Permalänk
Medlem

Byta kylpastan eller låta den sitta kvar?

Hejsan hoppsan!

Jo det är så att jag satte dit kylpastan på den nya CPU'n i förrgår. Har testat lite spel på högsta inställningar (Neverwinter, Guild Wars 2) och när jag testade Neverwinter ett tag igår, så gick tempen upp till 62 grader. Jag la dit ungefär som ett riskorn och satte sedan dit kylblocket. När jag bara sitter och surfar och har lite program som Skype, Steam och Spotify på i bakgrunden, så ligger tempen på en 13-20 grader, enligt Core Temp. Men om jag som sagt spelar, så åker tempen upp till 60-62.

Om jag spelar Torchlight 2, som jag testade igår, så var tempen som högst uppe i 58.

Nu är frågan: Ska jag vänta ett par dagar, så att kylpastan hinner "smetas" ut helt och lägga sig, för att sedan kolla om det blivit bättre. Eller ska jag byta Kylpastan på direkten. Jag använde mig som sagt utav riskorns metoden och jag vet att jag inte har felmonterat kylaren.

Jag har en AMD FX-8320, icke overclockad och en Antec Kühler 620 h20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hoppsan!

Jo det är så att jag satte dit kylpastan på den nya CPU'n i förrgår. Har testat lite spel på högsta inställningar (Neverwinter, Guild Wars 2) och när jag testade Neverwinter ett tag igår, så gick tempen upp till 62 grader. Jag la dit ungefär som ett riskorn och satte sedan dit kylblocket. När jag bara sitter och surfar och har lite program som Skype, Steam och Spotify på i bakgrunden, så ligger tempen på en 13-20 grader, enligt Core Temp. Men om jag som sagt spelar, så åker tempen upp till 60-62.

Om jag spelar Torchlight 2, som jag testade igår, så var tempen som högst uppe i 58.

Nu är frågan: Ska jag vänta ett par dagar, så att kylpastan hinner "smetas" ut helt och lägga sig, för att sedan kolla om det blivit bättre. Eller ska jag byta Kylpastan på direkten. Jag använde mig som sagt utav riskorns metoden och jag vet att jag inte har felmonterat kylaren.

Jag har en AMD FX-8320, icke overclockad och en Antec Kühler 620 h20.

Helt spontant skulle jag inte lita på en cputemp på 13 grader, antar att du har högre temperatur i rummet än så...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Någonting är galet, troligtvis Core Temp som fått spela. Vad jag vet ska inte processorn kunna gå under rumstemperaturen med din kylning. Eller du sitter kanske halvvägs ut genom ytterdörren?

Kan rekommendera HWINFO och/eller Real Temp, två riktigt suveräna program för att hålla koll på processor temp. Den förstnämnda visar även en hel den andra intressanta värden, ex gpu-temp, fläkthastigheter osv.

För övrigt är inte dina load-temps särskilt höga alls, låt pastan sätta sig lite, så går de nog lite lägre. Verkar vara som det ska helt enkelt

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet? Anser du att du har för höga temps?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Förstår inte problemet? Anser du att du har för höga temps?

Ja. Jag tycker/tyckte att 62 grader var ganska mycket. Jag vet inte riktigt hur hög tempen får bli eller ska ligga på för att hålla. På spel som Guild Wars 2 och Neverwinter så får jag runt 60 grader. Har som sagt lagt på ny kylpasta nyligen och har en Antec Kühler 620. Så jag vill vara på den säkra sidan, så att jag inte kör med högre temp än vad det får vara på en AMD cpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Ja. Jag tycker/tyckte att 62 grader var ganska mycket. Jag vet inte riktigt hur hög tempen får bli eller ska ligga på för att hålla. På spel som Guild Wars 2 och Neverwinter så får jag runt 60 grader. Har som sagt lagt på ny kylpasta nyligen och har en Antec Kühler 620. Så jag vill vara på den säkra sidan, så att jag inte kör med högre temp än vad det får vara på en AMD cpu.

Kontrollera att allt sitter som det ska, dvs. pumpen kopplas antingen direkt till molex eller ett pwr-uttag på moderkortet. Känn efter om kylblocket sitter korrekt och testa med olika mätprogram. 13c är givetvis fel men det är inte ovanligt med dålig temperatur avläsning när det gäller AMD.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Helt spontant skulle jag inte lita på en cputemp på 13 grader, antar att du har högre temperatur i rummet än så...

Det tillhör allmänbildning att AMD:s sensorer inte visar korrekt i idle(För dator entusiaster) för det mästa. Så det är inte 13 grader i rummet, det är sensorn som inte visar korrekt när processorn inte belastas, i load gör den det.

Och till TS, jag skulle kleta på ny pasta och kolla ifall det blir skillnad.

Permalänk
Medlem

13 grader idle? Saknar ditt hem isolering helt? Testa RealTemp, det fungerar tillfredsställande. Men ja, annars verkar tempsen vara ganska höga. Max rekommenderad coretemp för din prolle ska vara 61 grader.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

13 grader idle? Saknar ditt hem isolering helt? Testa RealTemp, det fungerar tillfredsställande. Men ja, annars verkar tempsen vara ganska höga. Max rekommenderad coretemp för din prolle ska vara 61 grader.

RealTemo fungerade inte. Tydligen så stödde inte programmet 8320.

Permalänk
Medlem

Idletemp är helt ointressant

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det tillhör allmänbildning att AMD:s sensorer inte visar korrekt i idle(För dator entusiaster) för det mästa. Så det är inte 13 grader i rummet, det är sensorn som inte visar korrekt när processorn inte belastas, i load gör den det.

Och till TS, jag skulle kleta på ny pasta och kolla ifall det blir skillnad.

Man ska lära sig något nytt varje dag och detta hade jag ingen aning om. Tack för infon och TS kan glömma mitt inlägg

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Ja. Jag tycker/tyckte att 62 grader var ganska mycket. Jag vet inte riktigt hur hög tempen får bli eller ska ligga på för att hålla. På spel som Guild Wars 2 och Neverwinter så får jag runt 60 grader. Har som sagt lagt på ny kylpasta nyligen och har en Antec Kühler 620. Så jag vill vara på den säkra sidan, så att jag inte kör med högre temp än vad det får vara på en AMD cpu.

Det är låg temp. Du kan vara lugn.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Förstår inte problemet? Anser du att du har för höga temps?

62c är AMD max temp så ja 62 är ganska högt med ett slutet vattensystem

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

[/SPOILER]

Skrivet av CitroFrukten:

62c är AMD max temp så ja 62 är ganska högt med ett slutet vattensystem

Yeah. Jag har sett det. Men vad återstår då att göra? Koppla ur datorn och återplacera kylpasta? Jag har prövat riskornsmetoden, så kan testa ärtmetoden.

Permalänk
Skrivet av Diaxuzz:

[/SPOILER]

Yeah. Jag har sett det. Men vad återstår då att göra? Koppla ur datorn och återplacera kylpasta? Jag har prövat riskornsmetoden, så kan testa ärtmetoden.

Jag vet inte vad som är felet,
Men jag hade 60C med en 8350 i 5ghz dock körde jag med 480 radiator för kyla den,
Tycker att en 120Radiator ska kyla en stock 8320 lägre än så.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hoppsan!

Jo det är så att jag satte dit kylpastan på den nya CPU'n i förrgår. Har testat lite spel på högsta inställningar (Neverwinter, Guild Wars 2) och när jag testade Neverwinter ett tag igår, så gick tempen upp till 62 grader. Jag la dit ungefär som ett riskorn och satte sedan dit kylblocket. När jag bara sitter och surfar och har lite program som Skype, Steam och Spotify på i bakgrunden, så ligger tempen på en 13-20 grader, enligt Core Temp. Men om jag som sagt spelar, så åker tempen upp till 60-62.

Om jag spelar Torchlight 2, som jag testade igår, så var tempen som högst uppe i 58.

Nu är frågan: Ska jag vänta ett par dagar, så att kylpastan hinner "smetas" ut helt och lägga sig, för att sedan kolla om det blivit bättre. Eller ska jag byta Kylpastan på direkten. Jag använde mig som sagt utav riskorns metoden och jag vet att jag inte har felmonterat kylaren.

Jag har en AMD FX-8320, icke overclockad och en Antec Kühler 620 h20.

Jag hade samma problem med min Kühler 620 till min FX 6300, oklockad gick den genast upp i ~60-62°C. När jag rörde den så satt den rätt löst, plastdistanserna som man använder tar emot moderkortet på AM3 och tack vare det får man aldrig fast den ordentligt. Jag fick helt enkelt köra med luftkylare. Jag har ett ASUS M5A99X EVO R2.0.

Sen kan gärna någon som vet mer om AMD's CPU-tempsensorer skriva lite mer fakta. Men jag har fått för mig att det inte är "riktiga" tempsensorer utan mer sensorer som beräknar tempen utifrån last, Vcore och clock stämmer det? Vilket i så fall skulle förklara alla låga idle temps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag hade samma problem med min Kühler 620 till min FX 6300, oklockad gick den genast upp i ~60-62°C. När jag rörde den så satt den rätt löst, plastdistanserna som man använder tar emot moderkortet på AM3 och tack vare det får man aldrig fast den ordentligt. Jag fick helt enkelt köra med luftkylare. Jag har ett ASUS M5A99X EVO R2.0.

Sen kan gärna någon som vet mer om AMD's CPU-tempsensorer skriva lite mer fakta. Men jag har fått för mig att det inte är "riktiga" tempsensorer utan mer sensorer som beräknar tempen utifrån last, Vcore och clock stämmer det? Vilket i så fall skulle förklara alla låga idle temps.

Okej. Jag testade ärt metoden med kylpastan. Men mitt problem ligger inte i att kylaren inte sitter fast, för det gör den. Den rör sig inte allt när jag försöker vicka på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Okej. Jag testade ärt metoden med kylpastan. Men mitt problem ligger inte i att kylaren inte sitter fast, för det gör den. Den rör sig inte allt när jag försöker vicka på den.

Vad jag menade med rätt löst var att jag kunde vrida den lite när jag tog i. Men man såg tydligt när man tog lös den att dom där plastgrejerna som skruvarna går igenom tog emot moderkortet rätt hårt så därför blev det aldrig 100% kontakt.

Funkar riktigt bra med min gamla Scythe Yasya nu som använder AMD's originalfäste. Kör just nu i 4.4GHz med 1.452V och kommer till ~53°C CPU och ~55-56°C sockeltemp efter ~15min Prime95(In-place Large FFT's maximum heat). Lite skillnad från Kühler 620 60+°C oklockad i spel.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hoppsan!

Jo det är så att jag satte dit kylpastan på den nya CPU'n i förrgår. Har testat lite spel på högsta inställningar (Neverwinter, Guild Wars 2) och när jag testade Neverwinter ett tag igår, så gick tempen upp till 62 grader. Jag la dit ungefär som ett riskorn och satte sedan dit kylblocket. När jag bara sitter och surfar och har lite program som Skype, Steam och Spotify på i bakgrunden, så ligger tempen på en 13-20 grader, enligt Core Temp. Men om jag som sagt spelar, så åker tempen upp till 60-62.

Om jag spelar Torchlight 2, som jag testade igår, så var tempen som högst uppe i 58.

Nu är frågan: Ska jag vänta ett par dagar, så att kylpastan hinner "smetas" ut helt och lägga sig, för att sedan kolla om det blivit bättre. Eller ska jag byta Kylpastan på direkten. Jag använde mig som sagt utav riskorns metoden och jag vet att jag inte har felmonterat kylaren.

Jag har en AMD FX-8320, icke overclockad och en Antec Kühler 620 h20.

Jag skulle säga att du har höga temps i load, idle är skit samma.
Jag har Evo 212 luftkylare på min 8350 och den har aldrig gått över 50grader i spel, inte ens när jag klockade den till 4,5Ghz. (I prime eller liknande skenade tempen såklart men känns ointressant tycker jag då jag bara spelar). Mätte mina temps med OCCT.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Jag skulle säga att du har höga temps i load, idle är skit samma.
Jag har Evo 212 luftkylare på min 8350 och den har aldrig gått över 50grader i spel, inte ens när jag klockade den till 4,5Ghz. (I prime eller liknande skenade tempen såklart men känns ointressant tycker jag då jag bara spelar). Mätte mina temps med OCCT.

Bytte nyss kylpastan. Gjorde som en liten ärta i mitten av cpu'n. Testade göra ett stresstest med Prime95. Kom upp i 64.5 grader efter bara några min..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Bytte nyss kylpastan. Gjorde som en liten ärta i mitten av cpu'n. Testade göra ett stresstest med Prime95. Kom upp i 64.5 grader efter bara några min..

Känns ju som att din vattenkylare borde orka hålla ned tempen även i prime, men det är bara en gissning från mig.
Testa köra de spel du brukar köra och kolla då.

Edit: Körde Prime 95 för att jag blev nyfiken, min landar på 46grader och stannar där verkar det som (kört 10min hittils) Mätte med OCCT
Tycker det låter lurt att din går över 60grader direkt om det inte är mätfel förstås...
Ingen som har din kylare och processor här och kan hjälpa?

Edit igen: Körde prime på 4Ghz som är stock på 8350n

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Känns ju som att din vattenkylare borde orka hålla ned tempen även i prime, men det är bara en gissning från mig.
Testa köra de spel du brukar köra och kolla då.

Edit: Körde Prime 95 för att jag blev nyfiken, min landar på 46grader och stannar där verkar det som (kört 10min hittils) Mätte med OCCT
Tycker det låter lurt att din går över 60grader direkt om det inte är mätfel förstås...
Ingen som har din kylare och processor här och kan hjälpa?

Edit igen: Körde prime på 4Ghz som är stock på 8350n

Jag testade att spela Neverwinter. Efter ett tag, så nådde tempen 67.5 grader. Det står också att average temp ligger på runt 55 grader. Om jag har kollat på rätt temp.

http://gyazo.com/9ed699e1362dee6294d71e834478c4cd

Så visar den.

Är det här alldeles för mycket kylpasta?

http://imgur.com/tgyfgOF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jag testade att spela Neverwinter. Efter ett tag, så nådde tempen 67.5 grader. Det står också att average temp ligger på runt 55 grader. Om jag har kollat på rätt temp.

http://gyazo.com/9ed699e1362dee6294d71e834478c4cd

Så visar den.

Testade core temp, visade galna idle temps som var lika eller under rumstemp. Men vid load visade det samma som OCCT för mig. Ingen garanti för att det funkar på din burk såklart men iaf.
Hoppas du hittar felet iaf! Har du kollat om kylblocket är rakt kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Testade core temp, visade galna idle temps som var lika eller under rumstemp. Men vid load visade det samma som OCCT för mig. Ingen garanti för att det funkar på din burk såklart men iaf.
Hoppas du hittar felet iaf! Har du kollat om kylblocket är rakt kanske?

Det är rakt och sitter som det ska. Men är det här lagom med kylpasta?

http://imgur.com/tgyfgOF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Det är rakt och sitter som det ska. Men är det här lagom med kylpasta?

http://imgur.com/tgyfgOF

Jadå, ser bra ut.