Permalänk

Välja mellan vatten och luft

Jag har ett stort chassi (Obsidian 750D) med en 4770k som nu kyls av en stockylare. Jag vågar inte ge mig på att bygga en egen vattenkylning så valet står mellan olika luftkylare eller ett vattenkylningskit. Jag har funderat mellan dess tre olika kylare
1. Cooler Master Hyper 212 Evo. (Billigast)
2. Noctua NH-U14S (Betydligt dyrare än ovan vet ej hur/om bättre)
3. Corsair Hydro H100i/H110 (Vatten)

Frågor: Har vattenkylning i ett färdigt kit något värde i ett chassi medså bra luftflöde?
Även om vattenkylning skulle ge lika bra cpukylning kan det finnas andra fördelar som tex att mitt asus gtx 780 hålls svalare tack vare generellt svalare luft i chassit?
Är det märkbar skillnad mellan alt 1 och 2?
Behöver jag tänka på att kyla andra komponenter vid blygsam överklockning (är feg) som tex minne?

Ljudnivå är inte jätteviktigt.

Jag förstår ifall det inte går att svara bestämt hur det förhåller sig utan att rigoröst testa just mitt system.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Corsairs låter ganska mycket. Ska du överklocka högt så ta Noctuan. Annars klarar du dig bra på 212 Evo. Jag har den själv och den är tyst i ett R4 chassi. Har inte testat att överklocka så kan inte säga vilka temperaturer jag får.

Visa signatur

-

Permalänk

corsair H100i/110 med två bra fläktar räcker

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Jag kör med en noctua nh-d14. kyler bättre än alla färdiga vattenkylare jag testat, och den är fullkomligt ljudlös, tar dock ganska mycket plats, men den är lätt prisvärd!

Permalänk
Discokungen

Riktig vattenkylning eller bra luftkylning är det som gäller. Det finns ingen anledning att köpa sluten "vattenkylning" när luftkylare är lika bra med färre rörliga delar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Varför inte Noctua D14 istället för liten U14S?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Gå all in och kör äkta vattenkylning tycker jag kan inte bli bättre.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Kosmicana:

Jag har ett stort chassi (Obsidian 750D) med en 4770k som nu kyls av en stockylare. Jag vågar inte ge mig på att bygga en egen vattenkylning så valet står mellan olika luftkylare eller ett vattenkylningskit. Jag har funderat mellan dess tre olika kylare
1. Cooler Master Hyper 212 Evo. (Billigast)
2. Noctua NH-U14S (Betydligt dyrare än ovan vet ej hur/om bättre)
3. Corsair Hydro H100i/H110 (Vatten)

Frågor: Har vattenkylning i ett färdigt kit något värde i ett chassi medså bra luftflöde?
Även om vattenkylning skulle ge lika bra cpukylning kan det finnas andra fördelar som tex att mitt asus gtx 780 hålls svalare tack vare generellt svalare luft i chassit?
Är det märkbar skillnad mellan alt 1 och 2?
Behöver jag tänka på att kyla andra komponenter vid blygsam överklockning (är feg) som tex minne?

Ljudnivå är inte jätteviktigt.

Jag förstår ifall det inte går att svara bestämt hur det förhåller sig utan att rigoröst testa just mitt system.

är extremt nöjd med min h100i haft den i ett år nu typ, efter bytte av fläktar på den är den tyst, hör den inte alls, inga problem alls och håller svalt!

Permalänk
Medlem

Har du inte tänkt köpa till extra fläktar är Noctuan det bästa köpet, skiljer inte många grader mellan den och H100. Evo är sämre på alla punkter och det är inte värt att spara några hundralappar och köpa den.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Antingen "riktig" vattenkylning eller tornkylare! Sluten vattenkylning är riktigt ovärt så länge du inte har problem med utrymmet eller liknande!

Permalänk

Alla dessa luftkylarna är minst lika bra som de bästa slutna vattenkylarna och kostar något mindre. Tänk dock på hur höga dina minnen är så att de får plats.
Noctua NH-D14
Phanteks PH-TC14PE
Thermalright Silver Arrow SB-E
BeQuiet! Dark Rock Pro 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=516316,960281,1167321,12...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Riktigt luftkylare är bäst noctua dh14 då menar jag att dem aldrig går sönder bara fläktarna isf och nocutas håller hög kvalite. Samt att noctua skickar gärna ut nya fästen helt gratis.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam

Med CPUn på max ( här en 3770K) är U14S o H110i Quiet mode likvärdiga i kylförmåga . . i Max mode är H100i 3grader bättre

Dock låter H100i i max mode 8dBA mer än U14S . . . o det är jäkligt mycket

Permalänk

Verkar som det jag misstänkte nämligen att vattenkylning inte är värt om amn inte vågar sig på att bygg riktig. Enda bra anledningen till att köpa slutet vattenkit är att då kanske jag vågar mig på att bygga eget sen, samt att H100i inte är särskilt mycket dyrare än bra luftkylning. Av den anledningen blir det nog antingen vatten eller billig luft beroende på ekonomin.
Jag ska läsa mer om vattenkylning för att se om jag vågar satsa på riktig vateen direkt som Gunner tycker.

Permalänk
Inaktiv

Sedan finns denna och priset verkar ju vara bra och billigare om man har en rabattkod: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Verkar som det jag misstänkte nämligen att vattenkylning inte är värt om amn inte vågar sig på att bygg riktig. Enda bra anledningen till att köpa slutet vattenkit är att då kanske jag vågar mig på att bygga eget sen, samt att H100i inte är särskilt mycket dyrare än bra luftkylning. Av den anledningen blir det nog antingen vatten eller billig luft beroende på ekonomin.
Jag ska läsa mer om vattenkylning för att se om jag vågar satsa på riktig vateen direkt som Gunner tycker.

jag kör med h110 och kan inte säga mer än att den pushas till gränsen av vad pumpen klarar av , är missnöjd över det , det är en 8350 som är cpu då och ligger i 4,8ghz , 1.487v , därav tror jag att luft är bättre då priset är klart mindre och antar/tror att man kan komma till 4,6ghz på samma cpu som min , då är den nog mera värd priset

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Verkar som det jag misstänkte nämligen att vattenkylning inte är värt om amn inte vågar sig på att bygg riktig. Enda bra anledningen till att köpa slutet vattenkit är att då kanske jag vågar mig på att bygga eget sen, samt att H100i inte är särskilt mycket dyrare än bra luftkylning. Av den anledningen blir det nog antingen vatten eller billig luft beroende på ekonomin.
Jag ska läsa mer om vattenkylning för att se om jag vågar satsa på riktig vateen direkt som Gunner tycker.

Läser man på ordentligt och tittar på instruktionsfilmer på youtube är det inte särskilt svårt att bygga ihop en riktig vattenkylningsloop. Däremot så börjar det handla om ruskigt mycket större summor pengar, så frågan är om du tycker det är värt det. Min personliga rekommendation pekar på en rejäl tornkylare om platsen finns, förutsatt att du inte har en ansenlig bunt tusenlappar som ligger och skräpar någonstans.

Permalänk
Medlem

Köp inte något jäva slutet vattenkylningssystem!

* De kyler inte nämnvärt bättre än tunga luftkylare som Noctua NH-D14
* De är inte billigare eller tystare än luftkylare
* Om de läcker, så får du slänga moderkort och grafikkort, eftersom vätskan inuti dem är korriderande (källa: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=233533 )

Jag har själv en Antec 620 som jag hade bytt om jag inte var både lat och snål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Köp inte något jäva slutet vattenkylningssystem!

* De kyler inte nämnvärt bättre än tunga luftkylare som Noctua NH-D14
* De är inte billigare eller tystare än luftkylare
* Om de läcker, så får du slänga moderkort och grafikkort, eftersom vätskan inuti dem är korriderande (källa: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=233533 )

Jag har själv en Antec 620 som jag hade bytt om jag inte var både lat och snål.

det mesta stämmer i det du säger men om jag inte minns fel , om ett slutet system läcker inom garanti tiden , h110 som jag har då är på 5 år så ersätter dom datorn om det har gått sönder på grund av läckande på ett slutet system

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av thli72:

Med CPUn på max ( här en 3770K) är U14S o H110i Quiet mode likvärdiga i kylförmåga . . i Max mode är H100i 3grader bättre

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=36...

Dock låter H100i i max mode 8dBA mer än U14S . . . o det är jäkligt mycket

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=36...

Problemet med H100i och dom flesta andra AIO vattenkylare är fläktarna, det är dom som för väsen. Lägger man 200kr på två Schyte GT så blir det mer eller mindre ljudlöst.

Permalänk

En annan faktor är att ett slutet AIO kit inte kommer att fungera föralltid, Vätskan måste bytas förr eller senare (Vilket inte går), Därav förmoligen kortare livslängd.

Har en Swiftech H220 som är typ ett AIO kit, Swiftech rekommenderar att man byter vätskan efter max 3 år.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599