Aerocool börjar sälja gummiklädda fläktar i serien Dead Silence

Permalänk
Medlem

PL-PS? Vilken serie är det?
eLoop verkar ge ifrån sig en specefik ton, vilket är jobbigare än ett mer diffust ljud. Har inte testat någon eLoop själv, har bara kört med M12-1 som i min burk snurrar på 300-400rpm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Hahaha.....dagens humorist!

Skulle Noctua NF-F12 vara "SKIT" i jämförelse med GT1450? Haha tillåt mig småle en smula.

Jag äger två av varje, och kan säga att GT fläktarna blåser mer och är tystare på samma RPM än F12orna.
Hur de fungerar på kylflänsar/raddar låter jag vara osagt, men som chassiefläktar har de inte mycket att komma med.

Kan även styra GT's från 20%(~232rpm) till 100% (~1412)
F12 kan jag bara styra från 40%(~655rpm) till 100% (~1493rpm)
Och då mina fläktar gärna snurrar så sakta som möjligt i idle då jag sufrar vill jag hellre kunna dra ner dem till runt 2-300rpm istället för att helt stänga av dem, vilket jag måste med F12, för de är hörbara vid lägsta varvtal, iallafall i mitt system. Mina GT kan jag köra på låga varv utan att märka att dem är på.
Har dock en Darkrock Pro2 med två fläktar i runt 500rpm som är ohörbara, vid det varvtalet och har inte gpufläktarna på under 50°, vill ha det knäpptysttyst när jag bara småsurfar osv, och det kan jag inte med F12orna.

"Skit" kanske var klumpigt uttryckt, jämför jag F12orna med andra fläktar jag har är de riktigt bra, men jag blev tyvärr besviken av mitt köp då jag förväntat mig att de skulle vara betydligt bättre än GT, och det visar sig att de är sämre, på mer än ett sätt.

Permalänk
Medlem

Mina två F12:or snurrar i 300rpm idle. Kan köra dem 300-1500rpm med inbyggda fläktstyrningen på moderkortet. Däremot Gentle Typhoon kan jag inte styra med samma omfång från moderkotert.

Ingen av ovanstående fläktar borde igentligen användas som chassiefläktar då de är gjorda för kylare & radiatorer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

PL-PS är BlackSilentPro. Jag vet att det kan uppstå underliga ljud från eloops när man kör dem i pull även när fläktbladen inte rör något då de ska vara optimerat för push, men jag har inte hört av något. Har dock bara kört i push.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Mina två F12:or snurrar i 300rpm idle. Kan köra dem 300-1500rpm med inbyggda fläktstyrningen på moderkortet. Däremot Gentle Typhoon kan jag inte styra med samma omfång från moderkotert.

Ingen av ovanstående fläktar borde igentligen användas som chassiefläktar då de är gjorda för kylare & radiatorer.

Vilka fläktar skulle du rekommendera som chassifläktar?

Permalänk
Medlem

Noiseblocker Multiframe

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Med fler o fler som kör sluten vattenkylning tycker jag det borde finnas fler tillverkare som satsar på modeller som prioriterar tryck. Nu gäller det väl kanske inte just dessa system men vart är alla vettiga 140mm radiator fläktar?!

Radiator fläktar är det sådana som är gjorda för blåsa genom galler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Radiator fläktar är det sådana som är gjorda för blåsa genom galler?

Fläktar med högt tryck lämpar sig bättre för radiatorer / kylare eftersom dom påverkas mindre av att det sitter en massa flänsar i vägen för luftströmmen. Ofta har fläktar med högt tryck sämre luftflöde och fungerar därför sämre som chassi fläkt.

Fläktar med breda / många blad har oftast högre tryck men sämre flöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Någon som har sådana här fläktar till sin radiator? Jag grubblar på om jag ska ta de här eller Corsairs SP120.