Permalänk

Långsamt nätverk?

Hej
Har min stationära dator som är full med film.
Har en dator i vardagsrummet som är kopplad till TVn

Jag använder datorn i v-rummet för att titta på film.
Som jag kommer åt genom att dela ut mappar i windows från min stationära dator.

Men allt för ofta så hackar filmerna och tar långt tid på sig att starta.
Vad beror detta på och kan jag göra något åt det?

Jag är ansluten trådlöst till nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ansluta med kabel och se om problemet kvarstår?

Permalänk

Det är ett rätt omständigt försök då kabeln skulle bli väääldigt lång. Så innan jag ger mig på det tänkte jag se över andra alternativ.

Kom på att jag kan pröva med en kompis bärbara dator och sätta upp den i v-rummet och på så vis se om det beror på min dator där eller inte.

Permalänk
Medlem

Låter som du har för svag signal trådlöst. Skaffa bättre router eller nätverkskort. Jag har inga större problem på min laptop och kolla filmer. Tror jag får ut runt 16-17mbit till den genom min lght i hastighet. Dock påstår den att den kopplat upp sig på 54mbit.

Det går tyvärr inte lita på vad windows säger att den kopplat upp sig i för hastighet. Lättaste är att testa hur fort du kan överföra en fil.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Nu när du ansluter trådlöst, vad har du för trådlöst nätverkskort? Antingen så borde det vara routern eller ditt trådlösa nätverkskort som flaskar eller inte funkar som det ska eftersom du försöker "streama" filmerna lokalt.

Du skulle kunna pröva föra över en film via ftp (filezilla) från stationära datorn till en trdje dator och göra det samma med v-rums datorn, för att se vilken av datorerna som krånglar. Om båda krånglar i överföringshastighet lär det nog vara routern

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

fick tag i en mac dator som jag tänkte testa med...
den är nu inkopplad.
men jag förstår inte hur jag kan komma åt de delade mapparna från min windows dator. går det?

jag ska ta reda på vad för nätverkskort jag har samt mäta hastigheten.
enligt datorn själv så är signalen 100%....