Windows XP upphör- Byta OP?

Permalänk
Medlem

Windows XP upphör- Byta OP?

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Tacksam för resonemang och förslag!
Trevlig kväll!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom II X4 965 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GTX 460 SLI | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Corsair 600t White | Corsair TX650w | Corsair 8gb XMS3 | Samsung SSD 120gb 830- Series |1TB Samsung Spinpoint F3 | Samsung SyncMaster BX2350 | W7 Ultimate
Laptop: Macbook Pro Retina 13" Mid 14 /i7/1TB SSD/16GB + Lenovo L520

Permalänk

XP kommer fortfarande att fungera men det kommer inga uppderingar längre så när det kommer virus/spyware som andvänder XPs säkerhetshål så bryr microsoft sig inte om det

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osla0106:

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Tacksam för resonemang och förslag!
Trevlig kväll!

Det beror ju på litegrann,har ni fullgott viruskydd så kommer det ju fortsätta att sköta sig själv.Men problemet är ju att win update inte kommer funka längre och allt eftersom tiden går så kommer ju windows xp bli mer och mer osäkert för allsköns malware,bots och skräp när nya säkerhetshål i windows xp dyker upp som inte längre får säkerhetsuppdateringar från windows update.

Aj fredrik var snabbare:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

re

"Vi" pratar vi företag då eller vi = hemma

Som företag bör man ta säkerheten på lite större allvar än vad man gör hemma

Permalänk

Kommer nog att funka bra. Fast man/jag känner mig överväga mer minne.
Från att mina 4gb var mer än vad XP kunde visa, så är det inte längre något att skryta med.

Förmodligen är det att dom slutar laga säkerhetshål, samt slutar svara på frågor i support-telefonen.
I övrigt kommer xp funka som innan.

Permalänk
Medlem

Går nog och hitta en Volvo Amazon och köra med.
Dom blir inte heller uppdaterade..
Köp Win 8 lite billigare 'n 7.

Permalänk

Om det är din personliga dator, köp Windows 8.

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så går ni över till Linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osla0106:

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Tacksam för resonemang och förslag!
Trevlig kväll!

Största prpblemet är att så kallade "zero day attacks" kommer kunna utnyttjas i evighet eftersom säkerhetshål inte längre kommer patchas.

Sedan så lär väl de flesta hård-och mjukvaruföretag skita i att släppa drivrutiner för XP för nya produkter, på samma sätt som de inte längre släpper för t. ex Windows 98.

Så "Måste" vet jag inte, men det lär bli allt jobbigare att stanna kvar på plattformen då ingen tar hänsyn till kompatibilitet när de utvecklar nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad Ozzed sa det blir jobbigt att ligga kvar på gammalt när folk slutar testa samt utveckla för det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har Windows update avstängt på alla datorer i huset, och såvitt jag vet har jag aldrig fått virus då jag skyddat mig med Avast antivirus + Comodo firewall. Sålänge du har virusskyddet i skick kommer du att klara dig bra. Däremot så kommer det att komma den dag när Avast inte längre stödjer Windows XP och då är det dags att uppgradera till ett nyare Windows eller till Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på nytt OS då anti-virus inte kommer kunna täcka alla säkerhetshål i längden som kommer att upptäckas på XP nu när det slutas patcha.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga att det är väldigt farligt att köra vidare efter utgångsdatumet för det jag har läst i alla fall är att det finns en möjlighet att hackers etc kan ha hittat säkerhetshål som de inte utnyttjar än på grund av att de vill "spara" det till just utgångsdatumet och börja utnyttja hålen då och det lär ju inte bli så mysigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jetten:

Jag har Windows update avstängt på alla datorer i huset.

Varför?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av osla0106:

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Tacksam för resonemang och förslag!
Trevlig kväll!

Ni har inte tittat på Windows 8.1 alls , eller är det bara Win 7 som gäller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Spara utrymme antagligen. Mycket smart idé.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bullen181:

Spara utrymme antagligen. Mycket smart idé.

Så man ska exponera sig för alla möjliga eventuella hot mm endast för att spara högst 1GB utrymme?
Låter riktigt smart det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

För att det tar alltför lång tid att starta om datorn när det finns uppdateringar på kö, plus att den kan starta om datorn på eget bevåg för att installera uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Så man ska exponera sig för alla möjliga eventuella hot mm endast för att spara högst 1GB utrymme?
Låter riktigt smart det.

Eller så har man ett antivirus på 40-50meg och klarar sig långt på det. Många av de där så kallade hoten stoppas ifall man har ett antivirus.
För övrigt så är det mer än 1GB utrymme efter en helt ren ominstallation av Windows 7 och 8 som ryker vid Windows Updates.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11