs alltid. Och jag hittar inget i BIOS om det.
Z87 Sabertooth har jag som moderkort.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Kan fösöka att använda gamla drivers.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk

Kör en windows update, installera senaste nvidia drivrutinerna (välj custom/avancerad och en ren installation). Spelar du BF4 så kan du testa google chrome eller firefox och uppdatera java till senaste version.

Skulle det vara hårdvarufel kan det bli besvärligt om du inte har en kompis som du kan bytlåna delar med. Jag har en kompis som fick blåskärmar på sin dator förra året och vi var helt tvärsäkra att det var nätagget så det byttes först men det hjälpte inte. Sen bytte vi minnet men det hjälpte inte heller, sen bytte vi cpu och fortfarande problem med blåskärmar. Nu chansade vi på grafikkortet men nej. Han var precis ifärd med att beställa nytt moderkort men av någon anledning jag kommer inte ihåg vilken så plockade vi ur ljudkortet ett gammalt sblive och efter det fungerade datorn perfekt. Så hårdvarufel kan vara besvärliga.

Jag skulle nog göra följande:

1. Har du några extrakort tex ljudkort plocka ur dessa och försök igen, du kan även testa ladda moderkortets default bios inställningar
2. Testa installera om datorn
3. Testa byta nätagg

Funkar inte det så är nog mina ideer slut. Lycka till.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem

Händer detta med GeForce experience avinstallerat också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Kör en windows update, installera senaste nvidia drivrutinerna (välj custom/avancerad och en ren installation). Spelar du BF4 så kan du testa google chrome eller firefox och uppdatera java till senaste version.

Skulle det vara hårdvarufel kan det bli besvärligt om du inte har en kompis som du kan bytlåna delar med. Jag har en kompis som fick blåskärmar på sin dator förra året och vi var helt tvärsäkra att det var nätagget så det byttes först men det hjälpte inte. Sen bytte vi minnet men det hjälpte inte heller, sen bytte vi cpu och fortfarande problem med blåskärmar. Nu chansade vi på grafikkortet men nej. Han var precis ifärd med att beställa nytt moderkort men av någon anledning jag kommer inte ihåg vilken så plockade vi ur ljudkortet ett gammalt sblive och efter det fungerade datorn perfekt. Så hårdvarufel kan vara besvärliga.

Jag skulle nog göra följande:

1. Har du några extrakort tex ljudkort plocka ur dessa och försök igen, du kan även testa ladda moderkortets default bios inställningar
2. Testa installera om datorn
3. Testa byta nätagg

Funkar inte det så är nog mina ideer slut. Lycka till.

Hoppas att det inte är hårdvarufel då...
Har inga extrakort.
Jag har rensat alla hårddiskar med Dban och ominstallerat allt. Med gamla drivers, andra har sagt att en ny driver har varit problemen för dom.
Det har inte kraschat än, men jag vågar inte vara säker och säga att det är fixat.
Då måste jag pröva att byta nätagg.

Skrivet av Jalle64:

Händer detta med GeForce experience avinstallerat också?

Ja.

Det här är alltså fixat, tills det kraschar igen. Om det händer igen så väcker jag tråden.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.