vad ska jag använda för att få bort kylpasta?

Permalänk
Medlem

vad ska jag använda för att få bort kylpasta?

hej! jag ska byta kylpasta nu och har två frågor. Jag vet att det finns många trådar om detta men olika säger olika.
1. vad ska jag använda för medel för att få bort kylpastan? funkar gripen röd aceton bra? kommer den inte skada processorn?

2. kan jag ta bort kylpastan när processorn är på socketen? eller måste jag montera ur den först?

Permalänk
Medlem

1- Vad jag vet så ska det funka utmärkt.
2- Den kan vara kvar i socketen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

1- Vad jag vet så ska det funka utmärkt.
2- Den kan vara kvar i socketen.

tack så mycket! någon annan som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda mig av T-röd och sedan tops för att rengöra med.
Doppa topsen i T-röd och sedan köra fram och tillbaka på CPU:n, sedan köra några utan T-röd för att ta bort pastan eller torka av T-Röden.

Om den ligger kvar i Sockeln så va försiktig att det inte droppar på fel ställe eller att det rinner ner för "kanten" på CPU:n. Vet inte om det är skadligt men är ju onödigt att chansa.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Använd T-Röd och kaffe filter så ska det gå bra. Du behöver ej ta bort processorn medans du rengör.

Permalänk

Du minimerar risken för att böja några pins i socketten om du låter cpun vara kvar i moderkortet under rengöring av den.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol, finns på apoteket fast inte framme så man får fråga om det så plockar dom fram.

Fungerar väldigt bra, samt att den dunstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

hej! jag ska byta kylpasta nu och har två frågor. Jag vet att det finns många trådar om detta men olika säger olika.
1. vad ska jag använda för medel för att få bort kylpastan? funkar gripen röd aceton bra? kommer den inte skada processorn?

2. kan jag ta bort kylpastan när processorn är på socketen? eller måste jag montera ur den först?

1: Jag är inte säker men jag har hört att det kan bli avlagringar eftersom t röd innehåller saker som inte avdunstar

2: Ja

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

hej! jag ska byta kylpasta nu och har två frågor. Jag vet att det finns många trådar om detta men olika säger olika.
1. vad ska jag använda för medel för att få bort kylpastan? funkar gripen röd aceton bra? kommer den inte skada processorn?

2. kan jag ta bort kylpastan när processorn är på socketen? eller måste jag montera ur den först?

1. Se till att det är ren aceton utan olja eller annat. Annars kan du använda kemiskt ren bensin. Finns på konsum.

2. Ja det kan du, häll inget på processorn bara. Onödigt att riskera fukt på fel ställe. Använd endast tops eller kaffefilter (kaffefilter är luddfritt).

Skrivet av dencoolasnubben:

tack så mycket! någon annan som kan bekräfta?

Ja det fungerar prima.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

1. Isopropanol och mikrofiberduk (kaffefilter ska funka lika bra) är vad jag brukar rekommendera.

2. Japp

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

hej! jag ska byta kylpasta nu och har två frågor. Jag vet att det finns många trådar om detta men olika säger olika.
1. vad ska jag använda för medel för att få bort kylpastan? funkar gripen röd aceton bra? kommer den inte skada processorn?

2. kan jag ta bort kylpastan när processorn är på socketen? eller måste jag montera ur den först?

Aceton är bland det bästa (bättre än T-röd).
Kemiskt ren bensin och isopropanol är lika bra som aceton.

Torka med kaffefilter (det är luddfritt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

hej! jag ska byta kylpasta nu och har två frågor. Jag vet att det finns många trådar om detta men olika säger olika.
1. vad ska jag använda för medel för att få bort kylpastan? funkar gripen röd aceton bra? kommer den inte skada processorn?

2. kan jag ta bort kylpastan när processorn är på socketen? eller måste jag montera ur den först?

1: T-röd + tops + hushållspapper är vad jag brukar använda. Testade med kaffefilter men de slipade faktiskt märken i processorn, dålig uppsugningförmåga också.

2: Det är okej att processorn är kvar i socketen men kladda inte kylpasta eller t-röd i springorna.

Permalänk

1. körde med en bit vanligt papper, utan något medel, (dock var pastan ca 2 veckor bara)
2. tog ut prollern ur socket.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Jag brukar använda mig av T-röd och sedan tops för att rengöra med.
Doppa topsen i T-röd och sedan köra fram och tillbaka på CPU:n, sedan köra några utan T-röd för att ta bort pastan eller torka av T-Röden.

Om den ligger kvar i Sockeln så va försiktig att det inte droppar på fel ställe eller att det rinner ner för "kanten" på CPU:n. Vet inte om det är skadligt men är ju onödigt att chansa.

Skrivet av Melinho2895:

Använd T-Röd och kaffe filter så ska det gå bra. Du behöver ej ta bort processorn medans du rengör.

Skrivet av Swedish Chef:

1. Se till att det är ren aceton utan olja eller annat. Annars kan du använda kemiskt ren bensin. Finns på konsum.

2. Ja det kan du, häll inget på processorn bara. Onödigt att riskera fukt på fel ställe. Använd endast tops eller kaffefilter (kaffefilter är luddfritt).

Ja det fungerar prima.

Skrivet av LemonIllusion:

1. Isopropanol och mikrofiberduk (kaffefilter ska funka lika bra) är vad jag brukar rekommendera.

2. Japp

Skrivet av Navicula:

1: T-röd + tops + hushållspapper är vad jag brukar använda. Testade med kaffefilter men de slipade faktiskt märken i processorn, dålig uppsugningförmåga också.

2: Det är okej att processorn är kvar i socketen men kladda inte kylpasta eller t-röd i springorna.

Skrivet av tobias95g:

1. körde med en bit vanligt papper, utan något medel, (dock var pastan ca 2 veckor bara)
2. tog ut prollern ur socket.

tack, jag cittaterar bara er som sa något annat än aceton. Jag har aceton. Ska jag köra med det eller köpa isopropanol/t-röd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

tack, jag cittaterar bara er som sa något annat än aceton. Jag har aceton. Ska jag köra med det eller köpa isopropanol/t-röd

Med tanke på hur många som svarade aceton utan att bli tillsagda tror jag inte det skulle bli något problem.
Men som någon skrev ska du se till att det är helt ren aceton.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ArtiClean rengörningskit för CPU är grymt bra, Och jag det går bra att rengöra utan att behöva ta ut själva CPU'et!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

ArtiClean rengörningskit för CPU är grymt bra, Och jag det går bra att rengöra utan att behöva ta ut själva CPU'et!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

ok tack! men har inte lust att spendera så mycket på en borttagare!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Unor92:

ArtiClean rengörningskit för CPU är grymt bra, Och jag det går bra att rengöra utan att behöva ta ut själva CPU'et!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

125kr!!! Vilken onödig produkt!

Alla former av rena organsika lösningsmedel kan du använda: Aceton, Isopropanol, Kemiskt ren bensin, Estrar. m.fl.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

125kr!!! Vilken onödig produkt!

Alla former av rena organsika lösningsmedel kan du använda: Aceton, Isopropanol, Kemiskt ren bensin, Estrar. m.fl.

OK men är inte aceton lite för stark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Vodka funkar märkte jag sist jag böt kylpasta och inte hade ngt annat hemma.

Yolo XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

OK men är inte aceton lite för stark?

Alla de sakerna är "starka".
IHS'en är gjord av metall. Lösningsmedel löser inte upp metal, eller plast (de flesta lösningsmedel är ju på plastflaska till och med).

Ta valfritt lösningsmedel som inte lämnar onödiga rester.
Applicera lösningsmedlet på valfri mjukt föremål (Kaffefilter, tops, bomullspads, nallebjörn, Wileda Quickmop etc.)
Torka.
Se till att inga synliga rester av kylpasta eller ludd finns på IHS'en.
Applicera ny kylpasta med valfri metod och i valfritt mönster.
Montera kylaren.
?
Profit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

tack alla för svaren!!! men tror ni att texten på processorn kommer att försvinna med aceton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Alla de sakerna är "starka".
IHS'en är gjord av metall. Lösningsmedel löser inte upp metal, eller plast (de flesta lösningsmedel är ju på plastflaska till och med).

Ta valfritt lösningsmedel som inte lämnar onödiga rester.
Applicera lösningsmedlet på valfri mjukt föremål (Kaffefilter, tops, bomullspads, nallebjörn, Wileda Quickmop etc.)
Torka.
Se till att inga synliga rester av kylpasta eller ludd finns på IHS'en.
Applicera ny kylpasta med valfri metod och i valfritt mönster.
Montera kylaren.
?
Profit.

ok, tror du att texten på processorn försvinner om man använder aceton?

Permalänk

Använd endast elektronik rengörning(isopropanol/2-propanol, finns på biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Aceton lämnar rester och petroliumbaserade prylar bör man inte använda då det löser plast. Elektronikrengörningen dunstar och lämnar inga rester öht. Du kan bada hela moderkortet i det om du vill, bra sätt om man vill rengöra det.

Permalänk
Medlem

Isoprpylalkohol från Apoteket eller kjell.

Det bästa för elektronik

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

ok, tror du att texten på processorn försvinner om man använder aceton?

Är inte målat, är lasrat har jag för mig. Påverkas iaf inte, jag har testat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid bara använt papper, funkat lika bra varje gång. Man får dock gnugga ett tag om det suttit länge.

Prova utan nåt rengöringsmedel först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Isoprpylalkohol från Apoteket eller kjell.

Det bästa för elektronik

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

ok, men vad är skillnaden mellan den och det som säljs i apoteket? den i apoteket kostar ju 5 x mer ...... säkert att processorn inte tar skada av denna?

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

ok, men vad är skillnaden mellan den och det som säljs i apoteket? den i apoteket kostar ju 5 x mer ...... säkert att processorn inte tar skada av denna?

Texten försvinner inte, processorn tar ingen skada, alla förslag du har fått är korrekt, nej det är förmodligen bara priset och storleken på flaskan som skiljer. Köp där det är billigast, stäng av datorn och utför enligt alla instruktioner du har fått.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100