Powercolor avtäcker skräddarsydda Radeon PCS+ R9 290 och R9 290X

Permalänk
Melding Plague

Powercolor avtäcker skräddarsydda Radeon PCS+ R9 290 och R9 290X

Skräddarsydda grafikkort med grafikprocessorn Hawaii presenteras på löpande band från AMD:s partnertillverkare. Nu presenterar Powercolor två modeller med egen kylare och överklockning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

måste säga (även fast det är helt orelevant för dom flesta även mig) att för att varta ett powercolor kort ser det jävla snyggt ut

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

måste säga (även fast det är helt orelevant för dom flesta även mig) att för att varta ett powercolor kort ser det jävla snyggt ut

Instämmer, ser riktigt coolt ut!

Permalänk
Medlem

Den såg ju ruskigt maffigt ut. Me likey like!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Då borde deras kort med vattenkylare komma snart också då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags för grafikkorts marknaden att satsa på dubbla gpu på sina grafikkort istället för SLI och Crossfire X

Visst 7990 och Asus 760 2X finns.

Men fler borde följa detta spår då det ger bättre grafik och rendering plus snabbar upp grafik processorerna.

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

Är det inte dags för grafikkorts marknaden att satsa på dubbla gpu på sina grafikkort istället för SLI och Crossfire X

Visst 7990 och Asus 760 2X finns.

Men fler borde följa detta spår då det ger bättre grafik och rendering plus snabbar upp grafik processorerna.

Jag känner personligen att det är helt meningslöst då de allra flesta inte behöver mer kraft än ett 290x och de som behöver det har nog inget emot att köpa två. Det är så få så det är nog en förlustaffär att försöka sälja två graffikchip på en pcb i denna klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrZodiak:

Är det inte dags för grafikkorts marknaden att satsa på dubbla gpu på sina grafikkort istället för SLI och Crossfire X

Visst 7990 och Asus 760 2X finns.

Men fler borde följa detta spår då det ger bättre grafik och rendering plus snabbar upp grafik processorerna.

komplexitet i utformning av PCB, kostnad och mjukvara är tre argument som talar mot multigpu på ett kort. Multigpu anser iaf inte jag är för gemene man utan det är för de som vet "riskerna" och problemen det innebär. Satsar hellre på en stark ensam gpu.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

Är det inte dags för grafikkorts marknaden att satsa på dubbla gpu på sina grafikkort istället för SLI och Crossfire X

Visst 7990 och Asus 760 2X finns.

Men fler borde följa detta spår då det ger bättre grafik och rendering plus snabbar upp grafik processorerna.

Fel och åter Fel.

2st gpuer på ett kretskort medför inga som helst fördelar gentemot 2st enskilda kort prestanda mässigt. Tvärt om.
Enda skillnaden är att SLI/Crossfire bryggan är lödd direkt på PCBn. Alltså ingen skillnad i frametimes häller.

Ljudnivå och temperaturer tenderar att bli högre då en kylare ska hantera dubbelt så mycket värme.
Pga den extra värme som dubbel gpu kort utvecklar så tvingas dom oftast ner i lägre klockfrekvenser för att inte bli för varma.

Överklocknings möjligheterna på 2 enskilda kort är väldigt mycket större än på ett dubbelgpu kort.
Mycket pga den extra kylningen men strömförsörjningen blir också bättre.

Så enda gången man borde välja ett dubbel gpu kort som 690, 7990 är när man har ont om utrymme eller för få 16x PCI-Express platser på moderkortet.

2st 680's i SLI bästar 690 alla dagar i veckan på alla plan. Värme, Ljudnivå och Prestanda
2st 7970's i Xfire bästar 7990 alla dagar i veckan på alla plan. Värme, Ljudnivå och Prestanda

Samma gäller från den lägsta prissegmentet till det högsta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Jag känner personligen att det är helt meningslöst då de allra flesta inte behöver mer kraft än ett 290x och de som behöver det har nog inget emot att köpa två. Det är så få så det är nog en förlustaffär att försöka sälja två graffikchip på en pcb i denna klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Saandberg:

komplexitet i utformning av PCB, kostnad och mjukvara är tre argument som talar mot multigpu på ett kort. Multigpu anser iaf inte jag är för gemene man utan det är för de som vet "riskerna" och problemen det innebär. Satsar hellre på en stark ensam gpu.

/S

Ni glömmer att väldigt väldigt många har 120hz skärmar och för dom är Multigpu lösningar nästan ett måste om man inte vill dra ner på bildkvaliteten. Även om 290,290x,780,780Ti är kraftfulla kort så drar dom inte runt bf4 i ultra över 100fps. konstant.

Dem flesta 120Hz skärmarna har upplösningen 1920x1080 så här såg resultaten ut med allt på Ultra i BF4 när det släpptes. Dock omogna drivrutiner där. Men det är inte jätte långt från sanningen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrZodiak:

Är det inte dags för grafikkorts marknaden att satsa på dubbla gpu på sina grafikkort istället för SLI och Crossfire X

Visst 7990 och Asus 760 2X finns.

Men fler borde följa detta spår då det ger bättre grafik och rendering plus snabbar upp grafik processorerna.

För CF och SLI fungerar ju felfritt... Att standardisera dubbelkort som tex. GTX 690 vore ren idioti eftersom det skulle innebära en massa problem utan orsak.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För CF och SLI fungerar ju felfritt... Att standardisera dubbelkort som tex. GTX 690 vore ren idioti eftersom det skulle innebära en massa problem utan orsak.

Att ha 2 gpuer på en PCB medför inga problem utöver dom problem jag beskrev i mitt tidigare inlägg. 690 och 7990 är SLI och Xfire fast lite mer kompakt bara.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Att ha 2 gpuer på en PCB medför inga problem utöver dom problem jag beskrev i mitt tidigare inlägg. 690 och 7990 är SLI och Xfire fast lite mer kompakt bara.

Nu snackar jag om SLI och CF generellt. Vi har ju MS med CF och vi har diverse problem med SLI som bla. halvkassa profiler och stöd generellt. Två GPU:er på ett kort är fortfarande SLI/CF även om bryggan är fastlödd på PCB:n.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ni glömmer att väldigt väldigt många har 120hz skärmar och för dom är Multigpu lösningar nästan ett måste om man inte vill dra ner på bildkvaliteten. Även om 290,290x,780,780Ti är kraftfulla kort så drar dom inte runt bf4 i ultra över 100fps. konstant.

Dem flesta 120Hz skärmarna har upplösningen 1920x1080 så här såg resultaten ut med allt på Ultra i BF4 när det släpptes. Dock omogna drivrutiner där. Men det är inte jätte långt från sanningen.

Jag sitter själv med dubbla 680 då jag spelar i 3900x1920 och vet exakt vilken kraft som behövs. Jag har upplevt ganska mycket problem med med min setup sen jag adderade ett grafikkort till i burken men jag visste också innan jag köpte det andra kortet. För en person som inte vill bråka med datorn o bara köra så rekommenderar jag alltid ett kort. Många av problemen jag har kan visserligen bero på Surround men mycket krångel är det

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv

Inte en dag försent, kanske blir till att uppgradera spel burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag sitter själv med dubbla 680 då jag spelar i 3900x1920 och vet exakt vilken kraft som behövs. Jag har upplevt ganska mycket problem med med min setup sen jag adderade ett grafikkort till i burken men jag visste också innan jag köpte det andra kortet. För en person som inte vill bråka med datorn o bara köra så rekommenderar jag alltid ett kort. Många av problemen jag har kan visserligen bero på Surround men mycket krångel är det

/S

För skojs skull så testade jag en runda på Sweclockers 64 HC server med SLI på och SLI av. Alla settings på max. 1920x1080p 120hz
Ingen speciell testrunda utan spelade på som vanligt, inga fordon utan bara Assult-Infanteri.

Körde 3 180sec rundor med SLI på och 3 rundor med SLI avstängt på varje bana. Dom värden ni ser här är dom sämst uppmätta värdena jag lyckades klämma fram.

4930k 4.6Ghz - 780Ti 1250Mhz coreclock 7800Mhz Memoryclock.
GeForce 331.93 Beta=Nyaste

Bana - DAWNBREAKER. Höghus

SLI Aktiverat.
Min, Max, Avg
92, 201, 165.272

SLI Inaktiverat
Min, Max, Avg
68, 160, 115.417

Bana - ZAVOD 311. Mycket träd byggnader

SLI Aktiverat.
Min, Max, Avg
117, 201, 166.194

SLI Inaktiverat
Min, Max, Avg
68, 161, 102.328

Framgår tydligt på sista rundan att inte ens ett 780Ti i överklockat läge kan leverera dom FPS som behövs för att tillfredsställa en inbiten 120hz gamer.
Kändes tydligt när fpsen föll ända ner till 68 sista rundan med ett kort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

För skojs skull så testade jag en runda på Sweclockers 64 HC server med SLI på och SLI av. Alla settings på max. 1920x1080p 120hz
Ingen speciell testrunda utan spelade på som vanligt, inga fordon utan bara Assult-Infanteri.

Körde 3 180sec rundor med SLI på och 3 rundor med SLI avstängt på varje bana. Dom värden ni ser här är dom sämst uppmätta värdena jag lyckades klämma fram.

4930k 4.6Ghz - 780Ti 1250Mhz coreclock 7800Mhz Memoryclock.

Bana - DAWNBREAKER. Höghus

SLI Aktiverat.
Min, Max, Avg
92, 201, 165.272

SLI Inaktiverat
Min, Max, Avg
68, 160, 115.417

Bana - ZAVOD 311. Mycket träd byggnader

SLI Aktiverat.
Min, Max, Avg
117, 201, 166.194

SLI Inaktiverat
Min, Max, Avg
68, 161, 102.328

Framgår tydligt på sista rundan att inte ens ett 780Ti i överklockat läge kan leverera dom FPS som behövs för att tillfredsställa en inbiten 120hz gamer.

Det är ju dock knappast någon fördel att spela med max inställningar på en sån skärm. Är man en "seriös" fps gamer är funktionen av högre fps viktigare än hur fint det ser ut på skärmen.

Bryr man sig och andra sidan mer om det estetiska så väljer man förmodligen inte en ful TN panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det är ju dock knappast någon fördel att spela med max inställningar på en sån skärm. Är man en "seriös" fps gamer är funktionen av högre fps viktigare än hur fint det ser ut på skärmen.

Bryr man sig och andra sidan mer om det estetiska så väljer man förmodligen inte en ful TN panel.

Nu finns det faktiskt TN skärmar som kan leverera en mycket sevärd bild. Det är inte som det var förr som du beskriver då alla TN paneler hade utvattnade bleka färger.

Citerar Linus från Linus techtips när han gjorde en review av lillebror till den skärm som jag äger idag.

BenQ's XL2420TE is frankly the best gaming LCD monitor I've seen. Its colour reproduction, while not on the same level as an IPS panel, is MUCH better than other high speed TN monitors that I've encountered, and there almost no discernable input lag or motion blur. This one's a winner, folks.

http://www.youtube.com/watch?v=I6wIMaYjklE

Nästan alla som testat dom här senaste 120-144hz TN skärmarna har blivit lika chockerade av den svärta och kontrast dom visar.
Visst inte som IPS men det är riktigt bra för att vara 120hz!

Kan verkligen inte hålla med om att jag inte skulle se det ögongodis som ULTRA presenterar i tex BF4.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av phailone:

Jag känner personligen att det är helt meningslöst då de allra flesta inte behöver mer kraft än ett 290x och de som behöver det har nog inget emot att köpa två. Det är så få så det är nog en förlustaffär att försöka sälja två graffikchip på en pcb i denna klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, helt sant. Det är inte ofta det behövs ens två 290X. Jag är glad att jag har så starka GPUer så jag kan köra de flesta spel på högsta med bara en GPU, om det inte finns stöd eller dylikt. I övrigt finns det väldigt få människor som behöver mer än en stark GPU i dagsläget. Speciellt inte om man kör 1080p.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Alltså.. Ärligt talat så kan jag ju tänka mig ett, eller två 290X, men inte från PowerColor.. Det räcker med mitt 7970 från dem. Sämre skit får man leta länge efter. Kylaren är så dåligt byggd att den vibrerar, och så dåligt byggd att den sitter sne. Kyler väldigt dåligt i spel. Ingen vrm kylning så man får flimmer om man inte undervoltar, eller underklockar något. Köp inte PowerColor är mitt råd. Sen kan de ha förbättrat sig, men deras automatiska svar mejl gör ju att man inte kan skriva att något är fel, så sannolikheten att de bryr sig är ju låg..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hahaha, helt sant. Det är inte ofta det behövs ens två 290X. Jag är glad att jag har så starka GPUer så jag kan köra de flesta spel på högsta med bara en GPU, om det inte finns stöd eller dylikt. I övrigt finns det väldigt få människor som behöver mer än en stark GPU i dagsläget. Speciellt inte om man kör 1080p.

Det beror helt på vilken HZ man har på skärmen. en 60Hz skärm ja då duger vilket kort som helst egentligen. Men för 120hz och 144hz är SLI Xfire ett måste.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Det beror helt på vilken HZ man har på skärmen. en 60Hz skärm ja då duger vilket kort som helst egentligen. Men för 120hz och 144hz är SLI Xfire ett måste.

Det är visserligen väldigt svårt att ligga över 120 och 144 FPS hela tiden, oberoende av setup. Då får man ändå sänka inställningar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det beror helt på vilken HZ man har på skärmen. en 60Hz skärm ja då duger vilket kort som helst egentligen. Men för 120hz och 144hz är SLI Xfire ett måste.

Inte när Mantle kommer och dubblar AMDs FPS

Bör också påpeka att färgerna faktiskt suger på TN 120-144hz paneler, vitt är gult osv.
Väldigt jobbigt för mig tex som jobbar med datorer hela dagarna.
TN-paneler utan hög HZ har faktiskt mer korrekt vit än dom med.

Mitt 7990 går aldrig under 120fps på BF4 vad jag än spelar :D, låter som jag valt ett bra kort och snart får jag Mantle stöd också och dubblar min FPS.

Som inbiten FPS spelare med meriter att varit rank #1 i Battlefield 3 i världen på leaderboarden och en jävligt bra CS-spelare en gång i tiden så sänker jag alltid min grafik om min dator inte skulle klara det, kör helst allt på LOW också bara för jag tycker det är skönare oftast, sedan ger det alltid fördelar

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Inte när Mantle kommer och dubblar AMDs FPS

Dubblar fpsen? Vart har du läst det?
Och är det så, visst.inte alls dåligt men låter lite för bra för att vara sant

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jdahl:

Dubblar fpsen? Vart har du läst det?
Och är det så, visst.inte alls dåligt men låter lite för bra för att vara sant

Finns på Youtube när AMD visar

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexHjelm:

Inte när Mantle kommer och dubblar AMDs FPS

Bör också påpeka att färgerna faktiskt suger på TN 120-144hz paneler, vitt är gult osv.
Väldigt jobbigt för mig tex som jobbar med datorer hela dagarna.
TN-paneler utan hög HZ har faktiskt mer korrekt vit än dom med.

Mitt 7990 går aldrig under 120fps på BF4 vad jag än spelar :D, låter som jag valt ett bra kort och snart får jag Mantle stöd också och dubblar min FPS.

Som inbiten FPS spelare med meriter att varit rank #1 i Battlefield 3 i världen på leaderboarden och en jävligt bra CS-spelare en gång i tiden så sänker jag alltid min grafik om min dator inte skulle klara det, kör helst allt på LOW också bara för jag tycker det är skönare oftast, sedan ger det alltid fördelar

Dubbla FPS? Snälla.. Det snackar om 20-25% inte 100%. Och nej. Du kommer inte att få dubbel FPS med ditt 7990 ens med Mantle. Sedan #1 i BF3? Mhmmmmmmm.... Vet inte riktigt vem du försöker lura men efter en snabb Google så visar det sig att den som ligger etta i BF3s leaderboard kör med ett HD6970 och dessutom kommer från Bosnien. Rimmar ganska dåligt med dina påståenden.

Skrivet av AlexHjelm:

Finns på Youtube när AMD visar

Du menar klippet från GPU'13 där de inte någonstans säger 100% mer prestanda?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Mitt 7990 går aldrig under 120fps på BF4 vad jag än spelar :D, låter som jag valt ett bra kort och snart får jag Mantle stöd också och dubblar min FPS.

I 720p på low då eller?
Iom att mina två 7950s inte klarar över 90 konstant maxxat i 1080p finns det inte ens chans att ett 7990 håller sig över 120fps konstant, även om du klockat Gpuerna till 1500/1800.
i x1440 är det ännu värre, då håller mätarn sig inte ens över 60konstant om jag ska ha AA på.

(Jag trodde att mina GPUer skulle räcka till, tills jag tog steget till x1440 och måste nu dra ner på flertalet spel. Som tur är är brukar det räcka o dra ner AA, vilket inte märks lika mycket med högre DPI/PPI)

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på temperaturer/prestanda/ljudnivå/överklockning på dessa kort ifrån Powercolor? Prismässigt ligger dem ju väldigt bra.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Någon som har koll på temperaturer/prestanda/ljudnivå/överklockning på dessa kort ifrån Powercolor? Prismässigt ligger dem ju väldigt bra.

Se upp bara med hur länge de har legat i lager. Powercolor hade problem med en omgång kort. Se bla en tråd på OCN:
http://www.overclock.net/t/1462592/powercolor-pcs-r9-290/400_...

Jag köpte nyligen ett kort som verkar vara i den drabbade serien, det har ungefär samma prestanda som mitt gamla 290 med referens-kylaren, och ibland tom sämre. Något är uppenbart Inte Bra<tm>. Jag har skickat mail till Powercolor, men det känns onekligen inte som ett bra köp. Får se om jag får prata med försäljaren om återköp.

Edit: Ännu en post ifrån Powercolor på ett forum, daterat 2014-04-27:
http://forums.hardwarezone.com.sg/ban-leong-ecustomer-service...

Citat:

Dear Customers,

There have been news that a new bios is available for both the Powercolor R9 PCS+ 290 / 290X recently. After verifying with Powercolor, The bios is indeed available now.

It aims to improve performance, not to fix the compatibility problems, like crashing during playing games.
It is for the users who concern the performance of their cards, which is lower than reviews.

Thus, the condition for helping users to reflash BIOS is based on whether the cards with lower performance.

Edit2: Precis som Powercolor skriver så är det viktigt att
1. Avinstallera drivrutiner
2. Använda ett rensingsverktyg som tex DDU
3. Installera de senaste drivrutinerna (14.4).
Även om du byter mellan AMD-kort kan det ha betydelse, jag har märkt sånt själv.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Har gjort en massa tester nu. Första ledtråden att något inte stod rätt till fick jag i Skyrim (ENB massor med mods). Sen har jag kört alla bänkmärken jag kunna komma på. Mitt 290 referens-kort är precis lika snabbt om inte snabbare på samma GPU och VRAM frekvenser. 3dmark, Unigine etc etc så är det samma historia. Jag lånade ett 290X referens för att jämföra med, och det är snabbare på allt trots lite lägre frekvenser. Så helt klart ett defekt kort. Mitt har serienr: DG1402013188. Kan vara värt att kolla då det finns ett klistermärke med bla serienr på utsidan av lådan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.