Permalänk
Medlem

orolig över temperatur på processorn!

Hallå alla sweclockare, jo de är såhär just nu

Jag har en ny haswell dator nu, och datorn har inget os på sig än, så just nu står den bara i bios:en och jag kollar temperaturer, osv.. och nu har den stått på snart i 2 timmar och processorn är uppe i 36c.

Jag vet verkligen inte om de är mycket för bara vara i bios:en, men jag har kylpasta om de behövs nytt på..

processorn är en intel core i5 4670k

och kylaren är en noctua dh-u9b

tänker om temperaturerna är såhär höga innan jag ens laddad något os, då undrar jag hur höga dom blir under ansträngning

om de är någon som vet uppskattar jag gärna hjälp

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

Hallå alla sweclockare, jo de är såhär just nu

Jag har en ny haswell dator nu, och datorn har inget os på sig än, så just nu står den bara i bios:en och jag kollar temperaturer, osv.. och nu har den stått på snart i 2 timmar och processorn är uppe i 36c.

Jag vet verkligen inte om de är mycket för bara vara i bios:en, men jag har kylpasta om de behövs nytt på..

processorn är en intel core i5 4670k

och kylaren är en noctua dh-u9b

tänker om temperaturerna är såhär höga innan jag ens laddad något os, då undrar jag hur höga dom blir under ansträngning

om de är någon som vet uppskattar jag gärna hjälp

Temperaturer i idle är fullständigt intetsägande så länge du inte ligger på 50+C, de är ofta sensorer som är inkorrekta och liknande. Kolla istället vad du har för temperaturer i full load, det är det enda som är intressant.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av spokiii:

Hallå alla sweclockare, jo de är såhär just nu

Jag har en ny haswell dator nu, och datorn har inget os på sig än, så just nu står den bara i bios:en och jag kollar temperaturer, osv.. och nu har den stått på snart i 2 timmar och processorn är uppe i 36c.

Jag vet verkligen inte om de är mycket för bara vara i bios:en, men jag har kylpasta om de behövs nytt på..

processorn är en intel core i5 4670k

och kylaren är en noctua dh-u9b

tänker om temperaturerna är såhär höga innan jag ens laddad något os, då undrar jag hur höga dom blir under ansträngning

om de är någon som vet uppskattar jag gärna hjälp

Om jag minns rätt nu så var noctua dh-u9b en 92mm, du kunde ha gett dig på en Hyper 212 EVO (120mm) med Noctua NF-F12 fläktar, billigare och mycket bättre än den du har just nu. Sen tycker jag 36c idle är inte så farligt, det är inte idle som är viktigt, jo för en viss del men, det viktiga är att du håller din temperatur nere vid full load, sen tycker jag att du ska kolla på:

http://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylare... Hyper 212 EVO 120mm (44% rabatt)

http://cdon.se/hemelektronik/noctua/noctua-nf-f12-pwm-premium... (Noctua NF-F12)

Med dessa i push/pull, så har du det billigaste och ett av de bästa luftklyaren som finns, klår även vissa vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Temperaturer i idle är fullständigt intetsägande så länge du inte ligger på 50+C, de är ofta sensorer som är inkorrekta och liknande. Kolla istället vad du har för temperaturer i full load, det är det enda som är intressant.

så temperaturerna ökar inte vid installation av os sen? (win8.1)
Med alla bakgrunds program osv..

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

36 grader är vad min 2500K ligger på i idle med en H70 med Scythe fläktar på.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av spokiii:

så temperaturerna ökar inte vid installation av os sen? (win8.1)
Med alla bakgrunds program osv..

Kör Prime 95 får du inte över 85c 24 / 7 är det lungt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör Prime 95 får du inte över 85c 24 / 7 är det lungt.

yes, får ta o göra de när os är installerat o klart

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk

Bara prova och se.
Skulle vilja påstå att tex. 40c i idle inte är något problem.

Installera windows och se vad tempen är vid "full" belastning, tex. spel.

Men generellt så blir ju Haswell varmare än tex. Ivy bridge.
Och kylaren du har är kanske i klenaste laget.

Skrivet av spokiii:

så temperaturerna ökar inte vid installation av os sen? (win8.1)
Med alla bakgrunds program osv..

Permalänk
Medlem

Det är bra och låg temp du har, vet inte riktigt hur du får 36c i idle till att vara högt,,,

Sedan som ovan redan sagt idletemp säger inte mycket, och moderna CPU är inte kalibrerade att visa korrekta temperaturer i idle och låga belastningar.

För övrigt enligt sign har du klockat CPU redan, borde du inte vänta kanske med det till du installerat nått OS och program att testa stabiliteten på datorn?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

sluta jämföra Bios läge med idle läge.

är du i Bios så har du ett STABILT läge på din CPU-usage
men du ligger verkligen inte i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

sluta jämföra Bios läge med idle läge.

är du i Bios så har du ett STABILT läge på din CPU-usage
men du ligger verkligen inte i idle.

precis va jag menar

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är bra och låg temp du har, vet inte riktigt hur du får 36c i idle till att vara högt,,,

Sedan som ovan redan sagt idletemp säger inte mycket, och moderna CPU är inte kalibrerade att visa korrekta temperaturer i idle och låga belastningar.

För övrigt enligt sign har du klockat CPU redan, borde du inte vänta kanske med det till du installerat nått OS och program att testa stabiliteten på datorn?

opps, tack att du sa de, borde varit ett slarv fel jag skrev men den är inte klockat utan den ligger i sina 3.4 GHz

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör Prime 95 får du inte över 85c 24 / 7 är det lungt.

halloj igen, men du verkar kunna sånt här, har kört prime95 nu i snart 5h och inte kommit över 73c på 4.0 ghz, tror du jag kan nå 4.4 eller 4.6 ghz utan annan kylare?

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |