Ny kylpasta gav svart skärm (MB R.I.P ?)

Permalänk
Medlem

Ny kylpasta gav svart skärm (MB R.I.P ?)

Min dator har blivit för varm (5 år gammal), så jag förbättrade luftgenomströmningen. I samband med det bytte jag även kylpasta. Startade sen datorn och möttes av en helt svart skärm. Inget felmeddelande från bios eller något utan helt svart så nåt har gått tokigt. Normal brukar keyboard brukar lysa upp så fort man startar datorn men det är också svart. Dioden som visar HD aktivitet är också helt svart.
Jag har kollat att alla kablar sitter som dom ska. Det enda livstecken den ger ifrån sig är att alla fläktarna snurrar. Det finns inget "beep" ljud från bios men det hade jag inte innan heller.

Kanske har hela moderkortet har lagt av?

Jag kommer ihåg att kylblocket satt fast ganska hårt, och jag skruvade därför tillbaks den ganska hårt. När jag skuvade bort själva fästanordningen så hörde jag ett litet (med ändå märkbart) klickande ljud. Det lät nästan så som något sprack. Trodde då att ljudet bara kom från själva skruvgängan på moderkortet.

Någon ide vad jag kan leta efter som lösning? Eller måste man bita i det sura äpplet och köpa nytt moderkort? Trista är ju att då måste jag även köpa cpu, cpukylare, minne... Kommer kosta ca 4,000:-

MVH / Bosse

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort/cpu/minne du har nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Min dator har blivit för varm (5 år gammal), så jag förbättrade luftgenomströmningen. I samband med det bytte jag även kylpasta. Startade sen datorn och möttes av en helt svart skärm. Inget felmeddelande från bios eller något utan helt svart så nåt har gått tokigt. Normal brukar keyboard brukar lysa upp så fort man startar datorn men det är också svart. Dioden som visar HD aktivitet är också helt svart.
Jag har kollat att alla kablar sitter som dom ska. Det enda livstecken den ger ifrån sig är att alla fläktarna snurrar. Det finns inget "beep" ljud från bios men det hade jag inte innan heller.

Kanske har hela moderkortet har lagt av?

Jag kommer ihåg att kylblocket satt fast ganska hårt, och jag skruvade därför tillbaks den ganska hårt. När jag skuvade bort själva fästanordningen så hörde jag ett litet (med ändå märkbart) klickande ljud. Det lät nästan så som något sprack. Trodde då att ljudet bara kom från själva skruvgängan på moderkortet.

Någon ide vad jag kan leta efter som lösning? Eller måste man bita i det sura äpplet och köpa nytt moderkort? Trista är ju att då måste jag även köpa cpu, cpukylare, minne... Kommer kosta ca 4,000:-

MVH / Bosse

du kan ju köpa en passande mobo bara i värsta fall? varför ska du byta allt? är det en gammal socket är det ju bara att kolla begangnadmarknaden eller dra till en dataverkstad och köpa en där???

Permalänk
Medlem

det är en gammal AMD med socket AM2. Mobo är en variant som jag inte kan hitta. Tror den var specialare till HP. Det var en OEM dator. Kollade på prisjakt för att hitta en ny mobo, men ingen hade något i lager.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Monterade du om moderkortet i samband med detta så kolla distanser, IO-plåten, extra strömmen till CPU och grafikkort.

Kolla även att grafikkortet sitter tillräckligt i samt att diskar sitter på rätt kanal. Tog du ur minnet så kan du ha montera detta fel prova med enbart en minnessticka och inga hårddiskar anslutna, då borde du få åtminstone bios.

Riv även ut USB / Firewire kablar. Om dessa siter fel kan det störa systemet och i värsta fall kortsluta systemet. Speciellt eftersom interna USB/Firewire har likadana kontakter men olika strömförhållanden.

Nätaggregatets skyddssäkring kan ha aktiverats, men bara på några linor. Koppla nätaggat till en fulljordad kontakt, oftast kök. Ha nätagget avstängt och koppla in kabeln slå sedan på nätagget och slå sedan av det igen efter någon minut. Koppla sedan ur kabeln när nätagget är avstängt, först från väggen sedan nätagget. Detta gäller om din lägenhet inte är jordad på alla kontakter, då skall nämligen jordfelsbrytaren alt automatsäkringen ha löst ut före nätaggregatets skydd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

jag har ju inte rört varken grafikkort, minne, eler USB men jag ska kolla det där med nätaggets säkring.

tack skruvis för länkarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan även vara att nätagget satt tofflorna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)