Vilken connector använder jag för pumpen?

Permalänk
Avstängd

Vilken connector använder jag för pumpen?

Hej SweC!

Jag skulle flytta över mitt H60 till ett annat chassi, men jag avvaktade då jag var lite osäker på hur det skall göras eftersom det inte var jag som installerade det i mitt gamla chassi.

Min fråga är:
Jag har läst/hört att sjävla pumpen ska gå på max ström hela tiden, är detta rätt? Isåfall ska jag koppla in sladden som kommer från pumpen till en molexconverter så att den får full ström hela tiden eller kan jag göra det på något annat sätt? Mina två fläktar till radiatorn kopplar jag då in i CPU_FAN headern på mitt mobo?

Fläktingångar ser ut såhär på mitt mobo

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinny07:

Hej SweC!

Jag skulle flytta över mitt H70 till ett annat chassi, men jag avvaktade då jag var lite osäker på hur det skall göras eftersom det inte var jag som installerade det i mitt gamla chassi.

Min fråga är:
Jag har läst/hört att sjävla pumpen ska gå på max ström hela tiden, är detta rätt? Isåfall ska jag koppla in sladden som kommer från pumpen till en molexconverter så att den får full ström hela tiden eller kan jag göra det på något annat sätt? Mina två fläktar till radiatorn kopplar jag då in i CPU_FAN headern på mitt mobo?

Fläktingångar ser ut såhär på mitt mobo

http://i.imgur.com/RapWAfa.png

Du kan ju alltid titta hur den är kopplad när du plockar ur den ur ditt gamla chassi...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Cpu fan, vad anars?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Du kan ju alltid titta hur den är kopplad när du plockar ur den ur ditt gamla chassi...

Det är inte hur det är kopplat i det gamla chassit som jag vill veta, jag har hört från många att det är bättre att koppla in pumpen så att den körs på 12v hela tiden så att den inte sänks eller höjs efter temperatur. Den är kopplad i CPU_FAN i mitt gamla chassi, och det jag undrar är om det inte är optimalt.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcsmen:

Cpu fan, vad anars?

Har du ens läst posten?

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Det är inte hur det är kopplat i det gamla chassit som jag vill veta, jag har hört från många att det är bättre att koppla in pumpen så att den körs på 12v hela tiden så att den inte sänks eller höjs efter temperatur. Den är kopplad i CPU_FAN i mitt gamla chassi, och det jag undrar är om det inte är optimalt.

Det är inte särskilt relevant att referera till ditt gamla chassi, om du har kvar alla komponenter förutom chassit så ska den givetvis kopplas exakt likadant.
För att återgå till ditt problem: Du kopplar 3-pin headern till cpu_fan annars kommer ditt moderkort varna och säga att du inte har någon processorfläkt. Med största sannolikhet har du även en molexkontakt från pumpen som du kopplar direkt till nätagget. Ditt moderkort klarar inte att driva pumpen på 3-pin headern.
Allt det här hade du dock löst om du bara hade kollat hur det redan var kopplat i ditt gamla chassi. Eller googlat fram installationsbeskrivningen eller använt forumets sökfunktion..

Lycka till!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Det är inte särskilt relevant att referera till ditt gamla chassi, om du har kvar alla komponenter förutom chassit så ska den givetvis kopplas exakt likadant.
För att återgå till ditt problem: Du kopplar 3-pin headern till cpu_fan annars kommer ditt moderkort varna och säga att du inte har någon processorfläkt. Med största sannolikhet har du även en molexkontakt från pumpen som du kopplar direkt till nätagget. Ditt moderkort klarar inte att driva pumpen på 3-pin headern.
Allt det här hade du dock löst om du bara hade kollat hur det redan var kopplat i ditt gamla chassi. Eller googlat fram installationsbeskrivningen eller använt forumets sökfunktion..

Lycka till!

Eftersom han kommer koppla in fläktarna till CPU_fan är varningen (som dessutom går att stänga av) inga problem.
Ett PWR_fan ska kunna driva pumpen och ger dessutom konstant 12 V så där hade jag kopplat den. Antingen det eller Molex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Hej SweC!

Jag skulle flytta över mitt H60 till ett annat chassi, men jag avvaktade då jag var lite osäker på hur det skall göras eftersom det inte var jag som installerade det i mitt gamla chassi.

Min fråga är:
Jag har läst/hört att sjävla pumpen ska gå på max ström hela tiden, är detta rätt? Isåfall ska jag koppla in sladden som kommer från pumpen till en molexconverter så att den får full ström hela tiden eller kan jag göra det på något annat sätt? Mina två fläktar till radiatorn kopplar jag då in i CPU_FAN headern på mitt mobo?

Fläktingångar ser ut såhär på mitt mobo

http://i.imgur.com/RapWAfa.png

Vad är det för kontakter du har till din H60? Till min H100i var det en SATA-ström och en fläktkontakt som visade pumphastigheten för att lura MB:et att man hade en fläkt i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kribol01:

om du har kvar alla komponenter förutom chassit så ska den givetvis kopplas exakt likadant.

Absolut inte, det är det som hela tråden handlar om. Att jag undrar om jag ska koppla det annorlunda än hur det satt innan.

Jag har bara en 3pin sladd från min pump, thats it.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Eftersom han kommer koppla in fläktarna till CPU_fan är varningen (som dessutom går att stänga av) inga problem.
Ett PWR_fan ska kunna driva pumpen och ger dessutom konstant 12 V så där hade jag kopplat den. Antingen det eller Molex.

Äntligen någon som förstår, vad jag har lyckats googla fram så det varit varning att koppla in 12v till moderkortet eftersom den inte kunde driva det då. Men på andra sidor har det varit helt ok att koppla in pumpen i PWR_FAN t.ex

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Vad är det för kontakter du har till din H60? Till min H100i var det en SATA-ström och en fläktkontakt som visade pumphastigheten för att lura MB:et att man hade en fläkt i.

Jag har endast en sladd, 3 pin.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Jag har endast en sladd, 3 pin.

Ok, gör då som någon ovan sade och sätt den i ett 3P-uttag och ställ uttaget på 12V konstant, eller koppla in i en molex. Molex hade väl varit enklast, men det beror på om du har något ledigt utan att ta fram en helt ny modulär kabel Sen är det väl bara att köra in fläkten(arna) i CPU-fan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Ok, gör då som någon ovan sade och sätt den i ett 3P-uttag och ställ uttaget på 12V konstant, eller koppla in i en molex. Molex hade väl varit enklast, men det beror på om du har något ledigt utan att ta fram en helt ny modulär kabel Sen är det väl bara att köra in fläkten(arna) i CPU-fan

Jag har en kabel ute redan med lediga molexkontakter så jag kör på det, och så använder jag mig av en Y splitter så att jag kopplar in båda fläktarna i CPU_FAN.

Tack!

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60