Permalänk
Medlem

SSD installation

Hej har köpt en samsung evo 840 120GB ssd och ska installera den i datorn. Dock har jag bara 2 st sata anslutningar och ena används till dvd läsaren. Jag hade velat behålla den befintliga hårddisken då 120GB inte räcker så långt. Går det att lösa på något sätt eller måste jag ta ur dvd läsaren för att kunna använda bägge hårddiskarna?

Något jag bör tänka på vid installationen, har köpt ssd samt nytt windows 8.1 på skiva.

Permalänk
Medlem

Alternativ ett: koppla ur dvd-läsaren. Kostnad 0:-, men du kan inte använda din DVD.
(Du har DVD+SSD inkopplade medan du installerar windows, sedan kopplar du in hårddisken istället för DVD'n)
Handen på hjärtat, när använde du DVD senast i dagens värld av USB-minnen och nerladdning?

Alternativ två: Byt moderkort. Kostnad ~500:-
Vad är det för processor du har? Två SATA-portar känns... väldigt klent år 2014, vilket inte bådar gott för resten av systemet.

Alternativ tre: Sätt en SATA-kontroller i PCIe x1-kortplatsen (märkt med 7 i din bild)
Kostnad ~några hundra. Jag hade hellre köpt ett nytt billigt moderkort.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Klart det går att lösa. Jag antar dock att det är en stationär dator du ska sätta in SSDn i. Har du en PCIe-plats över så kan du införskaffa ett kort med interna SATA-portar (sök på t.ex prisjakt.nu efter SATA och PCIe), sen är det bara att plugga in SSDn i kortet.

Är alla expansionsplatser redan upptagna (eller det kanske inte finns några) så blir det lite svårare, då får du nog ta ur DVDn.
Det kanske inte är en så stor förlust om det är så att du inte använder DVDn så ofta. Själv har jag gått över till att använda en extern USB DVD-brännare till alla mina datorer, smidigare att bara plocka fram den de få gånger jag är i behov av den.

Är din dator en bärbar så är det dock kört, då får du välja vilka lagringsenheter du vill använda.

Länge sedan jag installerade Windows, men det är alltid bra att bara ha den hårddisken/SSDn som man ska jobba mot/installera på inkopplad (och alltså koppla ur den/den andra hårddiskarna under tiden man installerar).
Då minskar risken att man installerar på fel lagringsenhet.
Har även för mig att Windows kan muppa och lägga in systemfiler på den/de andra hårddiskarna också (någon får gärna bekräfta eller korrigera windowsinfon då jag inte har koll :).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, dock blir det nog inte att byta moderkort då datorn är en märkesdator dell 660s. Fick den nämligen av brodern i julklapp och har inte tänkt byta till ssd men fick den så billigt så kunde inte motstå. Hur kommer det sig att ena anslutning är blå och andra vit skiljer det något på hastigheterna? Det är sant som du säger man använder ju knapp dvd läsaren så kan ju koppla ut den när jag installerat windows på ssdn.

Jag har ingen aning om vad det är för processor, är väldigt grön när det kommer till dator

Har inte heller möjlighet att koppla in pci tror jag då det bara finns en plats för ett pci express kort.

Kan man vara säker ens att moderkortet stödjer ssd hårddisk?

Så här ser datorn ut

Permalänk
Medlem

SSD bör den klara, frågan är om den klarar windows 8.
Ladda ner och kör programmet CPUz (http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.67-setup-en.exe)
så får du reda på vad din dator innehåller.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Bara älskar tratten runt CPUn kylaren!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

uuuugh OEM datorer..... koppla ur läsaren.. använd USB minne eller dylikt

Permalänk
Medlem

Färgerna brukar betyda att en av platserna är 6gb och en 3gb slot. Men vet av erfarenhet att OEM datorer kan ha andra regler.

Nämligen olika färger beroende på vilken kabel som ska dit. Du har ett blått uttag och en blå kabel i den. Du har ett vitt utag med en gul kabel, men som har vit markering.
Detta är endast för att vem som helst ska kunna bygga dom på fabriken.

vet med av erfarenhet att OEM datorer brukar ligga ca 3 år bakåt i tiden med deras moderkort m.m.. De byggs för att vara billiga att sätta ihop inte för att prestera mer än nödvändigt.

Tänk på att du inte kan bytta moderkort på en OEM dator. Ditt windows är bundet till ditt moderkort. Går att låsa upp, men de är ett himla meck.

ssd:n ska inte vara några problem.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra. Skippa DVD och kör installationen ifrån USB.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Säger som alla andra. Skippa DVD och kör installationen ifrån USB.

Sista gång jag hade brännare i min dator var typ 2007. CD/DVD som medium är dødt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

SSD bör den klara, frågan är om den klarar windows 8.
Ladda ner och kör programmet CPUz (http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.67-setup-en.exe)
så får du reda på vad din dator innehåller.

Datorn levererades med windows 8 så det är inga problem.

Skrivet av Dragone:

Färgerna brukar betyda att en av platserna är 6gb och en 3gb slot. Men vet av erfarenhet att OEM datorer kan ha andra regler.

Nämligen olika färger beroende på vilken kabel som ska dit. Du har ett blått uttag och en blå kabel i den. Du har ett vitt utag med en gul kabel, men som har vit markering.
Detta är endast för att vem som helst ska kunna bygga dom på fabriken.

vet med av erfarenhet att OEM datorer brukar ligga ca 3 år bakåt i tiden med deras moderkort m.m.. De byggs för att vara billiga att sätta ihop inte för att prestera mer än nödvändigt.

Tänk på att du inte kan bytta moderkort på en OEM dator. Ditt windows är bundet till ditt moderkort. Går att låsa upp, men de är ett himla meck.

ssd:n ska inte vara några problem.

Men då är det kanske bäst att köra ssd där befintlig hårddisk är inkopplad och sedan ha den gamla hårddisken i uttaget för dvd läsaren? Ska inte byta moderkort så det spelar ingen roll Men det bör fungera att köra en hårddisk där vars dvd läsaren är inkopplad?

Skrivet av Oneone:

Säger som alla andra. Skippa DVD och kör installationen ifrån USB.

Har windows på skiva så måste ha dvd läsaren när jag installerar. Det borde väl bara vara att slita ut gamla hårddisken slänga in windows på den nya ssd disken och sedan koppla ur dvd och koppla in gamla hårddisken när det är färdigt installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnaze:

Datorn levererades med windows 8 så det är inga problem.

Men då är det kanske bäst att köra ssd där befintlig hårddisk är inkopplad och sedan ha den gamla hårddisken i uttaget för dvd läsaren? Ska inte byta moderkort så det spelar ingen roll Men det bör fungera att köra en hårddisk där vars dvd läsaren är inkopplad?

Har windows på skiva så måste ha dvd läsaren när jag installerar. Det borde väl bara vara att slita ut gamla hårddisken slänga in windows på den nya ssd disken och sedan koppla ur dvd och koppla in gamla hårddisken när det är färdigt installerat?

Det fungerar som du har tänkt, men ett annat alternativ är att du laddar ner Windows 8.1 direkt från Microsoft, skapar en installations-usb-sticka, och registrerar med nyckeln från din dvd-kopia.
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-downl...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.