Permalänk
Medlem

Dator blir väldigt varm..

Tjena det här problemet kom för någon månad sedan när jag spelade diablo 3, datorn frös sig och disconnectade från servrarna på D3 Grafikkortet blev väldigt varmt, uppemot 60 grader, jag kolla det genom FanSpeed. Jag vet inte hur mycket det klarar men 60 grader är ganska mycket känns det som, har nu tagit bort alla program på datorn förutom steam och cs och nu går det att spela utan att cs/windows fryser sig, men när jag tabbar ner spelet och kollar fanspeed så är CPU usage typ 80%, okej ,nu frös datorn i några sekunder, innan det varnade norton för hög processanvändning av Microsoft service eller något, Jag har ett AMD radeon 5770 xfs grafikkort,här är en bild på hur temperaturerna ser ut efter lite spelande..

Säg till om jag ska ta bild på något mer / några specs!

Ibland om jag ska starta om datorn när den är varm stannar den på Tex utloggningskärmen, den laddar men inget händer, samma sak när man startar om datorn är varm så laddar windows skärmen hur länge som helst

Har tänkt att ominstallera win 7 men har ingen cd, och har testad med usb minne men det funka inte, Tacksam för seriösa svar..

Permalänk
Medlem

Kan säga att 60 grader är inga problem. Min HP Pavilion dv6 var den på 70 grader utan några problem. Samma med cpun. Dem burkar klara minst 90 grader

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan säga att 60 grader är inga problem. Min HP Pavilion dv6 var den på 70 grader utan några problem. Samma med cpun. Dem burkar klara minst 90 grader

okej, men att datorn hänger/fryser sig då? 80% användning av cpu?

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det vet jag inte

okej, men du lugnade mig lite med att temperaturen är okej iallafall,! tack

Permalänk
Medlem

Fel program att kolla temperaturer med. tanka HWmonitor eller coretemp. speedfan är värdelöst.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

men jag undrar fortfarande varför datorn fryser sig. varför windows slutar svara osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fel program att kolla temperaturer med. tanka HWmonitor eller coretemp. speedfan är värdelöst.

okej, fixar HWmonitor på en gång då

Permalänk
Medlem

Temperaturer enlig HWMonitor, Nu har jag surfat ett tag så den har kylt sig lite

Permalänk
Medlem

De där temperaturerna ser bra ut men det är inte i LOAD.
Se till att ha programmet igång och belasta datorn en stund genom att t.ex spela ett spel.

Max uppmätta temperaturerna är längst till Höger.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

De där temperaturerna ser bra ut men det är inte i LOAD.
Se till att ha programmet igång och belasta datorn en stund genom att t.ex spela ett spel.

Max uppmätta temperaturerna är längst till Höger.

okej, blir lite csgo, kommer tillbaka snart då.

Permalänk
Medlem

spelat ett tag nu och så här ser det ut, är det normalt?

Permalänk
Medlem

hur kan det bli över 100 grader!? kolla under fliken temperatures, det kan nog inte va bra..

Permalänk
Medlem

Tror det där är buggat, typ fel på nån sensor eller nåt..
Annars kolla hur det ser ut inne i chassit, något som sitter löst eller så.
CPU och GPU har fullt normala temperaturer.

MEN nu är ju inte CS:GO det mest krävande spelet.. Du kan ju tanka hem Unigine Valley och stresstesta Grafikkortet ordentligt och Prime95 för att stresstesta CPUn.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987