Vad behövs för högre fps i spel ?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för högre fps i spel ?

Tjenare ! Kostade nyligen på min dator lite saker för att hänga med i BF4 men är ganska missnöjd.. Detta är vad jag har införskaffat.

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X

Noctua CPU-Kylare NH-D14

Det kanske inte är mycket för många som verkligen lägger alla pengar på datorn, men för en "causal gamer" som jag så är det lite grann bara för att spela ett spel.

Clockade nyligen min i7 2600 (icke K) till 4.2 gjorde inte ett skit vad jag märkte iallafall så den gav jag till min bror och beställde en ny i7-3770k. Beställde även 8GB ramminne till och ett capture card för streeaming.. Vet att inte dom här sakerna kommer göra mycket för min fps, men förhoppningsvis ska det väl gå att clocka nya CPUn så jag får ut lite mer fps?

Har nog lagt ut över 20k på min dator det senaste året för att hänga med, men fortfarande inte tillräckligt ? Blir så frustrerad... Kollar videos och forskar om sakerna innan man beställer dom allt man hör och läser är "skit bra grejer lätt top 10!!!" sen är det bara dynga.

Måste man verkligen köpa 2 titans för 20tusen och allt annat för 30k för att hänga med och njuta av spelen man köper?

Hoppas jag är ensam om detta och det finns en fix ! Eller så är sakerna inte tillräckligt bra helt enkelt, men då ska dom fan inte gå ut och säga att dom är gjorda för bf4 ultra settings. ska man kunna lira ultra är minimum fps 60. jag är nere på 35-40 titt som tätt...

Vad behöver jag egentligen i datorn för att njuta av spelen jag köper?

Min gear:

Fractal Design Define R4 Pearl Black

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Intel® Core™ i7-3770k Processor

Noctua CPU-Cooler NH-D14

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X (GV-N780OC-3GD)

Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9)

Capture Card AverMedia Live Gamer HD

Corsair PowerSupply 700W

Corsair Intern SSD 120GB

SteelSeries 7H Headphones

ZOWIE Celeritas Keyboard

Logitech G500

Zowie EC1 eVo

BenQ XL2420T 120hz

Har massa leftovers med som jag fått bytt / trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernaboz:

Tjenare ! Kostade nyligen på min dator lite saker för att hänga med i BF4 men är ganska missnöjd.. Detta är vad jag har införskaffat.

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X

Noctua CPU-Kylare NH-D14

Det kanske inte är mycket för många som verkligen lägger alla pengar på datorn, men för en "causal gamer" som jag så är det lite grann bara för att spela ett spel.

Clockade nyligen min i7 2600 (icke K) till 4.2 gjorde inte ett skit vad jag märkte iallafall så den gav jag till min bror och beställde en ny i7-3770k. Beställde även 8GB ramminne till och ett capture card för streeaming.. Vet att inte dom här sakerna kommer göra mycket för min fps, men förhoppningsvis ska det väl gå att clocka nya CPUn så jag får ut lite mer fps?

Har nog lagt ut över 20k på min dator det senaste året för att hänga med, men fortfarande inte tillräckligt ? Blir så frustrerad... Kollar videos och forskar om sakerna innan man beställer dom allt man hör och läser är "skit bra grejer lätt top 10!!!" sen är det bara dynga.

Måste man verkligen köpa 2 titans för 20tusen och allt annat för 30k för att hänga med och njuta av spelen man köper?

Hoppas jag är ensam om detta och det finns en fix ! Eller så är sakerna inte tillräckligt bra helt enkelt, men då ska dom fan inte gå ut och säga att dom är gjorda för bf4 ultra settings. ska man kunna lira ultra är minimum fps 60. jag är nere på 35-40 titt som tätt...

Vad behöver jag egentligen i datorn för att njuta av spelen jag köper?

Min gear:

Fractal Design Define R4 Pearl Black

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Intel® Core™ i7-3770k Processor

Noctua CPU-Cooler NH-D14

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X (GV-N780OC-3GD)

Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9)

Capture Card AverMedia Live Gamer HD

Corsair PowerSupply 700W

Corsair Intern SSD 120GB

SteelSeries 7H Headphones

ZOWIE Celeritas Keyboard

Logitech G500

Zowie EC1 eVo

BenQ XL2420T 120hz

Har massa leftovers med som jag fått bytt / trasigt.

Det där borde ju klara av Bf4 enkelt. Om du inte gjort någon jättetabbe eller något. Som på nåt vänster ställt in en maxgräns för Fps? För Vsync på den skärmen är ju ändå 120hz. Menmen, låter väldigt skumt. Skulle gärna vilja veta vad problemet är om du lyckas lösa det!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernaboz:

Tjenare ! Kostade nyligen på min dator lite saker för att hänga med i BF4 men är ganska missnöjd.. Detta är vad jag har införskaffat.

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X

Noctua CPU-Kylare NH-D14

Det kanske inte är mycket för många som verkligen lägger alla pengar på datorn, men för en "causal gamer" som jag så är det lite grann bara för att spela ett spel.

Clockade nyligen min i7 2600 (icke K) till 4.2 gjorde inte ett skit vad jag märkte iallafall så den gav jag till min bror och beställde en ny i7-3770k. Beställde även 8GB ramminne till och ett capture card för streeaming.. Vet att inte dom här sakerna kommer göra mycket för min fps, men förhoppningsvis ska det väl gå att clocka nya CPUn så jag får ut lite mer fps?

Har nog lagt ut över 20k på min dator det senaste året för att hänga med, men fortfarande inte tillräckligt ? Blir så frustrerad... Kollar videos och forskar om sakerna innan man beställer dom allt man hör och läser är "skit bra grejer lätt top 10!!!" sen är det bara dynga.

Måste man verkligen köpa 2 titans för 20tusen och allt annat för 30k för att hänga med och njuta av spelen man köper?

Hoppas jag är ensam om detta och det finns en fix ! Eller så är sakerna inte tillräckligt bra helt enkelt, men då ska dom fan inte gå ut och säga att dom är gjorda för bf4 ultra settings. ska man kunna lira ultra är minimum fps 60. jag är nere på 35-40 titt som tätt...

Vad behöver jag egentligen i datorn för att njuta av spelen jag köper?

Min gear:

Fractal Design Define R4 Pearl Black

ASUS P8Z77-V - ATX / Z77

Intel® Core™ i7-3770k Processor

Noctua CPU-Cooler NH-D14

Gigabyte GeForce GTX 780 3GB Windforce 3X (GV-N780OC-3GD)

Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9)

Capture Card AverMedia Live Gamer HD

Corsair PowerSupply 700W

Corsair Intern SSD 120GB

SteelSeries 7H Headphones

ZOWIE Celeritas Keyboard

Logitech G500

Zowie EC1 eVo

BenQ XL2420T 120hz

Har massa leftovers med som jag fått bytt / trasigt.

överklocka CPU'n, skaffa ett starkare nätagg typ ett 850w och skaffa dig dubbla 780 men att överklocka ditt nuvarande 780 till max samt maxa överklockning på cpu'n ger nog ett par FPS det med!

om du bara vill lira BF4 skaffa windows 8.1, rullar med bättre prestanda där men om du spelar andra spel är fortfarande windows 7 överlägset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lirar du med win7?isåfall byt till win8 64bit,fpsen höjs rejält

Permalänk
Medlem

Nej någon tabbe kan jag knappast gjort :S Jag spelar BF4, CSGO, LoL, och lite random spela som lineage 2, The witcher 2 etc.

Min nästa uppgradering kommer bli ett till 780 och psu, Vet dock inte om allt får plats på modekortet, 2x780+capture card? Och vad för psu ska man ha för 2x780 ?

Kena:91 Förstår inte vad win8 har som förbättrar bf4 ? känns onödigt att köpa det, för dice måste väl optimera spelet för win7 någon gång? provade spela BF3 igår, allt på ultra settings ! Det flöt på som fan det, 80 -110 fps.

Offtopic: Kan man kör SLI med vilket 780 som helst med det jag redan har? eller är det mest rekommenderat att köra 2 precis likadana ?

Permalänk
Medlem

Beror på vilken upplösning du kör med.

Kör du högre kan du nog inte räkna med minimum 60 fps precis överallt. Grafikkorten är inte speciellt bra om du inte kör SLI/CF, spec. inte i högre upplösningar. Du måste nästan lägga 10k för att få mini 60 fps med 2560*1440 i vissa spel t ex, vilket är jävligt sorgligt imo. CPU måste också klockas rejält för att inte flaska.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Beror på vilken upplösning du kör med.

Kör du högre kan du nog inte räkna med minimum 60 fps precis överallt. Grafikkorten är inte speciellt bra om du inte kör SLI/CF, spec. inte i högre upplösningar. Du måste nästan lägga 10k för att få mini 60 fps med 2560*1440 i vissa spel t ex, vilket är jävligt sorgligt imo. CPU måste också klockas rejält för att inte flaska.

Antar att jag kör med 1980x1200.. Hur mycket är "rejält" när det kommer till clockning på en 3770k ?

Lite tråkigt att ett sånt här "fail" spel ska mjölka en på så mycket pengar, Man har ju lite andra saker att lägga pengar på med

Permalänk
Medlem

Är väl bara bra att spelutvecklare tänjer på gränserna. Man måste ju inte spela på ultra men tycker det är kul att det finns för dom som har bra datorer.

Permalänk
Skrivet av fernaboz:

Antar att jag kör med 1980x1200.. Hur mycket är "rejält" när det kommer till clockning på en 3770k ?

Lite tråkigt att ett sånt här "fail" spel ska mjölka en på så mycket pengar, Man har ju lite andra saker att lägga pengar på med

Tillsammans med ett 780 så kommer verkligen inte en 3770k att flaska, inte ens i stock frekvens. Med 2st 780 så kan det vara idé att ställa upp frekvensen, Kolla bara hur högt du kommer utan att behöva höja spänningen allt för mkt, Men typ 4,5 Ghz borde inte vara några problem.

Angående Windows 8/8.1 så har dessa stöd för nyaste DirectX vilket Windows 7 aldrig kommer att få, Därav prestandaboosten i nyare spel som tex BF4, Du borde kunna köra BF4 i Ultra 1080p med din nuvarande setup (2600k/GTX780) med lite överklockning

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tillsammans med ett 780 så kommer verkligen inte en 3770k att flaska, inte ens i stock frekvens. Med 2st 780 så kan det vara idé att ställa upp frekvensen, Kolla bara hur högt du kommer utan att behöva höja spänningen allt för mkt, Men typ 4,5 Ghz borde inte vara några problem.

Angående Windows 8/8.1 så har dessa stöd för nyaste DirectX vilket Windows 7 aldrig kommer att få, Därav prestandaboosten i nyare spel som tex BF4, Du borde kunna köra BF4 i Ultra 1080p med din nuvarande setup (2600k/GTX780) med lite överklockning

Alright ! Så ett nytt windows skulle kunna göra susen då.? Hur är win8 annars? Tjejen har det på sin laptop, hittar inte ens mina dokument på den ;S

Har också letar efter en guide på överclockning av 780 med oc guru 2 men ej hittat någon..

Offtopic: Vid överclockning av cpu/gpu måste det väl vara viktigt med airflow i dator? Värt att investera i 6st 140mm noctua fläktar?

Tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av fernaboz:

Alright ! Så ett nytt windows skulle kunna göra susen då.? Hur är win8 annars? Tjejen har det på sin laptop, hittar inte ens mina dokument på den ;S

Har också letar efter en guide på överclockning av 780 med oc guru 2 men ej hittat någon..

Offtopic: Vid överclockning av cpu/gpu måste det väl vara viktigt med airflow i dator? Värt att investera i 6st 140mm noctua fläktar?

Tack för alla svar

Windows 8 är inge vidare enligt mig, Men installerar man "Classic start" så fungerar det hyfsat, Klocka grafikkortet genom "MSI Afterburner" istället, Riktigt simpelt och bra program. Luftflöde i burken är ganska viktigt, Du behöver dock inte överdriva, Nu vet jag inte vad du har för chassi men 2st fläktar i fronten som blåser in kall luft och 1 bak som suger ut luft räcker. Har du fläktplats i chassisidan så kan du sätta en där som blåser på grafikkortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernaboz:

Alright ! Så ett nytt windows skulle kunna göra susen då.? Hur är win8 annars? Tjejen har det på sin laptop, hittar inte ens mina dokument på den ;S

Har också letar efter en guide på överclockning av 780 med oc guru 2 men ej hittat någon..

Offtopic: Vid överclockning av cpu/gpu måste det väl vara viktigt med airflow i dator? Värt att investera i 6st 140mm noctua fläktar?

Tack för alla svar

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...
Här får du en länk till en tråd där det står om överklockning för ditt kort.

En till:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1220655-gtx-780-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

jag har en i7 2600k oklockad och ett gtx 770 och hade problem med fpsen i bf4 när jag körde med windows 7, men sen bytade jag till windows 8.1 och det blev mycket bättre så det kan jag rekommendera dig att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

jag har en i7 2600k oklockad och ett gtx 770 och hade problem med fpsen i bf4 när jag körde med windows 7, men sen bytade jag till windows 8.1 och det blev mycket bättre så det kan jag rekommendera dig att göra

Har du provat fler spel med wni8?

Permalänk
Medlem

Jag har win 7 till min setup i sig. och ligger på stabila 60-80fps.. Ultra 2xmsaa

OC genie igång på mobo (tala om modern fulklockning) och VGA boost på, annars inget OC

*märkligt att du har så mkt problem med dina grejor.. Testat att formatera och installera om ALLT? Mina drivrutiner till grafikkortet knasade när jag precis installerat allt, så blev ominstallation och det har fungerat perfekt sen dess

Permalänk

Testa detta: http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...
Det hjälpte mig skapligt. Alla cpu spikes försvann. Kör i7 3770k och windows 7.

Permalänk
Medlem

Bf4 är väl inte det ultimata benchverktyget just nu. Dice har väl tom sagt att vissa komponentkombinationer helt enkelt funkar dåligt.

Permalänk
Medlem

"Uppgraderar" du till Windows 8 med hopp om att få ut fler FPS i Battlefield 4 så kommer du bli mycket besviken. I betan så var det stor skillnad mellan 7 och 8, men det är sedan länge fixat... nu handlar det ungefär om 1-2 frames.

Sen är skillnaden mellan en 2600k och 3770k marginell, några procent som mest.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt lågt ändå. Jag får ut 60 fps nästintill hela tiden med mitt 280x på ultra preset. Kan dippa till 45 om det händer mycket på en 64p server men det är sällan. Provat gamla direct x tricket? Gav mig stabilare fps iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kör BF4, med allt på lägsta med vsync påslaget, tickar aldrig under 60 fps ;). Helt okej ser det ut också och man kan nu se fiender :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

"Uppgraderar" du till Windows 8 med hopp om att få ut fler FPS i Battlefield 4 så kommer du bli mycket besviken. I betan så var det stor skillnad mellan 7 och 8, men det är sedan länge fixat... nu handlar det ungefär om 1-2 frames.

Sen är skillnaden mellan en 2600k och 3770k marginell, några procent som mest.

Alla säger olika hela tiden.. Jag har en 2600 utan K nu, får min 3770 på fredag antar jag. Skaffar en 3770k för att lättare kunna clocka, fick inte min 2600 över 4.2ghz. siktar på 4.5-6 med den nya. Vad skiljer sig win8 home edition till pro ? nyfiken efter en youtube review.

Skrivet av Blorr:

Tycker det låter väldigt lågt ändå. Jag får ut 60 fps nästintill hela tiden med mitt 280x på ultra preset. Kan dippa till 45 om det händer mycket på en 64p server men det är sällan. Provat gamla direct x tricket? Gav mig stabilare fps iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt problem är inte att den ligger där konstant utan att den ligger på ca 60-80 80-110 men så fort man kommer nära en buske eller lite krig så är det nästan aldrig över 50fps. China rising banorna funkar betydligt bättre för mig, där går jag inte under 60 fps.

Skrivet av DAoG:

Kör BF4, med allt på lägsta med vsync påslaget, tickar aldrig under 60 fps ;). Helt okej ser det ut också och man kan nu se fiender :).

Spelar det här spelet för grafiken, köpte nya saker för att lira ultra så nå low settings blir det aldrig för mig, spelar inte spelet alls nu pga problemet just nu. Konstigt att jag kan spela the witcher 2 som har grymt mycket bättre grafik på ultra settings med en fps på 100+...

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter så hade jag problem med mitt windows när jag installerade det, fattades någon fil. vet ej om jag gjorde något fel vid installation, men en kompis har exakt samma dator som mig med samma problem. installerade om mitt windows 3 gånger. Har äkta win7 Professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Testa detta: http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...
Det hjälpte mig skapligt. Alla cpu spikes försvann. Kör i7 3770k och windows 7.

Har detta på. Har nog kollat igenom alla fixes som finns ;/

Permalänk
Inaktiv

Streamar du medan du spelar? Tänkte på att du skrev att du köpt ett capture card osv för streaming. Då kommer du nog inte få särskilt hög fps i vilket fall. Streaming tar ganska mycket processorkraft

Permalänk
Skrivet av fernaboz:

Har detta på. Har nog kollat igenom alla fixes som finns ;/

Såg detta häromdan,
Gå till battlefield 4 install folder, _Installer\directx\redist\
Bläddra ner till DXSETUP och kör det.
Det kan möjligtvis hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Streamar du medan du spelar? Tänkte på att du skrev att du köpt ett capture card osv för streaming. Då kommer du nog inte få särskilt hög fps i vilket fall. Streaming tar ganska mycket processorkraft

Nej jag streamar inte för tillfället, har inte fått mitt capture card än.. Och det kortet drar inget från cpu/gpu.

Skrivet av potatis mos:

Såg detta häromdan,
Gå till battlefield 4 install folder, _Installer\directx\redist\
Bläddra ner till DXSETUP och kör det.
Det kan möjligtvis hjälpa.

Har gjort detta med

Permalänk

men ställ ner upplösningen till 1680x**** du kommer garanterat få mer fps

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R4 Mobo: Asus Z97-Deluxe CPU:Intel Core i5 3570K 4.5ghz Corsair Hydro H100
GPU:EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0 Ram:Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO PSU:Corsair RM 750W SSD: Corsair Neutron XT 240GB HDD: 1TB WD Black

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

överklocka CPU'n, skaffa ett starkare nätagg typ ett 850w och skaffa dig dubbla 780 men att överklocka ditt nuvarande 780 till max samt maxa överklockning på cpu'n ger nog ett par FPS det med!

om du bara vill lira BF4 skaffa windows 8.1, rullar med bättre prestanda där men om du spelar andra spel är fortfarande windows 7 överlägset

Så du har sett att andra spel fungerar sämre i 8.1 än i 7:an? Länkar till detta?
Jag kör med det tidigare och alla spel funkar som jag provat och ett (AoE II) dessutom bättre än i W7 där jag fick konstiga färgförändringar på vattnet, jag vet det är ett gammalt spel man iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du har sett att andra spel fungerar sämre i 8.1 än i 7:an? Länkar till detta?
Jag kör med det tidigare och alla spel funkar som jag provat och ett (AoE II) dessutom bättre än i W7 där jag fick konstiga färgförändringar på vattnet, jag vet det är ett gammalt spel man iaf.

har inte kört det sen förra hösten när det var windows 8 och då fungerade det katastrof dåligt typ hälften av alla spel i min steam katalog ville inte starta och sli ville inte fungera som de skulle.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

har inte kört det sen förra hösten när det var windows 8 och då fungerade det katastrof dåligt typ hälften av alla spel i min steam katalog ville inte starta och sli ville inte fungera som de skulle.

Då var det kanske fortfarande BETA? Men jag har många spel i Steam och ännu har jag inte stött på några problem. Det har ju runnit en del vatten sedan dess med nya drivisar och annat.
Men om du inte vet nuvarande status varför då säga något om hur det är idag?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)