Permalänk

Ny cpu, ta bort kylpasta ?

Min fråga är om man måste ta bort den gamla kylpastan om allting är 2 månader gammalt ? Ska bara dit med en ny fläkt så vill säga men va kan det uppstå för problem om man inte fixar ny kylpasta ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kennta340:

Min fråga är om man måste ta bort den gamla kylpastan om allting är 2 månader gammalt ? Ska bara dit med en ny fläkt så vill säga men va kan det uppstå för problem om man inte fixar ny kylpasta ?

Bort med gamla. Problemet är att det blir luftbubblor om man monterar om=dålig kylförmåga. Tar ju max 5 min så förstår inte problemet....

Edit: Antar att du med fläkt menar hela kylaren?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kennta340:

Min fråga är om man måste ta bort den gamla kylpastan om allting är 2 månader gammalt ? Ska bara dit med en ny fläkt så vill säga men va kan det uppstå för problem om man inte fixar ny kylpasta ?

Om CPU Kylaren har 2 månader gammal kylarpasta och du endast ska byta fläkt på den, så är det ingen fara. Det ända negativa som händer om kylarpastan blir för gammal är att den leder sämre värme, vilket resulterar i högre CPU temperaturer.
Nu utgår jag ifrån att kylaren redan är monterad med pasta.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Använd Kemiskt ren Bensin/Aceton eller helt vanlig T-röd och en bomullstops som du doppar i någon av dessa vätskor och gnugga sedan bort allt klägg från cpun.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Om CPU Kylaren har 2 månader gammal kylarpasta och du endast ska byta fläkt på den, så är det ingen fara. Det ända negativa som händer om kylarpastan blir för gammal är att den leder sämre värme, vilket resulterar i högre CPU temperaturer.
Nu utgår jag ifrån att kylaren redan är monterad med pasta.

Skrivet av Yooriitzz:

Använd Kemiskt ren Bensin/Aceton eller helt vanlig T-röd och en bomullstops som du doppar i någon av dessa vätskor och gnugga sedan bort allt klägg från cpun.

Jag ska byta http://fetting.se/images/kylflans-flakt-blaser2.jpg (se länk) då fläkten har gått sönder så får jag en helt ny ifrån stället jag köpte det på, och och visst det går snabbt att ta bort kylpastan, men jag undrar komplikationerna med att inte göra det, det ni har skrivit är att den inte kyler lika bra.

Kan tyvärr inte köpa något just nu som aceton eller t-röd just nu då jag inte har några pengar pga flytten gjort så alla pengar sinat denna månad redan... Därför jag undra om det kanske är farligt på något sätt att inte byta kylpasta om den var 2 månader..

Men alltså kan jag sätta på den nya fläkten/kylaren utan att det ska hända något förutom att den kanske går upp i värme litegrann ? Jag har redan kollat och kylpasta finns på men får även en ny tub med men ville bara veta om det kunde gå sönder lr nå sånt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kennta340:

Min fråga är om man måste ta bort den gamla kylpastan om allting är 2 månader gammalt ? Ska bara dit med en ny fläkt så vill säga men va kan det uppstå för problem om man inte fixar ny kylpasta ?

Lite oljefri aceton på en tops, applicera och ta sedan bort med en bit papper. Och det är att föredra att ta bort gammal kylpasta, för annars kan luftbubblor uppkomma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

är rekommenderat med kemisk bensin och kör kaffe filter för att torka med eftersom det inte luddar och lämnar kvar trådar på cpun när du gör rent

Permalänk
Skrivet av kennta340:

Jag ska byta http://fetting.se/images/kylflans-flakt-blaser2.jpg (se länk) då fläkten har gått sönder så får jag en helt ny ifrån stället jag köpte det på, och och visst det går snabbt att ta bort kylpastan, men jag undrar komplikationerna med att inte göra det, det ni har skrivit är att den inte kyler lika bra.

Kan tyvärr inte köpa något just nu som aceton eller t-röd just nu då jag inte har några pengar pga flytten gjort så alla pengar sinat denna månad redan... Därför jag undra om det kanske är farligt på något sätt att inte byta kylpasta om den var 2 månader..

Men alltså kan jag sätta på den nya fläkten/kylaren utan att det ska hända något förutom att den kanske går upp i värme litegrann ? Jag har redan kollat och kylpasta finns på men får även en ny tub med men ville bara veta om det kunde gå sönder lr nå sånt

om du som du skrev inte har råd att köpa aceton eller liknande så torka åtminstonde bort det men dass papper först och sedan med topps eller liknande

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem

Skall du bara sätta dit en ny fläkt, så behöver du inte sätta ny pasta.

Men om hela kylaren skall ersättas med en ny, så SKALL ny pasta på OAVSETT vad vissa andra hävdar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennta340:

JDärför jag undra om det kanske är farligt på något sätt att inte byta kylpasta om den var 2 månader..

Men alltså kan jag sätta på den nya fläkten/kylaren utan att det ska hända något förutom att den kanske går upp i värme litegrann ? Jag har redan kollat och kylpasta finns på men får även en ny tub med men ville bara veta om det kunde gå sönder lr nå sånt

Om det är en någorlunda modern cpu så Throttlar den ner sej själv om den blir för varm

Permalänk
Skrivet av tjabo:

Om det är en någorlunda modern cpu så Throttlar den ner sej själv om den blir för varm
qSdcMqWM1DE

Det är en 8 c 8350 amd, dock kommer jag aldrig köra utan fläkt för då vet jag att det går åt helvete