2x gtx 780ti i sli (nätagg?)

Permalänk
Medlem

2x gtx 780ti i sli (nätagg?)

Tjenare tomten kom med ett 780ti denna julen och har blivit väldigt sugen på att önska mig ett till när jag fyller år nu i februari. Kör nu på ett 550 watt nätagg och förstår att jag kommer att behöva ett större om jag ska ha 2 780ti nu är så min fråga hur stort jag behöver? Krav: Modulärt. Någon som har tips på snygg färg på sleevade kablar?
Övriga specs i datorn är: I7 950 @~3,9 Ghz, 14gb ram 1600 Mhz, 1tb lagring, 80gb ssd, antec kühler h20 920, något msi moderkort med 1366 socket i ett Cooler Master storm stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l_yssar:

Tjenare tomten kom med ett 780ti denna julen och har blivit väldigt sugen på att önska mig ett till när jag fyller år nu i februari. Kör nu på ett 550 watt nätagg och förstår att jag kommer att behöva ett större om jag ska ha 2 780ti nu är så min fråga hur stort jag behöver? Krav: Modulärt. Någon som har tips på snygg färg på sleevade kablar?
Övriga specs i datorn är: I7 950 @~3,9 Ghz, 14gb ram 1600 Mhz, 1tb lagring, 80gb ssd, antec kühler h20 920, något msi moderkort med 1366 socket i ett Cooler Master storm stryker.

Jadu.. Med den processorn är det inte ens lönt att ha två 780 ti. Den kommer flaska sjukt hårt. För 3st 780 ti så behöver du ha en 4930k (kostar ~5000kr) och för två stycken, 4770k (~2500kr).

Det du försöker göra är att stoppa in en 500hk Ferrari-motor i en gammal Fiat från 80-talet.

Permalänk
Medlem

Processor

Varför kommer det flaska? Är det bara Ghz på cpun som spelar roll eller är det något mer som spelar roll?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l_yssar:

Varför kommer det flaska? Är det bara Ghz på cpun som spelar roll eller är det något mer som spelar roll?

Det är en lite äldre processor med ineffektiv arkitektur som helt enkelt inte är lika effektiv per klockcykel. Men att klocka den är ju en början i alla fall.

Men som sagt. Istället för att köpa ett till 780ti, köp en ny processor och moderkort. Du kommer vinna mycket mer prestanda på det.

Permalänk

Instämmer med MrNeikter. Du stoppar in en F1 motor i en Lada från 80-talet.

Du borde verkligen skaffa en bättre processor om du ska ha 780 ti sli.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av l_yssar:

Varför kommer det flaska? Är det bara Ghz på cpun som spelar roll eller är det något mer som spelar roll?

Din CPU funkar fint för många spel men processortunga spel som BF4, Total war, Arma 3 etc kommer den flaska i. Vad spelar du i för upplösning?

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar, blir nog till att ha det som det är och önska sig något vettigt till epan istället då!

Permalänk
Inaktiv

On topic: För 2 grafikkort så bör du klara dig på 1000W men 1200W á la Corsair AX1200i är lite säkrare. För tri SLI behövs förmodligen ett 1500W nätagg.

EDIT: Räknade med marginal för rejäl överklockning.

Permalänk
Medlem

Oj! Trodde det skulle räcka med typ 850 då vi körde 2 760 i min kompis dator med 550w igår när vi lanade och det var inga problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l_yssar:

Oj! Trodde det skulle räcka med typ 850 då vi körde 2 760 i min kompis dator med 550w igår när vi lanade och det var inga problem

Har du inte massor med hårddiskar, fläktar, etc i burken och inte tänkt att överklocka som tusan så räcker 1000W gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jadu.. Med den processorn är det inte ens lönt att ha två 780 ti. Den kommer flaska sjukt hårt. För 3st 780 ti så behöver du ha en 4930k (kostar ~5000kr) och för två stycken, 4770k (~2500kr).

Det du försöker göra är att stoppa in en 500hk Ferrari-motor i en gammal Fiat från 80-talet.

Bullshit... jag kör den setupen fast lga 990x... oklockad.. det finns mycket mer att hämta där! Det är ju ingen fattigmans socket som 1155 och 1150.
I 3.9 kommer han helt klart kunna köra 2 ... o jag kör med 850 agg så det funkar fint som snus med.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roxxer:

Bullshit... jag kör den setupen fast lga 990x... oklockad.. det finns mycket mer att hämta där! Det är ju ingen fattigmans socket som 1155 och 1150.
I 3.9 kommer han helt klart kunna köra 2 ... o jag kör med 850 agg så det funkar fint som snus med.

Om du kör med någin form av högupplöst multi-screen-lösning så kansk det inte flaskar i alla spel men om du försöker dig på crysis eller BF4 @ 1080p så är det klart som fan att den flaskar.

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en i4-4770K med bra moderkort och kylare istället och klocka rejält (till 4.4GHz eller högre). Då får du se på bättre prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roxxer:

Bullshit... jag kör den setupen fast lga 990x... oklockad.. det finns mycket mer att hämta där! Det är ju ingen fattigmans socket som 1155 och 1150.
I 3.9 kommer han helt klart kunna köra 2 ... o jag kör med 850 agg så det funkar fint som snus med.

Nej, den kommer flaska ganska duktigt i vissa titlar.
Att du har en LGA 990X-processor förändrar ju saker och ting medan TS kör på en vanlig första generationens i7:a till sockel 1366.

Min 2700K klockad till 4.5GHz flaskar ett ensamt GTX 780 i ett eller ett par titlar och med 2 skulle det bli fler.
Den ska dock upp i 5.0GHz inom kort på grund av detta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_yssar:

Oj! Trodde det skulle räcka med typ 850 då vi körde 2 760 i min kompis dator med 550w igår när vi lanade och det var inga problem

Om vi nu säger att du överklockar ganska hyfsat så skulle dina grafikkort kunna dra ca 300w st under extremförhållanden, ca 200w för en processor även om det kanske bara gäller 39xx/49xx, så (2x300)+200=800 och sedan en liten extra marginal för att inte pressa agget. Jag rekommenderar 900-1000w även om datorn inte direkt kommer att dra allt, dock ska 850 räcka det med...

760 ligger ungefär på 170w så det är lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag kör bf3, bf4, mitt älskade ac4 black flag, lol och lite annat. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra i lägre än 1080p iaf. Känner mig lite osäker med att klocka för mycket då hastigheten på ramminnena ändras och jag är osäker på volten på processorn. .. får nog hoppa det där med ett till 780ti för har ingen lust att lägga egna pengar på datorn nu då a-traktorn står i centrum det kommande året