Någon som kör SLI med olika minne?

Permalänk
Medlem

Någon som kör SLI med olika minne?

Jag har ett GTX 670 2GB sedan tidigare och köpte till ett GTX670 4GB eftersom det var billigare. Vet att det bara blir 2 GB för spelen ändå, men det var som sagt billigare.

Men jag får inte det att fungera, alls. Nvidias drivrutiner vill inte känna igen SLI, och om jag forcerar det med det gamla hacket Coolbits så får jag bara svart skärm och spelkrash så fort jag startar ett spel. Har en nyinköpt SLI-brygga som ser hel ut. Korten fungerar fint i spel var för sig.

Jag har hittat info på nätet där folk är 100% säkra på att det funkar att köra SLI med olika mycket minne på kortet. Iaf från så sent som i somras. Men sen hittar jag en del rykten om att Nvidia tagit bort "stödet" för Coolbits-hacket i de senaste drivrutinerna. Folk säger dock olika. Ev. kan det vara mitt 3 år gamla moderkort som gör att SLI strular men jag vill ju inte köpa ett nytt moderkort utan att det löser SLI-problemet.

Är det NÅGON som just nu, 2014, kör fungerande SLI med olika mycket minne på korten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Jag har ett GTX 670 2GB sedan tidigare och köpte till ett GTX670 4GB eftersom det var billigare. Vet att det bara blir 2 GB för spelen ändå, men det var som sagt billigare.

Men jag får inte det att fungera, alls. Nvidias drivrutiner vill inte känna igen SLI, och om jag forcerar det med det gamla hacket Coolbits så får jag bara svart skärm och spelkrash så fort jag startar ett spel. Har en nyinköpt SLI-brygga som ser hel ut. Korten fungerar fint i spel var för sig.

Jag har hittat info på nätet där folk är 100% säkra på att det funkar att köra SLI med olika mycket minne på kortet. Iaf från så sent som i somras. Men sen hittar jag en del rykten om att Nvidia tagit bort "stödet" för Coolbits-hacket i de senaste drivrutinerna. Folk säger dock olika. Ev. kan det vara mitt 3 år gamla moderkort som gör att SLI strular men jag vill ju inte köpa ett nytt moderkort utan att det löser SLI-problemet.

Är det NÅGON som just nu, 2014, kör fungerande SLI med olika mycket minne på korten?

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Testa med en annan SLI-brygga

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för moderkort?

MSI P55A-G55. Det har inte officiellt stöd för SLI men inofficiellt ska det gå vad jag läst. SLI är testat och har fått ok i MSIs egna testprotokoll om man kollar noga, plus att användare på forum säger att det går. Fast då har det varit med tidigare generationer för ett par år sen, typ 200 och 400-serierna och jag har inte sett någon som kör 600-serien. Så jag är bara 90% säker på att moderkortet stödjer SLI för mina kort. Fast ifall SLI nu inte fungerar rent allmänt med olika minne på grafikkorten så går det ju inte i vilket fall som helst.

Har tyvärr ingen annan SLI-brygga tillgänglig, får beställa en isf.

Om SLI nu inte går alls med olika minnen på korten så behöver jag ju inte gräva vidare tänkte jag, så hade varit bra att få det utrett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

MSI P55A-G55. Det har inte officiellt stöd för SLI men inofficiellt ska det gå vad jag läst. SLI är testat och har fått ok i MSIs egna testprotokoll om man kollar noga, plus att användare på forum säger att det går. Fast då har det varit med tidigare generationer för ett par år sen, typ 200 och 400-serierna och jag har inte sett någon som kör 600-serien. Så jag är bara 90% säker på att moderkortet stödjer SLI för mina kort. Fast ifall SLI nu inte fungerar rent allmänt med olika minne på grafikkorten så går det ju inte i vilket fall som helst.

Har tyvärr ingen annan SLI-brygga tillgänglig, får beställa en isf.

Om SLI nu inte går alls med olika minnen på korten så behöver jag ju inte gräva vidare tänkte jag, så hade varit bra att få det utrett.

Då borde du skaffa ett annat moderkort då detta inte som du säger stöder SLI, så det är antagligen därför du inte kan köra just SLI.
Har du meckat med Hyper SLI? Det är väl det enda som ev skulle funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då borde du skaffa ett annat moderkort då detta inte som du säger stöder SLI, så det är antagligen därför du inte kan köra just SLI.
Har du meckat med Hyper SLI? Det är väl det enda som ev skulle funka.

Som sagt, 90% säker på att moderkortet klarar SLI. Det är ju inte lönt att köpa nytt moderkort om mina grafikkort ändå inte funkar i SLI i slutändan. Värt ett försök med Hyper SLI så länge iofs.

Men det var i första hand SLI med olika mycket minne på korten som jag ville reda ut.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Som sagt, 90% säker på att moderkortet klarar SLI. Det är ju inte lönt att köpa nytt moderkort om mina grafikkort ändå inte funkar i SLI i slutändan. Värt ett försök med Hyper SLI så länge iofs.

Men det var i första hand SLI med olika mycket minne på korten som jag ville reda ut.

För att reda ut SLI med olika mkt minne: Det är precis samma sak som att du skulle köra 2st kort med lika mkt minne, Man behöver inte vidta några extra åtgärder eller liknande, Utan det ska bara vara att sätta i kortet och köra.

Köp ett moderkort med SLI stöd så kommer det att fungera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Som sagt, 90% säker på att moderkortet klarar SLI. Det är ju inte lönt att köpa nytt moderkort om mina grafikkort ändå inte funkar i SLI i slutändan. Värt ett försök med Hyper SLI så länge iofs.

Men det var i första hand SLI med olika mycket minne på korten som jag ville reda ut.

Vilket ju inte ditt moderkort stöder så då blir det ett s.k Moment 22, det funkar men inte på ditt moderkort, sorry men det är den bistra sanningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Som sagt, 90% säker på att moderkortet klarar SLI. Det är ju inte lönt att köpa nytt moderkort om mina grafikkort ändå inte funkar i SLI i slutändan. Värt ett försök med Hyper SLI så länge iofs.

Men det var i första hand SLI med olika mycket minne på korten som jag ville reda ut.

Nej det moderkortet stöder inte sli, jag köpte det moderkortet pga dom ryktena själv men fick det inte att fungera, det är inte bara att koppla in Nvidia kort och köra pga att biosen i moderkortet inte stöder sli, du måste antingen hitta en hackad bios eller testa Hyper sli.

Olika minnen går oftast att blanda på dom flesta moderkort och rutiner, testade själv ett GTX1.5gb och ett 3gb, som du sa körs båda i 1.5gb.

Så vill du få sli att fungera måste du byta ut moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

För att reda ut SLI med olika mkt minne: Det är precis samma sak som att du skulle köra 2st kort med lika mkt minne, Man behöver inte vidta några extra åtgärder eller liknande, Utan det ska bara vara att sätta i kortet och köra.

Skrivet av Bulltazar:

Olika minnen går oftast att blanda på dom flesta moderkort och rutiner, testade själv ett GTX1.5gb och ett 3gb, som du sa körs båda i 1.5gb.

Ok men kör ni med olika minnen just nu eller vet 100% att det fortfarande fungerar? Dvs inte att det har fungerat förr, utan att det fungerar fortfarande, med de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Ok men kör ni med olika minnen just nu eller vet 100% att det fortfarande fungerar? Dvs inte att det har fungerat förr, utan att det fungerar fortfarande, med de senaste drivrutinerna.

De brukar inte försämra det som redan finns tillgängligt och det är redan rätt tighta speccar för SLI jämfört med CrossFire, så nej detta har inte ändrats i de senare drivisarna, vad jag hört och läst iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så här säger Nvidia själva:

Citat:

Coolbits no longer works with our drivers after 310.90, We do not officially support SLI between two cards with different amounts of memory and Coolbits was never an officially supported application.

https://forums.geforce.com/default/topic/537185/sli-no-longer...

Men sen är det ju skillnad på officiellt stöd och hurvida det funkar ändå med lite pillande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Så här säger Nvidia själva:

https://forums.geforce.com/default/topic/537185/sli-no-longer...

Men sen är det ju skillnad på officiellt stöd och hurvida det funkar ändå med lite pillande.

Ja om det inte fungerat sedan coolbits slutade att ha verkan så ja då får vi väl höra om de som ev använder detta kan köra med olika mängd minne.
Warrior28 t ex?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har testat mer grejer nu och fick det att fungera halvt, men ändå inte.

- HyperSLI fick jag inte att fungera oavsett inställningar (med senaste drivrutinerna 331.82). Spelen startar fint men använder bara ena kortet.
- Nedgraderade drivrutinerna till 310.90 som Nvidia nämnde ovan (drivrutin från i våras), körde Coolbits-reghacket.
SLI fungerade direkt och det gick att spela.
- Installerade 331.82 igen och körde Coolbits likadant. SLI gör att spelen kraschar direkt.

Jag drar slutsatsen att det inte går att köra SLI med olika mycket minne längre, även om det gick förr. Nvidia hindrar det i nyare drivrutiner, som man såklart vill ha. Så jag får skicka tillbaka det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ful-flasha med annat bios?

Permalänk
Medlem

Har du ingen polare som har ett Moderkort med officielt SLI stöd så du kan testa där? ISF så får du ju reda på om det går iaf. Att ditt moderkort stödjer SLI med lite knep betyder ju inte att man kan få det å lira alla gånger.!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

För att reda ut SLI med olika mkt minne: Det är precis samma sak som att du skulle köra 2st kort med lika mkt minne, Man behöver inte vidta några extra åtgärder eller liknande, Utan det ska bara vara att sätta i kortet och köra.

Köp ett moderkort med SLI stöd så kommer det att fungera

Mjae, har läst på nvidias hemsida att man kan behöva ändra i registret så att windows tror att båda korten har 2gb. Då funkar det. Det kanske är ändrat nu dock så att det funkar automatiskt. EDIT: ja precis, det var coolbits det hette, som tydligen inte funkar numera och alltså så ska det enligt nvidia och killen på forumet inte alls funka såsom du och många andra säger att det minsann ska funka med olika minnesmängd. H4nsson, kör du själv 2 kort med olika minne?

Hursomhelst, oavsett vilken anledning till att det inte fungerar så bör det ju gå med hypersli eller nånting.

Skrivet av Englund!:

Ful-flasha med annat bios?

Det känns som en rätt bra idé. Kopiera båda biosen, prova sätta på 2gb-bios på 4gb och prova om sli kommer upp då (efter restart såklart).

Tanka den här: http://www.overclock.net/attachments/12170

Kör bat-filen och gör backup på första bioset, sedan byt namn på det till x2gb.rom (förutsatt att det är det kortet som är 2gb) sedan kör igen och gör på nästa bios och byt namn till x4gb.rom

Sedan håll in shift och högerklocka i mappen, ta open command window here, sedan skriver du bara nvflash -6 x2gb.rom så flashar du båda korten med det bioset. Eller så använder du index-kommandot för att bara flasha ena kortet men att skriva det tar typ lika lång tid som att flasha ett extra kort.

Skrivet av Frux:

Som sagt, 90% säker på att moderkortet klarar SLI.

varför var du så säker på det när det inte alls gör det?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Eftersom det funkade med äldre drivrutiner så känns det ju som problemet ligger där. Grejen är också att jag bara har några dagar kvar på min 14 dagars returrätt så det börjar bli dags att avsluta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Eftersom det funkade med äldre drivrutiner så känns det ju som problemet ligger där. Grejen är också att jag bara har några dagar kvar på min 14 dagars returrätt så det börjar bli dags att avsluta detta.

Du länkade ju själv en forumpost där nvidia-moderatorn säger att dom inte längre stödjer coolbits så det var ju ingen nyhet. Prova flasha om bioset såsom jag sa innan du använder ångerrätten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Prova flasha om bioset såsom jag sa innan du använder ångerrätten.

Tack för tipset, men jag är inte särskilt sugen på att riskera att sabba kortet inför returen. Min dator funkar helt ok med bara ett GTX670 också så jag känner mig inte sååå desperat i att få det att fungera. Tar hellre tillbaka mina 2300 spänn i lugn och ro.

Får bli en komplett uppgradering med nytt moderkort + 2 identiska kort längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tack för tipset, men jag är inte särskilt sugen på att riskera att sabba kortet inför returen. Min dator funkar helt ok med bara ett GTX670 också så jag känner mig inte sååå desperat i att få det att fungera. Tar hellre tillbaka mina 2300 spänn i lugn och ro.

Får bli en komplett uppgradering med nytt moderkort + 2 identiska kort längre fram.

Det är i princip omöjligt att pajja kortet när du redan har ett till kort. Det enda som normalt händer om bioset inte funkar är att man får starta datorn med ett annat grafikkort och flasha om kortet till ett bios som funkar, har man två grafikkort som du och jag har så är det rätt jäkla omöjligt eftersom att man alltid kan starta på ena grafikkortet och flasha det andra rätt. Flashar man båda på en gång till en dålig bios så har man dessutom den integrerade grafiken, men då måste man ju byta sladd och det är lite jobbigt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595