ram minne som grafik minne?

Permalänk
Avstängd

ram minne som grafik minne?

Hej kan man använda ram minne som grafikminne i så fall om det går hur gör man för att göra det.

Jag har 16 gb minne 1333 mhz sen har jag proccesor i7-870 INTEL

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men används inte RAM-minnet automatiskt som grafikminne om du inte har ett dedikerat grafikkort/kör med integrerad grafik?
(Och det är därför man helst vill ha 1866/2133 MHz-minne om man kör med integrerad grafik.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

RAM-minnet används automatiskt om det dedikerade grafikminnet tar slut alternativt om du kör integrerad krets i processorn.

Det funkar dock inte lika bra som dedikerat minne, utan kommer skapa FPS-drops etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Använder man ett integrerat grafikkort så kommer det ta av RAM minnet.

Anledningen till att grafikkorten har eget minne är att man använder sitt vanliga RAM och grafikminnet på olika sätt:
RAM hanterar bland annat programkod, här är det viktigt att man kan hämta bitar snabbt (låg latens).
Grafikminnet lagrar stora mängder data, som ofta byts ut, här är det viktigt med hög bandbredd.

Ofta pratar man om CL nummer på RAM medan man ofta pratar GDDR och klockfrekvens på grafikminne.

Permalänk
Avstängd

Kan man bestäma om hur mycket ram minne som ska användas

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av totifroti:

Kan man bestäma om hur mycket ram minne som ska användas

Du vill inte att något RAM ska användas som VRAM, för DDR3 är mycket långsammare än GDDR5 (21 GB/s på din plattform jämfört med 288 GB/s på ett 7970).

Vad har du för grafikkort (GPU och mängd VRAM)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag menar att om jag inte har ett grafikkort och att jag har 16 gb minne, finns det då ett program som man kan ladda ner för att justera hur mycket ram minne som ska användas som grafikminne

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av totifroti:

Jag menar att om jag inte har ett grafikkort och att jag har 16 gb minne, finns det då ett program som man kan ladda ner för att justera hur mycket ram minne som ska användas som grafikminne

Din processor har ingen integrerad grafikkrets, och det finns inget 1156-moderkort som har det, så det blir liksom en ickefråga.

Vad är det du försöker göra egentligen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Antielefant
Skrivet av totifroti:

Jag menar att om jag inte har ett grafikkort och att jag har 16 gb minne, finns det då ett program som man kan ladda ner för att justera hur mycket ram minne som ska användas som grafikminne

Nej, datorn kommer att använda så mycket som den behöver, vilket i din burk helst ska vara 0 MB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam

Du behöver inte ändra något.
För info Tryck på startknappen klicka på "Computer" med höger musknapp och välj "properties".
Tryck upp ditt Windows "Experiense Index" och tryck på "view and print more detailed..."
Där under "Graphics" ser du det delade minnet (shared system memory), det kan användas av ditt grafikkort vid behov.

Så här ser det tex ut för mig, mitt grafikkort kan alltså låna 7908MB från mitt arbetsminne, eftersom du har 16 GB bör det vara liknande även för dig 7,5GB borde räcka mer än väl.
Direct versionen visar fel, jag vet inte varför.

Graphics -------------------------------------------------------------------------------- Display adapter type AMD Radeon R9 200 Series Total available graphics memory 12004 MB Dedicated graphics memory 4096 MB Dedicated system memory 0 MB Shared system memory 7908 MB Display adapter driver version 13.251.0.0 Primary monitor resolution 1920x1200 DirectX version DirectX 10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det går att ställa in, det heter "AGP aperture size" i bios, men finns troligen inte på ett nyare moderkort.

Permalänk
Avstängd

kan man battlefield 4 på ultra om man då har mycket RAM-minne

om man kan det då är det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av totifroti:

om man kan det då är det bra

kan kan du ju alltid.. Men din fps lär ju ligga på 5 eller liknande

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

varför gör det de när den känner av automtiskt hur mycket minne det ska ta

Permalänk
Medlem

mängden minne gör inte så man kan spela spel på hög kvalite.

Ungefär som att du inte kan köra 400 km/h med en opel bara för att den har en stor bränsletank

Det är motorn, gpun som bestämmer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

mängden minne gör inte så man kan spela spel på hög kvalite.

Ungefär som att du inte kan köra 400 km/h med en opel bara för att den har en stor bränsletank

Det är motorn, gpun som bestämmer det

Precis samma jag tänkte skriva. Du måste ha en bensintank som motsvarar din motor i bilen/mopeden/motorcykeln. Det kan vara fel åt andra hållet med.
Du kan ha en väldigt snabb/stark motor, men har du liten bensintank måste du stanna och tanka hela tiden med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ur ren prestandasynpunkt behövs det tre saker för att driva ett spel:

För att klara av t.ex. BF4 i hög grafik behöver du först och främst ett bra grafikkort.
Efter grafikkortet är processorn det viktigaste.
Först på tredje plats finns RAM-minnet, (mängd och hastighet.)

Att du har mycket RAM betyder absolut ingenting om du inte har ett bra grafikkort (och processor).

Ska vi fortsätta bilanalogin så är RAM-minnet bensintanken/bensinen, men du kan inte köra någonstans utan motor (grafikkort) och växellåda (processor) hur mycket bensin du än har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.