Asus presenterar 4K-skärm för 6 500 kronor

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Är det inte 16:9 respektive 16:10 som skiljer det nämnda upplösningar åt?

Personligen säger jag 2160p/i. Känns nartuligare i utvecklingen. 1080p, 1440p, 2160p etc!

16:9 respektive 17:9 snarare.
På sätt och vis kan man väl kalla 3840 x 2160 för någon slags konsumentmotsvarighet till 4096x2160, som är mer av ett biografformat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

3840 x 2160 var 4k innan 4096x2160 fastslogs som att vara "den riktiga" 4k.

Skulle vara kul om dem gjorde CPU:er,

Säljare: Köp våra nya 5GHz quoad core processorer.
Köpare: Hey, detta är 2,3GHz duo core!
Säljare: Fast 5GHz quoad core processor är bara vad vi kallar den, det är ju inte en 5GHz quoad core.

Marketing.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Skulle vara kul om dem gjorde CPU:er,

Säljare: Köp våra nya 5GHz quoad core processorer.
Köpare: Hey, detta är 2,3GHz duo core!
Säljare: Fast 5GHz quoad core processor är bara vad vi kallar den, det är ju inte en 5GHz quoad core.

Marketing.

Du menar:

Säljare: "Köp vår nya 4k-TV"
Köpare: "Hey, det är är ju bara ~4k. Jag hade väntat mig ~4k."

Ingen av upplösningarna har exakt 4k pixlar på bredden.
Upplösningen kallas inte "OVER 4000!!!!"

Jag misslyckas ärligt talat helt med att se det riktiga problemet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Ny teknik presenteras på SweC: Let the shit storm begin

Kom igen nu, bara för att varje enskild produkt inte passar DINA egna behov behöver det inte vara skit.

Eftersom det finns många olika användningsområden för skärmar kommer det utvecklas olika tekniker med olika fördelar. Den här skärmen kanske inte tilltalar gamers eller de som jobbar med bildredigering... men den fyller iaf syftet; att pressa priserna nedåt. Dessutom finns det faktiskt ändamål där man premierar hög upplösning före färgåtergivning och spelprestanda. Utveckling sker iterativt och om nåt år kommer vi se 4k-skärmar som duger till alla möjliga ändamål till ett bra pris. Men för att nå dit behöver både företagens tillverkningsprocesser och marknaden mogna.

Det finns ingen marknad för t.ex. en spelskärm i 4k idag, den skulle vara för dyr för de flesta och väldigt få skulle kunna nyttja den med befintlig grafikprestanda.

Vi kommer se alla möjliga 4k-produkter under årets mässor och lagom till julhandeln kommer vi antagligen se en ökad efterfrågan på konsumentmarknaden, på för gamers tror jag vi behöver invända nästa generations grafikkretsar innan det kommer bli aktuellt i någon större utsträckning... och då kommer priserna vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag skulle gärna ha en 4k 24" istället för 1080p i samma storlek,
nu när man är van vid en HTC One skärm känns det inte som man ser
på en "HD" skärm längre när man sitter vid datorn. Ang. 60Hz är det alldeles utmärkt om man
inte är sjukt kräsen som bara ska ha det bästa hela tiden och inte nöjer sig med annat.

Varför skall man nöja sig med annat man inte vill ha?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Allt snack om 120 Hhz förvirrar mig, vad har ni för monsterdatorer som kan hålla 60+ fps i spel på 4k upplösning?
Dröjer nog många år innan detta är möjligt, även om man har pengar att lägga ut just nu.

Trams.

Permalänk
Skrivet av JBE:

2014/2015 är nog väldigt optimistiskt.
Det finns inget interface med tillräcklig bandbredd för 120hz 4k, DP 1.3 som skall klara det är inte ens specifikationerna färdigställda på.
De har precis börjat få ordning på 60hz 4k/120hz 1440p över single stream som inte är surround (dp 1.2/hdmi2).

Innan någon börjar tillverka 4k 120hz måste det finnas en marknad för det. För att det skall finnas en marknad för DP 1.3 monitors, så måste dp 1.3 först ha fått relativt stor spridning i de grafikkort folk använder.

Tex färdigställdes den första displayportversionen i 2006 och den som vi nu ser i 2009. Det tog sedan ~4-5 år innan skärmar för mainstream 4k och 120hz 1400p kom med dessa standarder.
Dessutom måste tillverkarna tänka på hur stor marknadsandel faktiskt har gpu-kraft att ens driva 120hz 4k (det kommer vara <0.1% i 2014).

Med allt det i åtanke så får man nog räkna med att det realisitskt sätt kommer ta bra mycket längre tid.
Låt oss säga att DP 1.3 blir färdigställd som planerat i 2014. Det kommer kanske tillverkas ett eller annat grafikkort med det interfacet, men det kommer ta flera år innan en stor nog del av marknaden äger ett sådant kort att tillverkarna börjar se möjligheten att göra vinst på massproduktiion.
Det är svårt att säga om spridning av DP 1.3 eller spridning av gpu-kraft för 4k 120hz blir flaskhalsen, men jag gissar att det kommer ta 4-6 år.

Sedan kan det tilläggas att IPS troligen aldrig kommer nå den hastighet som krävs för 120hz. De har legat på nästan samma responstid i 10 år, de har krupit ned ett par ms i hastighet, men det ser ut att ha gått förlorat med 4k ips/igzo som har blivit långsammare igen.
Vi får dock hoppas att framtiden är kommen för OLED när DP 1.3 har blivit mainstream. Gott nytt år 2020

Thunderbolt 2...

Permalänk

Tänker själv köpa LG's nya 21:9 4k skärm. 60Hz men det är inte hela världen.
Thunderbolt anslutning

Permalänk
Sötast
Skrivet av VicVega:

Du räknar fel, det är 2:1. Men det spelar mindre roll. Vi kan nog kallt räkna med att alla 4K-skärmar kommer kunna skala upp alla gamla lägre upplösningar till att täcka hela skärmytan, det har i princip alla skärmar i världshistorien kunnat hittills.

Visst kan skärmar skala upp, men vilka skärmar kan skala upp pixelperfekt?

Interpolation är standard så vitt jag vet, vilket är varför du alltid får en suddig bild på lcdskärmar när man skalar bilden.

DELLskärmen har inte ens funktion till att skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Thunderbolt 2...

Thunderbolt 2 innehåller displayport 1.2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

3840 x 2160 var 4k innan 4096x2160 fastslogs som att vara "den riktiga" 4k.
Vi kommer nog få leva med att 4k innefattar flertalet olika format under iallafall första delen av denna generation, med både rätt och felaktig namngivning.

"4k UHD" vs "DCI 4k" gissar jag på är dom namnen respektive upplösning kommer gå under.

Nej 4K är en genrell beteckning på en klass av upplösningar med runt 4000 pixlar på bredden. På samma sätt är 2K upplösningar med runt 2000 pixlar på bredden och den inkluderar HD 1920x1080. Det är UHD, UltraHD som är definierat till 3840x2160. 4K har i många herrans år varit en uppsjö olika upplösningar. Sen finns det 4096x2160 som är en standard för digital bio. Fast ska man ha Cinemascope blir det 4096x1714. Redan 2007 släppte RED sin RED One som filmade i 4K 4096x2304.

Så 4K och för den delen 2K har aldrig någonsin varit en enda upplösning utan alltid en klass av upplösningar. Det har aldrig varit tänkt som en term för den vanlige konsumenten utan den används av filmbranschen för att där behövs samlingsnamn då de hanterar så många olika bildförhållanden. Till exempel ska en film ha 16:9 widescreen när den släpps på DVD och Bluray fast 17:9, 2,39:1 eller 1,85:1 för bio beroende på format. Så samma film ska ha minst två olika bildförhållanden och följaktligen två olika upplösningar. Men man vill fortfarande på ett enkelt sätt att hantera vilken storlek det handlar om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej 4K är en genrell beteckning på en klass av upplösningar med runt 4000 pixlar på bredden. På samma sätt är 2K upplösningar med runt 2000 pixlar på bredden och den inkluderar HD 1920x1080. Det är UHD, UltraHD som är definierat till 3840x2160. 4K har i många herrans år varit en uppsjö olika upplösningar. Sen finns det 4096x2160 som är en standard för digital bio. Fast ska man ha Cinemascope blir det 4096x1714. Redan 2007 släppte RED sin RED One som filmade i 4K 4096x2304.

Så 4K och för den delen 2K har aldrig någonsin varit en enda upplösning utan alltid en klass av upplösningar. Det har aldrig varit tänkt som en term för den vanlige konsumenten utan den används av filmbranschen för att där behövs samlingsnamn då de hanterar så många olika bildförhållanden. Till exempel ska en film ha 16:9 widescreen när den släpps på DVD och Bluray fast 17:9, 2,39:1 eller 1,85:1 för bio beroende på format. Så samma film ska ha minst två olika bildförhållanden och följaktligen två olika upplösningar. Men man vill fortfarande på ett enkelt sätt att hantera vilken storlek det handlar om.

Jo, det var lite det jag ville säga, men det vart en del morgonsvamel ur mig
4k respektive 2k är familjer av upplösningar, men det finns en specifik upplösning som räkans som "native" inom varje familj.

För denna generation känns det dock som att 4k även fått rollen som konsument-titel för det hela, vilket sköttes av termer som "FullHD" för föregående generation.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:
  • 4K

  • 120 Hz

  • G-Sync

  • OLEDIPS

  • Under 40005000kr

  • Minst dubbla min nuvarande PPI = Högst 24" (vill inte ha större ändå så)

..nu

Permalänk
Medlem

Älskar diskussionerna som uppstår här när ett företag presenterar en ny 4k monitor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket FPS kommer spelen ha i 4K, 10-20 FPS? dom flesta spelen har väll inte ens 4K? och jag har även inte sett många filmer, bilder m.m som utnyttjar 4K så denna skärm känns lite väl tidigt för att skaffa, kanske vänta till slutet, början utav 2014/2015?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Hur mycket FPS kommer spelen ha i 4K, 10-20 FPS? dom flesta spelen har väll inte ens 4K? och jag har även inte sett många filmer, bilder m.m som utnyttjar 4K så denna skärm känns lite väl tidigt för att skaffa, kanske vänta till slutet, början utav 2014/2015?

Jag vill ha en 4K-skärm för att det är så mycket bahagligare till vardagligt användande, text blir skarp etc. Spela kan man fortsätta göra i 1080p även på en 4K-skärm utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Man måste ju inte köra spelen på maximal upplösning bara för att skärmen klarar det...

jag vill ju inte precis köra 1080p på en 4k skärm kan man ju lika gärna ha en 1080p skärm

testat att downscala till 720p på min skärm när jag lirade GTA V på PS3 och det blev bara suddigare så min skärm har iaf inte stöd för 4:1 nerskalning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, det var lite det jag ville säga, men det vart en del morgonsvamel ur mig
4k respektive 2k är familjer av upplösningar, men det finns en specifik upplösning som räkans som "native" inom varje familj.

För denna generation känns det dock som att 4k även fått rollen som konsument-titel för det hela, vilket sköttes av termer som "FullHD" för föregående generation.

Ja tyvärr var diverse standardiseringsorganisationer lite för långsamma med att komma fram till termen UHD vilket ledde till att 4K redan hade etsats sig fast hos folk. Sen envisas folk som inte riktigt har koll med att känna sig lurade helt i onödan. Förhoppningsvis kommer industrin trycka mer på namnet UHD sen när det blir vanligare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

!!!
*Ståfräs*

Hur kan jag ha missat detta, tack för länken Zota!
Hmm, samma pris på den och 4K-skärmen, jag vet vad jag ska börja spara till.

Utan tvekan den jag länkade till. UHD är pengar i sjön idag eftersom inget stödjer det på ett vettigt sätt. Läs igenom Swecklockers senaste tester på grafikkort och UHD-skärmar så ser du hur mycket trassel det är. Det är generellt alltid en dålig idé att vara en early adopter. Ge det lite tid så kommer UHD vara bra sen men nu finns bara panelerna och inte mycket mer. Så köp den där 27" med 120 Hz nu så kanske UHD är bra när du behöver byta ut den sen. Med tanke på Asus rykten när det gäller skärmar så lär det vara en bra spelskärm. Även om man inte har ett Nvidiakort för G-sync lär den vara trevlig att spela på med 120 Hz och storleken och upplösningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

-19500kr på tvelanders konto.

Ja, fast han ska inte ha 4K, han ska ha 3st ROG Swift PG278Q (27" 120+ Hz 1440p).

Skrivet av Frejoh466:

Skulle vara kul om dem gjorde CPU:er,

Säljare: Köp våra nya 5GHz quoad core processorer.
Köpare: Hey, detta är 2,3GHz duo core!
Säljare: Fast 5GHz quoad core processor är bara vad vi kallar den, det är ju inte en 5GHz quoad core.

Marketing.

T.ex. som AMDs gamla Athlon 64-serie? "Athlon X2 5200+" som gick i 2,66 GHz.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför skall man nöja sig med annat man inte vill ha?

Vad är det som gör en 60Hz till skräp? Inget mer än att just du är kräsen nog att vägra
använda det och säger sedan att det är dåligt. Sitter och spelar alla möjliga spel
och det flyter på alldeles utmärkt, minns också förr när jag spelade på en laptop med ca 40fps
vilket jag inte hade några problem med, spelar inte bättre nu bara för att jag har konstant 60fps
istället men om jag skulle gå tillbaka till 40fps skulle jag uppleva det som aningen "laggigt"
men jag skulle inte spela sämre det är bara ett störningsmoment som försvinner när man
vant sig, sparar hellre pengar och köper 60Hz skärm istället för 120 om det ändå inte är någon egentlig
skillnad på hur bra jag spelar eller spelupplevelsen överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Nöjd med min 32 4k skärm från asus:D way to go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad är det som gör en 60Hz till skräp? Inget mer än att just du är kräsen nog att vägra
använda det och säger sedan att det är dåligt. Sitter och spelar alla möjliga spel
och det flyter på alldeles utmärkt, minns också förr när jag spelade på en laptop med ca 40fps
vilket jag inte hade några problem med, spelar inte bättre nu bara för att jag har konstant 60fps
istället men om jag skulle gå tillbaka till 40fps skulle jag uppleva det som aningen "laggigt"
men jag skulle inte spela sämre det är bara ett störningsmoment som försvinner när man
vant sig, sparar hellre pengar och köper 60Hz skärm istället för 120 om det ändå inte är någon egentlig
skillnad på hur bra jag spelar eller spelupplevelsen överhuvudtaget.

Har du testat en 120hz skärm nån gång?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Har du testat en 120hz skärm nån gång?

Jo det tror jag men var det skillnad njae knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo det tror jag men var det skillnad njae knappt.

lol... du borde testa en 120hz skärm innan du säger att det är ingen skillnad på dom. Folk som har testat brukar alltid säga att det är stor skillnad och de skulle inte kunna gå tillbaka till 60hz.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

lol... du borde testa en 120hz skärm innan du säger att det är ingen skillnad på dom. Folk som har testat brukar alltid säga att det är stor skillnad och de skulle inte kunna gå tillbaka till 60hz.

Sa inte att det inte var skillnad, men är det en stor och nödvändig skillnad? värt att lägga mängder bara för det?
Har man mycket pengar varför inte men 60Hz är knappast skräp och man kan vara nöjd utan att ha det bästa

Permalänk
Medlem

Kul det går framåt! 10" till samt vettig Hz så blir det ett köp. (Har ingen lust att sitta 10 cm ifrån skärmen.)
Ja sen ska man ha råd också lär bli dyrt med alla grafik kort man behöver till detta kalaset

Permalänk
Skrivet av nitroid:

lol... du borde testa en 120hz skärm innan du säger att det är ingen skillnad på dom. Folk som har testat brukar alltid säga att det är stor skillnad och de skulle inte kunna gå tillbaka till 60hz.

Märker man nån skillnad om man inte spelar spel, eller kollar på film på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Märker man nån skillnad om man inte spelar spel, eller kollar på film på den?

Jag har bara testat en fet 85hz CRT, men även där märkte jag att det blir smidigare rörelser, när man rör musen och fönster. I filmer blir det ingen skillnad, eftersom filmer går oftast bara 24-30 FPS.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

ASUS visade även G-Sync till den dyra ASUS-PQ321Q 4K-skärmen:
http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/CES-2014-NVIDIA-Show...

Den är 60Hz och har en IGZO-panel, men G-Sync fungerar även på såna skärmar. Dessutom klarar väl inte dagens Displayport 4K-skärmar i så höga uppdateringsfrekvenser. Men DP v1.3 ska komma senare i år.