Permalänk

Hjälp med Överklockning, första gången

Hej
Kan jag överklocka min dator enligt nedan spec.
Vill både klocka Grafik kort och processor.
Måste jag lägga till någon extra kylning och vilka inställningar rekomenderar ni.
Kör alla inställningar på BF4 på High med vill gärna komma upp till Ultra.
Tacksam för hjälp.
Har aldrig gjort detta så sorry för min inkompetenta frågor.
Om det finns någon anna tråd med just dessa spec så får ni gärna hjälpa mig att hitta dem.
Mvh
Andreas

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av ackeofsweden:

Hej
Kan jag överklocka min dator enligt nedan spec.
Vill både klocka Grafik kort och processor.
Måste jag lägga till någon extra kylning och vilka inställningar rekomenderar ni.
Kör alla inställningar på BF4 på High med vill gärna komma upp till Ultra.
Tacksam för hjälp.
Har aldrig gjort detta så sorry för min inkompetenta frågor.
Om det finns någon anna tråd med just dessa spec så får ni gärna hjälpa mig att hitta dem.
Mvh
Andreas

Din processor är inga problem att klocka upp till ca. 4.6 GHz, du behöver däremot kylning. Sen så tror jag inte att du kommer få några märkbara FPS-höjningar genom att klocka din processor utan det är som vanligt grafikkortet som flaskar. Ditt grafikkort ser ut att ha en bra kylare, frågan är bara ifall tillverkaren låst spänningsreglaget eller inte.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Din processor är inga problem att klocka upp till ca. 4.6 GHz, du behöver däremot kylning. Sen så tror jag inte att du kommer få några märkbara FPS-höjningar genom att klocka din processor utan det är som vanligt grafikkortet som flaskar. Ditt grafikkort ser ut att ha en bra kylare, frågan är bara ifall tillverkaren låst spänningsreglaget eller inte.

Tack för ditt svar, hur kollar jag grafik kortet?
Antec Kylaren är till processorn.
Kan jag få ut mycket kräm till från mina komponenter?

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste du ha ett z77 moderkort för att kunna överklocka

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vigge50:

Tyvärr så måste du ha ett z77 moderkort för att kunna överklocka

Nej, P67 funkar det med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, P67 funkar det med.

Vad bra
Finns där några möjligheter för min set up att göra något mirakel med. Framför allt grafik kortet.
Hur skall jag göra och vilket set up är bäst.
MSI afterburn är de det programet jag skall använda till grafik kortet. Hur skall jag klocka processorn?

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av ackeofsweden:

Vad bra
Hur skall jag klocka processorn?

Du klockar processorn via BIOS, BIOS kan du öppna innan du kommer in i windows antingen via F2, DEL, F12 osv. Det står på skärmen vad du ska trycka på för att gå in i BOIS. "Man trycker olika pga olika BIOS.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

Du klockar processorn via BIOS, BIOS kan du öppna innan du kommer in i windows antingen via F2, DEL, F12 osv. Det står på skärmen vad du ska trycka på för att gå in i BOIS. "Man trycker olika pga olika BIOS.

Tack, inställningar finns där kanske redan någon annanstans i detta forum eller du har ibgen bra uppsättning med säker drift?

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

När du ska börja med överklockning är det bäst att du läser på http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Tack så mycket.
Om vi nu går till grafikkortet hur skall jag göra där?
Känner lite att det är det viktigaste just nu

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av ackeofsweden:

Tack för ditt svar, hur kollar jag grafik kortet?
Antec Kylaren är till processorn.

För att kolla ifall grafikkortet har en upplåst spänningsregulator (core voltage) så får du helt enkelt ladda ner MSI Afterburner och kolla. Är inte core voltage upplåst så kommer du inte få ut så mycket mer prestanda innan det tar stopp. Se nedan.

Skrivet av ackeofsweden:

Tack så mycket.
Om vi nu går till grafikkortet hur skall jag göra där?
Känner lite att det är det viktigaste just nu

För att klocka grafikkortet så får du som sagt använda MSI Afterburner. För att låsa upp core voltage-parametern så får du aktivera unofficial overclocking. Jag tror att de steg som finns i guiden är aktuella. Ifall inte reglaget för spänningen i MSI AB är justerbart efter att du följt de steg som står i guiden så kan man nog konstatera att ditt kort är låst och då finns det inte så mycket mer man kan göra...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av HElephant:

För att kolla ifall grafikkortet har en upplåst spänningsregulator (core voltage) så får du helt enkelt ladda ner MSI Afterburner och kolla. Är inte core voltage upplåst så kommer du inte få ut så mycket mer prestanda innan det tar stopp. Se nedan.

För att klocka grafikkortet så får du som sagt använda MSI Afterburner. För att låsa upp core voltage-parametern så får du aktivera unofficial overclocking. Jag tror att de steg som finns i guiden är aktuella. Ifall inte reglaget för spänningen i MSI AB är justerbart efter att du följt de steg som står i guiden så kan man nog konstatera att ditt kort är låst och då finns det inte så mycket mer man kan göra...

Tack så mycket för hjälpen.
Det var upplåst så nu är det bara att köra. Ger det någon stor skillnad när man klockar grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |