Google utmanar komprimeringstekniken H.265 med VP9

Permalänk
Medlem

Spännade och se hur detta kommer utveckla sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

De försöker sälja det till företag som strömmar media. Det vill säga folk som betalar för varje MB data de streamar. Netflix är ju ett typexempel där DESSUTOM många av deras kunder måste kliva ner in hastighet för att det drar för mycket data för deras abbonemang. De vill ha just samma kvalité med mindre data att skyffla runt. Samma med tjänster som twitch som hamnar i bråk med nätoperatörer rätt ofta om hur mycket data de skyfflar kontra hur mycket de betalar.

Bahnhof peerar exempelvis riktigt kasst med twitch och inte speciellt bra med netflix. Jag får bokstavligt talat mer bandbredd med mobilen från dem jämfört med mitt 100/100 fiber.

Jo precis, men då bör de utesluta snack om 4k, då det lär dra bra med bandbredd även med VP9 om man vill ha någon typ av kvalite på bilden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Hoppas de använder VP9 till bättra på kvaliten i de nuvarande upplösningarna som används för streaming. Bildkvaliten på exempelvis youtubes och netflix "1080p" är ju tyvärr väldigt dålig. Än så länge är det inte till min vetskap någon som erbjuder en vettig stream lösning som ens är i närheten av den kvalite man får ut av ett fysiskt media som bluray.

Hoppas VP9 och h.265 ändrar på det...

Visst hade det vart trevlig med att streama bluray kvalitet, men är ju inte rimligt med dagens teknik, går ju fan knappt att streama bluray över wlan hur är det då rimligt att streama det över internet? Är ju inte direkt rimligt när bara de med fiber kan utnyttja det, speciellt i usa där man inte har olimiterad datatrafik i abonnemangen. Och för youtube hade det aldrig funkat, att öka bitraten så mycket för 1080p hade ju ökat belastningen otroligt mycket speciellt med tanke på hur mycket som laddas upp där, men typ netflix borde ju kunna erbjuda åtminstone dubbla bitraten kan man ju tycka. 1080p brukar se hyfsat transparent ut över 8Mbps om man kör bra inställningar och en bra encoder (beroende på källa såklart), bluray ligger ju fan på 25Mpbs i snitt kanske. Tror netflix kanske ligger runt 3Mbps. Det borde iaf finnas inställningar för det, för även om bandbredden teoretiskt borde räcka så tycker jag mycket strömande video man tittar på laggar och buffrar ofta trots låg bitrate.

Skrivet av SebboD:

Apple har ju tidigare visat att de gillar H264 och H265 men frågan är varför inte AMD är en av dessa samarbetspartners?

Är kanske lite trög men vad har AMD med saken att göra? Anledningen varför apple gillar h264 är för att de tillsammans med till exempel microsoft äger licens för h264 https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_LA Detta är en av de största anledningarna varför inte html5 video tog fart då apple å microsoft vägra använda en öppen standard.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Nä dags att hitta ett nytt ställe att kolla på videos på

Haha aa och så kan vi ju sluta andas syre också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Va är det för fel på dem? Tusen gånger bättre när du väl börjat använda dem, t.ex kommentarerna syns ju nu! och du kan se vem som kommenterat dig!

Skrivet av klonklonk:

Du är säkert sån som även föredrar vanilla youtube, nya uppdateringarna till youtube har varit grymma.

Problemet jag har med youtubes nuvarande system är det skit dåliga integrationen med google+. Jag personligen tycker att lösningen de använt är 'hamfisted' och inte tillräckligt genomtänkt. Google+ kan ge youtube så mycket potential än bara oändligt långa inlägg, svar i google+ och youtube samtidigt osv. Vad jag mer skulle fokusera på är att youtube fortfarande lyckas strula bort de videos som ska finnas i min sub-box men som inte finns där. Då hade jag sluppit ersätta youtube sub-boxen med Youtube Video Deck och diverse kanalers twitter konto för att få se de klipp jag vill ha inte vad kanalerna gillat. Särskilt när du har så många du följer som jag har(61 st). Och det är i min umgängeskrets väldigt lite subs... om mina videos försvinner spårlöst hur är det inte för dom då?

För att inte tala om hur fantastiskt dåligt de gjort det för faktiska skapare på youtube, innan kunde man åtminstone kontrollera vissa kommentatörer genom att bannlysa dem ifrån kanalen något som gjorts svårare nu, trots att de sa att det var därför de ville byta. Spam har blivit enklare p.g.a att man kan länka allt, inklusive porr, virus, phishing försök i kommentarerna utan att man kan kontrollera det heller, man är begränsad till att spärra specifika ord och fraser, sam man kan spärra en användare ifrån att kommentera på youtube frontface't men de kan fortfarande kommentera genom google+. Jag har några vänner som sysslar en hel del med youtube, en av dem som har det som sitt levebröd och jag kan ju bara ta vad han säger som sanning i det fallet då jag själv föll bort ifrån att göra egna videos innan google+ integrationen uppdaterades(min tid tog slut på dagen om man säger så, plus vem vill titta på ännu en minecraft lets play, BLÄH).

Så vad jag menar är att google alltid har rätt tanke med vad de motiverar men deras prioriteringar kan ibland vara helt uppåt väggarna.

TL;DR?
Det finns mer fel på youtube än bara kommentarssystemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Glöm inte ta på dig foliehatten på vägen ut.

Du vet att hela idén med google grundar sig i riktad reklam va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst hade det vart trevlig med att streama bluray kvalitet, men är ju inte rimligt med dagens teknik, går ju fan knappt att streama bluray över wlan hur är det då rimligt att streama det över internet? Är ju inte direkt rimligt när bara de med fiber kan utnyttja det, speciellt i usa där man inte har olimiterad datatrafik i abonnemangen. Och för youtube hade det aldrig funkat, att öka bitraten så mycket för 1080p hade ju ökat belastningen otroligt mycket speciellt med tanke på hur mycket som laddas upp där, men typ netflix borde ju kunna erbjuda åtminstone dubbla bitraten kan man ju tycka. 1080p brukar se hyfsat transparent ut över 8Mbps om man kör bra inställningar och en bra encoder (beroende på källa såklart), bluray ligger ju fan på 25Mpbs i snitt kanske. Tror netflix kanske ligger runt 3Mbps. Det borde iaf finnas inställningar för det, för även om bandbredden teoretiskt borde räcka så tycker jag mycket strömande video man tittar på laggar och buffrar ofta trots låg bitrate.

Ja därför jag skriver "inte ens i närheten". Tycker som du att de borde kunna öka bitraten en bit. Att de med VP9 ökar bildkvaliten i befintlig upplösning istället som de förmodligen kommer göra, bibehållen kvalite till lägre bandbredd.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet att hela idén med google grundar sig i riktad reklam va?

Hellre det än reklam för all möjlig skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Under CES 2014 planerar Google demonstrera strömning av 4K-material med videotjänsten Youtube, tillsammans med den licensfria komprimeringstekniken VP9.

Läs artikeln

På tiden,dom såkallade MP4 klippen är ju ingen direkt höjdare:((

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du vet att hela idén med google grundar sig i riktad reklam va?

Såklart, det finns inget som är gratis, antingen är det dina pengar som betalar för produkten eller så är det du som person, men jag är ändå inte orolig över ett par reklambanners med riktad reklam. Jag har hellre reklambanners med det jag är intresserad än banners med reklam för bindor, sen är jag väl kanske inte helt partisk då jag själv betalar Google för adwords, men det är ju inte av ondo du får din reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Hmm varför jämför dom med H.264? H.265 ska ju va dubbelt så bra som H.264

För att "man" jämför H.265 med H.264.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Visst hade det vart trevlig med att streama bluray kvalitet, men är ju inte rimligt med dagens teknik, går ju fan knappt att streama bluray över wlan hur är det då rimligt att streama det över internet? Är ju inte direkt rimligt när bara de med fiber kan utnyttja det, speciellt i usa där man inte har olimiterad datatrafik i abonnemangen. Och för youtube hade det aldrig funkat, att öka bitraten så mycket för 1080p hade ju ökat belastningen otroligt mycket speciellt med tanke på hur mycket som laddas upp där, men typ netflix borde ju kunna erbjuda åtminstone dubbla bitraten kan man ju tycka. 1080p brukar se hyfsat transparent ut över 8Mbps om man kör bra inställningar och en bra encoder (beroende på källa såklart), bluray ligger ju fan på 25Mpbs i snitt kanske. Tror netflix kanske ligger runt 3Mbps. Det borde iaf finnas inställningar för det, för även om bandbredden teoretiskt borde räcka så tycker jag mycket strömande video man tittar på laggar och buffrar ofta trots låg bitrate.

Är kanske lite trög men vad har AMD med saken att göra? Anledningen varför apple gillar h264 är för att de tillsammans med till exempel microsoft äger licens för h264 https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_LA Detta är en av de största anledningarna varför inte html5 video tog fart då apple å microsoft vägra använda en öppen standard.

Vad AMD har med saken att göra? Läste du över huvud taget nyheten lilla du?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Om man bortser från hela diskussionen om "vad som ser bäst ut", hela poängen med detta är väl att kunna sänka bitraten så pass mycket att det faktiskt någongång kan bli troligt att streama 4K-material?

I dagsläget hade väl ett 4K-klipp i H.264 krävt omkring 40mbps? Detta är kanske för oss i Sverige inte något jätteproblem just i hemmet, men det blir genast ett helt annat krav på surfplattor, mobiltelefoner etc.

TCP/IP i sig har ju rätt obegränsade möjligheter så länge det finns rätt typ av optimeringar.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Google kör för inställningar för att få H.264 att se så dåligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju inte direkt rimligt när bara de med fiber kan utnyttja det, speciellt i usa där man inte har olimiterad datatrafik i abonnemangen.

Det är i princip bara kabeltevebolagen som har månadskvoter. De som har tillgång till fiberlinor (t.ex. undertecknad själv) sitter vanligtvis med obegränsade gigabit eller 100 Mbit linor.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Hellre det än reklam för all möjlig skit.

Skrivet av Skuggan74:

Såklart, det finns inget som är gratis, antingen är det dina pengar som betalar för produkten eller så är det du som person, men jag är ändå inte orolig över ett par reklambanners med riktad reklam. Jag har hellre reklambanners med det jag är intresserad än banners med reklam för bindor, sen är jag väl kanske inte helt partisk då jag själv betalar Google för adwords, men det är ju inte av ondo du får din reklam.

Frågan är väl då hur långt man ska gå för att rikta reklam. Personligen känner jag att ta varje möjlighet att kartlägga något om någon för att bättre rikta reklam är att tänja på gränserna lite väl mycket.

Permalänk
Medlem

Licensfritt. Undrar om det är fritt från Googles spårning av oss också. De gillar ju att kartlägga oss för att sedan tjäna ofantliga pengar på information om oss. Information som vi inte har någon kontroll över vem de säljer till.

Sen kan vi kanske också fundera över hur mycket nytta vi har av 4k.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Weeblie:

Det är i princip bara kabeltevebolagen som har månadskvoter. De som har tillgång till fiberlinor (t.ex. undertecknad själv) sitter vanligtvis med obegränsade gigabit eller 100 Mbit linor.

Fast tittar man internationellt blir det vanligare och vanligare med begränsad datamängd för vanliga konsumenter. Företag har betalat för datamängd i evigheter så även om inte du betalar för varje MB du laddar ner så gör de som skickar materialet till dig det. Sweclockers tog ju till exempel bort förladdningen av sina podcastavsnitt för att det blev för dyrt om den skulle börja ladda varje gång någon öppnade den sidan. Då pratar vi ändå bara om en mp3-fil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar vad Google kör för inställningar för att få H.264 att se så dåligt ut.

http://i.imgur.com/qbtbq3J.png

De har komprimerat både VP9 och H.264 lika mycket och det är själva poängen. Att visa full-HD H.264 utan någon större komprimering så ser givetvis H.264 bra ut också. Dom pratar ju om webb-video hela presentationen och då strömmar du inte 12Gigs filer utan hårt komprimerade videos.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fade-swe:

Att de med VP9 ökar bildkvaliten i befintlig upplösning istället som de förmodligen kommer göra, bibehållen kvalite till lägre bandbredd.

Vad är skillnaden på att öka kvalitén med bibehållen bitrate och att behålla kvalitén till lägre bitrate? det är ju ett val leverantören av filmerna gör, inte utvecklaren av VP9. Du kommer kunna koda dina filmer i samma bitrate med den nya codecen och då automatiskt få bättre kvalité än med en gammal codec, de kommer knappast sätta ett maxtak på 300kb/s för VP9.

Det lättaste sättet att jämföra codecs är just med vilken bitrate som krävs för samma upplevda kvalité, det är svårt att tvärt om sätta en siffra på hur bra kvalité något är vid samma bitrate.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar vad Google kör för inställningar för att få H.264 att se så dåligt ut.

http://i.imgur.com/qbtbq3J.png

Skrivet av KingsX:

De har komprimerat både VP9 och H.264 lika mycket och det är själva poängen. Att visa full-HD H.264 utan någon större komprimering så ser givetvis H.264 bra ut också. Dom pratar ju om webb-video hela presentationen och då strömmar du inte 12Gigs filer utan hårt komprimerade videos.

Precis. Han säger ju till och med 1 minut in i filmen att de använt olika bitrates. Allt ifrån 500k till så lågt att vissa FN-stadgar förbjuder så lågt för h.264

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Google är rena skurkarna. Gissa vem som var boven i dramat för Firefox när Mozilla ville använda WebM istället fick Mozilla knåpa ihop en egen fix för att gå runt hela "video standarden" för att införa H264 som är så hårt styrt. Jag väntar hellre på Daala som är ett öppet koncept. Nu vill Google att allt skall vara VP9/h265. Jag bara skrattar när jag hör hur illa det hela är.

Permalänk

Det kan vara bra för att fjärrstyra skirvbord.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att tro på framtidssäkra lösningar inbyggda i teveapparater utan tror istället på att den bör betraktas som en ren bildskärm som man ansluter externa multimediaapparater till. Varför begränsa sig när man kan köra antenn, parabol och IP-TV i samma mottagare? Som det är nu duger 720p och 1080i/p bra. Sen om det blir h.265 eller VP9 har liten betydelse i sammanhanget. Jag ser då hellre att man enas om samma komprimeringsteknik och varför då inte h.265?

DVB-S2, DVB-T2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Jag är skeptisk till att tro på framtidssäkra lösningar inbyggda i teveapparater utan tror istället på att den bör betraktas som en ren bildskärm som man ansluter externa multimediaapparater till. Varför begränsa sig när man kan köra antenn, parabol och IP-TV i samma mottagare? Som det är nu duger 720p och 1080i/p bra. Sen om det blir h.265 eller VP9 har liten betydelse i sammanhanget. Jag ser då hellre att man enas om samma komprimeringsteknik och varför då inte h.265?

DVB-S2, DVB-T2
http://oi43.tinypic.com/femio5.jpg

Eller så kastar man in tillräcklig hårdvara i TVn som sedan uppdateras med mjukvara istället för att man ska skaffa en ny box hela tiden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Youtube kör ju redan VP9 tillsammans med Chrome! Så jag kunde köra lite tester. Och visst har Youtube lägre bitrate på sina VP9-klipp. Då jag jämförde detta klipp så var VP9-klippet 25% mindre än H264 i 720p upplösning. 360p-versionen var ca 20% mindre.

Rådata: VP9 VP8 H264 (html5-spelare) 360p 17.7 MB 19.7 MB 21.7 MB 720p 54.8 MB - 72.7 MB

Om man ska tro på Googles marknadsföring om att VP9 ska producera likvärdig kvalitet vid halva bitraten jämfört med VP9, så kan man ju påstå att kvaliteten har höjts en del jämfört med VP8 och H264. Fast å andra sidan så har jag ingen aning om hur pass optimerade VP9-encodern är i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Tänk om sån där grejs fungerade med shadowplay, skulle vara sjukt najs!

Permalänk
Medlem

Förståt inte riktigt, de säger hela tiden 264. dvs de jämför med en generation äldre än 265?? då är det ju inte riktigt rättvist.
265 vs VP9 skulle vara klart mer intressant eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

http://iphome.hhi.de/marpe/download/Performance_HEVC_VP9_X264...

Nu vet jag inte hur opartisk och hur uppdaterad den länken är, men mycket information iaf..

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Förståt inte riktigt, de säger hela tiden 264. dvs de jämför med en generation äldre än 265?? då är det ju inte riktigt rättvist. 265 vs VP9 skulle vara klart mer intressant eller har jag missat något?

För att de bakom h265 jämför med h264 och låtsas att VP8/VP9 inte existerar över huvudtaget. Då är det ju mer rättvist om också VP9 jämför med h264, så är resultaten jämförbara.

Skrivet av Ventrue:

http://iphome.hhi.de/marpe/download/Performance_HEVC_VP9_X264...
Nu vet jag inte hur opartisk och hur uppdaterad den länken är, men mycket information iaf..

Om jag tolkat undersökningen rätt, så påstår den att h264 är bättre än VP9, vilket känns lite märkligt.