Skrivet av Gamers:
Är exakt det det är, populärt, att nån ens "gillar" det påstående är bevis nog, och om du inte vet det så kolla vad som rekommenderas utan restriktioner av alla utan att ens testa OM det är genomförbart med hårdvaran.
Svårt att uttyda vad den meningen betyder, men att MSAA ger bättre resultat än FXAA har ingenting att göra med grupptryck eller normer, lika lite som PNG:s överlägsenhet mot JPEG har det.
Citat:
NEJ, det är det man INTE gör, syns ju tydligt att skillnaden är mindre än påstått vilket jag framhäver och därmed nyttan med tanke på sämre prestanda. Att det är mera tungdrivet beror bara på att det gör samma sak flera gånger om, har inget med kvaliten att göra.
Min bild, som jag antar att du inte ens har sett, visar tydligt att det är stor skillnad mellan MSAA och inte MSAA.
Din bild visar ingenting, för den visar tre screenshots utan någon AA alls (på den gröna triangeln) och ett med FXAA.
Att MSAA är mer tungdrivet beror på att det inte är en fuskgenväg, som FXAA är, utan ett sätt att verkligen jämna ut kanter på riktigt. Det krävs mycket beräkningskraft för att göra det. Att däremot ta en färdig bild och smeta ut den är inte speciellt krävande, och ger, förståeligt nog, ej heller ett lika bra resultat. FXAA står för Fast Approximate Anti-Aliasing, vilket är precis vad det är.
Citat:
Är man av förutfattade meningar så "ser" man exakt vad som helst ja, inte annars då skillnaden INTE är stor.
Om man är kapabel att uppfatta och tolka vad som visas på en pixelbaserad bildskärm så ser man enkelt skillnaden, som ÄR stor.
Citat:
Syns INGEN skillnad då det inte är så stor som du vill påstå, med större bild/fler pixlar finns utrymmet att granska pixel för pixel, inte kluster av pixlar, men med pissupplösning så kanske man "ser" nåt., men syns bäst högupplöst för att kunna granska pixel för pixel på bästa sätt
Bilderna är klippta pixel för pixel ur screenshots à 1920x1080. Är det för låg upplösning enligt dig?
Man kan utan minsta problem granska pixel för pixel i min bild. Det är bara att göra det. Men då du verkar inneha den felaktiga uppfattningen att det är någon skillnad mellan bitar ur ett screenshot och hela screenshotet laddar jag ändå upp hela screenshotsen i full storlek åt dig:
BF3 MSAA vs FXAA - No AA
BF3 MSAA vs FXAA - High FXAA
BF3 MSAA vs FXAA - 4x MSAA
Nu när du har hela screenshotsen kan du passa på att titta på andra ställen i bilden där MSAA verkligen glänser: resterande master samt räckena på avsatserna på den höga skorstenen till höger. Man ser även att MSAA av någon anledning inte appliceras på fackverken i masterna, vilket är lite synd, för där hade det behövts.
Var vänlig och notera att det bästa sättet att jämföra dessa bilder på (pga deras storlek) är att öppna dem i varsin flik och tabba mellan flikarna.
Citat:
1920x1080 på 27", 2560x1440 är rätt för 27", fast 2560x1600 är en bättre upplösning då 27" är fattigmansvariant av 30":are och har inget att bidra över en större skärm. med pissiga 1920xx1080 på stora 27" krävs att man dränker bilden för att den skall se acceptabel ut. Har testat liksom många andra och anser det är fel väg att gå.
Jag valde alltså, enligt dig, rätt upplösning för min skärmstorlek, och ändå är skillnaden mellan MSAA och inte MSAA enorm. Därmed är ditt påstående (om att MSAA bara behövs om man har en skärm med "fel" upplösning i förhållande till skärmstorleken) felaktigt.
Just det ... 27 tum 2560x1440 är för oss som är så fattiga att vi inte ens har råd med 3960X, 2x Titan och en UHD-skärm. Respekten flödar, hör jag.
Citat:
ALL form av AA försämrar bilden mer eller mindre när den jämnar ut kanter, därav att man alltid skall köra max upplösning utan AA för bästa kvalitet.
Nej. MSAA förbättrar bildkvalitén och AA behövs i allra högsta grad i alla upplösningar som existerar idag (1920x1080, 2560x1440 och 3840x2160 för att nämna några) – dock förstås i lägre grad ju högre upplösning man kör.
Citat:
Resultatet är det samma ovasett metod och ju fler gånger dessto sämre/större risk att gå fel och med högre upplösning räcker det med att gå över 1-2 gånger inna det blir klart sämre resultat.
Nej, resultatet skiljer sig kraftigt mellan FXAA och MSAA, vilket syns klart och tydligt i min bild:
(Titta på masterna!!)
Du ser även att ALLT, inklusive texturerna, blurras när man använder FXAA (eftersom hela den renderade bilden blurras).
Citat:
Resten sitter i huvudet på folk, dvs att skillnaden är betydligt överdriven nbär du inte har bevisat skillnad värd prestandan.
Jag har aldrig sagt någonting om att skillnaden skulle vara "värd prestandan". MSAA förbättrar bildkvalitén kraftigt och har en kraftig negativ inverkan på prestandan. Jag har valt att prioritera flyt över bildkvalité, men om jag hade råd att driva Battlefield i 100+ fps i 2560x1440 med 4x MSAA skulle jag definitivt göra det.
Citat:
Det är ju exakt det den gör då den visar att skillnaden är mindre än vad som vissa intalar sig att den är, är exakt samma med din bild som heller INTE har skillnad.
Din bild visar ingenting, då den består av tre screenshots utan någon AA överhuvudtaget (åtminstone på den gröna triangeln) och ett med FXAA. Om du fortfarande inte förstår, ta den här bilanalogin. Detta är din bild:
Och du påstår, med den som "bevis", att det inte är någon skillnad mellan Volvo 940 och Ferrari Enzo eller mellan Opel Astra och Ferrari Enzo.
Min bild, däremot – hur kan du fortfarande inte ha tittat på den? – visar klart och tydligt skillnaden mellan ingen AA och MSAA såväl som mellan FXAA och MSAA.
Citat:
Vad jag sagt och säger är att behovet av mer än 2xMSAA är grovt överdrivet och FXAA kan användas istället med samma resultat fast utan prestandaförliusten till ingen nytta samt lägre vramförbrukning och folk som vet vad dom sysslar med i högre upplösningar som tex 2160p sitter inte och slaskar på drösvis/mer än 2xMSAA utan anledning när man klarar sig med FXAA då resultatet blir det samma då du inte ser skillnad på dessa små pixlar. För pissiga 1080p förstår jag hypen att man "måste" ha MINST 8xMSAA i SuperUltra bara för andra har det och man bara måste "gråta ut" när det inte går OCH man har MINST 120fps samtidigt.
Och som jag nu flera gånger tydligt har visat ger FXAA inte ens i närheten av lika bra kvalité som 4x MSAA, i 2560x1440 på 27 tum, som ändå får räknas som en relativt hög upplösning.
Ingen har påstått att man måste ha "MINST 8xMSAA i SuperUltra" i 1920x1080. 4x MSAA är en enorm förbättring jämfört med ingen AA eller FXAA.
Du har hela tiden hävdat att "man" inte ser någon skillnad mellan FXAA och MSAA. "Man", alltså de flesta, sitter med 1920x1080, 2560x1440 eller en lägre upplösning än så. Där är skillnaden enorm. Samma skillnad bör med all rimlighet finnas även i 3840x2160, men jag har ingen möjlighet att prova hur stor den är.
Citat:
Bara för jag har 2x titan så betyder det inte att jag är huvudlös och kör massiva AA i onödan då jag har rätt kombination för kortet med dess vram, dvs 3840x2160 som drar nytta av highend hårdvara korrekt utöver varför kortena egentligen köptes vilket inte har med spel att göra alls.
Hade jag haft 1080p med titan då hade man blivit skalperad då det räckt med gamla GTX680 2Gb för kaffepengar i sammanhanget för att klara av att driva det och då hade jag även fullkomligt struntat i kvalitet då 1080p innebär TN-panel med alla dess brister som inte uppvägs på nåt sätt vs IPS/IGZO/VA-paneler.
Om du inte är huvudlös, varför kommer du då med tre screenshots utan AA och ett med FXAA och hävdar att de visar skillnaden mellan MSAA och FXAA?
Och sedan när innebär 1080p TN? Eizo Foris FG2421; Dell S2440L; Eizo Foris FS2333; Asus MX279H? De har TN-paneler, förstår jag, liksom dessa?
P.S. Var vänlig citera korrekt nästa gång. Det var väldigt många felaktiga QUOTE
-taggar samt bitar av mitt tidigare inlägg jag tvingades leta upp och plocka bort.
Skrivet av Q4Rspwn:
Detta är något jag väldigt tydligt lagt märke till då jag spelat GW2 på senare tid. Tyckte landskapen var underbara då jag körde igång för fyra månader sedan, men som vanligt är det ju roligt att pilla med inställningar. Efter ett tag började jag fundera över varför detaljer som t.ex. gräs och grenar såg så grötiga ut. Stängde av AA och vips, skärpan kom tillbaka. Förstår inte var eller hur AA ska göra någon positiv skillnad, förutom om man statiskt fokuserar på en enda punkt på skärmen (racingspel?), än mindre begriper jag mig på folk som förespråkar denna uppenbara försämring av bildkvalitén. Just sayin'.
Exakt! Guild Wars 2 har bara FXAA som alternativ, och efter att du slog av det smetas inte längre bilden ut och blir suddig.
Skilj på FXAA och MSAA, som förbättrar bildkvalitén:
Du ser att den mittersta bilden (FXAA) är blurrad, inklusive texturerna (vilket syns på den grå betongen närmast kameran), och misslyckas kapitalt med kantutjämning (vilket syns tydligt på masterna).
MSAA gör också att man INTE uppfattar små rörelser överallt på skärmen när kameran rör sig (vilket den i många spel gör även när man står still, då ens gubbe "andas").