Intel vill tiofaldiga processorleveranserna för surfplattor under 2014

Permalänk
Melding Plague

Intel vill tiofaldiga processorleveranserna för surfplattor under 2014

Intel hoppas tiofaldiga leveranserna av processorer för surfplattor via närmare samarbete med partnertillverkare vid produktutveckling, men även med hjälp av "förmånlig prissättning".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Intel kan om dem bara vill, 10x skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ett närmare samarbete med partertillverkare är verkligen behövligt. Drivrutiner för t.ex. Atom och W8.1 har ju varit sådär...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Med baytrail plattformen tror jag W8.1 plattor kan bli stora. Plattor som Toshiba Encore och Asus T100 ligger ju bra till i pris.

Permalänk
Avstängd

girighet är allt vad det är.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ska dom göra som dom gjorde mot AMD CPU i början på 2000-talet.. Hota ÅF med uteblivna "rabatter" om dom säljer konkurerande produkter.. ?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

girighet är allt vad det är.

Eller hur, ner med produktion & försäljning och upp med priser. Folk inser inte hur billig lyx har blivit, eller hur dyrt det är för omvärlden på fler än ett sätt, men tänker mest på alla snuskigt underbetalda montörer/tekniker/slavar, samt naturen.

EDIT; JAg förstår att det kanske inte var din poäng, men jag ville bara nämna det ändå.

Permalänk
Medlem

"Förmånlig prissättning" kan bara betyda ett fåtal saker, exempelvis prisdumpning i ett försök att slå ut konkurrenter. Tragiskt om det händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

girighet är allt vad det är.

Självklart, för inget företag vill ju tjäna pengar på sina produkter, alla vill ju bedriva välgörenhet, alla utom Intel som vill ha betalt så därför borde alla bojkotta dem och istället vända sig till AMD som snällt skänker bort sina produkter, eller Samsung som har en fot inne i allt som drivs med el

Permalänk
Datavetare

Kanske ligger sanning i ryktet att Intel kommer leverera systemkretsen för nästa Nexus 7. För även om jag själv föredrar en 2-in-1 med Win8.x för tillfället så är det enda realistiska sättet att få rejäla volymer på surfplattor 2014 att lyckas rejält på Android-marknaden.

Inte helt osannolikt att 2014 kommer vara året då Intel rejält tar sig in på Android-pekplattemarknaden, Intel har ju redan visat upp en 64-bitars variant av Android och med tanke på hur väl Silvermont står sig mot de ARM-baserade SoC som idag kör Android kombinerat med att x86 vinner mer på 64-bitars stöd än ARM så ser det rätt bra ut rent tekniskt.

ARM är redan i 32-bit en rätt vettigt ISA på allt utom multicore (som används väldigt sparsamt på Android) så vinsten för x86 är större än för ARM när man går till 64-bit. Vinsten är också än större för simpla CPUer som Atom än den är för Core/Stars/Bulldozer då "big-core" x86 hade många tricks för att komma runt saker som extremt få register, argument via stacken etc. Atom/Bobcat/Jaguar kan inte spendera massor med transistorer på att fixa missarna i 32-bitars x86 så dessa CPUer vinner betydligt mer på att gå till 64-bitar då AMD64/Intel64 fixar i princip alla stora flaskhalsar i x86 ISA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Med baytrail plattformen tror jag W8.1 plattor kan bli stora. Plattor som Toshiba Encore och Asus T100 ligger ju bra till i pris.

Den är suverän. Nu behövs bara ett windows version som är mera lämplig på små skärmar men som ändå behåller operativsystemets funktionalitet och kompatabilitet.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Utveckling

Tycker att det är ett bra svar från Intel då dom ändå har dominerat processormarknaden ganska vackert under denna era. Dom har mycket att komma med (tror jag) när det handlar om mobil processortillverkning. Folk skriver ord som "girighet". Jag väljer att se det som Utveckling denna gång.

Permalänk
Skrivet av Distant Worlds:

Den är suverän. Nu behövs bara ett windows version som är mera lämplig på små skärmar men som ändå behåller operativsystemets funktionalitet och kompatabilitet.

Jag tycker faktiskt 8.1 är underbart på plattan. Det finns dock en fruktansvärt irriterande sak och det är att skärmtangentbordet inte automatiskt dyker upp i desktop-läget.