Datorn är död. Länge leve datorn! Dör direkt med ett pip!

Permalänk
Medlem

Datorn är död. Länge leve datorn! Dör direkt med ett pip!

Hej,

Normalt sätt så stänger jag sällan av datorn, men nu när jag skulle resa bort så stängde jag av den. När jag kom hem igen så startade den inte när jag tryckte på powerknappen. Den verkar försöka starta, den piper en gång, men är som om något tar emot och s¨å slocknar den. Detta går på under 1sekund. Jag öppnade datorn och testade igen och det verkar som om fläktarna gör ett försök, men strömmen försvinner och de stannar direkt. På moderkortet lyser det grönt hela tiden. Stänger ag av nätagget via knappen, sedan återställer så piper den också kort.

Undrar ju lite lätt vad det är som är fel. Kan det vara nätagget, eller tror ni på något annat?

Spec är ungefär:
Fractal Design R4
Fractal Newton 3 630W Platinum
ASUS Z87-A
4 Hårddiskar +2 SSD
i7 4770k
2x8gb Vulcan Ram minnen @1866

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Nu verkar datorn skapligt ny av dina spec att döma, men det första jag hade gjort är att testa byta CMOS-batteri och se om det blir bättre. Billigare felsökning hittar du inte, typ 25-30 kr kostar ett cr2032-batteri.

Kan ge diverse skumma fel, liknande det di beskriver har jag själv fått. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Nu verkar datorn skapligt ny av dina spec att döma, men det första jag hade gjort är att testa byta CMOS-batteri och se om det blir bättre. Billigare felsökning hittar du inte, typ 25-30 kr kostar ett cr2032-batteri.

Kan ge diverse skumma fel, liknande det di beskriver har jag själv fått. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Small test a när jag inhandlat nytt batteri!

Testade att starta utan delar. Hände samma. Testade byta poweeknatt och restart. Ingen skillnad. Tog bort gpu. Inget. Bort med hårddiskar. Inget. Byte Psu. Inget...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

LÅter ju absolut som nätagget men kanske modekort med testa köra ett minne i taget annars hade jag börjat med att byta nätagget. Vet du om det åskat något? isf kan fler grejer gått

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

LÅter ju absolut som nätagget men kanske modekort med testa köra ett minne i taget annars hade jag börjat med att byta nätagget. Vet du om det åskat något? isf kan fler grejer gått

Bor i Göteborg så att jag tvivlar på att vi haft så stora strömspikar. Men det kan ju vara så att datorn är rostad.

Lampan lyser grönt och fint på Moderkortet. Testade att Byta nätagg till ett XFX XXX 750W, ingen skillnad. Borde det inte bli felkod istället för direkt avstängning ifall det är minnes problem? Blir nog att operera bort min Phantek för att komma åt minnena. Själv börjar jag tro att det är processorn som gett sig. Utan att jag ens överklockat den!

Tackar för tipset!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Bor i Göteborg så att jag tvivlar på att vi haft så stora strömspikar. Men det kan ju vara så att datorn är rostad.

Lampan lyser grönt och fint på Moderkortet. Testade att Byta nätagg till ett XFX XXX 750W, ingen skillnad. Borde det inte bli felkod istället för direkt avstängning ifall det är minnes problem? Blir nog att operera bort min Phantek för att komma åt minnena. Själv börjar jag tro att det är processorn som gett sig. Utan att jag ens överklockat den!

Tackar för tipset!

Då tror jag mer på modekortet en processor går väldigt väldigt sällan sönder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Då tror jag mer på modekortet en processor går väldigt väldigt sällan sönder

Hmm skulle inte förvåna mig alls. Det som är jobbigast att åtgärda brukar ju bli mina problem. Heh...

Testade att 'jumpstarta' datorn och blir samma problem med det.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jumpstarta datorn? Har du testat att jumpstarta PSUna helt löst bara för sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Jumpstarta datorn? Har du testat att jumpstarta PSUna helt löst bara för sig?

Jumpstarta är asså att hålla något ledande mellan start pinsen så man utesluter att det inte är chassits 'startknapp' som är kass. Det andra nätagget jag testade vet jag funkar. Tog det av en fungerande dator.

Testade att ta ut minnena. Ingen skillnad. Vart jag än satte de / dem.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Låter som ett moderkort tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Låter som ett moderkort tycker jag.

Tror det också. Frågan är om man skall skicka in det till komplett eller omm man skall gå förbi inet och låta de kolla för 500sek ifall det är något mer som är kass i datorn.

Skulle det vara processorn så borde fläktarna gå igång.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Testa att:

-Koppla bort alla kablar som kommer från frontpanelen.
-Koppla bort allt som är USB-anslutet, inkl mus och tangentbord.
-Koppla bort allt onödigt från moderkortet. tex DVD, ljudkort, ev usb-bracket, firewire-bracket etc.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Testa att:

-Koppla bort alla kablar som kommer från frontpanelen.
-Koppla bort allt som är USB-anslutet, inkl mus och tangentbord.
-Koppla bort allt onödigt från moderkortet. tex DVD, ljudkort, ev usb-bracket, firewire-bracket etc.

Fo3

Testade att koppla bort allt utom: Minnen+GPU+CPU+Kylare. Ingen skillnad. Inga sladdar var inkopplade förutom strömsladden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Satte ihop en lekdator här i helgen,installerade upp den o allt var frid o fröjd o stängde av den.
När jag senare skulle fortsätta pula startade den inte,inget hände när jag tryckte på knappen...
Men kom på att om jag stängde av brytaren på agget,drog ur nätsladden,sedan tryck på startknappen när ingen ström fanns.sedan sätta i sladden,på med brytaren o sen på strömknappen igen då startar den ...
Vet inte varför men testa du med om det hjälper.

Är väl nån form av reset som sker så antar att något inte är bra, men den funkar perfekt när den väl är på,även vanlig omstart funkar bra.

Permalänk
Medlem

Exakt samma hände mig, stängde av som vanligt och så var den trasig när den skulle starta efter helgen.
Det visade sig vara cpu som var trasig... dock hände det inte på likadan mb+cpu som hos TS. I mitt fall gällde det RIVE+3820.
Upptäckte någon månad efter cpubytet i en logg ungefär vid tidpunkten för händelsen: "abnormal event, 3.3V rail at 4.1V"

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BABOON_ASS:

Satte ihop en lekdator här i helgen,installerade upp den o allt var frid o fröjd o stängde av den.
När jag senare skulle fortsätta pula startade den inte,inget hände när jag tryckte på knappen...
Men kom på att om jag stängde av brytaren på agget,drog ur nätsladden,sedan tryck på startknappen när ingen ström fanns.sedan sätta i sladden,på med brytaren o sen på strömknappen igen då startar den ...
Vet inte varför men testa du med om det hjälper.

Är väl nån form av reset som sker så antar att något inte är bra, men den funkar perfekt när den väl är på,även vanlig omstart funkar bra.

Det där är att kringå en säkring som finns i lite nyare och dyrare nätagg Till ts Testa dra i alla kablar igen det du verkar ha fått är att något dött. Och att se om något dött är inte lätt mellan moderkort/cpu/minne så det är bara att testa skicka in eller be någon med liknande delar att hjälpa dig. Tror det kan vara värt att skicka in det till komplett då det antagligen kommer krävas en RMA. Men varför handla på komplett om du nu har en Inet butik så nära dig ;)?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det där är att kringå en säkring som finns i lite nyare och dyrare nätagg Till ts Testa dra i alla kablar igen det du verkar ha fått är att något dött. Och att se om något dött är inte lätt mellan moderkort/cpu/minne så det är bara att testa skicka in eller be någon med liknande delar att hjälpa dig. Tror det kan vara värt att skicka in det till komplett då det antagligen kommer krävas en RMA. Men varför handla på komplett om du nu har en Inet butik så nära dig ;)?

Tror det blir att slänga in den hos Inet för en felkontrol. Hoppas att det bara är moderkortet, men som det verkar på er så finns ju överhängande risk för både CPU och Minnen. Lite surt. Komplett tar ju en 250kr service avgift ifall det inte är deras komponent. Så vill ju vara säker. Skulle man haft ett till Z87 så kunde man ju testat snabbt och lätt men så är tyvärr inte fallet.

Handlade Chassi av Inet. CPU+Minne av CDON. GPU av Alina. Moderkort av Komplett. SSD av Amazon. Anledningen var simpel. Vissa butiker hade inte allt vad jag ville ha samt de som hade låg mycket dyrare i pris.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tror det också. Frågan är om man skall skicka in det till komplett eller omm man skall gå förbi inet och låta de kolla för 500sek ifall det är något mer som är kass i datorn.

Skulle det vara processorn så borde fläktarna gå igång.

Jag hade inte lagt 500kr på en felsökning. Skicka in det till Komplett, och är det inte sönder så kostar det nog mindre än 500kr skulle jag tro.

Du har redan testat annan PSU. Minnen är ju lätta att testa i någon annans dator om man vill det. Processorn går i stort sett aldrig sönder. Så jag skulle tippa på moderkort helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hade inte lagt 500kr på en felsökning. Skicka in det till Komplett, och är det inte sönder så kostar det nog mindre än 500kr skulle jag tro.

Du har redan testat annan PSU. Minnen är ju lätta att testa i någon annans dator om man vill det. Processorn går i stort sett aldrig sönder. Så jag skulle tippa på moderkort helt enkelt.

Startade ett RMA ärende hos Komplett. Får la se vad det leder till. Problemet är ju att jag behöver min dator. Att sitta och arbeta på min Nexus 7 är inte direkt idealt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Reset:a bios, testa med annan cpu/mobo.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem

Moderkort inlämnat till Komplett via PickupPoint nu idag vi 15:40. Får se hur lång tid det tar innan man får tillbaka ett fungerande moderkort.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Small test a när jag inhandlat nytt batteri!

Testade att starta utan delar. Hände samma. Testade byta poweeknatt och restart. Ingen skillnad. Tog bort gpu. Inget. Bort med hårddiskar. Inget. Byte Psu. Inget...

Small testa a? Innebär det att du inte testade byta batteri innan du skickad in hela kortet?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Small testa a? Innebär det att du inte testade byta batteri innan du skickad in hela kortet?

"Skall testa". Tog ett batteri från annan dator (Vet dock inte om det är fungerande, borde dock inte vara några problem, då det var i min förr förra reserv dator på vinden). Ingen effekt heller.

Edit: Det är svårt att skriva vettigt på Surfplatta!
Edit2: Fick SMS, fredag 13:26 att jag kan hämta paket från Komplett! Blir intressant att se ifall de bytt moderkort eller jag fått tillbaka mitt gamla.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Hämtat ut moderkort. Satt ihop datorn. Ingen reaktion. På Komplett.se står inte nått om vad de gjort. Men fick iaf tillbaka moderkortet och behövde inte betala massa extra. Så frågan är om jag fick tillbaka det jag skicka in eller det är ett nytt. Hyfsat säker att det är samma.

Var lite irriterand då jag inte hittade min (kemisk rena) aceton. Fick leta i flera butiker då det självklart var slut på de 3 första. Satan vilken jakt det blev. Iaf, ännu samma problem. Blir INET på måndag. Ingen anning annars hur jag kan gå tillväga. Blir intressant att få reda på vad det är, men om det är Moderkortet... Hur skall jag gå tillväga mot komplett då? Känns nästan som om de inte kollat kortet. I support kommentaren så har de bara COPYPASTA't min förklaring. Isf sitter ag med en kostnad på 500kr för felsökning på något de skulle hittat...

Edit: Detta är fanemej en jävla detox från datorer. Helvete vad irriterande.
Edit2: Datorn är inlämnad till INET för Felsökning. Herren på INET sa att de har väldigt mycket att göra så han tvivlade på att jag får tillbaka datorn nästa vecka. Troligtvis dröjer det till slutet av Januari. KUL...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Inet har nu kollat datorn! CPUn är död. Nu får vi se hur CDON ter sig med ett garantiärende. Hoppas allt går bra och löses snabbt.

Edit: Hoppas man slipper att köpa ny processor. Är ju inte helt billigt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010