Permalänk
Medlem

Ser loopen bra ut?

Detta är en vattenloop jag tänkt i nuvarande datorn.
Jag undrar om ni ser några problem? Det jag kan tänka mig är just med tre reservoarer. Detta har jag främst för utseendets skull då jag har enormt mycket plats. Men funkar det? Hört flera olika saker. Ena påstår att de kommer vara dåligt, andra säger inga problem...

Vad säger experterna?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Vad ska du kyla för något? Ett kärnkraftverk?

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med pumparna i serie, och sedan koppla anslutningarna mellan res 2 och 3 i toppen på dem.

Är själv inne på liknande till mitt nästa bygge. Nvidia eller Amd ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Vad ska du kyla för något? Ett kärnkraftverk?

Vill ha en tyst dator. Har dessutom plats.
En sak fick jag lära mig. 16 lågvarvade fläktar, låter mindra än 1 högvarvad.

Skrivet av s029dg:

Jag skulle kört med pumparna i serie, och sedan koppla anslutningarna mellan res 2 och 3 i toppen på dem.

Är själv inne på liknande till mitt nästa bygge. Nvidia eller Amd ?

Du menar att jag ska koppla reservoarerna såhär?

Eller tolkade jag dig fel?

Och ja, jag vet, mina paintskills är extrema.

Tänkte ha pump i varsin ända av reservoarerna, då jag inte vet hur pass jämt med kylvätska det blir annars.
Så det inte bblir så att första reservoaren är proppfull, andra halvfull och sista helt urpumpad. Fast de kanske jämnar ut sig iallafall?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Vad fn har du för chassi som har plats för allt de där. Ja vill ha ha ha

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tror du kan koppla från grafikkorten direkt till CPUn om flödet är tillräckligt bra. Blir lite snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad fn har du för chassi som har plats för allt de där. Ja vill ha ha ha

http://www.sweclockers.com/galleri/11729-caselabs-sth10-bara-...

82 cm hög, ett av världens största serietillverkade chassin.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Vill ha en tyst dator. Har dessutom plats.
En sak fick jag lära mig. 16 lågvarvade fläktar, låter mindra än 1 högvarvad.

Du menar att jag ska koppla reservoarerna såhär?
http://i.imgur.com/QkNdM1b.png

Eller tolkade jag dig fel?

Och ja, jag vet, mina paintskills är extrema.

Tänkte ha pump i varsin ända av reservoarerna, då jag inte vet hur pass jämt med kylvätska det blir annars.
Så det inte bblir så att första reservoaren är proppfull, andra halvfull och sista helt urpumpad. Fast de kanske jämnar ut sig iallafall?

Var dåligt förklarat av mig, men sitter med min mobil. Om vi numrerar res från höger till vänster

1. Res 1 anslutning i botten till pumpar + anslutning från 480 rad i botten

2. res 2 anslutning i botten från pumpar + anslutning i topp till res 3

3. res 3 anslutning i toppen från res 2 + anslutning i botten till gpuer

Så skulle jag nog ha löst loppen.. Tror jag

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

Såhär känner jag som föredetta VVSare att den effektivaste kylningen måste bli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Såhär känner jag som föredetta VVSare att den effektivaste kylningen måste bli...
http://i994.photobucket.com/albums/af63/BasicQuake/vatten_zps...

Du menar att grafikkorten inte ska kopplas i serie efter varandra?Inte nog med att de blir mycket slangar, de lär bli trångt på moderkortet.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

http://www.sweclockers.com/galleri/11729-caselabs-sth10-bara-...

82 cm hög, ett av världens största serietillverkade chassin.

Det skulle jag köpt om jag hade råd och plats. Hade svårt nog o få plats med 900D under skrivbordet fick höja det med några små klossar.

Det stuntmanmike beskrev tycker jag verkar märkligt. Blir inte snyggt alls.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Andiders:

http://www.sweclockers.com/galleri/11729-caselabs-sth10-bara-...

82 cm hög, ett av världens största serietillverkade chassin.

Satan i gatan Halvstort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det skulle jag köpt om jag hade råd och plats. Hade svårt nog o få plats med 900D under skrivbordet fick höja det med några små klossar.

Det stuntmanmike beskrev tycker jag verkar märkligt. Blir inte snyggt alls.

Dom har dock mindre men bredare chassin som annars funkar utmärkt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

På moderkortet?
Hehe, jovisst blir det lite extra slang. Tycker bara att den sista GPUn i orginal-schemat borde få väldigt varmt vatten..

Res-pump-rad-CPU-GPU-rad-pump-rad-GPU-GPU-rad-res Kanske blir bättre, vill igentligen bara att vattnet ska kylas "halvägs"..

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det skulle jag köpt om jag hade råd och plats. Hade svårt nog o få plats med 900D under skrivbordet fick höja det med några små klossar.

Det stuntmanmike beskrev tycker jag verkar märkligt. Blir inte snyggt alls.

Hehe, Det va bara ett flödes-schema jag kladdade upp, inte hur och vart sakerna ska sitta...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

På moderkortet?
Hehe, jovisst blir det lite extra slang. Tycker bara att den sista GPUn i orginal-schemat borde få väldigt varmt vatten..

Res-pump-rad-CPU-GPU-rad-pump-rad-GPU-GPU-rad-res Kanske blir bättre, vill igentligen bara att vattnet ska kylas "halvägs"..

Är det inte så att det i princip inte spelar någon roll? Har hört att när systemet körts ett tag och vattnet har kommit upp i temp så skiljer det bara någon grad om man kör grafikkorten efter varandra jämfört med rad emellan.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

På moderkortet?
Hehe, jovisst blir det lite extra slang. Tycker bara att den sista GPUn i orginal-schemat borde få väldigt varmt vatten..

Res-pump-rad-CPU-GPU-rad-pump-rad-GPU-GPU-rad-res Kanske blir bättre, vill igentligen bara att vattnet ska kylas "halvägs"..

Har hört att så länge flödet är bra så blir värmeskillnaden emellan grafikkorten minimal. Att de skiljer på sin höjd 5 grader från första till sista i en seriekoppling. Dock funderar jag på att köpa en SLI-brygga för parallellkoppling av vattnet så alla får lika kallt vatten.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hehe, Det va bara ett flödes-schema jag kladdade upp, inte hur och vart sakerna ska sitta...

Ha ha men det borde bli bäst om loopen går som typ en cirkel med så korta slangar som möjligt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det här i en annan tråd någonstans men orkar inte leta reda på det inlägget. Anyhow:
För enkelhetens skull räknar vi på 1dl/s i flöde, det är väldigt lågt, men för enkelhetens skull, bara att starta från den siffran till ditt system. 1dl vatten kan ta upp 419 J värmeenergi. Har du 200w värme (200J/s) i en komponent (ganska vettig/hög summa, mitt 7970 som har 250w tdp suger sällan i sig över 200W) kommer du då få 200/419=0, 47 celcius varmare vatten efter den komponenten. Alltså, efter hela loopen kommer den sista komponenten i ditt fall få maximalt 2 grader varmare vatten och därmed 2 grader högre temperatur på kärnan. Detta vid väldigt lågt flöde, har du så lågt flöde kan det finnas viss risk att du får problem med låg turbulens i blocken och otillräcklig värmetransport mellan block och vatten.

Alltså, det spelar väldigt liten roll vilken ordning komponenterna är i. Försök istället få så kort loop som möjligt för att göra det snyggare samt få högre flöde genom loopen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Var dåligt förklarat av mig, men sitter med min mobil. Om vi numrerar res från höger till vänster

1. Res 1 anslutning i botten till pumpar + anslutning från 480 rad i botten

2. res 2 anslutning i botten från pumpar + anslutning i topp till res 3

3. res 3 anslutning i toppen från res 2 + anslutning i botten till gpuer

Så skulle jag nog ha löst loppen.. Tror jag

Nu även med bild:

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Koppla pumparna i serie, på så sätt får du större tryckhöjd (och en aning bättre flöde) vilket är önskvärt i ett restriktivt vattenkylningssystem. Alternativet är att koppla dom parallellt men det ger endast ~fördubblat flöde vilket inte är lika viktigt.
Som tidigare nämnt så spelar det inte någon större roll i vilken ordning du placerar komponenterna. Satsa istället på att få en snygg slangdragning.
Säg att du ändå skulle koppla komponenterna "optimalt", vad blir då skillnaden? nån grad eller två lägre temperatur på den varmaste komponenten? Frågan är hur mycket 1-2 grader lägre temperatur på CPU / GPU egentligen ger i förbättrad överklockning, troligvis högst försumbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

En tanke bara, borde du inte vilja ha pump(arna) precis innan vattnet skall ut i loopen. Tänkte eftersom om du låter vattnet gå ut i en stor reservoar så tappar det fart och tryck (särskillt om du har en luftbubbla i). Rent praktiskt tänkte jag att du låter pumpen suga ur reservoaren och trycka in i loopen. Undrar faktiskt lite hur det kommer fungera med flera seriekopplade tankar, jag låter någon annan uttala sig om det. Akta så du inte får för stort undertryck på sugsidan bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En tanke bara, borde du inte vilja ha pump(arna) precis innan vattnet skall ut i loopen. Tänkte eftersom om du låter vattnet gå ut i en stor reservoar så tappar det fart och tryck (särskillt om du har en luftbubbla i). Rent praktiskt tänkte jag att du låter pumpen suga ur reservoaren och trycka in i loopen. Undrar faktiskt lite hur det kommer fungera med flera seriekopplade tankar, jag låter någon annan uttala sig om det. Akta så du inte får för stort undertryck på sugsidan bara

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror man gör bäst i att låta båda pumparna komma efter reservoarerna, dels för att dom oftast är bättre på att trycka vatten (snarare än att suga vattnet genom systemet) och genom att låta pumparna vara efter reservoarerna så har man alltid ett positivt tryck på sug-sidan vilket hjälper till att hålla systemet luftfritt och gör det lättare för pumparna att starta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Hur kommer vattnet till 360 radden uppe till höger?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En tanke bara, borde du inte vilja ha pump(arna) precis innan vattnet skall ut i loopen. Tänkte eftersom om du låter vattnet gå ut i en stor reservoar så tappar det fart och tryck (särskillt om du har en luftbubbla i). Rent praktiskt tänkte jag att du låter pumpen suga ur reservoaren och trycka in i loopen. Undrar faktiskt lite hur det kommer fungera med flera seriekopplade tankar, jag låter någon annan uttala sig om det. Akta så du inte får för stort undertryck på sugsidan bara

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår vad du menar, men när systemet är fyllt så har du ingen luft i res 2 och 3. Res 2 och 3 funkar bara som show off tankar i detta systemet.

Res 1 är reservoar i detta systemet och är där systemet fylls/luftar.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Det var det jag tänkte/menade, men det var transporten mellan reservoarerna jag tänkte på (antar det är inlopp i toppen och utlopp i botten?). Det bästa hade ju varit att ha reservoarer som kan ha både in och utlopp i botten för då hade det löst sig självt. Har för mig jag sett reservoarer som har 2 anslutningar i både topp och botten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hur kommer vattnet till 360 radden uppe till höger?

360 raddarna antar jag att de bredvid varandra i topp (seriekopplade) min skiss är inte ett koppling schema. Bara visar hur jag skulle ha låtit loopen gått

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

http://i.imgur.com/0Pidb0j.png

Detta är en vattenloop jag tänkt i nuvarande datorn.
Jag undrar om ni ser några problem? Det jag kan tänka mig är just med tre reservoarer. Detta har jag främst för utseendets skull då jag har enormt mycket plats. Men funkar det? Hört flera olika saker. Ena påstår att de kommer vara dåligt, andra säger inga problem...

Vad säger experterna?

Tre tankar är onödigt, satsa på en större i så fall.
Kör pumparna i serie, mer kraft och skulle en gå sönder så har du alltid en backup.

Försök dra slangarna så kort väg som möjligt.

Skrivet av s029dg:

Det där kommer ALDRIG att fungera...
Du kan inte trycka vatten genom en tank, du skall alltid suga ur en tank och trycka vidare.

Så simpelt som möjligt, en tank och pumparna i seriekoppling.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Tre tankar är onödigt, satsa på en större i så fall.
Kör pumparna i serie, mer kraft och skulle en gå sönder så har du alltid en backup.

Försök dra slangarna så kort väg som möjligt.

Det där kommer ALDRIG att fungera...
Du kan inte trycka vatten genom en tank, du skall alltid suga ur en tank och trycka vidare.

Så simpelt som möjligt, en tank och pumparna i seriekoppling.

Detta är nog så som jag hade gjort också.
OP: När du säger att två av tankarna ska vara fyllda, medan den första har luft i sig, tänker du dig då att alla tankarna skall vara monterade i samma höjd? Har du funderat på om det fungerar i praktiken? Jag tror att de två tankarna som skall vara fyllda i så fall måste monteras under vattennivån i den första tanken för att du inte skall uppleva konstiga fenomen med luft i systemet osv.

Ot: Hängde inte du på Techsweden förut Tancoll?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tancoll:

Du kan inte trycka vatten genom en tank, du skall alltid suga ur en tank och trycka vidare.
Så simpelt som möjligt, en tank och pumparna i seriekoppling.

+1. Anledningen till att man vill ha pumparna efter res är för att inte riskera att de går torrt. På så vis riskera du inte att skada pumpen