Behöver hjälp med att bygga vattenkylning

Permalänk

Behöver hjälp med att bygga vattenkylning

Är i färd att bygga riktig vattenkylning för första gången (bara för processorn).
Jag har en NexXxoS UT60 480 mm radiator som jag ska montera, denna: http://www.alphacool.com/images/product_images/popup_images/9...
Den har en himla massa hål överallt och jag har ingen som helst aning i vilka hål jag ska stoppa slangar, och vilka hål jag ska täppa för osv, jag vet ingenting om nånting
6 hål i ena änden (på bilden är det ytterligare 2 hål under radiatorn, till vänster i bild), och 1 hål i den andra änden.

Så hjälp skulle uppskattas.

Rubriken är lite svepande för jag misstänker att jag kommer behöva hjälp med andra grejer senare.

Permalänk
Medlem

Nu är jag också nybörjare inom vattenkylning men ska se om jag kan bistå. Någon får rätta mig snabbt om jag säger något tokigt
Du behöver bara ett in-hål och ett ut-hål på vardera sida om radiatorn.. De kan båda två vara på samma sida (framsidan, baksidan eller på de två på kanten) och även olika sidor. I mitt bygge så har jag en slang som går på baksidan om moderkortet och således har jag en 45 graders kompressions koppling på vänstra hålet på framsidan och en 90 graders kompressions koppling på det högra hålet på baksidan, resten är igen pluggade med de medföljande "stoppen".

De ensamma hålet i andra änden är en drainport om du skulle behöva tömma radiatorn (förutsatt att det är den sida som är exponerad d.v.s) om det hållet är enklare att komma åt.

Man brukar även fylla radiatorn och skaka den för att få ut skräp från tillverkningsprocessen, genom att göra det kan du "lära känna" radiatorn, hur mycket vatten den rymmer och hur det passerar så borde du få en hint om vilka hål du vill använda. Du kan använda kranvatten för att få ut skit, men använd destillerat vatten vid sista sköljningen.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Skrivet av Nephelim:

Nu är jag också nybörjare inom vattenkylning men ska se om jag kan bistå. Någon får rätta mig snabbt om jag säger något tokigt
Du behöver bara ett in-hål och ett ut-hål på vardera sida om radiatorn.. De kan båda två vara på samma sida (framsidan, baksidan eller på de två på kanten) och även olika sidor. I mitt bygge så har jag en slang som går på baksidan om moderkortet och således har jag en 45 graders kompressions koppling på vänstra hålet på framsidan och en 90 graders kompressions koppling på det högra hålet på baksidan, resten är igen pluggade med de medföljande "stoppen".

De ensamma hålet i andra änden är en drainport om du skulle behöva tömma radiatorn (förutsatt att det är den sida som är exponerad d.v.s) om det hållet är enklare att komma åt.

Man brukar även fylla radiatorn och skaka den för att få ut skräp från tillverkningsprocessen, genom att göra det kan du "lära känna" radiatorn, hur mycket vatten den rymmer och hur det passerar så borde du få en hint om vilka hål du vill använda. Du kan använda kranvatten för att få ut skit, men använd destillerat vatten vid sista sköljningen.

För att vara helt säker på att jag förstod rätt..
Om du kollar på bilden så är det ju 2 "klumpar", varje klump har 3 hål.
Huvudsaken är att det är 1 slang kopplad till båda klumparna?
Det spelar ingen roll vilket av de 3 hålen används?

Aa har rensat radiatorn på så sätt.

Permalänk

När du är på väg att montera radiatorn så är det lättare att se vilka hål som du ska använda. För att få en bra rör dragning i chassit.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

För att vara helt säker på att jag förstod rätt..
Om du kollar på bilden så är det ju 2 "klumpar", varje klump har 3 hål.
Huvudsaken är att det är 1 slang kopplad till båda klumparna?
Det spelar ingen roll vilket av de 3 hålen används?

Aa har rensat radiatorn på så sätt.

ja, du ska ha en slang kopplad till vardera "klump" och nej det spelar ingen roll vilken sida du sätter slangen på. Du ska välja det som passar ditt chassi och slangdragning bäst.

Vattnet går in på en sida av klumparna och måste komma ut i den andra klumpen för att ha passerat radiatorn. Sätter du dem på samma sida så väljer vattnet den lättaste vägen och strunta i att gå igenom radiatorn

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk

Hur fyller jag på loopen med vatten?

EDIT: det var inte så svårt att kolla upp hur man gör det.. http://www.youtube.com/watch?v=777JcqPVgLU&feature=player_det...
Jag har sån enorm motivationsbrist att bygga skiten just nu att jag inte orkar göra research.. är så övertygad om att datorn inte kommer funka ändå..

Permalänk
Medlem

Jag har min reservoar överst. Kopplar in pumpen på en extern strömkälla så att mina komponenter överlever om det läcker ur loopen. Sen fyller jag på vatten tills reservoaren är på väg att bli full. Då kör jag på pumpen en stund tills jag kan fylla i mer. Så kör jag pumpen lite igen ändå, o.s.v. tills det kommer tillbaka vatten till reservoaren.

Då kan man låta pumpen få gå kontinuerligt och fylla på allteftersom luftbubblor kommer ut. Ibland kan man behöva vicka på block och slangar för att få ut bubblor.

När du känner dig nöjd bör du låta loopen läcktestas i 24 timmar. Verkar allt schysst kan du väl koppla in din PSU och boota upp.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Okej.
Visst spelar det ingen roll hur lågt/högt pumpen/reservoaren är när reservoaren har en inbyggd pump?

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Okej.
Visst spelar det ingen roll hur lågt/högt pumpen/reservoaren är när reservoaren har en inbyggd pump?

Nej det spelar ingen roll.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Hur har Alphacool tänkt sig att man ska kunna skruva fast radiatorn i chassit när de inte skickar med några skruvar?
Var kan jag hitta skruvar som jag kan skruva fast radiatorn i Corsair 900D med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hur har Alphacool tänkt sig att man ska kunna skruva fast radiatorn i chassit när de inte skickar med några skruvar?
Var kan jag hitta skruvar som jag kan skruva fast radiatorn i Corsair 900D med?

Är du säker på att det inte låg ett litet paket med skruv i förpackningen?
Enligt specifikationerna ska det göra det.

Om du hittar dem, så se till att läsa på noggrant och inte ta 35 mm skruvarna om det inte blir rätt avstånd mellan chassiplåten, fläktar och radiator. Det finns nämligen en risk att man skruvar in skruven i själva radiatorn så att det går hål om man använder för långa skruvar.
En trasig rad går inte att reparera.

Om du inte hittar några skruvar borde det inte vara några problem att köpa dem på valfri järnaffär. M3 30mm respektiver 35mm är inga konstiga skruvar.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Är du säker på att det inte låg ett litet paket med skruv i förpackningen?
Enligt specifikationerna ska det göra det.

Om du hittar dem, så se till att läsa på noggrant och inte ta 35 mm skruvarna om det inte blir rätt avstånd mellan chassiplåten, fläktar och radiator. Det finns nämligen en risk att man skruvar in skruven i själva radiatorn så att det går hål om man använder för långa skruvar.
En trasig rad går inte att reparera.

Om du inte hittar några skruvar borde det inte vara några problem att köpa dem på valfri järnaffär. M3 30mm respektiver 35mm är inga konstiga skruvar.

Jo det kom med ett paket med skruvar, men jag trodde att man skulle först skruva fläktarna och sen använda andra skruvar för att skruva fast själva radiatorn i lådan.
Jag har redan skruvat fast fläktarna på radiatorn, får försöka skruva loss fläktarna utan att förstöra spåren uppe på skruvhuvudet, en skruv har redan pajat, blir troligtvis tvungen att förstöra en fläkt för att få loss skiten från radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jo det kom med ett paket med skruvar, men jag trodde att man skulle först skruva fläktarna och sen använda andra skruvar för att skruva fast själva radiatorn i lådan.
Jag har redan skruvat fast fläktarna på radiatorn, får försöka skruva loss fläktarna utan att förstöra spåren uppe på skruvhuvudet, en skruv har redan pajat, blir troligtvis tvungen att förstöra en fläkt för att få loss skiten från radiatorn.

Okej, ta det lugn och håll humöret uppe bara. Du borde inte spela någon större roll om en fläkt bara sitter med tre skruv.
Antar att 35 mm skruvarna är för chassi+fläkt?

Det kan vara extremt frustrerande när man fastnar på någon monteringsdetalj.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Skruvarna som man ska skruva fast fläktarna på radiatorn+radiatorn i chassit med har för små skruvskallar.
Skulle behöva sätta dit brickor eller använda skruvar med större skruvskalle så att skruvarna inte går rätt genom chassits skruvhål.

Var kan jag hitta såna skruvar eller brickor?
Skruvarna verkar ha en diameter på 3 mm, eller kanske 3,5 mm om man mäter vid gängornas topp så att säga.

Permalänk
Medlem

Köpte till brickor på lokala claes olsson för ca 10kr det finns bild på detta i min bygglogg i sign.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hur har Alphacool tänkt sig att man ska kunna skruva fast radiatorn i chassit när de inte skickar med några skruvar?
Var kan jag hitta skruvar som jag kan skruva fast radiatorn i Corsair 900D med?

Jag har exakt samma kylare och chassi och tog till med en pundarlösning just där eftersom att huvudet på skruvarna som följer med är bland det minsta som existerar (ta det med en nypa salt) så klöpp jag ut plastbitar av hårdplast och borrade skruvhål i dom.

Ser för jävligt ut men funkar till nästa gång man ska ta ner systemet och kan sätta dit riktiga brickor.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk

Stötte på ett problem igen, men jag tror att jag fixade det, men vill dubbelchecka..
Frågade i ett annat forum men orkar inte vänta i en evighet på svar så jag kan fråga här också.. det är lättast om ni läser mitt andra inlägg: http://www.overclock.net/t/1385830/having-frustrating-difficu...

Meningen är alltså att jag ska ta bort den förmonterade tätningsringen i bottenplattan?

Permalänk
Medlem

Som det ser ut har du 2 oringar vilket du inte ska ha, så det är bara köra med den som kommer med res/toppen och ta bort den från orginal D5 då den är i regel lite mindre men säkrast är att du kollar manualen som finns här Make sure you install EK provided 61x3 mm O-ring
gasket! R http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109842645.pdf så du har rätt storlek på den som du väljer.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Som det ser ut har du 2 oringar vilket du inte ska ha, så det är bara köra med den som kommer med res/toppen och ta bort den från orginal D5 då den är i regel lite mindre men säkrast är att du kollar manualen som finns här Make sure you install EK provided 61x3 mm O-ring
gasket! R http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109842645.pdf så du har rätt storlek på den som du väljer.

Okej.
Det kom ingen ring alls med pumpen.
Det kom 2 ringar med res/toppen: en större (förmonterad) och en mindre (löst).
Den mindre är 61 mm stor. Så jag använder den då.