Svenskt tangentbord i windows 8 ?

Permalänk

Svenskt tangentbord i windows 8 ?

Installerade Windows 8 igår. Idag upptæcker jag att svenskt tangentbordslayout tydligen saknas. Kør med danskt nu. Kan detta stæmma? Hur gør jag?

Permalänk
Avstängd

Jag har svensk layout så jag vet inte vad du gjort för fel... Jag tror till och med att det blev förinställt när jag valde att jag var i Sverige, så jag behövde inte välja något mer efter jag valt plats.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 8 Pro med svenskt tangentbord fast standard språket är engelska. Om du gör följande

Dra musen till höger - Settings - Control Panel - Clock,Language and Region - Under "Language" finns "Add language" så klicka på det, sedan "Add a Language" - Swedish

Permalänk

Tack för tipset. Svenska gick dock inte att välja, eftersom jag redan hade det i listan (med texten"svensk tangentbordlayout saknas"). Däremot var finlandssvenska "ledigt". Vad som skiljer från svensk-svenska vet jag inte. Förhoppningsvis inget.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden: hur ställer jag in så att svenska är default? Nu får jag engelskt _varje gång_ jag startar om datorn?
Så här var det inte förut :/ Har svenskköpt OS som kom med datorn från Komplett.

Permalänk
Medlem

i Windows 8 kan du ställa om både visninspråk samt tangetnbord osv. gör det här
1. gå till kontrollpanelen.

(Klicka på language)

3.Vällj eller lägg till språk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för en tydlig guide!
Däremot så gjorde jag detta innan, och jag har svenska längst upp, men det är ändå inte prioriterat.
Det står dessutom "SWE" nere i högra hörnet nu, istället för "SVE" som jag tror att det stod innan.