Permalänk
Avstängd

antivirusprogram

ett antivirusprogram som inte segar ner datorn, och som är bra. Berätta gärna varför

Permalänk
Medlem

Det finns inte. Jag använder Avast och det är gratis och tillräckligt snabbt för mig.

Permalänk
Medlem

Precis som iXam säger så slöar ALLA antivirusprogram ner.
Vissa mer andra mindre.
Min egen config lyder som sådan.

Brandvägg: Comodo firewall. <---gratisverision.
Antivirusprogram: Bitdefender Antivirus Plus. <---betalverision.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Ok men vilket antivirus segar ner datorn minsr

Permalänk
Medlem
Skrivet av totifroti:

Ok men vilket antivirus segar ner datorn minsr

Du har redan fått alternativ kanske ska prova att läsa igenom svaren du får?

Permalänk
Medlem

ESET Smart Security
Innehåller allt man behöver och dess skydd bygger på prisbelönta NOD32 ihop med en väldigt smart Firewall. ESET är med och vinner fina priser varje år. Förra året tog ESET hem kronan som bästa Phishing skydd fast det skrivs ju inte så mycket mest på grund av att Bitdefender och andra stora företag betalar stora summor för att synas i media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

ESET Smart Security
Innehåller allt man behöver och dess skydd bygger på prisbelönta NOD32 ihop med en väldigt smart Firewall. ESET är med och vinner fina priser varje år. Förra året tog ESET hem kronan som bästa Phishing skydd fast det skrivs ju inte så mycket mest på grund av att Bitdefender och andra stora företag betalar stora summor för att synas i media.

Nu är trådskaparen ute efter ett antivirus-program som inte slöar ner ens dator. Enligt det senaste testet från AV-TEST på just ESET Smart Security 6, så slöar programmet ner ens dator rätt mycket. De antivirus-program som inte slöar ner ens dator så mycket, enligt AV-TEST, är Webroot: SecureAnywhere Complete 8 och Norton Internet Security 2013. Dock är Webroots antivirus-lösning väldigt dålig, jämfört med Symantecs. Men så var det ju det här med att lita på testet - alla datorer agerar ju olika på grund av programmen som är igång i bakgrunden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Följande får bästa betyget i prestandatesten http://www.av-comparatives.org/performance-tests/
Avira, Bitdefender, Sophos, Avast, F-secure, Kaspersky, AVG, Qihoo, Symantec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu är trådskaparen ute efter ett antivirus-program som inte slöar ner ens dator. Enligt det senaste testet från AV-TEST på just ESET Smart Security 6, så slöar programmet ner ens dator rätt mycket. De antivirus-program som inte slöar ner ens dator så mycket, enligt AV-TEST, är Webroot: SecureAnywhere Complete 8 och Norton Internet Security 2013. Dock är Webroots antivirus-lösning väldigt dålig, jämfört med Symantecs. Men så var det ju det här med att lita på testet - alla datorer agerar ju olika på grund av programmen som är igång i bakgrunden.

Det testet är gammalt. Det är utfört på v6 och inte v7 och sedan är det ett syntetiskt test. Tar knappt nada i resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder själv MSE och har aldrig upplevt att det slöar ner datorn, har inte heller haft några problem med att det missat något.
Visst finns det bättre AV men dom är oftast segare för datorn och sen är bästa AV "sunt förnuft" gällande vad man klickar på och installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det testet är gammalt. Det är utfört på v6 och inte v7 och sedan är det ett syntetiskt test. Tar knappt nada i resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Men hur kommer det sig att version 2014 av både Kaspersky och BitDefender är snällare mot datorns prestanda, än vad version 7 av ESET är då? Det testet togs i november förra året och CeciliaB länkade till det i inlägget före ditt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sant. Men hur kommer det sig att version 2014 av både Kaspersky och BitDefender är snällare mot datorns prestanda, än vad version 7 av ESET är då? Det testet togs i november förra året och CeciliaB länkade till det i inlägget före ditt.

Enligt AV-C så är det bara på 2 punkter som ESET är någon mikromillisekund sämre än alla program som har fått bäst score. Egentligen extrremt lite som skiljer fast det nämns så klart inte och därför får ESET bara Advanced på den punkten. Ser man till andra punkter som Phising, F/P och real world så håller ESET jämna steg mot BitDefender och Kaspersky. Sådant nämns ju inte för det är ju inget som användaren vill veta av utan man ser ju bara med ögonen vilket får best i test.

Vad jag förstår har ESET ändrat i själva programmet och lagt in vissa funktioner som inte fanns innan. Kommer inte ihåg namnet. Fanns om jag mins rätt en förklaring på ESET egna forum. Bitdefender betal variant skulle jag inte vilja använda så länge Bitdefender inte fixar alla sjuka F/P vilket aldrig nämns i deras fina marknadsföring. Har inga som helst problem med prestandan i ESET. Försökte en gång se hur det stod sig mot AVAST och ESET flöt flera gånger bättre än vad AVAST gjorde. När man utförde det fina testet som AV-Test har så fanns v7 ute som beta däremot testade man inte det utan tog v6 istället. Version 8 av ESET kommer säkert igång snart eftersom vad jag förstått är ESET cykel för nya versioner under sommaren. Sedan det som jag tycker är bra med ESET är att UI:et är enkelt och att programmet inte innehåller någon onödig "SafeZone" och att brandväggen är väldigt smart.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag det som finns inbyggt i Windows 8 och det räcker för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg, men råder TS att använda sökfunktionen så kanske vi slipper ännu en tråd med flaming och fanboys!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av iXam:

Det finns inte. Jag använder Avast och det är gratis och tillräckligt snabbt för mig.

Avast bra skit det, har aldrig haft problem, är supernöjd med det.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Eset 7 är det som gäller. Har haft Eset nu i flera år och bara någon gång haft strul med det antivirusprogrammet(någon skitsak).
Visst, olika versioner har varit bättre än andra, men det senaste har fler funktioner än tidigare men är ändå snabbt och tar väldigt lite resurser.
Så för mig är det bara Eset som gäller!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Fragan var om AV, sa varfor inte bara NOD32 och inte hela ESET, anvant det i flera ar nu och inga som helst klagomal. (anvants pa gammal seg dator, samt ny och snabb inga problem nanstans)
Fin fin support och allt om nanting behovs forklaras/klaras upp ocksa, vilket ar vart en del nar/om det behovs

Visa signatur
Permalänk

Eset är väldigt bra. Har kört Eset Smart Security 6/7 senaste åren.
Dock så strular brandväggen ganska ofta genom att "strunta" i sina regler.
Och datorn blir påtagligt slöare. Ställde till mer problem än det var värt för mig i längden.
Så jag bytte till Windows 8's inbyggda Windows Defender som duger till de flesta som vet hur man undviker virus.
Som brandvägg använder jag Windows inbyggda med Windows Firewall Control (binisoft.org - 65kr - livstid licens), vilket ger popupnotifikationer även vid utgående anslutningar till windowsbrandväggen (som är väldigt kraftfull) liknande tredjepartsväggarna.

Smidigt och funktionabelt.

Permalänk
Medlem

Windows Defeder är iofs inte ett antivirus program

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Windows Defeder är iofs inte ett antivirus program

I Windows 8.x är Defender ett antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Min far köpte Eset till sin dator, den blev helt oanvändbar. Skulle nog inte rekommendera till någon.

Jag själv kör AVG free och har aldrig haft några problem (har använt det i 3 års tid), och jag laddar ned väldigt mycket skräp från internet som skulle kunna vara infekterat.

Permalänk
Medlem

Ser personligen ingen mening att installera en hel suite some alla internet security med webläsare skydd, betalningsskydd, firewalls etc etc etc. Bara massa extra skräp på datorn.

Det är bra för folk som har tinfoil hat on kanske eller för okunniga.

AV räcker mer än väl, behövs inte 1100 andra saker som trycks in i datorn överallt.

Permalänk
Medlem

Tycker bäst på att inte slöa-ner-datorn är inbyggda (W8.1) Windows Defender. Kanske inte bästa antivirusprogrammet men tillräckligt bra. Innan dess hade jag Microsoft Security Essential som man fick ladda ner själv, men är samma sak. Aldrig haft några problem.
Kör dessutom CCleaner och rensar registret efter varje session (locket ner) eller före omstart och lite då och då för att få bort massa skräp. 5000 trackers och cookies out there t,ex.
Samt dynamiskt APN på mobilt bredband så ip-adressen ändras varje gång jag stänger av/på ström till modem eller router. Hjälper väl inte mot riktiga proffs men...

Man märker skillnaden när man skaffar ny dator och tar bort Norton, Symantic, McAffee mm som följer med som skräp. Har en resedator, 11", med Celeron som knappt gick att använda innan jag tog bort McAffee.
AVG minns jag vara bäst innan MS Security Essential kom av gratis programmen. Det finns en speciell avinstallerare för Norton/Symantic så allt verkligen bli borttaget + Revo Uninstaller på högsta nivå.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Tycker bäst på att inte slöa-ner-datorn är inbyggda (W8.1) Windows Defender. Kanske inte bästa antivirusprogrammet men tillräckligt bra. Innan dess hade jag Microsoft Security Essential som man fick ladda ner själv, men är samma sak. Aldrig haft några problem.
Kör dessutom CCleaner och rensar registret efter varje session (locket ner) eller före omstart och lite då och då för att få bort massa skräp. 5000 trackers och cookies out there t,ex.
Samt dynamiskt APN på mobilt bredband så ip-adressen ändras varje gång jag stänger av/på ström till modem eller router. Hjälper väl inte mot riktiga proffs men...

Man märker skillnaden när man skaffar ny dator och tar bort Norton, Symantic, McAffee mm som följer med som skräp. Har en resedator, 11", med Celeron som knappt gick att använda innan jag tog bort McAffee.
AVG minns jag vara bäst innan MS Security Essential kom av gratis programmen. Det finns en speciell avinstallerare för Norton/Symantic så allt verkligen bli borttaget + Revo Uninstaller på högsta nivå.

Du menar OEM datorer? inte konstigt att dom blir sega ligger ju 100 program som ska starta samtidigt (vissa är bättre än andra). men inte konstigt att det blir segt. McAffee är och har aldrig varit bra norton är ungefär samma skrot och kort.

Dom bästa är kaspersky och nod 32 (utan brandvägg). Beästa gratis är avast, resurssnålt och skyddar datorn bra nog.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja. Men utan McAffee startar den inte mycket långsammare än min nya 15" med Haswell i7 MQ4700. W8.1 är mycket bra i det avseendet jämfört med t ex Vista som man hann avlida under tiden.
Men jag tyckte också att McAffee slöade ner hela datorn inte bara när man surfade. Att surfa och göra något annat samtidigt gick knappt och gjorde att den lätt kraschade.
Celeron U10017 är inte så mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ser personligen ingen mening att installera en hel suite some alla internet security med webläsare skydd, betalningsskydd, firewalls etc etc etc. Bara massa extra skräp på datorn.

Det är bra för folk som har tinfoil hat on kanske eller för okunniga.

AV räcker mer än väl, behövs inte 1100 andra saker som trycks in i datorn överallt.

Man behöver vare sig ha foliehatt eller vara okunnig för att använda en suite. Själv använder jag en suite (CIS) och ser mig själv vare sig som paranoid eller totalt okunnig! Däremot gillar jag gratis, bra skydd och möjlighet att konfigurera mitt skydd efter just mina behov.

Vad det handlar om är att använda just den/de produkterna som du är bekväm med och förstår. Sen om det är en suite eller ett stand alone AV spelar mindre roll så länge du förstår vad du gör och vilka risker det innebär!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB