Köpråd, 770 2gb/4gb 2550x1440

Permalänk

Köpråd, 770 2gb/4gb 2550x1440

Tjena, precis reggat mig, så första inlägget kan bli lite knackligt..

Frågan är då följande, kör på 2st 27" dell u2711 skärmar med upplösningen på 2550x1440. Spelar bara på ena.

Har fastnat för MSI GTX 770, men vet inte om jag borde köpa ett 2gb eller 4gb. Har läst runt lite men inte hittat några direkta svar. Ang pengar så visst, jag har råd att betala 3300 :- för ett 4gb, men om det går lika bra med ett 2gb så sparar jag hellre de 500kr..

Vad borde vara det optimala? Kan bli så att det kommer liras bf3 och de lite mer krävande spelen också, så ett 770 känns inte helt onödigt.

Borde jag satsa på 770 ens? Kom gärna med förslag osv men nvidia är det jag trivs bäst med.

/Jman

Permalänk
Medlem
Permalänk

den kan inte använda 4g utan använder snarare 2,2-2,3 om jag inte minns fel, så du tjänar ju lite på men det är inte jättemycket.

hade själv ett 4gb som jag kunde "maxxa" bf4 i ultra med några få settings på high, det är ett svinbra kort som inte låter ett dugg.

upgraderade senare till ett 780 när ja fick tillfället att byta in mitt 770 när ena fläkten blev kass (måndagsexemplar) och det presterar rätt bra med tanke på prisskillnaden. skulle hellre satsa på 780 med 3gb som kan använda mycket av de för o framtidssäkra.

edit: såg nu priset på 780 så det är nog inget för din plånbok

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

Har som sagt kollat runt utan att hitta något bra. Samt ingen med liknande setup som jag med 2 st 27" på 2550x1440.

Citat:

Anndreeaas
den kan inte använda 4g utan använder snarare 2,2-2,3 om jag inte minns fel, så du tjänar ju lite på men det är inte jättemycket.

hade själv ett 4gb som jag kunde "maxxa" bf4 i ultra med några få settings på high, det är ett svinbra kort som inte låter ett dugg.

upgraderade senare till ett 780 när ja fick tillfället att byta in mitt 770 när ena fläkten blev kass (måndagsexemplar) och det presterar rätt bra med tanke på prisskillnaden. skulle hellre satsa på 780 med 3gb som kan använda mycket av de för o framtidssäkra.

edit: såg nu priset på 780 så det är nog inget för din plånbok

Nää över 4k känns jävligt onödigt i min mening, det innebär bara att jag behöver jobba mer så ekonomidelen är inte största problemet utan bara att det inte känns värt att lägga den mängden pengar på något som inte är mitt största intresse som jag brinner för typ

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att skaffa ett AMD-kort, så skulle väl ändå r9 290 vara ett bra val?

4 GB och fungerar riktigt bra på högre upplösningar!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

#1. Det spelar ingen roll att du har 2 skärmar, Det kräver inte direkt nåt extra av grafikkortet.
#2. R9-290 ger så otroligt mkt mer prestanda för drygt 3000:-
#3. Om du ändå vill ha ett GTX 770 så satsa på 2GB modellen från Asus eller MSI, 4GB modellen kostar som sagt på tok för mkt för att det ska vara värt pengarna.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelostberg:

Tjena, precis reggat mig, så första inlägget kan bli lite knackligt..

Frågan är då följande, kör på 2st 27" dell u2711 skärmar med upplösningen på 2550x1440. Spelar bara på ena.

Har fastnat för MSI GTX 770, men vet inte om jag borde köpa ett 2gb eller 4gb. Har läst runt lite men inte hittat några direkta svar. Ang pengar så visst, jag har råd att betala 3300 :- för ett 4gb, men om det går lika bra med ett 2gb så sparar jag hellre de 500kr..

Vad borde vara det optimala? Kan bli så att det kommer liras bf3 och de lite mer krävande spelen också, så ett 770 känns inte helt onödigt.

Borde jag satsa på 770 ens? Kom gärna med förslag osv men nvidia är det jag trivs bäst med.

/Jman

i 2560*1440 skulle jag rekommendera ett GTX780 kort, har själv 770 i Sli och BF4 körs inte maxat med dom korten i den upplösningen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Anndreeaas:

den kan inte använda 4g utan använder snarare 2,2-2,3 om jag inte minns fel, så du tjänar ju lite på men det är inte jättemycket.

hade själv ett 4gb som jag kunde "maxxa" bf4 i ultra med några få settings på high, det är ett svinbra kort som inte låter ett dugg.

upgraderade senare till ett 780 när ja fick tillfället att byta in mitt 770 när ena fläkten blev kass (måndagsexemplar) och det presterar rätt bra med tanke på prisskillnaden. skulle hellre satsa på 780 med 3gb som kan använda mycket av de för o framtidssäkra.

edit: såg nu priset på 780 så det är nog inget för din plånbok

Det stämmer ej riktigt! Kortet kan använda 4gb men bussbred/hastigheten/whateverduvillkalladet tryter i högre nivåer och du får FPS dippar p.g.a det ist. Så det går att utnyttja över 2,3 men det flaskas

TS: ett AMD kort för 3k ger väääldigt mkt mer på alla sätt för dig.

4gb som går att nyttja bra, bättre specs och prestanda rent generellt och går för någon hundring mindre; AMD r9 290.

Starkt rekommenderat, finns även i bättre kylare än referens nu med för någon hundring extra Lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hur mycket du än tycker om nvidia så är AMD här egentligen det enda vettiga alternativet sett till pris/prestanda. Du får otroligt mycket mer pris/prestanda med AMD än nvidia i de här prisklasserna.

Har du råd, kör på ett r9 290.
Har du inte råd, kör på r9 280x, allt utom Powercolor fungerar.

Jag kör också med 2560*1440 med ett 280x och det fungerar bra. Kan inte maxa allt, typ AA och enligt mig, "onödiga" inställningar jag måste sänka.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Hur mycket du än tycker om nvidia så är AMD här egentligen det enda vettiga alternativet sett till pris/prestanda. Du får otroligt mycket mer pris/prestanda med AMD än nvidia i de här prisklasserna.

Har du råd, kör på ett r9 290.
Har du inte råd, kör på r9 280x, allt utom Powercolor fungerar.

Jag kör också med 2560*1440 med ett 280x och det fungerar bra. Kan inte maxa allt, typ AA och enligt mig, "onödiga" inställningar jag måste sänka.

Skrivet av znorlaxvbg:

Det stämmer ej riktigt! Kortet kan använda 4gb men bussbred/hastigheten/whateverduvillkalladet tryter i högre nivåer och du får FPS dippar p.g.a det ist. Så det går att utnyttja över 2,3 men det flaskas

TS: ett AMD kort för 3k ger väääldigt mkt mer på alla sätt för dig.

4gb som går att nyttja bra, bättre specs och prestanda rent generellt och går för någon hundring mindre; AMD r9 290.

Starkt rekommenderat, finns även i bättre kylare än referens nu med för någon hundring extra Lycka till!

Okej! Kan tillägga att jag inte har för mycket erfarenhet. Bara att de kort jag haft har varit nvidia och det har alltid fungerat bra.
Läst lite osv kollat runt på r9 290. Det är väldigt varmt och väldigt högljutt, vilket jag tycker är ett minus då min dator redan låter som ett jetflygplan med mitt relativt tysta kort. Och TwinFrozr korten skall vara väldigt tysta tydligen, därav fastnade jag där. Det är alltså ett r9 290 som jag borde satsa på? trots värmen och ljudnivåerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelostberg:

Okej! Kan tillägga att jag inte har för mycket erfarenhet. Bara att de kort jag haft har varit nvidia och det har alltid fungerat bra.
Läst lite osv kollat runt på r9 290. Det är väldigt varmt och väldigt högljutt, vilket jag tycker är ett minus då min dator redan låter som ett jetflygplan med mitt relativt tysta kort. Och TwinFrozr korten skall vara väldigt tysta tydligen, därav fastnade jag där. Det är alltså ett r9 290 som jag borde satsa på? trots värmen och ljudnivåerna?

Om din dator redan låter massor, varför behöver du ett tyst kort då?

Om du satsar på ett 290, ta ett från tredjepartstillverkarna. Kommer väl ha lite högre pris när det lanseras antar jag. Om du ska ha ett 280x så finns det ute många modeller som är både tysta och kyler bra, t ex mitt Gigabyte (rev2, som har bättre kylare än rev1). Runt ~2.3-2.5k.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av joelostberg:

Okej! Kan tillägga att jag inte har för mycket erfarenhet. Bara att de kort jag haft har varit nvidia och det har alltid fungerat bra.
Läst lite osv kollat runt på r9 290. Det är väldigt varmt och väldigt högljutt, vilket jag tycker är ett minus då min dator redan låter som ett jetflygplan med mitt relativt tysta kort. Och TwinFrozr korten skall vara väldigt tysta tydligen, därav fastnade jag där. Det är alltså ett r9 290 som jag borde satsa på? trots värmen och ljudnivåerna?

AMD vs nVidia skiten är bara idioti.. båda gör fantastiska kort och båda kan sina saker. SÅ... båda kommer göra sitt jobb och funka bra förutsatt att du itne får ett dåligt ex vilket förekommer överallt, från alla

R9 290 är varmare ja, men de är oxå byggda för det. Dessutom finns det som sagt nya kylare nu och då är det både tystare och kallare
290 är definitivt bättre på alla sätt, jämfört med ett 770, om du har en riktig kylare.

http://www.inet.se/produkt/5411064/gigabyte-radeon-r9-290-4gb... fanns i lager nyligen men verkar slut nu. Dock kom det info senast idag angående att 290 och 290x kommer in med riktiga kylare i början av jan vilket är nästa vecka nån gång skulle jag gissa

Dessutom, om din dator redan låter mkt kommer inte ett 290 med ref kylare göra någon skillnad. Det må låta en del men det är rätt överdrivet från många som påstår att hiroshima var lugnare. Men som sagt, nya kylare om 1 vecka/några dagar förhoppningvis och du har ett kanonkort som uppfyller alla dina krav och en del därtill!

Lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av joelostberg:

Okej! Kan tillägga att jag inte har för mycket erfarenhet. Bara att de kort jag haft har varit nvidia och det har alltid fungerat bra.
Läst lite osv kollat runt på r9 290. Det är väldigt varmt och väldigt högljutt, vilket jag tycker är ett minus då min dator redan låter som ett jetflygplan med mitt relativt tysta kort. Och TwinFrozr korten skall vara väldigt tysta tydligen, därav fastnade jag där. Det är alltså ett r9 290 som jag borde satsa på? trots värmen och ljudnivåerna?

Vad har du för grafikkort just nu?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Vad har du för grafikkort just nu?

Just nu har jag ett GTX 560. Msi versionen