Mozilla Firefox 28 för Windows 8.1 försenas

Permalänk
Melding Plague

Mozilla Firefox 28 för Windows 8.1 försenas

Nästkommande versioner av Firefox, och därmed även den skarpa pekskärmsoptimerade versionen för Windows 8.1, senareläggs med två veckor till följd av semestertider.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

var dem inte på firefox 4 för inte så längesen? WOW

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig ursäkt att säga att man är försenade för att man har julsemester, det är knappast så att man trodde att man jobbar under jul när de planerade. Det är försenat eftersom det inte är färdigt i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Riktigt dålig ursäkt att säga att man är försenade för att man har julsemester, det är knappast så att man trodde att man jobbar under jul när de planerade. Det är försenat eftersom det inte är färdigt i tid.

Fast folk kan ju tagit sig mer ledigt än planerat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bättre dom gör det klart ordentligt än att släppa nåt buggit tjofs.
Dock sitter en annan kvar på aurora v25, då senare versioner inte uppfyllt mina behov.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, bättre än att släppa något som inte är färdigt som tyvärr är standard idag..
Sen är det väl inte så många som använder Metro versionen ändå..

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att denna är snabbare än förra versionen av FFX på W8. IE är enormt mycket snabbare på allt än FFX, märks framför allt på klenare enheter som surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Riktigt dålig ursäkt att säga att man är försenade för att man har julsemester, det är knappast så att man trodde att man jobbar under jul när de planerade. Det är försenat eftersom det inte är färdigt i tid.

Spelar det så stor roll om de gjort en planeringsmiss? Värt att betänka är att det faktiskt inte var "nu" som de ändrade releaseplaneringen, som man lätt tror när man läser Swecs artikel, utan i november förra året.

De släpper ju hursomhelst nya versioner med bara någon månads mellanrum, att de förskjuter schemat två veckor (de flyttade alla kommande releaser två veckor) är väl inte direkt någon katastrof?
(Och det är väl version 27, versionen innan den vilken artikeln handlar om, som är den första som har framflyttat datum.)

Edit: Ska tillägga att om de inte är klara med någon viss funktionalitet (t.ex. Modern/Metro-stödet som artikeln handlar om) i tid så skulle jag förvänta mig att just den funktionen flyttas till nästa version, inte att de ändrar releaseschemat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Riktigt dålig ursäkt att säga att man är försenade för att man har julsemester, det är knappast så att man trodde att man jobbar under jul när de planerade. Det är försenat eftersom det inte är färdigt i tid.

Skulle just säga exakt samma sak

Permalänk
Medlem

Bättre att det är försenat än för tidigt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Storföretag som skyller på semestertider? Haha.

Microsoft: njae nästa Windows uppdatering kommer senare pga sommarlovet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Firefox, tycker synd att de behöver hålla på jobba med Microsoft. Hoppas denna monopol skit företag försvinner snart!

Permalänk
Avstängd

Hoppas att den är minst lika bra som IE11 i pekgränssnittet. Bästa webbläsaren jag använt med pek.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Storföretag som skyller på semestertider? Haha.

Microsoft: njae nästa Windows uppdatering kommer senare pga sommarlovet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte ens liknande storlek...

Och om/när Microsoft skjuter på att släppa patchar (antar att det var det du menade?) så får vi väl endast veta det i undantagsfall? Eller har jag helt missat att Microsoft faktiskt någonstans berättar vad de planerar att patcha de närmaste månaderna?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Firefox har ändå blivit skit på senare tid. Många saker verkar inte fungera som det ska med firefox, kör man med chrome så fungerar allt jag testat.

Permalänk
Skrivet av anon152135:

Firefox, tycker synd att de behöver hålla på jobba med Microsoft. Hoppas denna monopol skit företag försvinner snart!

Det behöver dom(mozilla) inte men giriga svin som de är försöker de vinna monopol pâ webbläsar marknaden genom att finnas till alla plattformar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju inte ens liknande storlek...

Och om/när Microsoft skjuter på att släppa patchar (antar att det var det du menade?) så får vi väl endast veta det i undantagsfall? Eller har jag helt missat att Microsoft faktiskt någonstans berättar vad de planerar att patcha de närmaste månaderna?

Nej det förstår jag också att det inte är, men du förstår ju å andra sidan vad jag menade med liknelsen, hoppas jag? Och nej Microsoft brukar inte säga nått konkret varför saker försenas, men att skylla på semestertider när man är ett stort företag som Mozilla är ju bara för löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

När Australis landar till Firefox kommer alla att överge Firefox. Firefox blir därmed en Chrome klon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nej det förstår jag också att det inte är, men du förstår ju å andra sidan vad jag menade med liknelsen, hoppas jag? Och nej Microsoft brukar inte säga nått konkret varför saker försenas, men att skylla på semestertider när man är ett stort företag som Mozilla är ju bara för löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker hela diskussionen är ganska löjlig.

Varför är inte "semestertider" gott nog för att ha ett par extra kalenderveckor avsatta? Alternativt, hur långt i förväg måste de utannonsera att de kommer förskjuta sin releasecykel för att undvika ett ramaskri?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nizor:

Firefox har ändå blivit skit på senare tid. Många saker verkar inte fungera som det ska med firefox, kör man med chrome så fungerar allt jag testat.

blev tvingad från firefox när det började frysa har använt chrome sedan dess brukade tidigare hoppa mellan chrome och firefox och använt firefox som primär webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker hela diskussionen är ganska löjlig.

Varför är inte "semestertider" gott nog för att ha ett par extra kalenderveckor avsatta? Alternativt, hur långt i förväg måste de utannonsera att de kommer förskjuta sin releasecykel för att undvika ett ramaskri?

I sådana fall tycker jag vi lägger ned den för att avsluta med att vara rörande överrens om att vi inte tycker likadant helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Så dom visste inte i förtid att deras anställda skulle ha julledigt eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Storföretag som skyller på semestertider? Haha.

Microsoft: njae nästa Windows uppdatering kommer senare pga sommarlovet...

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket storföretag?

Permalänk
Inaktiv

Längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

När Australis landar till Firefox kommer alla att överge Firefox. Firefox blir därmed en Chrome klon.

Du kunde inte haft mer fel.
Opera, till exempel, är numera en Chrome-klon.
De övergav sin motor, kompabilitet med addons och i princip allting och är i praktiken en Chrome-klon nu, ja.

Men Firefox är väldigt annorlunda. Australis må likna Chrome utseendemässigt, men likheterna slutar där.
Firefox är fortfarande helt open source, bibehåller kompabiliteten med extensions och themes (dock kan vissa behöva uppdateras, precis som med alla uppdateringar), fortsätter använda sin egen motor etc. och det finns redan extensions som ändrar tillbaka det allra mesta som Australis introducerar – något som är omöjligt i t.ex. Opera eftersom det är en helt ny webbläsare.

Dessutom är argumentet löjligt oavsett – varför skulle man överge Firefox för att det liknar Chrome?
Lönt att överge en "Chrome-klon" för en annan Chrome-klon eller rentav Chrome.
Men som sagt, ett extension och/eller ett tema senare så har du tillbaka gamla Firefox-utseendet.

Permalänk
Medlem

Det här ser jag fram emot! IE i Metro känns som en lillebror till desktop, det här är en bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Version 28 gick ut innan julafton och det fungerar till w8.1 däremot den native version som är speciellt för operativet är inte redo att släppas ännu. Däremot har jag helt plötsligt fåt youtube buggen med firefox. Sådant skit. Australis handlar enbart om nytt UI och inget annat. Skulle mer säga att Chrome har snott visa delar. Sådant är det som vanligt tyst om eftersom Chrome är ju så jäkla bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har vart en riktig hardcore-användare av firefox sen firefox 2, men efter v.25 gick jag över till optimerade firefox-clonen Pale Moon, o jag har inte tittat tillbaka sen dess!

Rekommenderar starkt alla firefoxfantaster o testa!

http://www.palemoon.org/

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

har vart en riktig hardcore-användare av firefox sen firefox 2, men efter v.25 gick jag över till optimerade firefox-clonen Pale Moon, o jag har inte tittat tillbaka sen dess!

Rekommenderar starkt alla firefoxfantaster o testa!

http://www.palemoon.org/

Varför vill man använda en blek kopia av vanliga Firefox. Säg inte att argumentet är att du vill ha 64bit. När man kan använda en version som ligger flera steg före. Riktig Firefox HC fantast använder sig så klart av Aurora/Beta eller Nightly

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Varför vill man använda en blek kopia av vanliga Firefox. Säg inte att argumentet är att du vill ha 64bit. När man kan använda en version som ligger flera steg före. Riktig Firefox HC fantast använder sig så klart av Aurora/Beta eller Nightly

Det är inte en blek kopia som du så fint kallar det, utan en optimerad klon. Anledningen till att jag gick över är flera, men främst är att jag ogillar vägen som mozilla valt för deras UI, att allt mer likna chrome (*bläh*), och ja, jag är medveten om att man med teman/addons etc kan fixa till utseendet, men jag orkar ärligt talat inte hålla på o fixa, leta o vänta på att utvecklarna för addons ska uppdatera efter att firefox uppdaterats och förstört kompitabilitet.

Ta bara en sån simpel sak som downlodasfönstret, varför var de tvugna att ändra i det?! man ska inte laga nått som inte är sönder!!!

Vad gäller Aurura/beta eller nightlys, jag föredrar att ha en stabil browser, då det är ett av de mest använda programmen på min dator.

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c