slitna skruvar på Titan, kan inte få av kylaren? [hjälp]

Permalänk
Medlem

slitna skruvar på Titan, kan inte få av kylaren? [hjälp]

Försöker ta bort originalkylaren på mitt andra titan kort och det är två skruvar i mitten som är nerslitna och jag har inte den blekaste vad jag ska ta mig till.
Här är ett litet galleri för att illustrera.
http://imgur.com/a/G6XzP
Den övre bilden visar den slitna skruven och den nedre hur de borde se ut.

Det är torx och alla andra skruvar gick som på räls och mitt andra kort var heller inga problem.

Hjälp?

Permalänk
Sötast

Kläm ett smalt gummiband mellan skruv och mejsel så får den grepp.

Skulle du inte lyckas så kan du med försiktighet prova med andra verktyg som kan få grepp t.ex kniv eller annan mejsel.

Om inget annat går: Köp en liten tub loctite, dutta på mejseln, sätt i skruven, låt sitta tills den härdat och sedan dra ut skruven

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Riktigt fiffiga lösningar. Tror nog att loctite är den bästa lösningen i det här fallet. Jag har försökt lite smått med andra mejslar men det går inte. Det tråkiga är att den verkar sitta som berget.
Min torx är dessutom lite sliten så jag ska ner och köpa en ny direkt i morgon.

Oavsett är det riktigt dåligt att skruvarna var slita från början. Om inget skulle funka finns det väl inte så mycket att göra. svårt att tro att webhallen godkänner RMA för slitna skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Tack för snabbt svar. Riktigt fiffiga lösningar. Tror nog att loctite är den bästa lösningen i det här fallet. Jag har försökt lite smått med andra mejslar men det går inte. Det tråkiga är att den verkar sitta som berget.
Min torx är dessutom lite sliten så jag ska ner och köpa en ny direkt i morgon.

Oavsett är det riktigt dåligt att skruvarna var slita från början. Om inget skulle funka finns det väl inte så mycket att göra. svårt att tro att webhallen godkänner RMA för slitna skruvar.

http://www.youtube.com/watch?v=v4oN0w6_H6U
Ser ut att vara en vanlig stjärnmejsel men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

http://www.youtube.com/watch?v=v4oN0w6_H6U
Ser ut att vara en vanlig stjärnmejsel men jag kan ha fel

Nä det är med all säkerhet torx. Rätt säker att det var torx på mitt andra evga kort med. (Detta är ett Asus kort)

Permalänk
Medlem

Det där problemet hade jag också med ett par skruvar på mitt ena grafikkort. Jag borrade rakt ner i skruven tills att skruvhuvudet lossnade, vilket det gjorde. Jag kan förstå om man inte vill prova detta men efteråt fick jag höra att det finns ytterligare en lösning. Det är en speciell skruv som de säkert har i din järnaffär om du frågar. Så som jag förstod det så är denna skruven skruvad åt "fel" håll. Så man drar den ner i den andra skruven som är sönder. När den får fäste så kommer den att fortsätta att dra skruven åt fel håll vilket drar ur den defekta skruven. Genialiskt! Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips! Får jag inte rätt på det så ska jag gå ner till järnaffären och höra om den där skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Nä det är med all säkerhet torx. Rätt säker att det var torx på mitt andra evga kort med. (Detta är ett Asus kort)

ja, det som ser ut som en "stjärna" heter torx.

någon högre upp babblade om fel håll, vad du än gör så är dom inte vänster gängade, det är bara ett annat huvud.
det som är bra med just torx är att även om skruven är sliten så brukar det funka bra att dra upp dom vanligt.

lösning på problemet är att köpa en torx mejsel....
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/mejslar-mejselset/s...
dubbelkolla så den har torx bara, dem flesta har standard storlekarna.

Permalänk
Medlem

Köp grispitt och gräv ner i skruven. Funkar asbra.

Permalänk
Medlem

torx och stjärnmejsel, ser inte problemet, ingen av skruvarna va slitna. Annars har du fått lite tips ovan.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Köp grispitt och gräv ner i skruven. Funkar asbra.

Är du säker på att det finns för så små skruvar?

Skrivet av Extremaz:

torx och stjärnmejsel, ser inte problemet, ingen av skruvarna va slitna. Annars har du fått lite tips ovan.

Jag har skruvat upp alla skruvarna utom två. En av de två skruvarna ser du på den övre bilden i galleriet. Skruven på den undre bilden illustrerar enbart hur skruven ska se ut när den inte är sliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag har skruvat upp alla skruvarna utom två. En av de två skruvarna ser du på den övre bilden i galleriet. Skruven på den undre bilden illustrerar enbart hur skruven ska se ut när den inte är sliten.

ahh, såg med trötta ögon eller ngt, såg det nu

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

En sliten torx går oftast att skruva loss med insex, annars känns loctite som en bra lösning.
Sen finns det en annan lösning, och det är att värma upp en plastpenna med tändare (tips är att inte andas in rök/ångor) och sedan trycka ned den i skruvhuvudet och låta stelna, använd sedan som mejsel, brukar funka på aningen större skruvar, vet inte hur det fungerar med så små huvuden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Är du säker på att det finns för så små skruvar?

Jag har skruvat upp alla skruvarna utom två. En av de två skruvarna ser du på den övre bilden i galleriet. Skruven på den undre bilden illustrerar enbart hur skruven ska se ut när den inte är sliten.

Jodå, jag har ett sådant sett hemma. Kolla på biltema alternativt jula kanske?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt kort, enkelt.

Permalänk

Många tips men kanske alltid de bästa tipsen. Generellt gäller följande:
Loctite: "Härdar" genom friktionsvärme dvs. att du inte kan stoppa ner en mejsel och låta den torka. (Loctite är för övrigt ett varumärke med en miljard produkter, antar att man menar gänglåsning här)
Grispitt: Om den funkar alls så är det oftast på lite större skruv men grispitt funkar bäst att sno bilar med och att rikta bucklor i plåt. Vänstergängverktyget man får med är lika versatilt som en slägga.

De vanligaste och bäst fungerande sätten att lossa en slitenskruv/skruvskalle:
Små skruvar kan man få loss genom att limma fast ett lämpligt bits, tex. med Loctites cyanidlim. Funkar faktiskt riktigt bra om skruven inte sitter med för tuff gänglåsning.

Slitna torx och insex lossar man lättast genom att slå ner en storlek större torxbits.
Tyvärr så brukar ovanstående tips misslyckas och det leder till att man borrar upp skruvskallen med ett lämpligt borr och sedan skruvar man ner en vänstergängad skruv i hålet. Eftersom skruven i kortet högst troligtvis är högergängat så kommer den att lossna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Många tips men kanske alltid de bästa tipsen. Generellt gäller följande:
Loctite: "Härdar" genom friktionsvärme dvs. att du inte kan stoppa ner en mejsel och låta den torka. (Loctite är för övrigt ett varumärke med en miljard produkter, antar att man menar gänglåsning här)
Grispitt: Om den funkar alls så är det oftast på lite större skruv men grispitt funkar bäst att sno bilar med och att rikta bucklor i plåt. Vänstergängverktyget man får med är lika versatilt som en slägga.

De vanligaste och bäst fungerande sätten att lossa en slitenskruv/skruvskalle:
Små skruvar kan man få loss genom att limma fast ett lämpligt bits, tex. med Loctites cyanidlim. Funkar faktiskt riktigt bra om skruven inte sitter med för tuff gänglåsning.

Slitna torx och insex lossar man lättast genom att slå ner en storlek större torxbits.
Tyvärr så brukar ovanstående tips misslyckas och det leder till att man borrar upp skruvskallen med ett lämpligt borr och sedan skruvar man ner en vänstergängad skruv i hålet. Eftersom skruven i kortet högst troligtvis är högergängat så kommer den att lossna.

Lycka till!

Tack för att du klargjorde lite här.
Om det nu inte skulle gå med nya torx, vart kan jag få tag på loctites cyanidlim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Tack för att du klargjorde lite här.
Om det nu inte skulle gå med nya torx, vart kan jag få tag på loctites cyanidlim?

Loctite superlim finns på Kjell & Company - tror det borde fungera för det du skall använda det till.

Har du testat med gummiband/gummisnodd ännu? Det fungerar faktiskt förvånansvärt ofta.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt vanligt loctite superlim hemma men kenta77 skrev ju att det antagligen inte kommer bita utan att jag behövde ett cyanidlim. (Är inte cyanid gift??)

Nä jag har inget gummiband eller gummisnodd som är så litet så har inte haft möjlighet att testa.

Permalänk

Vilket superlim som helst bör duga.
Du tänker på kaliumcyanid men inte heller det är dödligt i sig. Det är när det i kroppen omvandlas till cyanväte som det blir tråkigt.
Har inget att göra med limmet.

Permalänk
Medlem

Haha dåså
Väntar bara in nya slangar så ska jag göra ett försök till. Kommer uppdatera tråden när jag gjort ett försök. Önska mig lycka till