Skrivbordet fyller inte ut skärmen

Permalänk
Medlem

Skrivbordet fyller inte ut skärmen

Hejsan, har ett litet udda problem. Efter jag installerat om Windows 7 och installerat mina drivrutiner för moderkort och grafikkort så har mitt skrivbord blivit mindre än själva skärmen. Det ser för jävligt ut med andra ord. Jag har prövat på alla bildskärmsinställningar men det hjälper inte. Det är typ 1cm på höger och vänster sida med svart kant och en halv cm uppe och nere. Någon som har några tips?

Tack på förhand
Mvh Andreas

Visa signatur

______________
// Andy-Ö

Permalänk
Medlem

Har du skiva till skärmen?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Har testat ändra inställningarna på själva skärmen?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

använder du VGA?

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy-O:

Hejsan, har ett litet udda problem. Efter jag installerat om Windows 7 och installerat mina drivrutiner för moderkort och grafikkort så har mitt skrivbord blivit mindre än själva skärmen. Det ser för jävligt ut med andra ord. Jag har prövat på alla bildskärmsinställningar men det hjälper inte. Det är typ 1cm på höger och vänster sida med svart kant och en halv cm uppe och nere. Någon som har några tips?

Tack på förhand
Mvh Andreas

säker att du installerade rätt/nya drivisar? det brukar finnas en autoknapp på skärmen, tryckt den? provat med att fixa det med skärmens inställningar?

Permalänk

Provat att ändra upplösningen?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Prova att ändra scaling i CCC om du har amd

Permalänk
Medlem

Har ingen skiva till skärmen men har installerat dom senaste drivrutinerna till den också. Jag kör HDMI och försökt ändra på själva skärmen utan framgång.

Visa signatur

______________
// Andy-Ö

Permalänk

Kör från basic här

högerklicka tomt ställe på skrivbordet->skärmupplösning
fungerade det innan? annars enligt andra trådar så har ett kraftigare grafikkort. Egentligen gillar jag inte att länka till google, men nu fanns det förbannat många trådar så jag gör ett undantag.
https://www.google.se/search?q=dator+fyller+inte+hela+sk%C3%A...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag testade CCC och fick ut det hela så dom svarta kanterna försvann men själva texten ser ju för jäklig ut i mitt fönster.

Visa signatur

______________
// Andy-Ö

Permalänk
Medlem

Gissar att du kör amd grafikkort och hdmi?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Jag kör amd, asus grafikkort och hdmi ja

Visa signatur

______________
// Andy-Ö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy-O:

Jag kör amd, asus grafikkort och hdmi ja

om du går in i amd catalys control center som du hittar genom att högerklicka på bakgrundsbilden så finns det under mina digitala platta bildskärmar att du kan ändra skalningsalternativ, och du har då undersvep.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har löst det. Jag gick in i Amd Catalyst Control och skrivbordsegenskaper. På nåt som heter skrivbordsområde så kan man välja mellan Grundläggande och HDTV. Jag valde 1680x1050 på grundläggande istället för 1080p på HDTV. Någon som kan bekräfta att detta var rätt gjort ?

Visa signatur

______________
// Andy-Ö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy-O:

Jag tror jag har löst det. Jag gick in i Amd Catalyst Control och skrivbordsegenskaper. På nåt som heter skrivbordsområde så kan man välja mellan Grundläggande och HDTV. Jag valde 1680x1050 på grundläggande istället för 1080p på HDTV. Någon som kan bekräfta att detta var rätt gjort ?

Beror på vad för skärm du har och vilken upplösning den skall ha.

Du skall ha samma upplösning som skärmen klarar av native. Scaling skall ligga på 0 då det är till för TV-skärmar inte monitorer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en Samsung Syncmaster B2230 och den ska ju egentligen klara 1920x1080 enligt spec. Scaling kan jag längre inte använda när jag ändrade. Men ändrar jag till 1920x1080 så ser texten för jäklig ut. Medans den nu ser bra ut. Ber om ursäkt för mina amatörmässiga försök här

Visa signatur

______________
// Andy-Ö