MSI förbereder Radeon R9 270X för Mini ITX och R9 280X med 6 GB GDDR5

Permalänk
Melding Plague

MSI förbereder Radeon R9 270X för Mini ITX och R9 280X med 6 GB GDDR5

Komponentmakaren MSI utökar utbudet grafikkort anpassade för formfaktorn Mini ITX. Samtidigt framgår att bolaget planerar släppa ett Radeon R9 280X med hela 6 GB GDDR5.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Roligt med ett litet 270x Sen vet jag inte vem som skulle behöva 6GB 280x, Känns inte som att 6GB HD7970 sålt speciellt bra, Inte bland swec medlemmar iaf

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kortet för Mini ITX finns det nog en marknad för fast ett R9 280X med hela 6(!)GB minne är ju helt onödigt! Känns som en Elgiganten grej.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag gillar iden med små grafikkort nu ska det bara komma en mini-itx låda utan 3.5" hdd platser samt SFX nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det inte göra kraftigare ITX grafikkort? Intresset borde väl finnas?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Går det inte göra kraftigare ITX grafikkort? Intresset borde väl finnas?

man tycker ju att GTX 770 borde gå att krympa ner på liknande PCB

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill

Varför gör dom ett 6GB kort när man behöver 3-4 stycken för att ens vara värt att gå över 3GB?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om det är något av korten ur AMD's nya sortiment som skall ha 6 GB så är det väl snarare 290/290x ?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro, CM storm Enforcer, 3x 4Gb Corsair Vengeance 1600 MHz, Core i7 2600k @4,4 GHz, Asus ROG 7970 Matrix, Corsair tx650w, Asus xonar dIIx, Steelseries 6Gv2, Mionix Naos 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför gör dom ett 6GB kort när man behöver 3-4 stycken för att ens vara värt att gå över 3GB?

Du som har lite koll på sådant här Klarar 384-bit att använda 6GB fullt ut, inga kompromisser som typ 4GB versionerna av 760.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mnzan:

Om det är något av korten ur AMD's nya sortiment som skall ha 6 GB så är det väl snarare 290/290x ?

280X är ju 7970, och Sapphire hade sin tocix 7970 med 6GB rätt så länge, så jag kan tänka mig att MSI hade en 7970 på g med 6GB men väntade med att 280X skulle lanseras så att de kunde vara det enda 280X med 6GB även om Sapphire var först

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför gör dom ett 6GB kort när man behöver 3-4 stycken för att ens vara värt att gå över 3GB?

Varför gör nvidia ett 4Gb variant av 680/770 när det inte fungerar fullt ut. Svaret är samma på båda frågorna, marknadsföring samt användare som inte är FPS-beroende men har behov av vram:et.

Skrivet av mnzan:

Om det är något av korten ur AMD's nya sortiment som skall ha 6 Gb så är det väl snarare 290/290x ?

Inte möjligt med 512-bit buss. Sen är behovet av 4Gb+ inte direkt stort heller, bara justera inställningar till korrekta värden istället. Nyttan av mer än 2xMSAA är obefintlig, nyttan av MSAA över FXAA obefintlig.
Nyttan av 4GB+ ligger hos 4k/multiskärmanvändare där dom första inte behöver mer än 2xFXAA för att ta bort defekter OM dom har huvudet på skaft och håller sig till 24, 28 eller 32", större/TV så skjuter dom sig bara i foten då dom måste upp över 4X(MS)AA igen som med dagens hårdvara blir tufft och att ens använda MSAA är diskuterbart.
Dock så är inte ens behovet där mer än knappt 3gb idag då dom som vet hur man ställer in korrekt gör så och upptäcker detta.
Enda gången jag sett 5Gb+ är BF4 med huvudlösa inställningar vissa älskar att använda och gråter floder när det inte fungerar då det är penisförlängare för en del och status för andra att klara av "maxat" utan att ge något tillbaka på små skärmar som 24-28".

EDIT: 384-bit bus klara nästan av att utnyttja 6Gb fullt ut, vid drygt 5.6Gb tar ett oklockat titan slut, vid enkel minnesklock till 7500Mhz utnyttjas 6Gb fullt ut och med samsungminnen är det en enkel biff att klara av.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BennyZ:

Du som har lite koll på sådant här Klarar 384-bit att använda 6GB fullt ut, inga kompromisser som typ 4GB versionerna av 760.

Ja många som sitter och använder 5GB + i Crysis 3 tex med 3x 2560x1600 i Surround.

På Titan då.

Men behöver klocka minnet lite bara, sen allokerar ju den mer för att du har just mer minne.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gamers:

Nyttan av mer än 2xMSAA är obefintlig, nyttan av MSAA över FXAA obefintlig.

Nej. FXAA är kvalitetsmässigt inte i närheten av MSAA, åtminstone inte i BF3 och BF4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nej. FXAA är kvalitetsmässigt inte i närheten av MSAA, åtminstone inte i BF3 och BF4.

FXAA är inte tänkt att tävla mot MSAA ens utan är tänkt att användas i spel om saknar AA. Däremot kan du jämföra TXAA mot MSAA.

Och precis som Gamers skriver duger FXAA gott och väl vid högre upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej. FXAA är inte i närheten av MSAA, åtminstone inte i BF3 och BF4.

Och så tar vi inte saker ur sitt sammanhang, jag pratar om 4k/UHD där du inte ser skillnad på 4xAA och 2xAA om du inte tillhör dom som bara tycker att mer är bättre oavsett synbart eller ej, inte ser skillnad mellan 4xMSAA och 2xFXAA annat än betydligt sämre prestanda med MSAA i allmänhet än FXAA.
I blindtest ser du ingen skillnad på MSAA och FXAA för du vet inte vilket det är och är inte påverkad att anse att MSAA är bättre för det är så man "ska anse". Finns allt för mycket data runt detta att MSAA enbart ger lägre prestanda vs FXAA, inte bättre IQ och gäller även i låga 1080p.
Högre PPI mindre nytta/inverkan av AA.

Permalänk
Medlem

Kul med fler 6gb vram kort. Synd att det löddes fast på en 280x dock. Hade gärna sett fler 780Ti's med 6gb än så länge är det endast Kingpins version som har 6gb.

Passar på att fråga nu när dem flesta verkar kika in i denna tråd.
Finns det några rykten angående Maxwell än? Gpu namn,storlek på chip,cuda kärnor osv? Någon som vet nått?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gamers:

Och så tar vi inte saker ur sitt sammanhang, jag pratar om 4k/UHD där du inte ser skillnad på 4xAA och 2xAA om du inte tillhör dom som bara tycker att mer är bättre oavsett synbart eller ej, inte ser skillnad mellan 4xMSAA och 2xFXAA annat än betydligt sämre prestanda med MSAA i allmänhet än FXAA.
I blindtest ser du ingen skillnad på MSAA och FXAA för du vet inte vilket det är och är inte påverkad att anse att MSAA är bättre för det är så man "ska anse". Finns allt för mycket data runt detta att MSAA enbart ger lägre prestanda vs FXAA, inte bättre IQ och gäller även i låga 1080p.
Högre PPI mindre nytta/inverkan av AA.

Sammanhang:

Skrivet av Gamers:
Skrivet av mnzan:

Om det är något av korten ur AMD's nya sortiment som skall ha 6 GB så är det väl snarare 290/290x ?

Inte möjligt med 512-bit buss. Sen är behovet av 4Gb+ inte direkt stort heller, bara justera inställningar till korrekta värden istället. Nyttan av mer än 2xMSAA är obefintlig, nyttan av MSAA över FXAA obefintlig.
Nyttan av 4GB+ ligger hos 4k/multiskärmanvändare där dom första inte behöver mer än 2xFXAA för att ta bort defekter OM dom har huvudet på skaft och håller sig till 24, 28 eller 32", större/TV så skjuter dom sig bara i foten då dom måste upp över 4X(MS)AA igen som med dagens hårdvara blir tufft och att ens använda MSAA är diskuterbart.

Det är först efter den meningen du nämner 4K. Den fetstilade meningen tolkas alltså i första hand som att "nyttan av MSAA över FXAA är obefintlig i alla upplösningar, eller åtminstone i vanliga sådana, som 1920x1080".

Här är en bild som visar skillnaden mellan MSAA och FXAA i 1920x1080:

Som du ser innebär FXAA bara att man tar den färdigrenderade, skarpa (men aliasade) bilden och smetar ut den så att den blir suddigare, vilket i en del fall kan göra att det ser ut som att bilden är "bättre". Använder man däremot MSAA renderar man en mycket bättre bild från början, som inte behöver (och ej heller ska*) smetas ut, eftersom den redan är högkvalitativ.

Valet av scen i bilden ovan grundades på att att de tre tornen med lampor på även i en stillbild väldigt tydligt åskådliggör fördelarna med MSAA: Man ser att skillnaden, kvalitetsmässigt, mellan ingen AA och FXAA inte är särskilt stor, medan steget till MSAA är ganska enormt.

I de flesta fall är det däremot svårt att med en stillbild visa hur stor förbättring MSAA faktiskt ger, för den stora skillnaden är att man utan MSAA hela tiden tycker sig uppfatta rörelser överallt. Det är därför svårare att upptäcka fiender än med MSAA, i synnerhet på längre avstånd.

* Att köra BF3 med preseten Ultra är dumt, för då får man både 4x MSAA och High FXAA. Man bör definitivt slå av FXAA om man kör med 4x MSAA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Sammanhang:

Det är först efter den meningen du nämner 4K. Den fetstilade meningen tolkas alltså i första hand som att "nyttan av MSAA över FXAA är obefintlig i alla upplösningar, eller åtminstone i vanliga sådana, som 1920x1080".

Här är en bild som visar skillnaden mellan MSAA och FXAA i 1920x1080:

http://i.imgur.com/yboGr8b.png

Som du ser innebär FXAA bara att man tar den färdigrenderade, skarpa (men aliasade) bilden och smetar ut den så att den blir suddigare, vilket i en del fall kan göra att det ser ut som att bilden är "bättre". Använder man däremot MSAA renderar man en mycket bättre bild från början, som inte behöver (och ej heller ska*) smetas ut, eftersom den redan är högkvalitativ.

Valet av scen i bilden ovan grundades på att att de tre tornen med lampor på även i en stillbild väldigt tydligt åskådliggör fördelarna med MSAA: Man ser att skillnaden, kvalitetsmässigt, mellan ingen AA och FXAA inte är särskilt stor, medan steget till MSAA är ganska enormt.

I de flesta fall är det däremot svårt att med en stillbild visa hur stor förbättring MSAA faktiskt ger, för den stora skillnaden är att man utan MSAA hela tiden tycker sig uppfatta rörelser överallt. Det är därför svårare att upptäcka fiender än med MSAA, i synnerhet på längre avstånd.

* Att köra BF3 med preseten Ultra är dumt, för då får man både 4x MSAA och High FXAA. Man bör definitivt slå av FXAA om man kör med 4x MSAA.

Läs om läs rätt.
Dessutom är det allmänt känt att du enbart "ser" mer än 2-4xAA om du VET att du har det på, dvs du på förhand VET vad du" skall tycka" när du vad som är applicerat och att det skall vara populärt att anse MSAA vara "bäst" då det är så det skall anses vara och ju mer ju bättre för det kan då användas som argument mot tex AMD att släppa 8Gb R9-290X, nvida att släppa 780 6Gb osv. totts att det inte behövs.

Som du själv visar, ingen större fördel med 4xMSAA över FXAA(i kraftig förtoring för att ens kunna ses normalt då 600 pixlar inte räcker långt) annat än lägre prestanda och betydligt mera vramåtgång. Dock är bilden på tok för liten för att ens vara relevant med sina 690x419 pixlar, krävs drygt 4000x4000 pixlar+ för att kunna granskas mera noggrant men resultatet blir i slutändan det samma.
Bara om man gör misstag med skärmstorlek vs. antalet pixar måste man dölja med mycket AA till priset av ännu mera prestanda, vilket i grunden är osaken till att ens behöva smeta ut bilden mera med MSAA osv. än FXAA som bara smetar ut lite EN gång mot flera gånger efter varandra med tex MSAA.

MSAA renderar samma bild flera gånger efter varandra och tappar kvalitet på samma sätt som du tappar kvalitet när du editerar tex en jpg komprimerad bild och spar den efter det till priset av betydade prestanda mer eller mindre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gamers:

Läs om läs rätt.

Oj. Längesedan jag såg ett inlägg med så många felaktigheter.

Citat:

Dessutom är det allmänt känt att du enbart "ser" mer än 2-4xAA om du VET att du har det på,

Jag har inte sagt någonting om mer än 4x MSAA.

Citat:

dvs du på förhand VET vad du" skall tycka" när du vad som är applicerat och att det skall vara populärt att anse MSAA vara "bäst" då det är så det skall anses vara och ju mer ju bättre för det kan då användas som argument mot tex AMD att släppa 8Gb R9-290X, nvida att släppa 780 6Gb osv. totts att det inte behövs.

Det har ingenting att göra med vad som är "populärt att anse". Man ser direkt skillnaden mellan 4x MSAA och High FXAA, om miljön innehåller den typ av objekt som tjänar mycket på MSAA. Min demobild bevisar detta mycket klart och tydligt. (Det finns även miljöer där man inte ser skillnad.)

MSAA ger bättre resultat än FXAA, vilket inte är förvånande, då det är mycket mer tungdrivet.

Citat:

Som du själv visar, ingen större fördel med 4xMSAA över FXAA(i kraftig förtoring för att ens kunna ses normalt då 600 pixlar inte räcker långt) annat än lägre prestanda och betydligt mera vramåtgång. Dock är bilden på tok för liten för att ens vara relevant med sina 690x419 pixlar, krävs drygt 4000x4000 pixlar+ för att kunna granskas mera noggrant men resultatet blir i slutändan det samma.

Som bilden klart och tydligt visar, i 100 % förstoring, från normalt tittavstånd, på min 27-tumsskärm med 2560x1440, ger 4x MSAA betydligt bättre bildkvalité än High FXAA, i synnerhet på tunna, avlägsna föremål.

Bilden är inte "för liten för att ens vara relevant". De 230x384 pixlar som används för att demonstrera respektive inställning är klippta pixel för pixel ur ett 1920x1080 screenshot, för att bilden ska få plats i forumet utan att skalas och för att motsvarande områden ska hamna nära varandra, så att man lätt kan jämföra dem.

Det behövs inga "4000x4000 pixlar+ för att kunna granskas mera noggrant" – tvärtom blir skillnaden mellan MSAA och ingen MSAA tydligare ju lägre upplösning man kör. Det räcker med bitar à 40x40 pixlar ur samma screenshots för att man ska se skillnad (men det är naturligtvis inte optimalt, då man inte längre kan se vad bilderna föreställer):

(Bilden ska helst ses på en vanlig dator med 100 % zoom osv. På exempelvis iPad 4 blir bilden uppsamplad, och därmed suddig, även med maximal utzoomning, men skillnaden är fortfarande klart synlig.)

Citat:

Bara om man gör misstag med skärmstorlek vs. antalet pixar måste man dölja med mycket AA till priset av ännu mera prestanda,

Så du menar att jag, som kör 2560x1440 på 27 tum, har gjort ett sådant "misstag"? Vad borde jag ha valt istället?

MSAA gör även på en sådan skärm stor skillnad i BF3 och BF4, men jag har inte GPU-kraften som behövs för att dra runt det i den upplösningen, så jag tvingas ha det avstängt.

Citat:

vilket i grunden är osaken till att ens behöva smeta ut bilden mera med MSAA osv. än FXAA som bara smetar ut lite EN gång mot flera gånger efter varandra med tex MSAA.

Alltså ... Var hittar du all denna felaktiga information? Har du ens sett demobilden jag la upp? Det är ju FXAA som smetar ut bilden. MSAA appliceras under renderingen, inte efter, så det finns inget det kan smeta ut.

Citat:

MSAA renderar samma bild flera gånger efter varandra och tappar kvalitet på samma sätt som du tappar kvalitet när du editerar tex en jpg komprimerad bild och spar den efter det till priset av betydade prestanda mer eller mindre.

Du skriver motsatsen till hur det egentligen är. JPEG-komprimering försämrar bildkvalitén. MSAA förbättrar bildkvalitén.

Den här bilden säger ingenting. Vilket spel är det ens?

Det är uppenbarligen någonting som är fel i den bilden. No AA och FXAA är uppenbart korrekta. På 2x MSAA och 4x MSAA syns det däremot klart och tydligt att ingen AA överhuvudtaget är applicerad på den gröna triangeln. Det skulle kunna bero på spelet, drivrutinerna, grafikkortet, OS eller något annat; det har jag ingen aning om. Men vad jag definitivt kan säga är att den bilden ABSOLUT INTE visar vare sig skillnaden mellan MSAA och FXAA eller mellan MSAA och ingen AA. Det gör däremot min bild mycket klart och tydligt.

Sitter du verkligen på en 3960X och två Titan och hävdar att FXAA är bättre än MSAA?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Oj. Längesedan jag såg ett inlägg med så många felaktigheter.

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Det har ingenting att göra med vad som är "populärt att anse". Man ser direkt skillnaden mellan 4x MSAA och High FXAA, om miljön innehåller den typ av objekt som tjänar mycket på MSAA. Min demobild bevisar detta mycket klart och tydligt. (Det finns även miljöer där man inte ser skillnad.)

MSAA ger bättre resultat än FXAA, vilket inte är förvånande, då det är mycket mer tungdrivet.

Är exakt det det är, populärt, att nån ens "gillar" det påstående är bevis nog, och om du inte vet det så kolla vad som rekommenderas utan restriktioner av alla utan att ens testa OM det är genomförbart med hårdvaran.

NEJ, det är det man INTE gör, syns ju tydligt att skillnaden är mindre än påstått vilket jag framhäver och därmed nyttan med tanke på sämre prestanda. Att det är mera tungdrivet beror bara på att det gör samma sak flera gånger om, har inget med kvaliten att göra.

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Som bilden klart och tydligt visar, i 100 % förstoring, från normalt tittavstånd, på min 27-tumsskärm med 2560x1440, ger 4x MSAA betydligt bättre bildkvalité än High FXAA, i synnerhet på tunna, avlägsna föremål..

Är man av förutfattade meningar så "ser" man exakt vad som helst ja, inte annars då skillnaden INTE är stor.

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Bilden är inte "för liten för att ens vara relevant". De 230x384 pixlar som används för att demonstrera respektive inställning är klippta pixel för pixel ur ett 1920x1080 screenshot, för att bilden ska få plats i forumet utan att skalas och för att motsvarande områden ska hamna nära varandra, så att man lätt kan jämföra dem...

Syns INGEN skillnad då det inte är så stor som du vill påstå, med större bild/fler pixlar finns utrymmet att granska pixel för pixel, inte kluster av pixlar, men med pissupplösning så kanske man "ser" nåt., men syns bäst högupplöst för att kunna granska pixel för pixel på bästa sätt

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Så du menar att jag, som kör 2560x1440 på 27 tum, har gjort ett sådant "misstag"? Vad borde jag ha valt istället?

1920x1080 på 27", 2560x1440 är rätt för 27", fast 2560x1600 är en bättre upplösning då 27" är fattigmansvariant av 30":are och har inget att bidra över en större skärm. med pissiga 1920xx1080 på stora 27" krävs att man dränker bilden för att den skall se acceptabel ut. Har testat liksom många andra och anser det är fel väg att gå.

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Alltså ... Var hittar du all denna felaktiga information? Har du ens sett demobilden jag la upp? Det är ju FXAA som smetar ut bilden. MSAA appliceras under renderingen, inte efter, så det finns inget det kan smeta ut.

ALL form av AA försämrar bilden mer eller mindre när den jämnar ut kanter, därav att man alltid skall köra max upplösning utan AA för bästa kvalitet.
Resultatet är det samma ovasett metod och ju fler gånger dessto sämre/större risk att gå fel och med högre upplösning räcker det med att gå över 1-2 gånger inna det blir klart sämre resultat.
Resten sitter i huvudet på folk, dvs att skillnaden är betydligt överdriven nbär du inte har bevisat skillnad värd prestandan.

Skrivet av HurMycket;14250728[/QUOTE:

Den här bilden säger ingenting. Vilket spel är det ens?

Det är uppenbarligen någonting som är fel i den bilden. No AA och FXAA är uppenbart korrekta. På 2x MSAA och 4x MSAA syns det däremot klart och tydligt att ingen AA överhuvudtaget är applicerad på den gröna triangeln. Det skulle kunna bero på spelet, drivrutinerna, grafikkortet, OS eller något annat; det har jag ingen aning om. Men vad jag definitivt kan säga är att den bilden ABSOLUT INTE visar vare sig skillnaden mellan MSAA och FXAA eller mellan MSAA och ingen AA. Det gör däremot min bild mycket klart och tydligt.

Sitter du verkligen på en 3960X och två Titan och hävdar att FXAA är bättre än MSAA?

Det är ju exakt det den gör då den visar att skillnaden är mindre än vad som vissa intalar sig att den är, är exakt samma med din bild som heller INTE har skillnad.

Vad jag sagt och säger är att behovet av mer än 2xMSAA är grovt överdrivet och FXAA kan användas istället med samma resultat fast utan prestandaförliusten till ingen nytta samt lägre vramförbrukning och folk som vet vad dom sysslar med i högre upplösningar som tex 2160p sitter inte och slaskar på drösvis/mer än 2xMSAA utan anledning när man klarar sig med FXAA då resultatet blir det samma då du inte ser skillnad på dessa små pixlar. För pissiga 1080p förstår jag hypen att man "måste" ha MINST 8xMSAA i SuperUltra bara för andra har det och man bara måste "gråta ut" när det inte går OCH man har MINST 120fps samtidigt.

Bara för jag har 2x titan så betyder det inte att jag är huvudlös och kör massiva AA i onödan då jag har rätt kombination för kortet med dess vram, dvs 3840x2160 som drar nytta av highend hårdvara korrekt utöver varför kortena egentligen köptes vilket inte har med spel att göra alls.
Hade jag haft 1080p med titan då hade man blivit skalperad då det räckt med gamla GTX680 2Gb för kaffepengar i sammanhanget för att klara av att driva det och då hade jag även fullkomligt struntat i kvalitet då 1080p innebär TN-panel med alla dess brister som inte uppvägs på nåt sätt vs IPS/IGZO/VA-paneler.

Permalänk
Medlem

Gamers kanske borde läsa på lite hur MSAA antialiasing fungerar? ...

*edit*
Kan hålla med om att mer än 2x antialias är så gott som ogörligt i 4K i de flesta fall...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

ALL form av AA försämrar bilden mer eller mindre när den jämnar ut kanter, därav att man alltid skall köra max upplösning utan AA för bästa kvalitet.
Resultatet är det samma ovasett metod och ju fler gånger dessto sämre/större risk att gå fel och med högre upplösning räcker det med att gå över 1-2 gånger inna det blir klart sämre resultat.
Resten sitter i huvudet på folk, dvs att skillnaden är betydligt överdriven nbär du inte har bevisat skillnad värd prestandan.

Detta är något jag väldigt tydligt lagt märke till då jag spelat GW2 på senare tid. Tyckte landskapen var underbara då jag körde igång för fyra månader sedan, men som vanligt är det ju roligt att pilla med inställningar. Efter ett tag började jag fundera över varför detaljer som t.ex. gräs och grenar såg så grötiga ut. Stängde av AA och vips, skärpan kom tillbaka. Förstår inte var eller hur AA ska göra någon positiv skillnad, förutom om man statiskt fokuserar på en enda punkt på skärmen (racingspel?), än mindre begriper jag mig på folk som förespråkar denna uppenbara försämring av bildkvalitén. Just sayin'.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gamers:

Är exakt det det är, populärt, att nån ens "gillar" det påstående är bevis nog, och om du inte vet det så kolla vad som rekommenderas utan restriktioner av alla utan att ens testa OM det är genomförbart med hårdvaran.

Svårt att uttyda vad den meningen betyder, men att MSAA ger bättre resultat än FXAA har ingenting att göra med grupptryck eller normer, lika lite som PNG:s överlägsenhet mot JPEG har det.

Citat:

NEJ, det är det man INTE gör, syns ju tydligt att skillnaden är mindre än påstått vilket jag framhäver och därmed nyttan med tanke på sämre prestanda. Att det är mera tungdrivet beror bara på att det gör samma sak flera gånger om, har inget med kvaliten att göra.

Min bild, som jag antar att du inte ens har sett, visar tydligt att det är stor skillnad mellan MSAA och inte MSAA.

Din bild visar ingenting, för den visar tre screenshots utan någon AA alls (på den gröna triangeln) och ett med FXAA.

Att MSAA är mer tungdrivet beror på att det inte är en fuskgenväg, som FXAA är, utan ett sätt att verkligen jämna ut kanter på riktigt. Det krävs mycket beräkningskraft för att göra det. Att däremot ta en färdig bild och smeta ut den är inte speciellt krävande, och ger, förståeligt nog, ej heller ett lika bra resultat. FXAA står för Fast Approximate Anti-Aliasing, vilket är precis vad det är.

Citat:

Är man av förutfattade meningar så "ser" man exakt vad som helst ja, inte annars då skillnaden INTE är stor.

Om man är kapabel att uppfatta och tolka vad som visas på en pixelbaserad bildskärm så ser man enkelt skillnaden, som ÄR stor.

Citat:

Syns INGEN skillnad då det inte är så stor som du vill påstå, med större bild/fler pixlar finns utrymmet att granska pixel för pixel, inte kluster av pixlar, men med pissupplösning så kanske man "ser" nåt., men syns bäst högupplöst för att kunna granska pixel för pixel på bästa sätt

Bilderna är klippta pixel för pixel ur screenshots à 1920x1080. Är det för låg upplösning enligt dig?

Man kan utan minsta problem granska pixel för pixel i min bild. Det är bara att göra det. Men då du verkar inneha den felaktiga uppfattningen att det är någon skillnad mellan bitar ur ett screenshot och hela screenshotet laddar jag ändå upp hela screenshotsen i full storlek åt dig:

BF3 MSAA vs FXAA - No AA
BF3 MSAA vs FXAA - High FXAA
BF3 MSAA vs FXAA - 4x MSAA

Nu när du har hela screenshotsen kan du passa på att titta på andra ställen i bilden där MSAA verkligen glänser: resterande master samt räckena på avsatserna på den höga skorstenen till höger. Man ser även att MSAA av någon anledning inte appliceras på fackverken i masterna, vilket är lite synd, för där hade det behövts.

Var vänlig och notera att det bästa sättet att jämföra dessa bilder på (pga deras storlek) är att öppna dem i varsin flik och tabba mellan flikarna.

Citat:

1920x1080 på 27", 2560x1440 är rätt för 27", fast 2560x1600 är en bättre upplösning då 27" är fattigmansvariant av 30":are och har inget att bidra över en större skärm. med pissiga 1920xx1080 på stora 27" krävs att man dränker bilden för att den skall se acceptabel ut. Har testat liksom många andra och anser det är fel väg att gå.

Jag valde alltså, enligt dig, rätt upplösning för min skärmstorlek, och ändå är skillnaden mellan MSAA och inte MSAA enorm. Därmed är ditt påstående (om att MSAA bara behövs om man har en skärm med "fel" upplösning i förhållande till skärmstorleken) felaktigt.

Just det ... 27 tum 2560x1440 är för oss som är så fattiga att vi inte ens har råd med 3960X, 2x Titan och en UHD-skärm. Respekten flödar, hör jag.

Citat:

ALL form av AA försämrar bilden mer eller mindre när den jämnar ut kanter, därav att man alltid skall köra max upplösning utan AA för bästa kvalitet.

Nej. MSAA förbättrar bildkvalitén och AA behövs i allra högsta grad i alla upplösningar som existerar idag (1920x1080, 2560x1440 och 3840x2160 för att nämna några) – dock förstås i lägre grad ju högre upplösning man kör.

Citat:

Resultatet är det samma ovasett metod och ju fler gånger dessto sämre/större risk att gå fel och med högre upplösning räcker det med att gå över 1-2 gånger inna det blir klart sämre resultat.

Nej, resultatet skiljer sig kraftigt mellan FXAA och MSAA, vilket syns klart och tydligt i min bild:

(Titta på masterna!!)

Du ser även att ALLT, inklusive texturerna, blurras när man använder FXAA (eftersom hela den renderade bilden blurras).

Citat:

Resten sitter i huvudet på folk, dvs att skillnaden är betydligt överdriven nbär du inte har bevisat skillnad värd prestandan.

Jag har aldrig sagt någonting om att skillnaden skulle vara "värd prestandan". MSAA förbättrar bildkvalitén kraftigt och har en kraftig negativ inverkan på prestandan. Jag har valt att prioritera flyt över bildkvalité, men om jag hade råd att driva Battlefield i 100+ fps i 2560x1440 med 4x MSAA skulle jag definitivt göra det.

Citat:

Det är ju exakt det den gör då den visar att skillnaden är mindre än vad som vissa intalar sig att den är, är exakt samma med din bild som heller INTE har skillnad.

Din bild visar ingenting, då den består av tre screenshots utan någon AA överhuvudtaget (åtminstone på den gröna triangeln) och ett med FXAA. Om du fortfarande inte förstår, ta den här bilanalogin. Detta är din bild:

Och du påstår, med den som "bevis", att det inte är någon skillnad mellan Volvo 940 och Ferrari Enzo eller mellan Opel Astra och Ferrari Enzo.

Min bild, däremot – hur kan du fortfarande inte ha tittat på den? – visar klart och tydligt skillnaden mellan ingen AA och MSAA såväl som mellan FXAA och MSAA.

Citat:

Vad jag sagt och säger är att behovet av mer än 2xMSAA är grovt överdrivet och FXAA kan användas istället med samma resultat fast utan prestandaförliusten till ingen nytta samt lägre vramförbrukning och folk som vet vad dom sysslar med i högre upplösningar som tex 2160p sitter inte och slaskar på drösvis/mer än 2xMSAA utan anledning när man klarar sig med FXAA då resultatet blir det samma då du inte ser skillnad på dessa små pixlar. För pissiga 1080p förstår jag hypen att man "måste" ha MINST 8xMSAA i SuperUltra bara för andra har det och man bara måste "gråta ut" när det inte går OCH man har MINST 120fps samtidigt.

Och som jag nu flera gånger tydligt har visat ger FXAA inte ens i närheten av lika bra kvalité som 4x MSAA, i 2560x1440 på 27 tum, som ändå får räknas som en relativt hög upplösning.

Ingen har påstått att man måste ha "MINST 8xMSAA i SuperUltra" i 1920x1080. 4x MSAA är en enorm förbättring jämfört med ingen AA eller FXAA.

Du har hela tiden hävdat att "man" inte ser någon skillnad mellan FXAA och MSAA. "Man", alltså de flesta, sitter med 1920x1080, 2560x1440 eller en lägre upplösning än så. Där är skillnaden enorm. Samma skillnad bör med all rimlighet finnas även i 3840x2160, men jag har ingen möjlighet att prova hur stor den är.

Citat:

Bara för jag har 2x titan så betyder det inte att jag är huvudlös och kör massiva AA i onödan då jag har rätt kombination för kortet med dess vram, dvs 3840x2160 som drar nytta av highend hårdvara korrekt utöver varför kortena egentligen köptes vilket inte har med spel att göra alls.
Hade jag haft 1080p med titan då hade man blivit skalperad då det räckt med gamla GTX680 2Gb för kaffepengar i sammanhanget för att klara av att driva det och då hade jag även fullkomligt struntat i kvalitet då 1080p innebär TN-panel med alla dess brister som inte uppvägs på nåt sätt vs IPS/IGZO/VA-paneler.

Om du inte är huvudlös, varför kommer du då med tre screenshots utan AA och ett med FXAA och hävdar att de visar skillnaden mellan MSAA och FXAA?

Och sedan när innebär 1080p TN? Eizo Foris FG2421; Dell S2440L; Eizo Foris FS2333; Asus MX279H? De har TN-paneler, förstår jag, liksom dessa?

P.S. Var vänlig citera korrekt nästa gång. Det var väldigt många felaktiga QUOTE-taggar samt bitar av mitt tidigare inlägg jag tvingades leta upp och plocka bort.

Skrivet av Q4Rspwn:

Detta är något jag väldigt tydligt lagt märke till då jag spelat GW2 på senare tid. Tyckte landskapen var underbara då jag körde igång för fyra månader sedan, men som vanligt är det ju roligt att pilla med inställningar. Efter ett tag började jag fundera över varför detaljer som t.ex. gräs och grenar såg så grötiga ut. Stängde av AA och vips, skärpan kom tillbaka. Förstår inte var eller hur AA ska göra någon positiv skillnad, förutom om man statiskt fokuserar på en enda punkt på skärmen (racingspel?), än mindre begriper jag mig på folk som förespråkar denna uppenbara försämring av bildkvalitén. Just sayin'.

Exakt! Guild Wars 2 har bara FXAA som alternativ, och efter att du slog av det smetas inte längre bilden ut och blir suddig.

Skilj på FXAA och MSAA, som förbättrar bildkvalitén:

Du ser att den mittersta bilden (FXAA) är blurrad, inklusive texturerna (vilket syns på den grå betongen närmast kameran), och misslyckas kapitalt med kantutjämning (vilket syns tydligt på masterna).

MSAA gör också att man INTE uppfattar små rörelser överallt på skärmen när kameran rör sig (vilket den i många spel gör även när man står still, då ens gubbe "andas").

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers