Problem med PWM-styrning av fläktarna på Asus Hero.

Permalänk
Medlem

Problem med PWM-styrning av fläktarna på Asus Hero.

Har lite strul med PWM-styrningen av fläktarna på mitt Asus Hero. De går på tok för snabbt när CPUn knappt används, 1k RPM eller så på temps runt 25*C. Har testat manual/silent/automatic men ger ingen hörbar skillnad beroende på vilket läge jag väljer. Kör på en 4770k med Phanteks TCP14E. Något tips?

Permalänk

någonstans i bios går det att ställa in fläktkurvorna manuellt...

testa det

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

någonstans i bios går det att ställa in fläktkurvorna manuellt...

testa det

Har testat manual också, men det gjorde ingen skillnad. Fläktarna kör ändå på i 1k RPM (antar att det är nära max).

Permalänk
Hjälpsam

Har Phanteks TCP14E verkligen PWM fläktar? för mig den hade 3-pins fläktar

Permalänk
Medlem

Du kan installera AI Suite 3 med Fan expert 2. Där kan du styra fläktarna manuellt och ställa in hur de ska fungera automatiskt. Då märker du även om de verkligen är PWM-styrda eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Har Phanteks TCP14E verkligen PWM fläktar? för mig den hade 3-pins fläktar

Fläktarna är 3-pin men använder 2st konverters så det blir 4-pin.

Skrivet av betan:

Du kan installera AI Suite 3 med Fan expert 2. Där kan du styra fläktarna manuellt och ställa in hur de ska fungera automatiskt. Då märker du även om de verkligen är PWM-styrda eller inte.

Ska testa, tack för tipset.

Permalänk
Hjälpsam

Även om du sätter på en konverter så blir inte fläkten en 4-pins...den passar bara i en 4-pins kontakt....HAR du 3kablar o en 3-pins kontakt får du ju ingen 4e kabel bara du kopplar in en adapter..eller?

Hitta ett test http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/phanteks-ph-...

o där står "The fans do not support PWM control and come with 400 mm long cables."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Även om du sätter på en konverter så blir inte fläkten en 4-pins...den passar bara i en 4-pins kontakt....HAR du 3kablar o en 3-pins kontakt får du ju ingen 4e kabel bara du kopplar in en adapter..eller?

Hitta ett test http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/phanteks-ph-...

o där står "The fans do not support PWM control and come with 400 mm long cables."

Det fungerar i alla fall nu med AI suite 3 där jag kunde göra en manuell kurva. Tack för hjälpen alla!