Permalänk
Medlem

Max. 66 grader. Mycket?

Hejsan på er!

Som sagt. Jag har skaffat en ny processor som jag håller på och testar. Spelar Neverwinter medans jag har ett par program (Skype, Steam, Uplay, Spotify, GPU temp, Core Temp).

Jag har spelat ett tag och har fått Max. 66 grader på CPU'n. Är det mycket? Jag har lagt på kylpasta och har en Antec Kühler 620 som kylning.

Har också märkt att det står "Tj. Max 70 c" på Core Temp.

Permalänk
Medlem

Det hade ju hjälpt lite om du sa vilken typ av processor du har.
Är det en ny Intel I5/I7 så är det ingen fara på taket, men är det en AMD FX så är det mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

som ovan, beror helt på vilken cpu du har. många av intels går upp mot 80-90 grader utan problem, runt 100-110 stänger dom av sig för att skydda mot överhettning.

att ha mer än "1st riskorn" som storlek på kylpastan (asså en klick större än ett riskorn) är oftast inge bra alls, många tror att "mer kylpasta desto bättre", sanningen är att det är precis tvärtom. Sitter kylaren som den ska, kan du försiktigt vrida lr vricka på den?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

som ovan, beror helt på vilken cpu du har. många av intels går upp mot 80-90 grader utan problem, runt 100-110 stänger dom av sig för att skydda mot överhettning.

att ha mer än "1st riskorn" som storlek på kylpastan (asså en klick större än ett riskorn) är oftast inge bra alls, många tror att "mer kylpasta desto bättre", sanningen är att det är precis tvärtom. Sitter kylaren som den ska, kan du försiktigt vrida lr vricka på den?

Har en AMD FX-8320. Och det känns som att jag måste placera om kylpastan. Saken är den att när jag först gjorde det, så satte jag dit vattenkylaren, men tog bort den igen, eftersom den hamnade fel. Så kan ha kommit luftbubblor.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort kylpastan och satt dit ny. Denna gång så la jag bara på ungefär som ett riskorn och sen så la jag lite tryck på kylningsblocket medans jag skruvade dit den. Hade min 10 grader och max 56. När den gick upp i 56 grader, så hade jag Neverwinter på och en del program som Spotify, Skype, Steam och Chrome på.