Permalänk
Medlem

Varning för Bahnhof

Jag har varit kund hos dem i många år men deras senaste pucko-tilltag va fan sista droppen. Jag har suttit i princip en dag med att försöka få igång AOE2HD och det har bråkat, jag har stäng av portar och gjort allt jag kan men inget har hjälpt. Jag har under hösten/vintern haft liknande problem men inte brytt mig om att titta närmare på dem utan har antagit att det varit nåt annat som bråkade..

Som av en slump så såg jag att IP listat i ipconfig inte stämde med IP:t från whatsmyip o dyllika tjänster. Jag slog ett samtal till supporten och fick veta att av en glad kille att "vi NATar alla anslutningar så kunder ska kunna koppla in fler prylar"...

Dvs mitt avtal som uttryckligen har "5 st publika IPn" har helt plötsligt blivit 0 publika IPn. I

Skaffa inte bahnhof. Det här är bara ett av många små skitproblem jag sprungit på genom åren.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Jag har varit kund hos dem i många år men deras senaste pucko-tilltag va fan sista droppen. Jag har suttit i princip en dag med att försöka få igång AOE2HD och det har bråkat, jag har stäng av portar och gjort allt jag kan men inget har hjälpt. Jag har under hösten/vintern haft liknande problem men inte brytt mig om att titta närmare på dem utan har antagit att det varit nåt annat som bråkade..

Som av en slump så såg jag att IP listat i ipconfig inte stämde med IP:t från whatsmyip o dyllika tjänster. Jag slog ett samtal till supporten och fick veta att av en glad kille att "vi NATar alla anslutningar så kunder ska kunna koppla in fler prylar"...

Dvs mitt avtal som uttryckligen har "5 st publika IPn" har helt plötsligt blivit 0 publika IPn. I

Skaffa inte bahnhof. Det här är bara ett av många små skitproblem jag sprungit på genom åren.

Har haft 100/10 fr dom i ca 2år, funkat kanon. Max 12h downtime på den tiden, o då har d varit nätet, inte deras fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Jag har varit kund hos dem i många år men deras senaste pucko-tilltag va fan sista droppen. Jag har suttit i princip en dag med att försöka få igång AOE2HD och det har bråkat, jag har stäng av portar och gjort allt jag kan men inget har hjälpt. Jag har under hösten/vintern haft liknande problem men inte brytt mig om att titta närmare på dem utan har antagit att det varit nåt annat som bråkade..

Som av en slump så såg jag att IP listat i ipconfig inte stämde med IP:t från whatsmyip o dyllika tjänster. Jag slog ett samtal till supporten och fick veta att av en glad kille att "vi NATar alla anslutningar så kunder ska kunna koppla in fler prylar"...

Dvs mitt avtal som uttryckligen har "5 st publika IPn" har helt plötsligt blivit 0 publika IPn. I

Skaffa inte bahnhof. Det här är bara ett av många små skitproblem jag sprungit på genom åren.

Det finns redan en tråd om detta, det verkar som om det sprider sig vidare :/
Kunde inte supporten ge dig ett publikt IP igen om du ringer och frågar?

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Avstängd

Bahnhof är grymt bra.

Om, man råkar bo på ett av de få ställena med nat:ade ips går det bra att ringa supporten och säga att man vill ha publik ip så får man tillbaks det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag skiter fullständigt i att det går att fixa. Jag har spenderat timmar med att fixa att fixa något som kunnat lösats med att de skickade ett mejl som förklarade att de bestämt sig för att lura mig och skita fullständigt i avtalet vi skrivit.

Precis som de tidigare lurade mig och struntade i att ändra priset trots att deras avtal hävade att det var vad de skulle göra.

Precis som de tidigare lurade alla som spelade blizzards spel med att inte dra en sladd till telia..

Osv.. Osv

Ovårdat språk
Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100, samma IP i router som på ipnummer.se, Sundbybergs Stadsnät

Edit: Låter som att du gjort en rätt kass felsökning om du inte upptäckt NAT-ningen förens nu.

Permalänk
Medlem

japp, står tom på deras sida att det bara är att ringa, Bahnhof är lätt den bäste leverantören.

Permalänk
Medlem

ska det börjas med alla "Varning för..." trådar nu igen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag håller dock med om att det är grymt oigenomtänkt att genomföra detta utan att skicka ut ett mail till alla kunder som berörs.

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från Bahnhof för någon månad sedan ned information om att IP adresserna skulle ändras. Då kunde man även säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om man inte uppskattade det. Det var inte så svårt att läsa igenom det brevet.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har ett NATat ip eller ett publikt ip? Jag sitter med stadsnätet i Västerås har Bahnhof som leverantör.. Ipet på ipnummer.se är 79.136.56.XXX

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hur vet man om man har ett NATat ip eller ett publikt ip? Jag sitter med stadsnätet i Västerås har Bahnhof som leverantör.. Ipet på ipnummer.se är 79.136.56.XXX

Surfa till routern och kolla vad den har för WAN-IP. Ser nog olika ut på varenda router på marknaden så mer detaljerat kan jag nog inte beskriva det. Matchar IP-nummren så har du en publik IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Bahnhof 100/100, samma IP i router som på ipnummer.se, Sundbybergs Stadsnät

Edit: Låter som att du gjort en rätt kass felsökning om du inte upptäckt NAT-ningen förens nu.

De gör det i stadsnät där det finns IPv6, så man iaf har en publik ipv6. Sedan har de kanske inte hunnit med alla stadsnät heller.

Förstår dock inte varför man behöver en publik ip för att spela AOE2HD. Jag har kört bakom egen brandvägg med nat. Har inte någon upnp och natar inga portar.

Skrivet av slusk:

Hur vet man om man har ett NATat ip eller ett publikt ip? Jag sitter med stadsnätet i Västerås har Bahnhof som leverantör.. Ipet på ipnummer.se är 79.136.56.XXX

Om du bara har en dator utan router, kör ipconfig i kommandotolken. Annars loggar du in i routern och kollar vad den säger att den har för IP på wan-sidan. Jämför med det du får på mittip.se eller liknande. Det ska vara samma.

Permalänk
Inaktiv

ALLA kunder har fått ett brev hem om detta (NAT-uppdateringen). Om du bara tagit dig tid att läsa det, hade du varit införstådd med dess anledning och hur du som kund kan få hjälp med det.

Enkelt; Ring till support och be dom koppla dig till ett vanligt publikt IP och förklara varför - majoriteten av kunder använder inte datorn till spel och få är drabbade av övergången till NAT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Fick ett brev från Bahnhof för någon månad sedan ned information om att IP adresserna skulle ändras. Då kunde man även säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om man inte uppskattade det. Det var inte så svårt att läsa igenom det brevet.

Jag har inte fått något förbannat brev. Då hade jag sagt upp skiten redan. Fler IPn var enda anledningen att stanna hos bahnhof.

Skrivet av KiWo:

Bahnhof 100/100, samma IP i router som på ipnummer.se, Sundbybergs Stadsnät

Edit: Låter som att du gjort en rätt kass felsökning om du inte upptäckt NAT-ningen förens nu.

För att det är ju verkligen steg1 när man bråkar med brandväggar hit o dit, kompisens router osv. "Nä justja jag har bahnhof, jag måste dubbelkolla att datorns ip som är kopplat direkt i väggen är samma som publika IPt".

Skrivet av hoski:

Bahnhof är grymt bra.

Om, man råkar bo på ett av de få ställena med nat:ade ips går det bra att ringa supporten och säga att man vill ha publik ip så får man tillbaks det.

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag "fick ju inte tillbaka publika IPn". De snodde alla mina 5 publika och slängde åt mig ett NATat skit. Ärligt talat har jag bara användning av två men det är fortfarande betydligt fler än 1 som jag tydligen bara kan få nu.

Citera gärna flera
Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raw:

Men jag "fick ju inte tillbaka publika IPn". De snodde alla mina 5 publika och slängde åt mig ett NATat skit. Ärligt talat har jag bara användning av två men det är fortfarande betydligt fler än 1 som jag tydligen bara kan få nu.

Haha lev i verkligheten nu,du kan inte glida på en räkmacka hela livet tyvärr:)

Men säg upp bahnhof då så får du se vad du får?Du kommer tyvärr inte hitta något bättre:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raw:

Men jag "fick ju inte tillbaka publika IPn". De snodde alla mina 5 publika och slängde åt mig ett NATat skit. Ärligt talat har jag bara användning av två men det är fortfarande betydligt fler än 1 som jag tydligen bara kan få nu.

Man behöver inte fler än en om man konfiggar sitt nät korrekt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Är det svårt att ringa kundtjänst? Du får behålla dina publika adresser om du säger till. Duger inte det så får du ju säga upp det kostnadsfritt och utan uppsägningstid. Fungerar det för de flesta så är det dessutom inget att varna för, och folk kan byta i alla öppna stadsnät så det är inte som att folk blir fast med dem.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av raw:

Jag skiter fullständigt i att det går att fixa.

Men..... Då finns det ju INGEN ISP som är bra!
Om inget företag får göra något misstag någonsin, även om det fixas 0,5 sekunder senare, så blir det tufft!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag fick ett brev av dom för några veckor sen att dom tänker skära ner mina 5 publika till 2.
Helt ok sålänge man har 1 publik så ordnar man resten bakom en router Men förstår det finns folk med andra behov...

Men verkar som TS bara får en NAT:at ip och det SUCKS ju, fixar nog supporten.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Fick ett brev från Bahnhof för någon månad sedan ned information om att IP adresserna skulle ändras. Då kunde man även säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om man inte uppskattade det. Det var inte så svårt att läsa igenom det brevet.

Skrivet av raw:

Jag har inte fått något förbannat brev. Då hade jag sagt upp skiten redan. Fler IPn var enda anledningen att stanna hos bahnhof.

Det var någon tråd om detta som cirkulerade runt också på forumet.

Jag skulle möjligen stängt av alla brandväggar och dyl, sedan om inte det fungerat ringt ISP supporten såklart och se om de har någon störning.
Då hade du fått reda på det tidigare.

Förstår inte vad problemet är? ring upp supporten och säg att du vill ha dina 5 pubilka IPn igen så får du det? de har ju gjort förändringen för att majoriteten (då menar jag över 95%) av alla deras kunder inte behöver publika IP, utan har t.ex. 2 surfplattor, 1 uppkopplad tv, 1 dator och 4 mobiltelefoner uppkopplade mot sin accesspunkt. bättre att göra på detta sätt istället för att få 50 gånger fler arga samtal om att de inte kan koppla upp sin nya mobil.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Tänkte tillägga att du säkert visst har publika adresser. Men de är IPv6

Hittade inte mer information om det, däremot är det väldigt lustigt att skriva i google "site:bahnhof.se ipv6". Verkar som om många av deras kunder har en DLINK med admin-sidan öppet utåt. Någon hade sin filserver öppet utåt, utan inloggning

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

Tänkte tillägga att du säkert visst har publika adresser. Men de är IPv6

Hittade inte mer information om det, däremot är det väldigt lustigt att skriva i google "site:bahnhof.se ipv6". Verkar som om många av deras kunder har en DLINK med admin-sidan öppet utåt. Någon hade sin filserver öppet utåt, utan inloggning

vänta va?
kan jag gå in på folks routrar och servrar genom en sökfras på google?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

vänta va?
kan jag gå in på folks routrar och servrar genom en sökfras på google?

nej det tror jag inte, det där betyder att han söker efter alla matchningar för "ipv6" på sidan "bahnhof.se", men det verkar som att google listar upp några träffar som leder till d-link routrar.

Edit: Läs mer om sökoperatorer här ( https://support.google.com/websearch/answer/136861?hl=sv )

Permalänk
Medlem

Har själv haft Bahnhof i flera års tid. Har aldrig haft minsta strul med dom. Bästa jag någonsin haft och kommer aldrig byta. Som folk tidigare skrivit, kontakta bara deras support, det är hur bra och hjälpsamma som helst.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Man behöver inte fler än en om man konfiggar sitt nät korrekt.

Detta var det dummaste jag läst idag (dock är har det ju gått knappt två timmar). Med din logik klarar sig hela världen på en IP-adress ;). Hur skall jag göra om jag exempelvis vill köra en FTP server hemma, som inte känner till andra datorer på nätverket? Eller om jag vill köra en dator helt utan NAT? Eller om jag vill köra flera tjänster på olika datorer på samma port?

Jag skulle själv gärna ha en adress till så jag kunde få lite styr på nätverket, tyvärr kan jag inte få det och sitter fast med konstiga adresser och ännu konstigare portnummer. Allt under en tråkig NAT.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att instämma angående varningen, jag vill inte ha något över huvud taget att göra med Bahnhof. Liksom så många andra har jag gillat dem för deras publika uttalade och ageranden.

För att göra en lång historia (10+ samtal till en kundtjänst med lång kö) kort så låg min anslutning nere i nästan en månad p.g.a. att ingen tog tag i mitt problem. Det var först efter att jag lyckades få tag på supportens VD som det löste sig och då tog det inte ens ett dygn. Den klart sämsta ISPn jag haft.

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe, P4 2.4 Ghz Northwood, 2x512 Mb Twinmos PC3200 RAM, Saphire X800 Pro, 510 Gb (3xMaxtor 1xSeagate)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Hur skall jag göra om jag exempelvis vill köra en FTP server hemma, som inte känner till andra datorer på nätverket?

Om du menar att du vill isolera FTP-servern från ditt LAN, så finns det flera sätt att göra det på. Om det är nåt annat du menar så får du nog vara lite tydligare.

Skrivet av anon81912:

Eller om jag vill köra en dator helt utan NAT? Eller om jag vill köra flera tjänster på olika datorer på samma port?

Innan jag svarar på det så är jag mest nyfiken på varför du vill göra det.
Det ska till väldigt specifika behov för att det ska vara nåt som inte går att lösa ändå.
Vad är problemet med att köra på olika portar för olika datorer?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Och nu har jag väl bränt ett par timmar att försöka få PS4:an att inte tycka att jag kör en strikt NAT.
Kan inte heller dra mig till minnes något brev om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Jag skiter fullständigt i att det går att fixa. Jag har spenderat timmar med att fixa att fixa något som kunnat lösats med att de skickade ett mejl som förklarade att de bestämt sig för att lura mig och skita fullständigt i avtalet vi skrivit.

Precis som de tidigare lurade mig och struntade i att ändra priset trots att deras avtal hävade att det var vad de skulle göra.

Precis som de tidigare lurade alla som spelade blizzards spel med att inte dra en sladd till telia..

Osv.. Osv

***bort/moderator***
har haft bahnhof sedan 2004 ända tills 2012, aldrig hade jag problem. Skaffade comhem och skiten sög ju riktigt hårt! gick återigen till bahnhof efteråt!

Ovårdat språk i citat och otrevligt svar