Vad är tystare än ett Winforce 3X?

Permalänk
Medlem

Vad är tystare än ett Winforce 3X?

Sitter idag på ett Gigabyte Windforce 670 OC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1239034

Och vid 99% load så knatar fläktkurvan (som jag optimerat så gott jag kan med Precision X) upp till ~35% och då är det den delen i datorn som låter mest.
Tempen ligger runt 83 grader.

Vad är alternativet? Är det vattenkylning och hur ligger det till med pumpar som väsnas?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om grafikkortet ligger på 83 grader och låter mycket så är det något fel på det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

om grafikkortet ligger på 83 grader och låter mycket så är det något fel på det.

Låter mycket är väl en definitions fråga, det är det som låter mest.

83 grader ligger det på för jag försöker optimera ljudnivån, men kan inte gå lägre än 35% på fläkthastigheten, då blir det för varmt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Sitter idag på ett Gigabyte Windforce 670 OC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1239034

Och vid 99% load så knatar fläktkurvan (som jag optimerat så gott jag kan med Precision X) upp till ~35% och då är det den delen i datorn som låter mest.
Tempen ligger runt 83 grader.

Vad är alternativet? Är det vattenkylning och hur ligger det till med pumpar som väsnas?

ASUS DCII är både tystare och kyler bättre, även EVGA's kylare skall vara bra.

Permalänk

35% ska inte låta mycket alls, måste vara något fel på fläktarna

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sweede:

Sitter idag på ett Gigabyte Windforce 670 OC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1239034

Och vid 99% load så knatar fläktkurvan (som jag optimerat så gott jag kan med Precision X) upp till ~35% och då är det den delen i datorn som låter mest.
Tempen ligger runt 83 grader.

Vad är alternativet? Är det vattenkylning och hur ligger det till med pumpar som väsnas?

Skrivet av ph0gelbice:

35% ska inte låta mycket alls, måste vara något fel på fläktarna

Något verkar tokigt.
Kör jag 37% så hörs knappt fläktarna alls och temps på under 70°C.

Har du en massa damm i kylflänsarna eller saknar du insug/utblås i datorn?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mina två Asus DC2 ligger på 30% fläkthastighet i idle och är helt tysta.. hör dom inte förrän vid 50%

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

ASUS DCII är både tystare och kyler bättre, även EVGA's kylare skall vara bra.

Asus är marginellt bättre men kostar oftast mer också. Gigabytes Winforce 3X är en av de bästa på marknaden.

Skrivet av Sweede:

Låter mycket är väl en definitions fråga, det är det som låter mest.

83 grader ligger det på för jag försöker optimera ljudnivån, men kan inte gå lägre än 35% på fläkthastigheten, då blir det för varmt.

Låter som något är fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

ASUS DCII är både tystare och kyler bättre, även EVGA's kylare skall vara bra.

Gäller det bara 3 slot kylaren eller även 2slot? Har bara plats för 2 slot.

Skrivet av ph0gelbice:

35% ska inte låta mycket alls, måste vara något fel på fläktarna

Återigen är det en definitions fråga.
Låter det högt? Nej.
Hörs det? Ja, och det hörs mer än chassi fläktar och cpu fläkt på lägsta hastighet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Något verkar tokigt.
Kör jag 37% så hörs knappt fläktarna alls och temps på under 70°C.

Har du en massa damm i kylflänsarna eller saknar du insug/utblås i datorn?

Ja det var ju lite skillnad, nej kylaren är nyligen rengjord däremot kan det handla om chassit kanske.

Sitter i ett Node 304, ser ut såhär.
http://images.bit-tech.net/content_images/2012/09/fractal-des...
http://images.anandtech.com/doci/6470/Small-A%20(12%20of%2012...

2st 92mm fläktar in och 1 140 ut.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Va? 83 grader för ett kepler-kort med special-kylare??
Eh... Ah, ok. Du kör fläkten extra sakta.

Men, antingen så har din datorlåda för lite cirkulation (för varm) eller så släpper datorlådan igenom för mycket ljud.
Jag hade ett Gigabyte Windforce Gtx 560 Ti innan och det var ju knappt hörbart. I alla fall inte hörbart jämfört med de tre andra 140mm fläktarna som kyler chassit.
Nu har jag Gainward Phantom Gtx 670 och där kan man höra fläktarna(eller resonansen) när
man belastar kortet hårt. Windforce 2 var alltså klart tystare för mig och så mycket kan de ju inte ha klantat sig med Windforce 3x.

Gtx 560 Ti drar ju minst lika mycket ström som Gtx 670. FERMI#!"!#" vs Kepler

Edit: Ah. Ok. det var ett mini-chassi.
Hmm... Windforce, och de flesta andra specialkylningarna är ganska beroende på att de kan dumpa den varma luften inuti ett hyfsat rymligt chassi. Egentligen skulle du kanske haft en Nvidia originalkylare, om det inte vore så att originalkylaren till just 670 tyvärr är lite för klen och högljudd.

Var det inte Gigabyte som körde med 680-kretskort till sina 670? I så fall kanske det skulle gå att ghetto-modda dit en (begagnad) Nvidia original 680-kylare? Eller möjligtvis skaffa/byta till 680/770 med originalkylare, men det låter inte riktigt som prisvärd uppdatering om du inte kan byta/sälja ditt nuvarande kort till ett bra pris.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lägsta hastighet på chassifläktarna låter mer än mitt kort låter. (Har haft den kombon jag med).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mina två Asus DC2 ligger på 30% fläkthastighet i idle och är helt tysta.. hör dom inte förrän vid 50%

Mitt 670 går i 20% i idle, jag tycker det börjar höras strax över 30% vid 35%.

Skrivet av Tumnus:

Låter som något är fel.

Med graderna eller med ljudet? Eller både och?
Jag kan ju testa och montera om kylaren med ny pasta eventuellt.

Chassit står även precis brevid mig på skrivbordet.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lägsta hastighet på chassifläktarna låter mer än mitt kort låter. (Har haft den kombon jag med).

Än ditt kort i vilken fläkthastighet?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sweede:

Än ditt kort i vilken fläkthastighet?

37%

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Asus är marginellt bättre men kostar oftast mer också. Gigabytes Winforce 3X är en av de bästa på marknaden.

Har inte sagt att Winforce är dålig, men som du själv säger är ASUS bättre och priset har ju inte varit frågan här.

Skrivet av Sweede:

Gäller det bara 3 slot kylaren eller även 2slot? Har bara plats för 2 slot.

Gäller alla DCII kylare.

Permalänk

Valfri Arctic Accelero-kylare är i princip ljudlös, även under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Sitter idag på ett Gigabyte Windforce 670 OC ....

Smaken är som baken men det måste vara obekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Gäller det bara 3 slot kylaren eller även 2slot? Har bara plats för 2 slot.

Äger både Gigabyte Windforce 3X och Asus DCII-korten (280X). Asus-har utan tvekan den bättre kylaren av de 2. Då pratar jag om 2-slot.

Permalänk
Medlem

Sätt vattenblock med bra pump så blir den tyst o sval

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Äger både Gigabyte Windforce 3X och Asus DCII-korten (280X). Asus-har utan tvekan den bättre kylaren av de 2. Då pratar jag om 2-slot.

280X är dock den modellen där Gigabyte verkligen misslyckats med WF3-kylaren. Den är normalt betydligt bättre än den är på 280X-korten.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

280X är dock den modellen där Gigabyte verkligen misslyckats med WF3-kylaren. Den är normalt betydligt bättre än den är på 280X-korten.

Det förklarar en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Valfri Arctic Accelero-kylare är i princip ljudlös, även under belastning.

Hört bra om dom känns inte värt på detta kortet dock. Mer vad jag ska köpa nästa gång.

Skrivet av guermantes:

Smaken är som baken men det måste vara obekvämt.

Ba dum tiss....

Skrivet av Mogwaii:

Sätt vattenblock med bra pump så blir den tyst o sval

Blir det tystare med vattenkylning? Ökad kylförmåga är ju klart men eftersom jag bara kör 1 grafikkort och ingen extrem klock på varken cpu eller gpu så tror jag inte jag behöver kylkraften, men blir det tystare?

Med moddning kanske jag kan klämma in en 240 radiator eller 2 140 kanske men hört att pumpar verkar vibrera och brumma en del?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Mitt 670 går i 20% i idle, jag tycker det börjar höras strax över 30% vid 35%.

Med graderna eller med ljudet? Eller både och?
Jag kan ju testa och montera om kylaren med ny pasta eventuellt.

Chassit står även precis brevid mig på skrivbordet.

Med temperaturen. Vid 35% eller mer så borde temperaturerna gå ner sig en bra bit.'

Skrivet av Sweede:

Hört bra om dom känns inte värt på detta kortet dock. Mer vad jag ska köpa nästa gång.

Ba dum tiss....

Blir det tystare med vattenkylning? Ökad kylförmåga är ju klart men eftersom jag bara kör 1 grafikkort och ingen extrem klock på varken cpu eller gpu så tror jag inte jag behöver kylkraften, men blir det tystare?

Med moddning kanske jag kan klämma in en 240 radiator eller 2 140 kanske men hört att pumpar verkar vibrera och brumma en del?

Det roliga är att ett vattensystem inte är så tyst. Du har fler saker som kan skapa ljud tex. pumpar och sedan har du även fläktar på radiatorerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Chassit står även precis brevid mig på skrivbordet.

Där är problemet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Chassit står även precis brevid mig på skrivbordet.

Kanske OT men...

Jag meckade med mina datorer i åratal för att få tyst på dem när jag hade dem bredvid mig. Den tråkiga sanningen är, att så länge du inte satsar på fläktlösa komponenter, så går det inte få datorn tyst om man är väldigt kräsen. Mitt bästa köp någonsin var 5 meter DVI och USB-kabel så att jag kunde ställa datorn i garderoben på andra sidan rummet. För första gången på 10 år störs jag inte av datorljudet. Värt att fundera på. Har också ett Gigabyte GTX670 för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Sitter idag på ett Gigabyte Windforce 670 OC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1239034

Och vid 99% load så knatar fläktkurvan (som jag optimerat så gott jag kan med Precision X) upp till ~35% och då är det den delen i datorn som låter mest.
Tempen ligger runt 83 grader.

Vad är alternativet? Är det vattenkylning och hur ligger det till med pumpar som väsnas?

---

Har exakt samma kort.

Under 99% load blir mitt aldrig varmare än 57-58 C; trots moddat BIOS med volt till 1.212. På sommaren, kanske 60 C, tops.

Dock, så har jag bytt min kylpasta till Coolaboratory Liquid PRO.

Så här ser mitt ut:

http://i.imgur.com/dnV8dVm.jpg (Ursäkta pilarna. Tyckte dom var coola! xD)

Max tempen med full load i BF 4 i två timmar blev max tempen 57 C. Som sagt, med moddat BIOS och 1333 MHz OC + 3600 V-RAM OC. Volt 1.212.

Min max fan-speed är runt 60-65% med full load för mig.

Låter skumt som attans med ditt kort. :/

WindForce 3 är en asbra GPU-kylning, så skumt är det.

Prova min fläkt-kurva i bilden ovan. Är likadant i Precision X som MSI AfterBurner.

Alternativt; sätta fläkten på 100% i full-load och se hur varmt kortet håller sig i typ 5-10 minuter. Bencha då eller lira ett krävande spel.

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

---

Har exakt samma kort.

Under 99% load blir mitt aldrig varmare än 57-58 C; trots moddat BIOS med volt till 1.212. På sommaren, kanske 60 C, tops.

Dock, så har jag bytt min kylpasta till Coolaboratory Liquid PRO.

Så här ser mitt ut:

http://i.imgur.com/dnV8dVm.jpg

Max tempen med full load i BF 4 i två timmar blev max tempen 57 C. Som sagt, med moddat BIOS och 1333 MHz OC + 3600 V-RAM OC. Volt 1.212.

Min max fan-speed är runt 60-65% med full load för mig.

Låter skumt som attans med ditt kort. :/

WindForce 3 är en asbra GPU-kylning, så skumt är det.

Prova min fläkt-kurva i bilden ovan. Är likadant i Precision X som MSI AfterBurner.

Alternativt; sätta fläkten på 100% i full-load och se hur varmt kortet håller sig i typ 5-10 minuter. Bencha då eller lira ett krävande spel.

Hela poängen var ju att det lät för mycket, inte för lite. Att då dra upp fläkthastigheten till max är väl knappast någon lösning?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med temperaturen. Vid 35% eller mer så borde temperaturerna gå ner sig en bra bit.'

Det roliga är att ett vattensystem inte är så tyst. Du har fler saker som kan skapa ljud tex. pumpar och sedan har du även fläktar på radiatorerna.

Ja alla verkar ju ha lägre temp än mig vid den fläkthastigheten, så dåligt kan väl inte chassit vara även om det är mitx, det kan ju dra "frisk luft" precis framför det.

Jo det va det jag tänkte med med vatten kylning, säkert bättre prestanda men frågan är om det blir så mycket tystare om man inte kan ha mycket radiator yta och kanske helst ett ljud isolerat chassi.

Skrivet av blomqvist:

Där är problemet.

Jo jag vet men det finns inget alternativ att flytta datorn idag och min fråga är vad jag kan göra för att sänka nivån så mycket som möjligt, att det ska bli knäpptyst har jag inte räknat med.

Skrivet av MagmaDawg:

---

Har exakt samma kort.

Under 99% load blir mitt aldrig varmare än 57-58 C; trots moddat BIOS med volt till 1.212. På sommaren, kanske 60 C, tops.

Dock, så har jag bytt min kylpasta till Coolaboratory Liquid PRO.

Så här ser mitt ut:

http://i.imgur.com/dnV8dVm.jpg (Ursäkta pilarna. Tyckte dom var coola! xD)

Max tempen med full load i BF 4 i två timmar blev max tempen 57 C. Som sagt, med moddat BIOS och 1333 MHz OC + 3600 V-RAM OC. Volt 1.212.

Min max fan-speed är runt 60-65% med full load för mig.

Låter skumt som attans med ditt kort. :/

WindForce 3 är en asbra GPU-kylning, så skumt är det.

Prova min fläkt-kurva i bilden ovan. Är likadant i Precision X som MSI AfterBurner.

Alternativt; sätta fläkten på 100% i full-load och se hur varmt kortet håller sig i typ 5-10 minuter. Bencha då eller lira ett krävande spel.

Alltså du har 60-65% fläkhastighet under load, jag har 35% under full load, inte så konstigt att mitt är varmare? Drar jag upp i runt 60% lär nog tempen droppa en hel del.
Jag är inte speciellt bekymrad över ~80 grader i sig.

Skrivet av era909:

Hela poängen var ju att det lät för mycket, inte för lite. Att då dra upp fläkthastigheten till max är väl knappast någon lösning?

Exakt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hört bra om dom känns inte värt på detta kortet dock. Mer vad jag ska köpa nästa gång.

En Mono Plus kostar ju dock 350 kr och håller ett 670 under 60 grader

Permalänk
Medlem

Tyckte mitt GTX 670 var knäpptyst ända upp till 60%, så tänkte skriva ett sarkastiskt inlägg om din superhörsel (eller min egen värdelösa hörsel), men sen så såg jag att du har datorn bredvid dig på skrivbordet ---> Ahaaaaaaaa...!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.