Finns svensk XP att hämta från DigitalRiver?

Permalänk
Medlem

Finns svensk XP att hämta från DigitalRiver?

Har ett litet problem med två datorer i våran förening. Den ena är DELL och den andra en Qompaq. Båda är från ryp 2003, och hade XP Professional installerade från början.

Tyvärr är det så att dessa ominstallerades till Ubuntu för några år sedan, och då försvann äver Recovery partitionen (om dom nu hade en sådan)

Vi ska nu återställa dom till XP igen, (Vi kan inte köra Win7, då vi använder applikationer som inte fungerar i den miljön), och behöver därför en ny installationsskiva. Microsoft hänvisar till tillverkaren, och dom kan inget göra då datorerna är för gamla, så enda alternativet är att ladda ner.

Jag hamnade i liknande situation i oktober, med några bärbara datorer som jag köpte på auktion, och hade engelsk XP från början. Då kunde jag ladda ner ISO-filer via DigitalRiver. (Vad jag förstår, så är dessa filer lagliga att ladda ned.) Men går det att hitta svenska ISO-filer?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Har för mig det är näst intill omöjligt att hitta XP SWE att ladda ner, men det var iofs länge sedan jag letade. Funkar det inte med Win7 och köra era applikationer i kompatibilitetsläge??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Xp dör snart helt och har plockats bort, men fungerar det inte med wine i linux ? för det kan knappast vara moderna saker om det ska fungera med xp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni kvar cd-keyn på datorn? finns ju att ladda ner på MSDN men tror inte du har tillgång till det. Finns väll på andra plattser som sagt men ta reda på vilken version ni har innnan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nepp det gör det inte, XP är som sagt utdöende men visst finns det att ladda ned.
Jag har det bla.

Permalänk
Medlem

Hej GGeorgss
Har en ISO fil med XP svensk
Har du nåt bra ställe jag kan lägga den på ...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Har för mig det är näst intill omöjligt att hitta XP SWE att ladda ner, men det var iofs länge sedan jag letade. Funkar det inte med Win7 och köra era applikationer i kompatibilitetsläge??

Nope. Vi har provat på en annan dator. Har bland annat något med IP-hanteringen att göra. Linux strular oxå med dessa applikationer.

Nycklarna finns kvar på datorerna, så det är inget problem. Jag förmodar att det är vanliga XP, inte x64, då det står bara "Windows XP Professional" på lappen tillsammans med koden.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Nope. Vi har provat på en annan dator. Har bland annat något med IP-hanteringen att göra. Linux strular oxå med dessa applikationer.

Nycklarna finns kvar på datorerna, så det är inget problem. Jag förmodar att det är vanliga XP, inte x64, då det står bara "Windows XP Professional" på lappen tillsammans med koden.

Okej det du kan testa e jju att tanka ner XP Swe PRO och se om det fungerar då kan vara OEM också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej det du kan testa e jju att tanka ner XP Swe PRO och se om det fungerar då kan vara OEM också.

Det var ju precis vad jag funderade på att göra från DigitalRiver, som jag gjorde med engelska versionen. Det är orginal-skiva som jag letar efter. Det går ju att tanka ner massor med crackade och/eller patchade utgåvor från exempelvis sjörövarviken, men det är inte vad jag är ute efter.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GGeorgss:

Det var ju precis vad jag funderade på att göra från DigitalRiver, som jag gjorde med engelska versionen. Det är orginal-skiva som jag letar efter. Det går ju att tanka ner massor med crackade och/eller patchade utgåvor från exempelvis sjörövarviken, men det är inte vad jag är ute efter.

Digitalriver har/hade inte OEM-versioner utan retail.
Det finns OK filer från TPB också men det är som sagt inget vi pratar om.

Vad behöver du? OEM/Retail/SLP?

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att datorerna kom antingen med OEM eller VL licens, och man fick sedan själv skriva in koden på lappen.
Vad gäller/gällde DigitalRiver, så hade dom iaf. OEM, RETAIL och VL images för engelska versionerna som SP2, SP3b och SP3.
Hämtade ner alla 9 skivorna när jag pulade med dom bärbara, då jag visste inte vilken jag borde använda. Dom hade ju SP3, men dom kunde ha varit uppgraderade till den nivån efter orginalinstallationen.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GGeorgss:

Jag förmodar att datorerna kom antingen med OEM eller VL licens, och man fick sedan själv skriva in koden på lappen.
Vad gäller/gällde DigitalRiver, så hade dom iaf. OEM, RETAIL och VL images för engelska versionerna som SP2, SP3b och SP3.
Hämtade ner alla 9 skivorna när jag pulade med dom bärbara, då jag visste inte vilken jag borde använda. Dom hade ju SP3, men dom kunde ha varit uppgraderade till den nivån efter orginalinstallationen.

VL-licens har jag svårt att tro den kom med:)
OEM eller OEMSLP.