Får random fps drops när jag spelar spel!

Permalänk

Får random fps drops när jag spelar spel!

Hej, jag har en ganska bra dator och har köpt massa nya delar till den på senare tid men sedan kanske 2 veckor tillbaka när jag satte in ny processor,grafikkort och moderkort så har jag börjat få fpsdrops i spel. Det händer kanske en gång per minut och varar i ca 5 sekunder. Vet inte om det beror på de nya delarna. Jag spelar spel som inte kräver så mycket så känns som detta inte borde hända! Spelar Neverwinter och League of Legends! Är det någon som har någon aning om vad det kan vara eller hur jag kan lösa det?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark och posta en länk till ditt resultat. Kolla vad processorn får för temperatur när du kör prime95. Detta kan göras med t.ex. HWMonitor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Vet inte vad det är, Sry för sent svar. Kan du förklara lite bättre?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark och posta en länk till ditt resultat. Kolla vad processorn får för temperatur när du kör prime95. Detta kan göras med t.ex. HWMonitor.

Skrivet av Whitesound:

Vet inte vad det är, Sry för sent svar. Kan du förklara lite bättre?

Det hjälper om du trycker ''citera'' för då kan han gå in och kolla på Citat och se ditt inlägg.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark och posta en länk till ditt resultat. Kolla vad processorn får för temperatur när du kör prime95. Detta kan göras med t.ex. HWMonitor.

Vet inte vad det är, sry. Kan du förklara lite bättre?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark och posta en länk till ditt resultat. Kolla vad processorn får för temperatur när du kör prime95. Detta kan göras med t.ex. HWMonitor.

Här är mina 3DMark resultat http://www.3dmark.com/3dm/2131924 Och den enda temperaturen som hette något med cpu var CPUTIN på HWMonitor och när jag körde prime95 så låg den på runt 69°c och max 73°c. Har ingen aning om vad nåt av det jag gjorde betyder så är tacksam för svar

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Bump

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat drivrutiner? Formaterat sedan bytet av moderkort?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har du läst forumreglerna?

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk

Vad beror fps drops på?

Tjenare, har testat lite olika spel nu för att kolla om det beror på min dator eller spelen med nu har jag fått fram att det beror på min dator eftersom jag får fps drops på flera spel! Fps dropsen händer kanske en gång/30-90 sek beroende på hur krävande spelet är. Jag har ingen aning hur man ska lösa det och är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Vilka Komponenter består din dator av?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det brukar vara dåligt att ha usb-minnen inkopplade när man spelar, jag brukar få fps-drops då.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Inaktiv

Det kan ju vara något som blir varmt. Verkar fläktljud höras?

svar på borttagna inlägg borttagna
Permalänk

AMD 8320
Powercolor 7970
[22:42:46] Casper Arvidsson: AsRock 970 Extreme4
[22:42:50] Casper Arvidsson: 16 GB RAM

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Så, är det någon som har någon aning vad som kan vara fel, enligt EVGA så har jag i allfall inte hög temp på min GPU men vet inte om CPU:n..

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Avstängd

Hörs ut som överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Så, är det någon som har någon aning vad som kan vara fel, enligt EVGA så har jag i allfall inte hög temp på min GPU men vet inte om CPU:n..

med EVGA, menar du deras överklockiningsprogram EVGA Precision?
Kör du med standardkylare?
Ladda ner Core Temp och kolla vad det säger om temperaturen på processorn.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

med EVGA, menar du deras överklockiningsprogram EVGA Precision?
Kör du med standardkylare?
Ladda ner Core Temp och kolla vad det säger om temperaturen på processorn.

Kör med standardkylare på GPU men ny på CPU vänta ska ladda ner Core Temp

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Kör med standardkylare på GPU men ny på CPU vänta ska ladda ner Core Temp

Kör prime95 eller IntelBurnTest för att få upp CPU i maxbelastning, så ser du snabbt om temperatur är problemet.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

med EVGA, menar du deras överklockiningsprogram EVGA Precision?
Kör du med standardkylare?
Ladda ner Core Temp och kolla vad det säger om temperaturen på processorn.

http://imgur.com/WX5d6iD

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Det där är i Idle. Du måste belasta processorn för att temperaturen ska gå upp ordentligt. Enklast är att använda Prime95 eller IntelBurnTest, ladda ner och kör ett av dem medan du håller koll på temperaturen. Återkom när temperaturen har stabiliserats, bör ta 2-5 minuter.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

med EVGA, menar du deras överklockiningsprogram EVGA Precision?
Kör du med standardkylare?
Ladda ner Core Temp och kolla vad det säger om temperaturen på processorn.

Skrivet av occe94:

Kör prime95 eller IntelBurnTest för att få upp CPU i maxbelastning, så ser du snabbt om temperatur är problemet.

Har du skype? Lättare att skriva där..

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av occe94:

Det där är i Idle. Du måste belasta processorn för att temperaturen ska gå upp ordentligt. Enklast är att använda Prime95 eller IntelBurnTest, ladda ner och kör ett av dem medan du håller koll på temperaturen. Återkom när temperaturen har stabiliserats, bör ta 2-5 minuter.

Såhär ser det ut när jag kört prime95 i ca 5 minuter http://imgur.com/nwQGzdM

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Såhär ser det ut när jag kört prime95 i ca 5 minuter http://imgur.com/nwQGzdM

Det där ser bra ut, problemet ligger alltså någon annanstans. Det är inte bara att CPU/GPU inte orkar med att rendera intensiva scener eller att VRAM tar slut?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har du skype? Lättare att skriva där..

Har du tänkt på att många andra också har problem, och forum är de bästa ställena för att hitta lösningar till dessa? Därför ska man helst stanna på forumet och låta läsare få reda på lösningen ist för att gå över till skype för att man är för lat..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Tjenare, har testat lite olika spel nu för att kolla om det beror på min dator eller spelen med nu har jag fått fram att det beror på min dator eftersom jag får fps drops på flera spel! Fps dropsen händer kanske en gång/30-90 sek beroende på hur krävande spelet är. Jag har ingen aning hur man ska lösa det och är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Vad är det för spel du får dessa "fps drops" på?

Vilka inställningar?

Hur stort fps drop pratar vi om? (gärna så exakt det går, spela gärna in FPS statistiken med FRAPS)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort ett par off-topicinlägg och inlägg som klagade på trådskaparen. Humor i all ära, men låt det inte ta över hela tråden.

Om ni anser att trådskaparens inlägg är olämpligt eller bryter mot någon regel bör ni anmäla istället för att klaga i tråden, tråden riskerar att spåra ur annars.

Permalänk
Skrivet av occe94:

Det där ser bra ut, problemet ligger alltså någon annanstans. Det är inte bara att CPU/GPU inte orkar med att rendera intensiva scener eller att VRAM tar slut?

Skrivet av Mimematis:

Vad är det för spel du får dessa "fps drops" på?

Vilka inställningar?

Hur stort fps drop pratar vi om? (gärna så exakt det går, spela gärna in FPS statistiken med FRAPS)

Det känns inte som att det spelar någon roll eftersom jag fortfarande får FPS drops om jag sänker grafikinställningarna till lågt på NFS Most wanted, jag får det också på LOL som inte är ett särskilt krävande spel.

Ska testa imorgon att sätta över grafikkortet i en annan dator för att se om det är grafikkortet det är fel på. Om det är så det är borde jag bara kunna skicka grafikkortet till Webhallen där jag beställde det och få ett nytt?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Kan det vara ett latency(lagg) problem som du upplever som fps drop för att spelet är väldigt beroende av internet anslutningen ?