Nvidia G-Sync i fler skärmar under Q2 2014

Permalänk
Medlem

Någon som har en hum om hur mycket dessa kommer att kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men då kommer man inte få ut all prestanda ur grafikkortet. Plus att det blir väldigt hackigt om fps hoppar från t.ex. 60 fps ner till 30 fps om grafikprestandan inte räcker till.

det är normalt att 30 eller 40 fps kan se hackigt ut, eftersom det är för låg fps. jag märker i alla fall ingen skillnad i stuttering om jag har vsync på eller inte.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sanazin:

Någon som har en hum om hur mycket dessa kommer att kosta?

Ett par tusen mer än samma skärmar utan G-sync, förmodligen. Vi får väl se. Det känns som en väldigt dyr teknik i dagsläget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag vill inte ha någon Nvidia G-Sync.
Ska det vara något, så ska det vara teknik som funkar på alla skärmar av alla fabrik med alla grafikkort av alla fabrikat.

Det ska funka på Intel, Nvidia och AMD.
Om det bara funkar på Nvidia, så tycker jag det är ointressant.

Så du köper bara hårdvara och produkter som inte har några patent och bara bygger på öppen standard eller sådant som ej kan bindas hårt till något företag..såsom hjulet eller en boll? Jag önskar lycka till.

Permalänk
Skrivet av mppl:

G-Sync är ju ett skämt.
Varför låsa det? Gör som AMD för fan, Mantle kommer kunna köras med Nvidia, varför ska G-Sync enbart vara för Nvidia?
Töntigt, fler borde köpa AMD.

G-Sync har ju uppfunnits och utvecklats av Nvidia och är hårdvara. Det är ingen vild gissning att de vill ha tillbaka utvecklings pengarna man lagt ut samt att tjäna en slant. Har man uppfunnit något coolt så är inte det första man gör att ge bort lösningen till konkurrenten. Nvidia kommer säkert att licensiera ut den om det slår bra. Det låter på dig som AMD jobbar ideellt men AMD jobbar också i "tjäna pengar" branschen. Du inbillar dig väl ändå inte att mjukvaran Mantle utvecklats av AMD för "att vara snälla och snuttiga". Den finns där så vi skall köpa AMDs grafikkort.

Permalänk

Idiotiskt att det aldrig ska gå att enas. Detta borde inte vara under nVidias tak, utan under någon som kunde sätta det som en en standard som sedan skärm-tillverkare och grafikkorts-tillverkare får använda sig av.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

DIY kitet blir ett givet köp

Säker på att man kan köpa det då? Har beställt en Asus VG248QE som jag gärna skulle vilja modda med g-sync sen. Men har hört rykten om att den inte kommer att gå att köpa.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

ELLER så ser man till att grafikkort(en) kan peta ur sig 60fps konstant eller en multipel av det.

I CSGo har jag satt fps_max på 120. Dvs två frames per monitor frame. Missar monitorn en så har man ändå en över.

Om man missar en frame with vsync och 60Hz så får man 30fps missar man två 15fps osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inget G-Sync till 16:10 skärmar ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

G-Sync är ju ett skämt.
Varför låsa det? Gör som AMD för fan, Mantle kommer kunna köras med Nvidia, varför ska G-Sync enbart vara för Nvidia?
Töntigt, fler borde köpa AMD.

Har AMD utvecklat Mantle till att köras på nVIDIA kort också?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Inget G-Sync till 16:10 skärmar ?

Saknar att det inte görs mer 16:10 skärmar överhuvudtaget.
Men de kommer säkert något även om det dröjer ett tag.

Skrivet av tvelander:

Och få sirap till input lagg ^^

Input lagg är inte mitt problem, det är min "reaktionsförmåga" som är det.
Kör nästan jämnt med V-sync på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Det handlar ju om patent. Möjligt att NVidia licenserar men tvivlar på det. Har man köpt en G-Sync skärm så köper man enbart Nvidias kort.

Hoppas andra tillverkare startar ett konsortium där medlemmar från olika företag är representerade och gemensamt tar fram en standard. VESA skulle kanske kunna ha hand om det.

Ja så då köper man en G-Sync skärm och ett Nvidia kort och sitter fast där i träsket.
Sen när man vill uppgradera så kan man inte uppgradera till något från en annan tillverkare, då är man fast och måste alltid köpa Nvidia, det är ju sämst.

Jag är inget fanboy, och kan tänka mig köpa Intel, AMD, Nvidia eller annat.
Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.
Jag vill ha dörrarna öppna och möjligheter att uppgradera och migrera fritt.

Skrivet av Flamso:

Verkligen. Jag har inget emot Nvidias grafikkort och köper dem när de är bättre än alternativen, men jag tänker aldrig låsa in mig i en sån här teknik. Det är framtiden för skärmar, men då måste det fungera med alla grafikkort också.

Precis.
Jag är ingen fanboy, och kan tänka mig köpa både Intel, AMD och Nvidia.
Jag köper vad som är bäst för tillfället och vad som bäst lämpar sig för mitt användningsområde, och det kan variera mellan säsonger. Jag hejar inte på något lag, eller något sådant larvigt.

Skrivet av mikegnorp:

Så du köper bara hårdvara och produkter som inte har några patent och bara bygger på öppen standard eller sådant som ej kan bindas hårt till något företag..såsom hjulet eller en boll? Jag önskar lycka till.

Jag föredrar produkter som bygger på öppna standarder.
PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort, GDDR5, VGA, VBE, VESA, EDD, EDID, etc.
Det gynnar alla och är bra för en fri marknad, kompatibilitet och interoperabilitet.

Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rektor:

Hoppas andra tillverkare startar ett konsortium där medlemmar från olika företag är representerade och gemensamt tar fram en standard. VESA skulle kanske kunna ha hand om det.

Ja så då köper man en G-Sync skärm och ett Nvidia kort och sitter fast där i träsket.
Sen när man vill uppgradera så kan man inte uppgradera till något från en annan tillverkare, då är man fast och måste alltid köpa Nvidia, det är ju sämst.

Jag är inget fanboy, och kan tänka mig köpa Intel, AMD, Nvidia eller annat.
Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.
Jag vill ha dörrarna öppna och möjligheter att uppgradera och migrera fritt.

Precis.
Jag är ingen fanboy, och kan tänka mig köpa både Intel, AMD och Nvidia.
Jag köper vad som är bäst för tillfället och vad som bäst lämpar sig för mitt användningsområde, och det kan variera mellan säsonger. Jag hejar inte på något lag, eller något sådant larvigt.

Jag föredrar produkter som bygger på öppna standarder.
PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort, GDDR5, VGA, VBE, VESA, EDD, EDID, etc.
Det gynnar alla och är bra för en fri marknad, kompatibilitet och interoperabilitet.

Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.

Dold text

Tror inte att AMD och de skärmtillverkare som inte är partners om g-sync sitter overksamma, de har säkert något på gång..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Om 1440 p:n hamnar i ett bra prisläge kan det bli ett köp. Den verkar mest intressant. Dom snabba skärmarna klarar sig gott utan gsynk.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag föredrar produkter som bygger på öppna standarder.
PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort, GDDR5, VGA, VBE, VESA, EDD, EDID, etc.
Det gynnar alla och är bra för en fri marknad, kompatibilitet och interoperabilitet.

Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.

Jag antar att du inte kör Apple då!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikegnorp:

Jag antar att du inte kör Apple då!?

Nej, det gör jag inte.
Jag har aktivt valt bort Apple.

Desktop datorn har jag byggt ihop själv.
Någon laptop har jag, men sneglat lite men inte hittat något som lockar. MacBook är trevlig, men då det är Apple så åker det bort.
Telefonen är en Sony Xperia jag fick, men när jag ska köpa ny blir det nog en Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja så då köper man en G-Sync skärm och ett Nvidia kort och sitter fast där i träsket.
Sen när man vill uppgradera så kan man inte uppgradera till något från en annan tillverkare, då är man fast och måste alltid köpa Nvidia, det är ju sämst.

Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system.

Vad är skillnaden mot att du sitter med en speldator som kräver x86-64 CPU, Windows som operativ och DirectX som API? Kan du köpa Battlefield 4 som kör OpenGL till en ARM-baserad dator med Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Säker på att man kan köpa det då? Har beställt en Asus VG248QE som jag gärna skulle vilja modda med g-sync sen. Men har hört rykten om att den inte kommer att gå att köpa.

Kommer att börja säljas nu i början av januari enligt dom senaste uppgifterna.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia-...

Citat:

(Update December 20, 2013: We are excited to confirm that the NVIDIA G-SYNC Do-It-Yourself Kits will be available for purchase in early January. Further details will be announced shortly.)

Finns dock inga officiella prisuppgifter, men allt tyder på runt $175.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vill ha en 1440p g-sync 120+ hz skärm med VA/IPS. Make it happen 2014.

Det är 60Hz skämar som har störst nytta av g-sync. Frekvensstegen med vsync aktivt är 60-30-20-15-12 för en 60Hz skärm. För en 144Hz skärm är stegen 144-72-48-36-28,8-24.
Orkar grafikkortet inte riktigt med 60 fps faller det direkt till 30 fps på 60Hz skärmen.
På 144Hz skärmen får du förmodligen 48 fps med dropp till 36 fps.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är 60Hz skämar som har störst nytta av g-sync. Frekvensstegen med vsync aktivt är 60-30-20-15-12 för en 60Hz skärm. För en 144Hz skärm är stegen 144-72-48-36-28,8-24.
Orkar grafikkortet inte riktigt med 60 fps faller det direkt till 30 fps på 60Hz skärmen.
På 144Hz skärmen får du förmodligen 48 fps med dropp till 36 fps.

Mja.
Jag är mer ute efter v-sync utan extremt inputlag.
I nuläget är det 100% omöjligt att ens köra v-sync pga inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, det gör jag inte.
Jag har aktivt valt bort Apple.

Desktop datorn har jag byggt ihop själv.
Någon laptop har jag, men sneglat lite men inte hittat något som lockar. MacBook är trevlig, men då det är Apple så åker det bort.
Telefonen är en Sony Xperia jag fick, men när jag ska köpa ny blir det nog en Nexus.

Ge det 1 år sen har google låst deras platform mer än Apple lyckats göra
Google tar över allt skit och pressar ur deras skräp konstant som google+, hangout etc etc etc.
Dom har redan börjat tvinga på en skräp för kunna använad en annan produkt

Kommer vara all out googlelock i framtiden med android ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Vad är skillnaden mot att du sitter med en speldator som kräver x86-64 CPU, Windows som operativ och DirectX som API? Kan du köpa Battlefield 4 som kör OpenGL till en ARM-baserad dator med Linux?

Man får ju dra skillnad på hårdvaru- och mjukvaru- kompatibilitet.

I en optimal värd, ja då borde man kunna köra Battlefield 4 på en även ARM-baserad dator som kör Linux. Förhoppningsvis blir det så i framtiden.

Men i en sån speldator så kan ju jag byta mus, tangentbord, nätaggregat, minnen, hårddisk, etc från ett fabrikat till något valfritt annat av ett annat fabrikat. Precis som det ska vara.

Detta bör således självklart även gälla skärmar och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man får ju dra skillnad på hårdvaru- och mjukvaru- kompatibilitet.

Är ingen skillnad, man är precis lika låst i mjukvara. Det är ok att säga att du inte vill låsa dig till att behöva köpa Nvidia grafikkort, men du kan inte säga "Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system" för då framstår du som en hycklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ge det 1 år sen har google låst deras platform mer än Apple lyckats göra
Google tar över allt skit och pressar ur deras skräp konstant som google+, hangout etc etc etc.
Dom har redan börjat tvinga på en skräp för kunna använad en annan produkt

Kommer vara all out googlelock i framtiden med android ^^

Ja, det finns en oro för det, och det finns vissa indikationer på det.
Tex att vissa av apparna som kalendern, etc inte längre är open source, dom var det tidigare.

Därför jag väljer Nexus, då det är den mest öppna telefonen utan låst bootloader, och ska vara lätt att roota.
Sen håller jag koll på alternativa OS och ROMs som Tizen, Sailfish OS, Firefox OS, Ubuntu Phone, och CyanogenMod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Är ingen skillnad, man är precis lika låst i mjukvara. Det är ok att säga att du inte vill låsa dig till att behöva köpa Nvidia grafikkort, men du kan inte säga "Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system" för då framstår du som en hycklare.

Jag vill inte låsa mig till att behöva köpa Nvidia kort (lika lite som jag vill låsa mig till AMD).

Jag kan även säga att "Jag vill inte låsa mig till ett märke, en plattform eller ett system" för det vill jag inte, även om det i praktiken inte alltid är möjligt.

Jag kör Linux och open source och gärna cross-platform mjukvara, och försöker hålla mig oberoende från märken, plattformar och system om möjligt.

Permalänk
Medlem

Kommer G-Sync förbättra användarupplevelsen även på skrivbordet? Det sägs ju att hög hz gör det nämligen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av krox:

Kommer G-Sync förbättra användarupplevelsen även på skrivbordet? Det sägs ju att hög hz gör det nämligen.

Skulle inte det tro det.
Eftersom om du har en 120/144hz skärm och kör denna refreshrate i windows så har du den uppdateringsfrekensen hela tiden.

Inte direkt så du "laggar" i windows eller får tearing där...

Så mitt svar är nej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

G-Sync är ju ett skämt.
Varför låsa det? Gör som AMD för fan, Mantle kommer kunna köras med Nvidia, varför ska G-Sync enbart vara för Nvidia?
Töntigt, fler borde köpa AMD.

AMD gör detsamma. Såsom ensamrätt till att marknadsföra datorer med BF4 osv. Tycker båda parter spelar samma spel här.
Så snälla gå och lägg dig AMD-fanboy.

Permalänk
Skrivet av Nex3r:

AMD gör detsamma. Såsom ensamrätt till att marknadsföra datorer med BF4 osv. Tycker båda parter spelar samma spel här.
Så snälla gå och lägg dig AMD-fanboy.

...eller så gör man som AMD brukar göra http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014
freesync.... ett gratis olåst g-sync enligt VESA standard....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

AMD gör detsamma. Såsom ensamrätt till att marknadsföra datorer med BF4 osv. Tycker båda parter spelar samma spel här.
Så snälla gå och lägg dig AMD-fanboy.

Just det har jag inte sagt något om?
Tycker dock det är tråkigt att med ny teknik att låsa den så som Nvidia gör.
Jag hoppas att fler köper AMD så att Nvidia tappar på marknaden och låser upp G-Sync till alla.
Nej jag är ingen AMD-fanboy så det kanske är du som ska gå och lägga dig?