Permalänk
Medlem

dator problem.

Hej! börjar fan bli desperat här nu och hade hoppats på någon kunnig o vänlig själ som kunde hjälpa lite

i7 4770k processor.
Asus Z87 Expert Moderkort.
Gskill Ripjaws 2133mhz minnen (CL 11 11 11 30, 1.65v)
Corshair Force GT SSD 100GB
GTX780 Windforce
Antec 850W nätagg
vattenkylning h70

satte ihop ett system för ett par veckor sedan och började i fel ordning med att överklocka via windows (asus suite 3) o kollade lite temp osv och det låg runt 70-75 perfekt tänkte jag och kunde spela vidare lite och skjuta upp det där med att fixa några manuella inställningar.
sedan började problemen med att musen slutade fungera stup i ett så jag fick gå fram och rycka ut usb musen och plugga in igen så funkade allt igen...
efter ett tag började istället datorn "frysa" så jag var tvungen att gå fram och stänga av den på knappen och så har det vart sedan dess. (för det mesta i spel/prime95 (en gång när jag körd youtube klipp)
felsökt grafikkort/hårddiskar/minnen utan problem.

men nu efter några dagar så har jag kommit fram tilll att när datorn körs helt stock på 3.5Ghz så funkar det, då är allt på auto och mina minnen körs i 1600mhz (funkar ej med 2133mhz xmp profil)

Jag kan köra med "turbo enabled" (3.9GHz) utan att den kraschar i prime95 och minnena körs i 1600mhz (2133 funkar inte) och gpuz indikerar då att cpun bara körs i 3700mhz (kan inte köra sync cores i bios för då kraschar det också, men då stämmer mhz:en)

Så är det någon som vart med om nått sånt här innan eller har nån aning om va det kan vara? kan psun vara påväg o ge sig och med nöd o näppe klarar föda allt på stock?
eller e det cpun som är allmänt dålig? eller kan man anse att den är trasig?

bios uppdaterad till senaste också.

Permalänk
Medlem

Är 70-75 i idle? Isåfall är det ditt problem, värmen går upp under belastning och orsakar att CPUn "throttlar" alltså klockar ner sig. Det skulle kunna vara det som gör att du märker av frysningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är absolut inte i idle
28-38c under idle, som mest 75c under load!

Fast nu när allt e på auto och utan turbo läget så ligger maxtemp på 60c
men den vägrar alltså att klocka ens upp till 3.9ghz
3.7 får jag i "turbo läget" och det funkar med minnena i 1600mhz (funkar ej med xmp profil på minnena 2133mhz)
och inte heller att ta 1600mhz och sedan gå upp till eller över 3.9ghz
hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

skrev det första lite slarvigt kanske, har efter asus suite klockningen gått över till att ställa allt manuellt, men jag kan alltså inte på något vis komma över 3.7ghz oavsett vad jag gör, då fryser systemet under load (prime/battlefield 3)
jag kan tex inte kör allt på auto/standard och bara ändra till "sync all cores" med 3.9ghz tex.

Man har ju läst om det här silicon lotteriet som det pratas om, men kan cpun vara såhär dålig? eller skulle det kunna vara något annat ?

Permalänk
Medlem

Den skulle ju _teoretiskt_ kunna vara dålig, men känns extremt osannolikt, de testar ju varje CPU innan de "binnar" den, så den skall klara av sin speccade turbohastighet. Tyvärr vet jag inte vad det kan vara som strular för dig :/ Går det bättre om du ger CPUn högre spänning?

Permalänk
Medlem

provade precis med 1.24v för 4.0ghz med min xmp profil till minnena laddade, datorn fryste efter 30sekunder in i prime95 (blended test) 80c på den hetaste coren.

körde innan ikväll 4 pass med minnena i xmp läget i mem86 med 0 errors.
körde något diagnos verktyg till moderkortet utan att hitta nått fel med dess kommunikation men jag vet inte hur pålitliga dom där testen är? nåt verkar ju bli fel när man skickar på lite spänning iaf, som sagt 3.5/3.7ghz klarar den utan problem, hur stabil somhelst verkar det som,sålänge jag kör minnena i 1600mhz då

får väl försöka se ifall jag kan få en ny processor på nått vis, skulle det va moderkortet så är ju det iaf billigare att köpa nytt :S

Permalänk
Medlem

Sedär ja!!!! bytte cpun idag och där vart felet! nya processor verkar dessutom ligga på bättre temperaturer och grovhuggen clockning på 4.5 på 1.184v med 83 79 78 69 i temp på kärnorna (med corsair h60 i prime95) körde iofs bara i 10min så e ju inte säkert att det är jätte stabilt, får väl se va som händer här, nöjd iaf