Har du köpt ny dator (i jul) och överklockat?

Permalänk
Medlem

Har du köpt ny dator (i jul) och överklockat?

Hej,

Är nyfiken på alla som nyligen köpt ny dator och överklockat. Hur har det gått?
Hur ser er konfig ut? Lärdomar? Finns det några förstagången överklockare?

Misstag? Någon som bränt nåt?
Är riktigt nyfiken på era resultat, lärdomar.
Vad skulle ni ändra på till nästa köp?

Tack på förhand,
Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Hej,

Är nyfiken på alla som nyligen köpt ny dator och överklockat. Hur har det gått?
Hur ser er konfig ut? Lärdomar? Finns det några förstagången överklockare?

Misstag? Någon som bränt nåt?
Är riktigt nyfiken på era resultat, lärdomar.
Vad skulle ni ändra på till nästa köp?

Tack på förhand,
Lucas

Är riktigt nyfiken på vad du själv har och vad dina lärdomar är i detta gebit?

Permalänk
Medlem

Började lite lätt på jobbet då vi hade köpt nya datorer till våra kompilatorer och kompileringen gick slöare än vad det gjorde innan. Det visade sig att komoilatorn inte trådar så bra. Så jag köpte flera h50 och klockade upp cpuerna och resulterade i en bra tidsminskning i kompileringen. Detta ledde till att jag fick en massa pengar för att leka/labba på jobbet med överklockning. Ganska skönt att överklocka i ett kyltrum jämtfört med i ett vanligtrum.

Hemma hade jag x58A-ud7 med en noctua luftkylt i7 950@4GHz. Överklockning för mig har varit att hitta en balans mellan prestanda och ljudnivå.

Sen dess har jag gift mig och skaffat två barn och köpt hus. Så det har blivit mycket renovera och familjestuff och inte så mycket datorer.

Skall dock köpa ny dator snart och har börjar plugga igen om Hårdvara och vad folk håller på med. Det jag läst mycket im senast är delida, men det känns lite riskabelt, får köpa och prova först och sen se hur långt jag vill driva det.

Lärdomar: plugga innan och förstå olika inställningar i bios
Har bara ssd diskar i datorn och mekaniska i en nas, det är svårt att bli av med vibrationer. Planera ordenligt gällande luftflöde.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är inte så många men den första processorn jag klockade var en AMD ahtlon, kommer inte ihåg vilken modell det var men jag kommer ihåg att man klockade med att rita ett streck mellan två lödningar på CPUn med en blyertspenna för att få processorn att att gå i en betydligt högre frekvens än standard.

Sedan dess har jag hållit mig till Intel enbart och nu är det ju verkligen simpelt när man i princip endast ändrar på multipeln och inte behöver ta hänsyn till frekvensen på RAM minnet.

Snart är det nog läge att byta plattform, är väldigt sugen på nya 2011-3 som kommer senare 2014 med DDR4 minnen och 8 kärnor...

Permalänk

Hmm, jag byggde klart min första dator innan jul efter att jag för ett halvår sedan inte vetat ett smack om hårdvara.
CPUn går i 3,9 Ghz med min Corsair H60
Jag är 14 år, känns som jag kommer bygga mina datorer resten av livet nu och alltid överklocka lite grann med tanke på boosten man får. Speciellt om ens prolle flaskar lite grann i stock (köpte allt beggat).

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Wille1504.

Flera?
Kom igen nu..

Jag beställde iallafall en ny dator igår.

Permalänk
Medlem

Har haft egen byggd dator hela livet . Datorn jag har nu är cirka 4 månader gammal . Det är första datorn jag överklockat manuellt . Då det är en fx 8350 . Vill ha den ännu snabbare men värmen är problemet v1.5 . 4.8ghz kör med h110 push & pull. Kommer nog alltid ha min dator oc ävrn om det inte behövs . Intressets skull . Å är 19 år så är nybörjare inom överklocknings världen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Jag är sugen på att överklocka lite, Men tror inte min processor kan (i5 2300 @2,8GHz) Har aldrig överklockat så vad tror ni att jag kan komma upp i för hastigheter utan att tumma på ljudnivån? 3Ghz - 3,5Ghz låter jämt å bra i mina öron..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är sugen på att överklocka lite, Men tror inte min processor kan (i5 2300 @2,8GHz) Har aldrig överklockat så vad tror ni att jag kan komma upp i för hastigheter utan att tumma på ljudnivån? 3Ghz - 3,5Ghz låter jämt å bra i mina öron..

Prå på hur mucket volt som krävs för det är den som gör det mesta inom värme . Men mycket möjligt med 3.0ghz med stock volt skulle jag tro . Kan bara amds cpu men tror det kan gå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Köpte datorn i sign för en månad sen lärt mig att det är svårare o överklocka haswell än min gamla Q6600, ännu inte förstått alla konstiga Vcache, Vrin och allt vad det heter... Så stannade på 4.5 tills jag läst på mer!

Inga misstag än ska nog köpa tystare fläktar bara och en fläktkontroller då jag inte hade tillräckligt på moderkortet!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

Prå på hur mucket volt som krävs för det är den som gör det mesta inom värme . Men mycket möjligt med 3.0ghz med stock volt skulle jag tro . Kan bara amds cpu men tror det kan gå

Skickades från m.sweclockers.com

Ok ok, ska se vad programmet säger, men ska det bara gå att ändra från 2,8 till 3,0 då eller är det mer inställningar som behövs att göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ok ok, ska se vad programmet säger, men ska det bara gå att ändra från 2,8 till 3,0 då eller är det mer inställningar som behövs att göras?

det du gör är först att bara ändra den till 3.0ghz sen därefter använda nått program som stress tester exempel prime95 , låser sig datorn/bluescreen så måste du öka volten för nå den hastigheten stabilt , tipset är också att ändra hastighet/volt i nått trim program tills den är stabil , därefter så vet du dina inställningar , då kan du ändra det i bios så den alltid är sån + alltid bättre att ändra i bios då den startar upp som överklockad

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

det du gör är först att bara ändra den till 3.0ghz sen därefter använda nått program som stress tester exempel prime95 , låser sig datorn/bluescreen så måste du öka volten för nå den hastigheten stabilt , tipset är också att ändra hastighet/volt i nått trim program tills den är stabil , därefter så vet du dina inställningar , då kan du ändra det i bios så den alltid är sån + alltid bättre att ändra i bios då den startar upp som överklockad

Usch va jobbigt det blev nu! Nej men finns det risk för skador vid dom här små överklockningar eller kan jag lätt ändra tillbaka som om inget har hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Usch va jobbigt det blev nu! Nej men finns det risk för skador vid dom här små överklockningar eller kan jag lätt ändra tillbaka som om inget har hänt?

vågar inte riktigt svara till 100% om en liten oc inte skadar , men så länge du har koll på temperaturen så skulle jag inte tro att nått skadas , men oavsett skulle jag nog säga så kan du alltid ändra tillbaka till orginal , jag sj skiftar mellan stock 4ghz till 4,4 och 4,8ghz beroende på vad för spel

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är lite som du Lucas. Har hållit på med datorer förr. Men nu var det länge sen då även jag fick fru barn o villa i vägen Men nu var det dags igen. Sist köpte jag faktiskt en färdig dator på Elgiganten. Tro det eller ej men har faktiskt varit väldigt nöjd med den. Men nu hänger den inte riktigt med längre så nu får det bli en ny. Men nu tänker jag bygga den själv och har beställt en idag, från komplett. Har spenderat mycket tid med att kontrollera varje enhet för sig. Så jag hoppas det kommer bra. Den är förberedd för att kunna uppgraderas lite mer efter hand och hoppas även på att kunna överklocka en aning.

Systemet blir Intel, första gången för mig. Hashwell i5 4670k som så många andra. På ett Msi Z87 GD65 moderkort. På detta sitter "endast" 8GB ram. Men det är bara en ensam sticka då får jag ju plats med mycket mer sen Sen har jag tänkt köra med vattenkylning för första gången. Tycker iden är bra att man blåser ut värmen från chassiet direkt samt så skall det väl kyla rätt bra med. Till det kör jag Asus R9 280x med Direct CU II TOP kylaren som skall va typ den bästa. Så lite OC skall jag nog kunna klämma ut Får återkomma med det

mvh / awelon

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Hmm, jag byggde klart min första dator innan jul efter att jag för ett halvår sedan inte vetat ett smack om hårdvara.
CPUn går i 3,9 Ghz med min Corsair H60
Jag är 14 år, känns som jag kommer bygga mina datorer resten av livet nu och alltid överklocka lite grann med tanke på boosten man får. Speciellt om ens prolle flaskar lite grann i stock (köpte allt beggat).

Du kan skruva på mer med ett H60, köp en till fläkt för push/pull och du kan lätt skruva upp till 4,2Ghz+

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte94:

jag sj skiftar mellan stock 4ghz till 4,4 och 4,8ghz beroende på vad för spel

Du byter klock mellan olika spel? Vet inte om det är så hälsosamt eller effektivt för din CPU.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Du byter klock mellan olika spel? Vet inte om det är så hälsosamt eller effektivt för din CPU.

men turbo gör ju sa,,a sak men automatiskt så skulle inte tro att det är farligt.

Permalänk
Skrivet av kinny07:

Du kan skruva på mer med ett H60, köp en till fläkt för push/pull och du kan lätt skruva upp till 4,2Ghz+

Har redan Push & Pull med Schyte GT fläktar.
Har dock gamla H60, men temperaturerna är rätt bra iaf

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Du byter klock mellan olika spel? Vet inte om det är så hälsosamt eller effektivt för din CPU.

så du menar att det är inte effektivt att starta om datorn , ändra i bios med olika volt och hastighet och därefter startas den om igen för att boota i den setupen som jag angav

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte94:

så du menar att det är inte effektivt att starta om datorn , ändra i bios med olika volt och hastighet och därefter startas den om igen för att boota i den setupen som jag angav

Det har jag inte sagt heller? Det är bättre att du bestämmer dig för en klock och kör med den. Har aldrig sagt att du ska ändra.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Har redan Push & Pull med Schyte GT fläktar.
Har dock gamla H60, men temperaturerna är rätt bra iaf

Har gamla H60, Push/Pull med Scythe GT med i5-3750k @ 4,4Ghz och ligger på 70 grader under prime95. Så det är lugnt

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Det har jag inte sagt heller? Det är bättre att du bestämmer dig för en klock och kör med den. Har aldrig sagt att du ska ändra.

okey du verkade missförstå mig , sa aldrig att du har sagt att jag skulle ändra , du sa att det inte är effektivt/hälsosamt för cpu att ändra hela tiden , så länge man ändrar i bios och datorn startar om med det man själv har satt så tror jag inte att det är dåligt , det borde ju vara mera hälsosamt att ändra , då den inte behöver vara så stark i vissa spel så varför ha den för mycket oc , det är ju oftast volten som förstör cpu livslängd samt tempen då eller?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är sugen på att överklocka lite, Men tror inte min processor kan (i5 2300 @2,8GHz) Har aldrig överklockat så vad tror ni att jag kan komma upp i för hastigheter utan att tumma på ljudnivån? 3Ghz - 3,5Ghz låter jämt å bra i mina öron..

Den där är väl inte upplåst så tror inte att du lyckas med någon OC.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Det har jag inte sagt heller? Det är bättre att du bestämmer dig för en klock och kör med den. Har aldrig sagt att du ska ändra.

Skrivet av kinny07:

Du byter klock mellan olika spel? Vet inte om det är så hälsosamt eller effektivt för din CPU.

Det spelar knappast någon roll.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Den där är väl inte upplåst så tror inte att du lyckas med någon OC.

Ja jag hade för mig att det va så, är det något man kan göra ändå? Tycker jag har läst om att man kan "låsa upp" dom...

Permalänk
Medlem

Inte fått hem min cpu än, men det kommer kylas med 360 radiator, så överklockning blir det!

Visa signatur